"NumZie" <nyhedsgruppe@NUMSEHVALkennethbon.dk> skrev i en meddelelse
news:42c3c2a2$0$18644$14726298@news.sunsite.dk...
> Nu har jeg kigget lidt tilbage i gruppen og set på de forslag, der er
> kommet. Jeg er dog stadig i tvivl om, hvad jeg skal kigge efter.
> Vil have en bil til 30-50.000-klassen, da jeg har måtte sande, at mit
behov
> og mine krav ikke er til en bil til 100.000.
>
> Jeg er ydermere i tvivl om en bil i 30-50.000-klassen bør kaskoforsikres.
> Jeg har kun 2 år med (hvis jeg endda kan få dem overbevist om det, da jeg
> har holdt bilpause i 1 år), så forsikringen bliver svinedyr. Håber på
> 5-6.000 for ansvar og det dobbelte for kasko.
>
Der er jo mange parametre med til at afgøre hvad prisen for en kasko vil
blive, prøv at beregne prisen ud fra dine data og en aktuel bil på
forsikringsselskabernes hjemmesider.
> Mit kørselsbehov er begrænset. Ture i København nogle gange om ugen og
> enkelte ture til Fyn - ikke meget mere end 5-8000 km om året.
>
> Jeg kan ingenting selv - rent teknisk. Så den skal bare være rigtig stabil
> og økonomisk i drift og vedligeholdelse - og så god brugtsalgspris som
> muligt. Komfort mv går jeg ikke så meget op i. Dog må den gerne have
servo.
>
Det er jo altid et lotteri, med nogle mærker/modeller mere end andre.
Almindelige familien Danmark biler på 8-10 år har ofte servo til den pris.
Du skal tænke på at hvis brugtsalgsprisen som du kalder den er høj nå du
skal sælge, så er den det ofte også nå du skal købe.
> Jeg hører en del sige, at man skal købe en Corolla fra midt-90'erne - men
> også, at der kan være rust på disse biler? Nogen nævner en Starlet som en
> stabil bil - og andre igen siger at Honda bare kører og kører.
>
Det passer også ganske udmærket, både Honda og Toyota er noget af det mest
stabile mekanik du kan finde. Rusten er den største fare på ældre japanere,
men der er er skam mange velplejede eksemplarer at tage af.
> Nogen siger diesel - andre siger benzin. Golf hører jeg også tit nævnt,
men
> har ikke lige mod på at importere en velholdt model fra Tyskland.
>
Jeg tror ikke at det kan betale sig med diesel til det behov du har, men jeg
har ikke regnet på det. Golfen er også en udmærket brugtbil, det er det
mekanikken der er den største fare selv om jeg kan se at Thomas har et issue
på G3. Jeg mener ikke at de omtale farer er et stort problem, blot det
største generelt set.
> I 'den anden grøft' hører jeg tit Peugeot 106, 306 og Citroen (forsk.
> modeller) foreslået. Men så er der jo nogen, der bare ikke kan lide
fransk -
> og nogen der siger, at de kører ganske fint...
>
En 306 var nok heller ikke noget dårligt valg jeg kender dog ikke spor til
den, Xantia er jo nærmest blevet et brugt-bils-hit da man får meget bil for
små penge.
> Jeg håber, nogen vil supplere med lidt opdaterede meninger - måske noget
har
> ændret sig siden de sidste 1½ års tråde med bilråd :)
>
> /Kenneth
>
>
Hvis du ikke har brug for bagsæderne vil en gulpladebil måske være en
løsning, så er der jo noget at spare på prisen.
Jeg vil nu ikke være bleg for at anbefale en som denne
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=264002692&page=1 da jeg
har 8 års (den 1/8-05) 160.001 km erfaringer med den. Den har været/er
klippestabil og den første reparation har jeg stadig til gode, den er også
ganske økonomisk hvis man køre pænt og servo samt meget andet udstyr har den
skam også. Alternativt denne
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=696000158&page=1 som i
nogen grad deler mekanik med "min" model.
Du kan se mere om stabilitet eller mangel på samme i den svenske
maskinskaderapport (søg efter ordet på Google) på denne side
http://www.reliabilityindex.co.uk/ eller her
http://www.whatcar.com/News_SpecialReport.asp?NA_ID=212036&EL_ID=3103317&ST=search&C_EL_ID=3103340
hvor de har lavet en årlig opsummering ud fra data hos Reliabilityindex.
Med venlig hilsen Kim