Nye forfjedre.
Fra : jens v

Dato : 23-06-05 10:45

Hej Gruppe
Er der nogrn der har et kvalificeret gæt på hvor lang tid det kan tage at
skifte de to forfjedre på en Ford Mondero?

mvh jens v

Fra : Roberto Saldo

Dato : 23-06-05 10:53

jens v wrote:
> Hej Gruppe
> Er der nogrn der har et kvalificeret gæt på hvor lang tid det kan tage at
> skifte de to forfjedre på en Ford Mondero?

2x300kr hos CDOF :)

2x1time (1600kr) hos Ford.

Mvh
Roberto

Fra : jens v

Dato : 23-06-05 11:12

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> 2x300kr hos CDOF :)
>
> 2x1time (1600kr) hos Ford.
>
> Mvh
> Roberto
Jeg har talt med en mekaniker og han siger 7,5 time. for 2. Er han helt
sindsyg???

mvh jens v

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-05 11:39

On Thu, 23 Jun 2005 12:12:12 +0200, "jens v" <invalid@yahoo.dk> wrote:

>"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

>Jeg har talt med en mekaniker og han siger 7,5 time. for 2. Er han helt
>sindsyg???

Du kan jo kigge på www.dkfritidbil.dk under "hvordan gøres" og
"sænkning af Mondeo" - der ser du en billedserie vedr. skift af en
forfjeder. Så kan du jo selv danne dig et billede. En professionel
burde måske kunne gøre det hurtigere - men helt simpelt er det ikke.
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI

Fra : Roberto Saldo

Dato : 23-06-05 12:25

jens v wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har talt med en mekaniker og han siger 7,5 time. for 2. Er han helt
> sindsyg???

Det lyder voldsomt!

Skal han så bruge 15 timer på at skifte alle 4?

Mvh
Roberto

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-05 12:39

"jens v" <invalid@yahoo.dk> wrote in message

> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har talt med en mekaniker og han siger 7,5 time. for 2. Er han helt
> sindsyg???

JA, eller også er han en hjernedød, doven svindler, med 10 tommelfingre.
http://www.dkfritidbil.dk/fotostorier/saenk_mondeo/saenk_mondeo.htm

Det tog mig ca. 15 min at pille en støddæmper ud, så det hele kan gøres på
ca. 2 timer i en indkørsel.

--
Tom

Fra : Brian

Dato : 23-06-05 15:59

Tom wrote:

> Det tog mig ca. 15 min at pille en støddæmper ud, så det hele kan
> gøres på ca. 2 timer i en indkørsel.

Plus en sporing bagefter.....

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-05 07:07

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Plus en sporing bagefter.....

hvorfor?

--
Tom

Fra : Brian

Dato : 24-06-05 22:33

Tom wrote:

> hvorfor?

Du har lavet ændringer i undervognen. Det er muligt du ikke mener
du kan mærke det, men ordentlige værksteder gør det nu alligevel.

Tolerancerne er temmelig små, på moderne biler. Der er en grund til
at man ikke sporer biler vha. en slat laserlys, men CCD kamera'er istedet.

/Brian

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 25-06-05 10:01

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Tolerancerne er temmelig små, på moderne biler. Der er en grund til
> at man ikke sporer biler vha. en slat laserlys, men CCD kamera'er istedet.

Hvad forskel gør det, at der er tale om et CCD kamera?
Hvad er der galt med laserlyset?

Tror mere på, at det er mekanikerene der er degenererede.

Kombinationen af følgende:
1 stk. 'meget-dyrt-og-flot/godt' sporeapparat
1 stk. dårlig mekaniker
= halvdårligt arbejde (i bedste fald)

Tager du derimod følgende kombination:
1 stk. sporeapparat som mekanikeren er fuldt fortrolig med
1 stk. god mekaniker
= godt arbejde

Kort sagt, udstyret betyder noget, men ikke alt.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Brian

Dato : 25-06-05 17:31

Uffe Bærentsen wrote:

> Hvad forskel gør det, at der er tale om et CCD kamera?
> Hvad er der galt med laserlyset?

Alt andet lige, har du da en noget større opløsning på et CCD kamera.

> [...]
> 1 stk. god mekaniker
> = godt arbejde
>
> Kort sagt, udstyret betyder noget, men ikke alt.

Det har du ret i, en dårlig mekaniker kan ingen gardere sig imod.

Min praktiske erfaring med at spore biler er ikke særlig stor, men jeg
arbejder med at servicere bl.a sporingsapperater. Udfra det indtryk jeg
får ude på værkstederne, har mange mekanikere ikke den teoretiske viden
omkring det, på plads. I dét tilfælde, er en moderne maskine noget nemmere
at komme omkring. Og jo mindre menneskelige fejlkilder der er, jo bedre.

Næste generation af sporingsapperater bliver tæt på idiotsikre; bilen køres
ind på en afmålt plads, hvor der står 4 "standere", en i hvert hjørne.
Mens du triller igennem, bliver alle målinger foretaget. Det er ihvertfald
det som Bosch stiler imod at lave i fremtiden.

/Brian

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 25-06-05 22:02

> Alt andet lige, har du da en noget større opløsning på et CCD kamera.

Der får du så en potentiel fejlkilde.
Nemlig at mekanikeren skal fortolke, hvad han ser på en skærm.

> [...]
> at komme omkring. Og jo mindre menneskelige fejlkilder der er, jo bedre.

Det har du så evig ret i.

> [...]
> Mens du triller igennem, bliver alle målinger foretaget. Det er ihvertfald
> det som Bosch stiler imod at lave i fremtiden.

Hvordan kan du måle alle vinklerne, i fortøjet på den måde?
Blander altid camber og caster, men kan de begge måles uden at dreje rattet?

Det lyder ellers som et interessant setup der er på vej

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Brian

Dato : 26-06-05 00:27

Uffe Bærentsen wrote:

> Der får du så en potentiel fejlkilde.
> Nemlig at mekanikeren skal fortolke, hvad han ser på en skærm.

Det er ikke tilfældet i praksis. Informationerne på skærmen er af samme
grund, så få som muligt. Hvis det målte er uden for tolerance, bliver det
markeret med farver på skærmen. Det er så bare noget tis hvis brugeren
af maskinen er farveblind mellem rød/grøn, hvilket er set

> [...]
> rattet?
> Det lyder ellers som et interessant setup der er på vej

Hvordan de gør det 100%, ved jeg ikke. Det blev demonstreret ved en
messe engang sidste år. De ville jo gerne vise det frem, men
samtidig var det jo lidt tys-tys og på udviklingsstadiet. Men man sætter en
række
markeringer på bilen, som der bliver foretaget målinger udfra. Det bliver
spændende at se det rigtigt i praksis, selv om markedet nok er stærkt
begrænset herhjemme.

/Brian

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-06-05 20:47

Tom skrev:

> "Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in message

> hvorfor?

Ved min bil (i det mindste) er det sådan at du jo "sænker tandstangen" i
forhold til hjulene, hvilket gør sporstængerne "længere" (respektive
kortere) hvilket igen gør at hjulene enten begynder at spidse eller sprede.
Hans

Fra : ChipMIK

Dato : 24-06-05 07:07

Tom wrote:
> [...]
> http://www.dkfritidbil.dk/fotostorier/saenk_mondeo/saenk_mondeo.htm
>
> Det tog mig ca. 15 min at pille en støddæmper ud, så det hele kan gøres på

Det er sku da ellers en meget pæn Mondeo du har der Tom ;)

Sagde ChipMIK D. 2005-06-24 hvor han sidder og venter på Fords bilsælger
ringer og siger afløseren for Mondeo 1.8 TD ´99 med 235 KKm ER på
vej....efter godt 4 måneders ventetid...SUK

ChipMIK