Reparere rustplet i motorhjelm
Fra : Ukendt

Dato : 21-06-05 14:31

Hvordan gør man det?

Min bror kastede for et års tid siden med en nøgle, og den landede
naturligvis på motorhjelmen og skabte en ca. 5 mm plet. Som nu er vokset til
en grim rustplet på størrelse med en 5-krone.

Det er stadig kun selve "angrebs-stedet", hvor man tydelig kan se rust.
Resten ligger under lakken, som bølger lidt op pga. rusten.

Jeg går ud fra, at man skal slibe al rusten væk, fylde op med noget
materiale af en slags, grunde og male over. Tips modtages meget gerne!

Mvh.
Jacob

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-06-05 18:16

"jacob" <ni> skrev i en meddelelse news:42b81697$0

> Min bror kastede for et års tid siden med en nøgle, og den landede
> naturligvis på motorhjelmen og skabte en ca. 5 mm plet. Som nu er vokset
> til en grim rustplet på størrelse med en 5-krone.

Det bliver SVÆRT at lave selv, så det er usynligt, der skal proff. hjælp
til, enten en maler el. fx chipsaway.

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-05 20:06

> [...]
>
> Jeg går ud fra, at man skal slibe al rusten væk, fylde op med noget
> materiale af en slags, grunde og male over. Tips modtages meget gerne!

Mit tip vil være at skrue tiden tilbage og reparer skrammen inden den
begynder at udvikle sig til rust.
Og når du så lige er tilbage i tiden kan du lige stikke din bror en kindhest
:)

Så kan du lære, skrammer og stenslag skal repareres inde det bliver til
rusthuller.

Btw! skrab og slib rusten væk, grundmal med noget rusthæmmende f.eks
"Corostabil" mal efter med maling i bilens farve.
Skaden er sket og rustplettem dukker sikkert op igen.

--
/Claus

HUSK VW TRÆF I TIRSTRUP, 5.-7. AUGUST 2005
www.vwfanatic.dk/Info/CGDmeeting2005.pdf

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-05 05:59

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk>

| Skaden er sket og rustplettem dukker sikkert op igen.

Nej den gør ikke, jeg har lavet stuntet masser af gange, det er et sprgs. om
omhyggelighed. Men det er svært at lave pænt midt på en fronthjelm, selv jeg
vil få en proff til at se på det- det kommer self an på om resten af bilen
er det værd ;)... .
BTW. Så skal du passe på med om Corrostabil godt må overmales med auto,
celluloselak!!. Jeg var begyndt at bruge Galvafroid som grunder, men det
blev "opløst" af dæklakken, og når man læser brugforvirringen står der med
småt at, det ikke kan overmales m. den type lak :((. Det er måske derfor
rusten kommer igen for dig

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-05 08:35

> [...]
> småt at, det ikke kan overmales m. den type lak :((. Det er måske derfor

Hvilken grunder vil du så anbefale?

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-05 09:40

"Ivan [7100]" <ig(snabela)tunet.danmark> skrev i en meddelelse

| Hvilken grunder vil du så anbefale?

En "zink-grunder" som er beregnet til at blive brugt som grunder- dvs kan
tåle autolak. Flere har den, H.Nyborg, T.Hansen,BilTema.... .

Fra : Claus Petersen

Dato : 22-06-05 22:13

> [...]
> småt at, det ikke kan overmales m. den type lak :((. Det er måske derfor

Corostabil er på cellulosebasis.
Jeg har lappet fleres stenslag der aldrig er rustet.
Men når man har ladet det udvikle sig som beskrevet her, er metallet med
garanti "ormstukket" og selv den mindst mikroskopiske rustplet kommer igen
før eller siden.

--
Claus
http://vwfanatic.dk

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 23-06-05 11:41

Claus Petersen wrote:

> [...]
> garanti "ormstukket" og selv den mindst mikroskopiske rustplet kommer igen

Det ruster vel ikke med mindre der fortsat kommer ilt til stedet? Så
vidt jeg ved er rust jern-oxider og metallet kan vel ikke oxidere hvis
der er lukket ordentligt af?

--
Sugemotorer suger!
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-05 17:22

> Det ruster vel ikke med mindre der fortsat kommer ilt til stedet? Så vidt
> jeg ved er rust jern-oxider og metallet kan vel ikke oxidere hvis der er
> lukket ordentligt af?

Tjah hvad ved jeg, jeg er ganske alm, lægmand uden meget forstand på kemi.
Du kan da bare prøve at kigge dig om i trafikken, der er masser af
pletmalede biler hvor rusten er slået igennem der hvor der er pletmalet.

Er lak ilttæt, eller kan det ånde. ?