Bilforhandler nedskriver prisen på nye bil~
Fra : Jesper

Dato : 27-06-05 19:56

Når man køber ny bil hos en forhandler og han tager en gl i bytte - så
forekommer det at, han ændrer prisen på begge men så bytteprisen er den
samme. Altså den nye nedskrives i værdi og den gl tilsvarende.

Det går vel ud på at han skal spare noget :) men hvor meget og hvordan
hænger det hele sammen. Et regnestykke.....

Jesper

Fra : Lars L. Jensen

Dato : 27-06-05 20:27

> [...]
>
> Det går vel ud på at han skal spare noget :) men hvor meget og hvordan
> hænger det hele sammen. Et regnestykke.....

Det er nok noget med momsen...

.... men der er også en anden ting man skal huske, se her:

Bil annonceret hos forhandler: 250.000 kr.
værdi af egen bil: 50.000 kr.
Byttepris: 200.000 kr.

så langt så godt. Nu skal handlen laves (priserne justeres) og papirerne
skrives.

ny pris på bil: 201.000 kr.
værdi at byttebil: 1.000 kr.
kontanter der skifter hænder: 200.000

altså tilsyneladende det samme beløb. Nu bliver det ikke sjovt.

Forhandleren er god til at sælge biler og ret hurtigt sælger han bilen til
en ny køber (eller skrotter den, hvad ved jeg). Efter nogle dage, går den
'nye' bil i stykker. Den kan ikke laves og sælger tilbyder at hæve handlen
(check selv købeloven, det er en af mulighederne). Køber afleverer bilen
og får sine 200.000 kr retur. Da køber også har afleveret en bil til
forhandleren skulle han også have haft denne retur, men den er jo solgt.
Forhandleren skal derfor aflevere kontanter i stedet for. Prisen for den
gamle bil er jo aftalt til 1.000 kr og det lægger han så bordet...

Gæt selv hvem der så føler sig snyt!

Mvh
Lars

Fra : Klaus A

Dato : 28-06-05 14:53

"Lars L. Jensen" <larslindenborg@hotmail.com2> skrev i en meddelelse

> Det er nok noget med momsen...

> ny pris på bil: 201.000 kr.
> værdi at byttebil: 1.000 kr.
> kontanter der skifter hænder: 200.000

Det har også noget at gøre med, om hvad der skal svares moms af. Der er
nogle specielle regler der følges må, når man som erhversdrivende køber ting
af private. Men det er nok ikke det der gør sig gældende her.

> [...]
> Forhandleren skal derfor aflevere kontanter i stedet for. Prisen for den
> gamle bil er jo aftalt til 1.000 kr og det lægger han så bordet...

Spændende betragtning.... :-|
Jeg ville føle mig snydt i den situation.

Klaus

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 27-06-05 20:55

On Mon, 27 Jun 2005 20:55:39 +0200, "Jesper" <Invalid@mail.dk> wrote:

> [...]
>
>Det går vel ud på at han skal spare noget :) men hvor meget og hvordan
>hænger det hele sammen. Et regnestykke.....

Det som autoforhandleren nedskriver din bil med i pris før afgift
slipper du som sagt for at betale afgifrt af. dvs at sætter han din bil
3000 ned før afgifr så sparer du ca 18.000 med afgift
Flemming Jacobsen

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-05 21:45

> Det som autoforhandleren nedskriver din bil med i pris før afgift
> slipper du som sagt for at betale afgifrt af. dvs at sætter han din bil
> 3000 ned før afgifr så sparer du ca 18.000 med afgift

Ikke fordi jeg tvivler på dine ord men har noget svært ved at se
hvordan dine 3000 kan blive til 18.000 ?

Allan

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 27-06-05 23:21

On Mon, 27 Jun 2005 22:44:34 +0200, "Allan Møller" <nosmap> wrote:

>Ikke fordi jeg tvivler på dine ord men har noget svært ved at se
>hvordan dine 3000 kan blive til 18.000 ?

My bad, 9.000 :P
Flemming Jacobsen

Fra : Jens

Dato : 27-06-05 21:52

"Thunderbird [7100]" <praetorian[SpamSeY]@tnfs.dk> wrote:

> Det som autoforhandleren nedskriver din bil med i pris før afgift
> slipper du som sagt for at betale afgifrt af. dvs at sætter han din bil
> 3000 ned før afgifr så sparer du ca 18.000 med afgift

Jeg synes ikke lige jeg kan få øje på, at prisnedsættelsen var _før_
afgift Ingen tvivl om, at det er forhandleren, der tjener på den
beskrevne handel.
--

Jens F