Til landbrugselever, elever på tekniske sk~
Fra : Henrik Boegh

Dato : 28-06-05 12:32

"De fleste alvorlige trafikuheld sker med landbrugselever, elever på tekniske
skoler, og unge soldater i civilt bag rattet. De får typisk bil i en tidlig
alder. De har faktisk en 17 gange større risiko for at slå sig ihjel i
trafikken end os andre bilister."

Det udtaler vores alle sammens bedste ven René La Cour Sell, i en artikel om
forsvarets øgede indsats for større færdselssikkerhed:

http://forsvaret.dk/FKO/Nyt+og+Presse/Forsvaret+i+selen+for+st%C3%B8rre+f%C3%A6rdselssikkerhed.htm

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Boegh || http://lagengymnastik.dk/

"My wife? Good God, she left me. I wish you'd follow her example"
-- Sean Connery as Dr. Robert Campbell in 'Medicine Man'

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-05 12:53

"Henrik Boegh" <boegh@FJERNlagengymnastik.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
tekniske
| skoler, og unge soldater i civilt bag rattet. De får typisk bil i en

Er det løgn?

|i en artikel om
| forsvarets øgede indsats for større færdselssikkerhed:

Er der nu noget galt i at forsøge at gøre noget for trafiksikkerhed blandt
sine ansatte?. Det er ikke længe siden der var en tråd, hvor netop forsvaret
blev brugt som skræk-eksempel på at, folk blev tvunget ud over egne evner.
Spis en kiks, eller føler du dig truffet? ;).

Fra : Henrik Boegh

Dato : 28-06-05 13:22

On Tuesday 28 June 2005 13:52, "Jørgen M. Rasmussen"
<garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in dk.fritid.bil:

> "Henrik Boegh" <boegh@FJERNlagengymnastik.dk> skrev i en meddelelse

1:

> [...]

2:

> Er det løgn?

Postulat 1 eller 2?

Postulat 2 er jeg helt enig i. Postulat 1 har jeg absolut intet belæg for at
udtale mig om.

[...]

> Er der nu noget galt i at forsøge at gøre noget for trafiksikkerhed blandt
> sine ansatte?

Det håber ikke jeg har givet udtryk for (?).

> Det er ikke længe siden der var en tråd, hvor netop forsvaret
> blev brugt som skræk-eksempel på at, folk blev tvunget ud over egne evner.

Bom. Den har jeg vist misset. Kan du ikke lige hjælpe mig, for jeg kan ikke
finde den ( http://korturl.dk/cYAtb ), og jeg kunne faktisk godt tænke mig at
læse den.

> Spis en kiks, eller føler du dig truffet? ;).

Njøh. Det er jeg vist vokset fra (kørekort i 8 år, egen bil i 5 år).

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Boegh || http://lagengymnastik.dk/

"This is the strangest life I've ever known"
-- Val Kilmer as Jim Morrison in 'The Doors'

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-05 14:11

| Det håber ikke jeg har givet udtryk for (?).

Hvad er det så du giver udtryk for?.

| Njøh. Det er jeg vist vokset fra (kørekort i 8 år, egen bil i 5 år).

Års-unge :).

Fra : Henrik Boegh

Dato : 28-06-05 14:54

On Tuesday 28 June 2005 15:10, "Jørgen M. Rasmussen"
<garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in dk.fritid.bil:

[...]

> Hvad er det så du giver udtryk for?.

At jeg mener at det tal han nævner er værdiløst, når man ikke samtidigt
nævner, hvor mange unge uden for de tre nævnte proffesioner, der er i risiko
for at slå sig ihjel som referenceværdi.

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Boegh || http://lagengymnastik.dk/

"I use my breasts to get other people's attention"
-- Jennifer Anistorn as Rachel in 'Friends'

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-06-05 17:49

> [...]

> risiko
> for at slå sig ihjel som referenceværdi.

Det er en populistisk artikel, ikke en doktor-afhandling. Og du læser den
som fanden biblen, han nævner ingen eksakte tal, bare at risikoen er 17 x
større relativt til ikke nævnte professioner. Ingen nævnt, ingen glemt.

Fra : Henrik Boegh

Dato : 28-06-05 17:09

On Tuesday 28 June 2005 18:48, Jørgen M. Rasmussen wrote in dk.fritid.bil:

[...]

> Og du læser den
> som fanden biblen, han nævner ingen eksakte tal, bare at risikoen er 17 x
> større relativt til ikke nævnte professioner. Ingen nævnt, ingen glemt.

Det er faktisk ikke helt korrekt.
Han nævner ganske vist at risikoen er 17 * højere, men det er i forhold til
"os andre bilister" - ikke i forhold til den samme aldersgruppe. Og det er
_det_ jeg syntes der er forkert.
Hvis nu at unge mænd i alderen 18-23 (som jo typisk dækker de tre
professioner), har en risiko der er 15 * højere for at slå sig selv ihjel,
end, de øvrige alders- og kønsgrupper ("os andre bilister"), så er der jo kun
13% større risiko - og ikke 1700% større risiko.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-06-05 18:34

"Henrik Boegh" <boegh@FJERNlagengymnastik.dk> skrev i en meddelelse

----SNIP----

kønsgrupper ("os andre bilister"), så er der jo kun
> 13% større risiko - og ikke 1700% større risiko.

Hvorfor "hænge" sig i de !"¤§ tal, 13,15 el. 17%,det var da bedre at bruge
hovedet til at finde ud af hvorfor der er en højere risiko.

Fra : Henrik Boegh

Dato : 29-06-05 07:14

On Tuesday 28 June 2005 19:34, Jørgen M. Rasmussen wrote in dk.fritid.bil:

[...]

> Hvorfor "hænge" sig i de !"¤§ tal, 13,15 el. 17%,det var da bedre at bruge
> hovedet til at finde ud af hvorfor der er en højere risiko.

Den højere risiko skyldes nok, at det er unge m. penge, i et
testosteron-domineret miljø (mit bud - i stil med andres).

Anyway syntes jeg nu også at der er ret stor forskel på 13 og 1700, og jeg
syntes (stadigvæk) det er usmageligt af RLCS, at misbruge tallene til at
skræmme med, i stedet for at komme med egentlig oplysning.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-05 21:27

Henrik Boegh <boegh@FJERNlagengymnastik.dk> wrote in

> [...]
>
> Det udtaler vores alle sammens bedste ven René La Cour Sell, i en
> artikel om forsvarets øgede indsats for større færdselssikkerhed:

Nævner den altid kloge Rene noget om at det i den aldersklasse han taler om
netop er lærlinge med lidt penge på lommen, der rent faktisk har råd til at
have og køre bil. Da jeg var på SU havde jeg kun råd til at køre på cykel.

For at gradbøje sagen.
Der findes små hvide løgne, rigtige løgne, slemme sorte løgne og så til
sidst statistik.

/Bluch

Fra : Leonard

Dato : 28-06-05 22:06

"/Bluch" <None> wrote:

> [...]
>have og køre bil. Da jeg var på SU havde jeg kun råd til at køre på cykel.

Er det egentlig ikke ret ligegyldigt?
Det handler om at der er en gruppe af unge mænd, der bare ikke kan
finde ud af at køre bil uden at komme uheldigt afsted. Nu er der også
kommet navn på hvor de findes. Det gør det jo en hel del lettere at
målrette indsatsen med oplysning til dem der har brug for den.
Der er jo netop ingen grund til at bruge pengene på oplysning på
gymnasier, handelsskoler og universiteter når det er på de tekniske
skoler og kasernerne der er brug for det.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-05 06:13

"/Bluch" <None> skrev i en meddelelse

> [...]
om
| netop er lærlinge med lidt penge på lommen, der rent faktisk har råd til

Det er jo faktisk det han gør, flertallet af landbrugselever, elever på
tekniskeskoler får udbetalt løn under deres uddannelse, læs de er lærlinge
;).

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-07-05 12:59

/Bluch wrote:

> For at gradbøje sagen.
> Der findes små hvide løgne, rigtige løgne, slemme sorte løgne og så til
> sidst statistik.

Øv. Jeg troede lige du ville skrive RLCS til sidst.

--
MVH Finn
Hvis folk bare havde lige så travlt med at passe deres egen kørsel,