Det var så vist den bil ...
Fra : Nicolai Lang

Dato : 28-06-05 21:24

Hej gruppe,

Impulskøbet for ~3 år siden var en Chrysler Neon 1995 - 128kkm. Nu
73.000 km senere så er det vist ved at være slut, og regnestykket er
som følger

Anskaffelse: 51.900
Ny køler m.m. efter 4 måneder: 7.000
Gearkasse efter 7 måneder: 47.000
Oliespild m.m. pga pakdåse efter 1 1/4 år: 12.000

Samt sikkert en gang eller 2 som jeg har glemt - altså en pris på bil
+ rep på 118.000 - udover almindelig periodisk service.

Det er en fed bil - løber omkring 12 km literen og sjov at køre i. Men
ekstrem dyr i service og forsikring.

Værkstedet har vurderet der skal 15-21 Kkr. til før den kan synes
(august). Her holder festen. Det skulle den have gjort allerede ved
gearkassen, men jeg kunne ikke kaste en bil ud som jeg kun havde haft
7 måneder og som jeg stadig skyldte 30.000 på.

Så min nye bil skal være et fornuftsvalg.

Jeg kører 110 km hver dag - undtagen når jeg er ude at rejse, hvilket
jeg er ~70 arbejdsdage om året. Så når jeg først har den startet
bliver den gennemvarm ;) Strækningen er Græsted -> Amalienborg, så det
er lidt blandet motorvej, landevej og køer.

Jeg overvejer om man kan finde noget til 25-35 Kkr. (regner ikke med t
få noget i bytte for Chrysleren - den har for mange skrammer og skal
reppes før syn) som kan holde 2.3 år (det vil for mig være billigt).
Har læst lidt tilbage i gruppen, og har ligesom 2 muligheder:

Diesel
Golf, de er dog gamle og med høje km.tal til de priser, men jeg har
gode erfaringer med en Polo 1984 (benzin) - 384.000 km og 18 år før en
bulet skærm totalskadede den.

Benzin
Er lidt mere i vildrede... Modeller som Corolla, Swift, Punto, Polo
(de er dog dyrere) vælter frem.

Hvad ville I vælge, hvis brian/nabo/drengerøvs effekt ikke tæller?

Hvordan kommer jeg mest fordelagtig af med den anden? Det der ikke er
så godt på bilen er: Bremsebakker, bageste slanger, bageste ophæng,
lysnet, paraboler, en baglygte. Skader på en dør og på en forskærm. På
plussiden er: Ingen motorproblemer, en friskrenoveret
automatgearkasse. Bilbasens vurdering er 11.300 - 14.700 (dårlig
stand)

På forhånd mange tak for rådene.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Teddy

Dato : 28-06-05 22:06

"Nicolai Lang" <nnews0404051902@hjorth.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ny køler m.m. efter 4 måneder: 7.000
> Gearkasse efter 7 måneder: 47.000
> Oliespild m.m. pga pakdåse efter 1 1/4 år: 12.000

Jeg vil nu nok mene at du er blevet tørret godt og grundigt. Desværre.

Du kan ikke seriøst sige at du har betalt kr. 47.000,- for en gearkasse ?
Du kunne ikke forestille dig at du kunne have købt 3-4 fine biler uden
afgift til reservedele ? for samme pris som gearkassen.

Totalrenovering af en Aut-gearkasse vil da højest løbe op i hvad du gav for
oliespildet.
Køleren koster hos en kølervirksomhed ca 1400-1700,-
Pakdåsen koster ca 45 kr hos m-seals i Espergærde. men de har vel i samme
omgang også skiftet tandremmen til 225,- samt remstrammerhjulet - som godt
nok er dyrt, det koster 700,- hos Mercedes/Chrysler.

Skriv til mig hvis du vil sælge den.

Teddy
www.smallblock.dk hvis du lige mangler en US bil.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 29-06-05 02:49

On Tue, 28 Jun 2005 23:06:04 +0200, "Teddy" <salg@smallblock.dk>
wrote:

>Du kan ikke seriøst sige at du har betalt kr. 47.000,- for en gearkasse ?
>Du kunne ikke forestille dig at du kunne have købt 3-4 fine biler uden
>afgift til reservedele ? for samme pris som gearkassen.

Nej det er måske lidt højt sat for det alene. Som jeg husker det var
det vel 38.000 incl. montering (22K for gearkassen alene).

At købe reservedelsbil er ikke en option for mig, da jeg ikke selv har
faciliteter og indsigt til at makke i dytten ;)

>Totalrenovering af en Aut-gearkasse vil da højest løbe op i hvad du gav for
>oliespildet

Det var krontappen? etellerandet - der var knækket - havde et
specialcenter til at kigge ind i den med fiberscop og de dømte den
død.

>Køleren koster hos en kølervirksomhed ca 1400-1700,-

Yep. Der blev jeg røvrendt. Skiftede også værksted efter den.

>Pakdåsen koster ca 45 kr hos m-seals i Espergærde. men de har vel i samme
>omgang også skiftet tandremmen til 225,- samt remstrammerhjulet - som godt
>nok er dyrt, det koster 700,- hos Mercedes/Chrysler.

Det var arbejdsløn det meste af det - den sad inde bag så de skulle
have afmonteret gearkasse og en del af motoren så vidt jeg husker (det
var autoriseret værksted dette).

>Skriv til mig hvis du vil sælge den.

Tak, det kan være - nu ser vi lige hvad der viser sig ;)

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Kim Kristensen

Dato : 28-06-05 22:39

> [...]
> plussiden er: Ingen motorproblemer, en friskrenoveret
> automatgearkasse. Bilbasens vurdering er 11.300 - 14.700 (dårlig

Sur numse med den Neon, det lyder som om man det er et meget uheldigt
eksemplar.

Den nye kunne evt. være sådan en
http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=688304&page=1 som stadig er
en af de mest økonomiske benzinbiler, den mest økonomiske størrelse og
ydelse taget i betragtning vil jeg mene. Den har originalt 90 hk men
sælgeren skriver 114 hk, modellen der afløste denne har 114 hk så måske han
har lagt sådan en maskine i.

Med venlig hilsen Kim

Fra : John Sahl

Dato : 29-06-05 02:11

Kim Kristensen wrote:
> [...]
> originalt 90 hk men sælgeren skriver 114 hk, modellen der afløste
> denne har 114 hk så måske han har lagt sådan en maskine i.

Det ville være noget lort, for så har han overskredet grænsen på de
20% effektforøgelse og der ska betales afgift!

Men der ud over er det jo nærmest en af de motorer som ikke kan
slås ihjel!

--
John Sahl,
www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Kim Kristensen

Dato : 29-06-05 10:07

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 20% effektforøgelse og der ska betales afgift!
>
> Men der ud over er det jo nærmest en af de motorer som ikke kan

Det har du ret i, men det er jo til at spørge om. Det kan også være en
ukyndig ejer som har fundet data på den nyere model og brugt det i annoncen,
jeg ser mange datafejl på biler jeg kender til (også fra forhandlere). Der
står heller ikke noget om motorskift eller så og så mange km med den nye
motor, så jeg tror det er en fejl.

Det er rigtigt denne samt en del andre af Hondas motorer er ikke til at tage
livet af, de plejer at kunne gå rigtigt langt og tåle en del klø hvis de
bliver passet og varmet ordentlig op først.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Nicolai Lang

Dato : 29-06-05 02:53

On Tue, 28 Jun 2005 23:38:43 +0200, "Kim Kristensen"
<kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote:

Hej Kim,

>Den nye kunne evt. være sådan en
>http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=688304&page=1 som stadig er

(Honda Civic 1,5 4d. VEi Quartet, 1994, Km: 232.000 , Pris: kr.
32.000)

Mange km - kan den godt klare 70.000 mere? Men ellers et meget godt
bud. Den ser lidt stor ud - men jeg ved godt jeg stiller umulige krav
hvis jeg vil have en der er til at holde ud at køre langt i hver dag
og som samtidig ikke fylder noget at parkere (vi har begrænset plads
på arbejde, det er inde i en indre baggård) ;) Hvad pokker, når
Vito'en kan komme ind, så kan jeg nok også.

>en af de mest økonomiske benzinbiler, den mest økonomiske størrelse og
>ydelse taget i betragtning vil jeg mene.

Hvor langt skal jeg forvente sådan en går på literen? 90 kontra 114
hk...

Tak. Der er noget at overveje her.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Grovten

Dato : 29-06-05 10:06

"Nicolai Lang" <nnews0404051902@hjorth.com> wrote in message

> Hvor langt skal jeg forvente sådan en går på literen? 90 kontra 114
> hk...

Har en 1,5ls fra 98, og ved ikke om den kan sammenlignes med omtalte
model. Men den har også 114hk, så jeg tror det.

Den løber omkring 17,5 km/l i snit (jeg har næsten ingen bykørsel).
Mener 90hk kører lidt kortere pr liter, selv om motorener mindre.

Bjarne K.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 29-06-05 10:58

"Grovten" <g@g.g> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den løber omkring 17,5 km/l i snit (jeg har næsten ingen bykørsel).
> Mener 90hk kører lidt kortere pr liter, selv om motorener mindre.

Jo de kan godt sammenlignes, din er afløseren for VEi-modellen.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Kim Kristensen

Dato : 29-06-05 10:57

> [...]
> på arbejde, det er inde i en indre baggård) ;) Hvad pokker, når
> Vito'en kan komme ind, så kan jeg nok også.

Hvis den er passet som sådan en skal og bør og hvis du fortsætter med det
vil 170.000 km mere ikke være usandsynligt, men det er jo sjældent km der
tager livet af en bil. De Hondaer jeg har haft på både to og fire hjul har
alle været stinkende stabile, jeg kan sagtens huske de to reparationer jeg
har haft på 28 år med Honda. Den er ikke voldsomt stor men på størrelse med
din Neon, 441 lang og 170 bred så det er ikke voldsomt.

> Hvor langt skal jeg forvente sådan en går på literen? 90 kontra 114
> [...]

Godt spørgsmål, Bil Revyen 1994 skriver 16,9 km/l efter normen og brochuren
22,2 km/l ved 90 km/t, 16,4 ved 120 og 15,2 ved bykørsel på oktan 92. Da den
kom frem blevet der lavet et rekordforsøg med den som du kan læse om her
http://www.spheral.com/g+/uk/uk-john.html Det korte af det lange er at
forbruget på de to VEi modeller som hedder noget andet i UK var:

"Civic #1(TKS 54 HI 3054) had travelled 6052km on 216.85 litres of Shell,
giving 78.90 miles per gallon. Civic #2(TKS 54 HI 3056) had travelled 6075km
on 217.52 litres, which equates to 78.85 miles per gallon in British
pariance."

Hvilket jo svare til henholdsvis 27,91 og 27,93 km/l, men så meget skal du
nok ikke regne med ved normal kørsel. Modellen er indtil fornyeligt også
blevet brugt til økonomiløb af et dansk par, her
http://www.motorsporten.dk/news.asp?aID=5804 er det seneste jeg kan finde om
dem. Den klare sig da fint blandt mindre og meget yngre biler, også i
konkurrence med dieselbiler.

Jeg ved ikke hvor stor forskellen er fra den 90 til 114 hk motor, men det er
begge VTEC-E hvor VTEC bliver brugt til at hive en god brændstoføkonomi ud
af bilen frem for hk. Vores nabo har en 5-dørs 114 hk som den ene af to
biler som de begge kører i, og i øvrigt ikke med tanke på benzinøkonomi (har
kørt med dem begge). I det spæde forår forsøgte de at måle forbruget på en
tankfuld hvilket gav 17,4 km/l, aircondition er som regel altid slået til og
de kører Roskilde-indre København og retur i begge myldretider.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-05 22:46

"Nicolai Lang" <nnews0404051902@hjorth.com> skrev i en meddelelse

> Ny køler m.m. efter 4 måneder: 7.000

m.m. hvad dækker det ?
Dyrt lyder det til.

> Gearkasse efter 7 måneder: 47.000

Hehe..shit ??

> Oliespild m.m. pga pakdåse efter 1 1/4 år: 12.000

A what ?

> Samt sikkert en gang eller 2 som jeg har glemt - altså en pris på bil
> + rep på 118.000 - udover almindelig periodisk service.

Tror ikke det er bilen den er gal med længere.,o)

> Det er en fed bil - løber omkring 12 km literen og sjov at køre i. Men
> ekstrem dyr i service og forsikring.

Netop denne model er vidst en 'husholdningsbil'
hvis vi snakker ægte USA forhold.

> [...]
> gearkassen, men jeg kunne ikke kaste en bil ud som jeg kun havde haft
> 7 måneder og som jeg stadig skyldte 30.000 på.

Puha den var dyr totalt set.

> Så min nye bil skal være et fornuftsvalg.

Kan et impulskøb også være.

> Hvad ville I vælge, hvis brian/nabo/drengerøvs effekt ikke tæller?

Sierra 1.6 fra 1986 er et godt bud hvis den er 110% iorden.
Billige dele, velkørende, perfekt udsyn HELE vejen rundt,
god plads og 13-15 på literen ved fornufrig kørsel.
Ca. 10 km/ltr. i byen. Og så er motor/transmission ikke
til at slide op da det er gennemprøvede enkle dele.
Og så er den lige så sikker som en Carina E hvad
overlevelse i den rigtige trafik angår.

www.qxl.dk ?
www.moensklint.dk ?

> [...]
> plussiden er: Ingen motorproblemer, en friskrenoveret
> automatgearkasse. Bilbasens vurdering er 11.300 - 14.700 (dårlig

6-8000,- er nok prisen, for hvem mangler
en næsten ny gearkasse til sådan en bil ??

Fra : Nicolai Lang

Dato : 29-06-05 02:57

On Tue, 28 Jun 2005 23:46:02 +0200, "Olesen" <n/a> wrote:

>m.m. hvad dækker det ?
>Dyrt lyder det til.

Jeg kan ikke huske de andre "småting" - men køleren var 4K i
materiale. Fjolserne havde købt en original. Jeg fandt den til 1700
kr. uoriginalt. Det var "final warning" til det værksted.

>Hehe..shit ??

Ja tough luck. Havde haft bilen til FDM inden købet som ikke fandt
noget mistænkeligt.

>A what ?

Arbejdsløn til at finde stedet og splitte motoren nok ad til at kunne
komme til den.

>Tror ikke det er bilen den er gal med længere.,o)

Som skrevet, skulle have skrottet den før skift af gearkasse, men
nænnede det ikke.

>Netop denne model er vidst en 'husholdningsbil'
>hvis vi snakker ægte USA forhold.

Mere kollege-student dyt.

> [...]
>til at slide op da det er gennemprøvede enkle dele.
>Og så er den lige så sikker som en Carina E hvad

Har dårlige erfaringer med Ford, du. (Min husbonds Escort STW - et
stk. afbrændt motor). Men jeg ser på det.

>www.moensklint.dk ?

Yep. Men den er ikke dyr nok til at jeg gider lave forsikringssvindel
;)

>6-8000,- er nok prisen, for hvem mangler
>en næsten ny gearkasse til sådan en bil ??

Nu må vi se hvor meget forhandlere vil give i bytte, men regner ikke
med det helt store...

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Lars Ehlers

Dato : 29-06-05 06:46

On Wed, 29 Jun 2005 03:57:11 +0200, Nicolai Lang
<nnews0404051902@hjorth.com> wrote:

>Mere kollege-student dyt.

Hos os er det en konebil. Vi har en Dodge Neon fra 2003, en tidligere
udlejningsbil som jeg købte for omkring 40.000. Den var knap et år
gammel, da jeg købte den.

Indtil videre har der ikke været noget galt med den, men efter vi har
fået en lille ny i familien, så har jeg overvejet at købe en lidt
større bil, evt. en stationcar eller en lille SUV. Og efter at have
læst din historie, så kan det godt være, at den skal udskiftes
tildligere, før noget går i stykker.

>Har dårlige erfaringer med Ford, du. (Min husbonds Escort STW - et
>stk. afbrændt motor). Men jeg ser på det.

Min 7 år gamle Ford triller stadig lystigt derudaf, den har omkring
136.000 km på tælleren, men motoren er i god stand. Har haft lidt knas
med differentialet, men det også det eneste, der har været galt. Der
røg også en kobling, da jeg forsøgte at lave en parallelparkering på
en ekstrem stejl gade, men det var vist selvforskyldt.

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : Nicolai Lang

Dato : 29-06-05 19:52

On Tue, 28 Jun 2005 22:46:14 -0700, Lars Ehlers
<ehlersNOSPAM@hotmail.com> wrote:

>Hos os er det en konebil. Vi har en Dodge Neon fra 2003, en tidligere
>udlejningsbil som jeg købte for omkring 40.000.

Studsede en del over prisen indtil jeg så din Sig.

>røg også en kobling, da jeg forsøgte at lave en parallelparkering på
>en ekstrem stejl gade, men det var vist selvforskyldt.

Ja, i SF <GRIN> - har selv kørt en smule i byen. I øvrigt var mine US
venner impornerede over mine evner udi parallelparkering med den Ford
Taurous(sp?) vi kørte i. Jeg synes nu ikke jeg er speciel god til det,
men alt er jo relativt.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Lars Ehlers

Dato : 30-06-05 08:28

On Wed, 29 Jun 2005 20:52:02 +0200, Nicolai Lang
<nnews0404051902@hjorth.com> wrote:

>Studsede en del over prisen indtil jeg så din Sig.

Tænkte nok prisen fangede din interesse, her er biler heldigvis til at
købe for almindelige penge. Men det ændrer ikke ved det faktum, at man
kan være meget uheldig, specielt med brugte biler.

> [...]
>venner impornerede over mine evner udi parallelparkering med den Ford
>Taurous(sp?) vi kørte i. Jeg synes nu ikke jeg er speciel god til det,

Jeg har boet rundt omkring i området, heraf 4-5 år i selve SF, og det
kan være lidt af en udfordring at have en manuel gearkasse. Det gælder
specielt på de gader, der går fra havnefronten og ind i byen. Mange
steder er der 4-way stops, og der er ikke altid lige nemt, specielt
fordi det er umuligt at holde bilen på kobling og speeder i mere end
nogle få sekunder (garanteret brændt kobling). Tricket er at få
forhjulene op over kanten og lidt ind i krydset, før man standser, så
er det noget nemmere at styre.

At være ekspert i parallelparkering er en ekstrem anvendelig evne,
selvom ikke alle er lige gode til det Mange gange er der næsten
ingen plads, gaden er stejl, og er er en masse biler, der venter på,
at du er færdig med at parkere....

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : LR

Dato : 29-06-05 13:53

> Samt sikkert en gang eller 2 som jeg har glemt - altså en pris på bil
> + rep på 118.000 - udover almindelig periodisk service.

Så er det, man glæder sig til brintbilerne med elmotor!

De har hverken køler, gearkasse, olie/smøresystem, luftfilter, lydportter,
katalysator, blah blah, der kan gå i stykker

Lasse

Fra : EjS

Dato : 29-06-05 16:20

"LR" <sda@dasda.dsd> wrote in message

> Så er det, man glæder sig til brintbilerne med elmotor!
>
> De har hverken køler, gearkasse, olie/smøresystem, luftfilter, lydportter,
> katalysator, blah blah, der kan gå i stykker

LOL - der går desværre nok et stykke tid. Men du har fuldstændig ret :)

Derudover er der ingen støj, vibrationer, og fuld moment fra stående start
pga. el-motorerne.

MVH EjS

Fra : Henrik B.

Dato : 29-06-05 14:28

> [...]
>
> Samt sikkert en gang eller 2 som jeg har glemt - altså en pris på bil
> + rep på 118.000 - udover almindelig periodisk service.

AV, dyrt......

> [...]
> Har læst lidt tilbage i gruppen, og har ligesom 2 muligheder:
>
> Hvad ville I vælge, hvis brian/nabo/drengerøvs effekt ikke tæller?

Jeg ville klart vælge noget i denne henretning:
http://www.saabklubdanmark.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=2473

Mere hér:
http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=695208

I den vil du med din kørsel, ligge på 12 - 14 km/l.