Elspørgsmål mondeo (svært)
Fra : Ukendt

Dato : 27-06-05 20:40

halløj

Mine tåbelågter svigter for anden gang. IGEN er det lyskontakten som er
defekt har jeg kunnet måle mig frem til. Den koster også kun 500 Kr.

Nå men det underlige er at stikforbindelserne ikke passer for en meter med
hverken Haynes, Ford TIS, "So Wirds gemacht". Alle disse siger at
tåbelygterne tilsluttes ben 10 og 11. Jeg har kunnet måle mig frem til at
det er nr 6 og 10 at tåbelygterne sidder på.

Nu tænker jeg så på at de fleste modeoer kan tænde både nærlys og tåbelygter
samtidig, det har min aldrig kunnet. Via mine målinger er jeg kommet frem
til at stel-ledningen også bliver afbrudt gennem kontakten men hvad skal jeg
gøre hvis jeg gerne vil have den feature at tåbelys OG nærlygter kan tændes
SAMTIDIG?
Jeg har måtte montere et lille 4 polet stik som jeg har en lumsk mistanke
til at den styrer et eller andet med stel til de forreste tåbelygter. Dette
stik fik jeg ved Fård i Åbenrå da jeg ikke kunne få lys i tåbelygterne, men
jeg KAN bare ikke finde noget om dette stik i TIS dok

Er nok klar over at det måske kræver en Fård mekaniker med adgang til en
BRUGBAR manual over mondeo'ens ledningsnet, eller et udpræget kendskab til
mondeoen.
En grund til at tåberlygterne foran måske ter sig underligt er at de er
eftermonteret og at man skal skifte både lyskontakten og det lille
kodestik.....men hvad laver dette kodestik?

--
Tom

Fra : Rander

Dato : 28-06-05 02:17

Mon, 27 Jun 2005 21:40:07 +0200 brugte "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> 31 linier på at fortælle dette til
dk.fritid.bil:

>til at stel-ledningen også bliver afbrudt gennem kontakten men hvad skal jeg
>gøre hvis jeg gerne vil have den feature at tåbelys OG nærlygter kan tændes
>SAMTIDIG?

Allerførst skal du overveje om det er det værd, for det er faktisk ulovligt
at de kan være tændt samtidig...

§33, stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og
kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter. Hjælpelygter må
ikke anvendes til andet formål end det, hvortil lygten er bestemt.

Bemærk formuleringen "i stedet for".

http://rander.dk (temporarily down!)

Lynnedslag under uvejr i dybfryser. (Skadesanmeldelse)

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-05 07:23

"Rander" <ldNOSPAM@rander.dk> wrote in message
> [...]
> kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter. Hjælpelygter må
> ikke anvendes til andet formål end det, hvortil lygten er bestemt.

Nej i detailforskrifter for motorkøretøjer står der at "tågelygter skal
kunne tændes uafhængigt af andet lys". Det kan de ikke i min mondeo fordi de
kan KUN tændes når positionslyset alene er tændt og IKKE når nærlys er
tændt. Alle typegodkendte mondeoer med tågelygter kan også tænde nærlyset
sammen med tågelygter, så det er miin mondeo som ikke er "lovlig".

Jeg vil have det lavet før den skal til syn her i august, da de desværre
kræver at at NÅR der sidder tågelygter på bilen så SKAL de fungere.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-05 17:49

?

> [...]
> kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter. Hjælpelygter må
> ikke anvendes til andet formål end det, hvortil lygten er bestemt.

Måske skulle du lige lægge mærke til "kan" foran "i stedet for" ! på min BMW
535, tænder nærlyset sammen med tågelyset, selv om kontakten kun står i
positionslys, og både på den, og på min Seat Cordoba kan du først tænde
tågelyset når lyskontakten er enten i positionslys eller nærlys.

--
Mvh.
Dannie

Fra : graves [7100]

Dato : 25-07-05 10:47

> [...]
> i positionslys, og både på den, og på min Seat Cordoba kan du først tænde
> tågelyset når lyskontakten er enten i positionslys eller nærlys.

Det er i hvert fald et faktum at men ikke må køre med både nærlys og
tågehjerne lygerne tændt samtidigt.
Det bekræftede benny betjent for ikke så længe siden, da de stod ud for min
indkørsel med en anden billist de havde stoppet.
Inden jeg kom ind i min indkørsel måtte jeg lige rulle vinduet ned, og benny
betjent belærte mig om at de ikke måtte være tændt samtidigt.
Det var i øvrigt en tåget dag - midt på dagen (dagslys) ....

Jeg FATTER i øvrigt ikke alle de spassere der altid kører med _alle_
lygterne tændt, - er det fordi de mener det er smart eller ????
Jeg bliver så irriteret over det,- især en tændt tåbebaglygte om aftenen i
klart vejr.

\graves

Fra : alexbo

Dato : 29-07-05 16:07

"graves skrev

> Det er i hvert fald et faktum at men ikke må køre med både nærlys og
> tågehjerne lygerne tændt samtidigt.

Det er ganske enkelt forkert.
Man kan mene hvad man vil om tågelygter, men hos nogen sidder tågen bag
rattet.

Tågeforlygter skal kunne tændes uanset om nær/fjernlys er tændt eller ej.
I tåget vejr må de bruges sammen med, eller i stedet for nær/fjernlys

Det er faktum.

Detailforskrifter:
6.02.004
(2) Tågeforlygter skal være tilsluttet således, at de kan tændes uafhængigt
af andre lygter til belysning.

Færdselsloven.:
§ 33
Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og kan i
så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 29-07-05 15:35

"Rander" > skrev

> [...]
> kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter. Hjælpelygter må
> ikke anvendes til andet formål end det, hvortil lygten er bestemt.

Bemærk formuleringen "kan",
man kan anvende tågelygter i stedet for de foreskrevne lygter, men man skal
ikke.

Tågelygter skal være tilsluttet så de kan tænde uafhængigt af andre lygter
til belysning.
Det vil sige at de skal kunne tændes både med og uden nær og fjernlys.

mvh
Alex Christensen