/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
To el problemer med VW Caravelle?
Fra : Jesper Wachs


Dato : 24-06-05 19:54

Hej NG,
Jeg har to el problemer med min VW Caravelle 2.4D 1992, som jeg vil høre, om
en af jer kender løsningen på:

1. Generator lader ikke når motoren startes. Lade lampen lyser og jeg skal
lige give gas en enkelt gang så lader den. Jeg har checket kilrem og jeg har
skiftet ensretter/kul (den hide dims bag i generatoren) og det hjalp heller
ikke. Kender nogen dette problem?

2. Kan/vil ikke skifte til positionslys. Jeg har en (formodentligt)
originalt VW kørelys relæ i vognen. Førhen virkede skiftet fra slukket lys
(altså på lys kontakten) så var der kørelys, tændte jeg for positions lys,
ja så kom der pos., og når jeg tændte tnærlyset så virkede det som det
skulle. Da nær- og fjernlys var noget rødt idet, satte jeg lygte relæer ind
i kredsløbet. De er monteret i motorrummet, lige ved lygterne, således
trækker kørelysrelæet nu kun disse relæer. Nu sker der det, at når jeg
tænder for positionslys, så lyser nærlyset (kørelys) stadig, jeg skal
"fifle" med kontakten for at få nærlyset til at slutte. Kender nogen dette
problem?

Med venlig hilsen
Jesper



 
 
Uffe Ravn (25-06-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 25-06-05 00:36


"Jesper Wachs" <jesper@NEJNEJwachs-net.dk> skrev

> 1. Generator lader ikke når motoren startes. Lade lampen lyser og jeg skal
> lige give gas en enkelt gang så lader den. Jeg har checket kilrem og jeg
har
> skiftet ensretter/kul (den hide dims bag i generatoren) og det hjalp
heller
> ikke. Kender nogen dette problem?

Prøv at afmontere dit kørelysrelæ!

Hvis det ingen forskel gør, så prøv at tjecke feltdioderne.

Er du sikker på at ensretterene er skiftet?
Både ladeensrettere og feltensrettere?

Mvh. Uffe Ravn





Jesper Wachs (25-06-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Wachs


Dato : 25-06-05 11:08


"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse
news:42bc98fa$0$175$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
[SNIP]
> Både ladeensrettere og feltensrettere?
[/snip]

Hej Uffe,

Jeg har kun skiftet kul holderen og de dioder der sidder på kulholderen.
Hvor sidder "Feltenretterene"?
Hilsen
Jesper



Uffe Ravn (25-06-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 25-06-05 11:49


"Jesper Wachs" <jesper@NEJNEJwachs-net.dk> skrev

> Jeg har kun skiftet kul holderen og de dioder der sidder på kulholderen.
> Hvor sidder "Feltenretterene"?

Feltensretterene sidder normalt i selvegeneratorhuset, sammen med
ladeensretterene.

Nu siger du at der sidder dioder på kulholderene, hvilke dioder er det?

Mvh. Uffe Ravn



Jesper Wachs (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Wachs


Dato : 26-06-05 10:35

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse
news:42bd3673$0$163$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
[SNIP]
> Nu siger du at der sidder dioder på kulholderene, hvilke dioder er det?
[/SNIP]
Hej Uffe,
Det er en ensretterbro, den er tilsluttet sådan, at den får AC fra kulne og
så går det ene ben til stel og det andet ser det ud som om det er går på en
slags clips der har kontakt til et eller andet inde i generatoren. Det er
iøvrigt en BOSCH generator (vist nok 90 Ampere).
Hilsen
Jesper



Uffe Ravn (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 26-06-05 11:57


"Jesper Wachs" <jesper@NEJNEJwachs-net.dk> skrev

> > Nu siger du at der sidder dioder på kulholderene, hvilke dioder er det?

> Det er en ensretterbro, den er tilsluttet sådan, at den får AC fra kulne
og
> så går det ene ben til stel og det andet ser det ud som om det er går på
en
> slags clips der har kontakt til et eller andet inde i generatoren. Det er
> iøvrigt en BOSCH generator (vist nok 90 Ampere).

Normalt får en generator ingen AC fra kullene, ladeelektronikken regulerer
derimod felstrømmen som er DC, som føres TIL slæberingene via kullene.

Med andre ord, du har skiftet ladelektronik og kul, ingen dioder, de sidder
nemlig normalt inde i generatorhuset.

I øvrigt, er det en fejl der er opstået i den tid du har haft bilen?

Hvad skete der med ladelampens opførsel da du afmonterede laderelæet?

Mvh. Uffe Ravn



Uffe Ravn (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 26-06-05 12:04


"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev

> > > Nu siger du at der sidder dioder på kulholderene, hvilke dioder er
det?
>
> > Det er en ensretterbro, den er tilsluttet sådan, at den får AC fra kulne
> og
> > så går det ene ben til stel og det andet ser det ud som om det er går på
> en
> > slags clips der har kontakt til et eller andet inde i generatoren. Det
er
> > iøvrigt en BOSCH generator (vist nok 90 Ampere).
>
> Normalt får en generator ingen AC fra kullene, ladeelektronikken regulerer
> derimod felstrømmen som er DC, som føres TIL slæberingene via kullene.
>
> Med andre ord, du har skiftet ladelektronik og kul, ingen dioder, de
sidder
> nemlig normalt inde i generatorhuset.
>
> I øvrigt, er det en fejl der er opstået i den tid du har haft bilen?
>
> Hvad skete der med ladelampens opførsel da du afmonterede laderelæet?

Det var naturligvis kørelysrelæet jeg mente!

> Mvh. Uffe Ravn



Henrik Boegh (25-06-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Boegh


Dato : 25-06-05 15:01

On Friday 24 June 2005 20:53, Jesper Wachs wrote in dk.fritid.bil:

[...]

> 1. Generator lader ikke når motoren startes. Lade lampen lyser og jeg skal
> lige give gas en enkelt gang så lader den. Jeg har checket kilrem og jeg har
> skiftet ensretter/kul (den hide dims bag i generatoren) og det hjalp heller
> ikke. Kender nogen dette problem?

Øhm det er mig bekendt ikke en fejl. De Transportere med 2.4D motoren jeg kan
huske, har opført sig på samme måde og jeg har da også fået oplyst, at der
skulle sidde et relæ på bagkanten af motorrummet, som kan findes ved at følge
en tynd ledning fra generatoren. Jeg har dog aldrig selv kigget efter.

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Boegh || http://lagengymnastik.dk/

"You got some quality rage going on!"
-- Eliza Dushku as Faith in 'Buffy the Vampire Slayer'


Fam. Olsen (25-06-2005)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 25-06-05 19:12


"Jesper Wachs" <jesper@NEJNEJwachs-net.dk> skrev i en meddelelse
news:42bc56ab$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hej NG,
> Jeg har to el problemer med min VW Caravelle 2.4D 1992, som jeg vil høre,
> om en af jer kender løsningen på:

Tja, jeg har et par forslag til hvad det kan være. Så kan du jo fortælle mig
om det var løsningerne.

> 1. Generator lader ikke når motoren startes. Lade lampen lyser og jeg skal
> lige give gas en enkelt gang så lader den. Jeg har checket kilrem og jeg
> har skiftet ensretter/kul (den hide dims bag i generatoren) og det hjalp
> heller ikke. Kender nogen dette problem?

Jeg er ikke sikker på der er nogen fejl. Jeg kender til andre bilmærker der
gør det samme. Jeg kan dog ikke huske om Vw'erne gør det samme. Det er dog
ikke en "fejl" jeg ville gøre noget ved da den jo egentlig ikke har nogen
betydning.

> 2. Kan/vil ikke skifte til positionslys. Jeg har en (formodentligt)
> originalt VW kørelys relæ i vognen. Førhen virkede skiftet fra slukket lys
> (altså på lys kontakten) så var der kørelys, tændte jeg for positions lys,
> ja så kom der pos., og når jeg tændte tnærlyset så virkede det som det
> skulle. Da nær- og fjernlys var noget rødt idet, satte jeg lygte relæer
> ind i kredsløbet. De er monteret i motorrummet, lige ved lygterne, således
> trækker kørelysrelæet nu kun disse relæer. Nu sker der det, at når jeg
> tænder for positionslys, så lyser nærlyset (kørelys) stadig, jeg skal
> "fifle" med kontakten for at få nærlyset til at slutte. Kender nogen dette
> problem?

Jeg vil tro det er din lyskontakt der er stået af. Dem har jeg skiftet mange
af.

> Med venlig hilsen
> Jesper

MVH Niels



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408618
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste