Thomas wrote:
> Jeg har lige set på Discoverychannel , hvor de byggede en Fort GT40 replica.
> De brugte en Ford V8 motor og en Audi gearkasse. Så blev der ikke snakket
> mere om det. Jeg aner intet om gearkasser, men følger de efter en standard
> så alt passer sammen, eller er det en gearkasse som Audi har lavet specielt
> til denne Ford V8?? Da de byggede Cobra replica'en var det også en af de
> ting der undrede mig, at tingene passede sammen (kan ikke lige huske hvilket
> fabrikat eller om det evt. bare var sierra-gearkassen der passede på v8'eren
> men der var heller ingen forklaring)
Tingene følger ikke en standard og du kan ikke bare forvente at
kunne koble tilfældige ting sammen, men "interfacet" mellem en
motor og en gearkasse er ikke voldsomt kompliceret:
Et bud kunne være at de bruger et Audi svinghjul og en Audi
kobling, for de to ting passer sammen og passer til de stråler der
er på akslen ud af Audi gearkassen. Enden af akslen skal passe ind
i et hul for enden af Ford motorens krumptap, men det må være
relativt simpelt at modificere en af delene til at passe eller
måske lave et stykke rør der gør akslen tyk nok til at passe
såfremt den er for lille.
Hernæst skal Audis svinghjul passe til boltmønstret for enden af
Fords krumptap. Normalt sidder der en 6-8 bolte og holder de to
ting sammen, og hvis de ting ikke passer sammen, må det være
muligt at lave et mellemlægsstykke eller modificere svinghjulet så
det passer til en Ford krumptap. Dybest set kan man jo fylde
hullerne i svinghjulet med metal og bore nogle nye huller der
passer.
Endelig er der koblingshuset, som egentlig bare er et "rør" der
skrues til motoren i den ene ende og gearkassen i den anden og som
har plads til svinghjul og kobling. Det skal sandsynligvis
specialfremstilles for at passe med bolthullerne i både motor og
gearkassen, men er en overkommelig opgave.
Ovenstående er ikke noget man "bare" gør på hobbyplan, men kan
sagtens være noget firmaet bag replikaen har sat i system. Måske
har man fundet ud af at Ford mangler en passende gearkasse til
formålet, at en original GT40 gearkasse er umulig at skaffe eller
koster en jetjager, men at Audi har en standard gearkasse der er
perfekt. Jeg kunne forestille mig det var noget med udgangene til
drivakslerne. Motoren i en GT40 er langsliggende, og bortset fra
GT40'eren har Fords biler med langsliggende motor alle været af
typen med frontmotor og baghjulstræk. Det betyder at Fords
gearkasser har været "lige igennem" med udgang til en kardanaksel
på linie med indgangsakslen fra motoren. Audi har derimod bygget
biler med langsliggende frontmotor og forhjulstræk, dvs. Audi har
en gearkasse med indbygget "bagtøj" og differentiale og to udtag
til drivaksler, et på hver side.
Du kan se et billede af en såkaldt "transaxle" gearkasse her
<
http://alfasud.alfisti.net/getriebe.jpg>. Kraften fra motoren
kommer ind via svinghjul/kobling i højre ende af billedet, går en
tur gennem alle tandhjulene og ledes tilbage til differentialet
der sidder tæt på koblingen. Herfra er der et kraftudtag til
drivakslerne og hjulene på hver side af gearkassen. På billede har
de monteret en bremseskive på den fjerne side, men det er bare en
Alfa Romeo ting, det behøver du ikke lade dig forvirre af her..
Bag i en GT40 er der ikke plads til en langsliggende motor, en
normal gearkasse, en kort kardan og et normalt bagtøj, det ville
blive for langt til at være under hjelmen. Replikafirmaet har
derfor valgt at bruge en langsliggende Ford motor, et
specialbygget koblingshus og modificeret Audi svinghjul og en
standard Audi transaxle-gearkasse. Det er en løsning der er meget
kort og passer perfekt til en bil som GT40. Replikafirmaet sælger
garanteret modificeringerne som et standard kit, så kunderne blot
køber det specielle svinghjul og koblingshus og herefter bolter en
standard Audi gearkasse til en standard Ford motor..
Håber det gav mening..
--
Hygge..
Thomas