garanti for brugt bil.
Fra : Christian

Dato : 19-06-05 18:50

Jeg har købt en brugt bil hos en forhandler. Jeg mener der er 3 eller 6 md.
garanti på sådan et køb.
Nu er mit spørgsmål så, at jeg tror der er noget galt med styretøjet. Den
siger sådan et *klonk* hver gang jeg kører over en bump eller ujævnhed i
vejen.
Er det noget forhandleren skal dække på garantien??

Det er en Opel Calibra ´91, 48000 km. Importeret fra Tyskland.

Håber i kan hjælpe mig, før jeg kontakter forhandleren imorgen mandag.

Christian

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 19-06-05 19:27

"Christian" <blittrup@blittrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vejen.
> Er det noget forhandleren skal dække på garantien??

Det lyder som slør i en styrekugle eller eller en bærekugle eller måpske en
krængningsstabilisatorbolt.

Det er som udgangspunkt 2 års reklamationsret også på en brugt bil. Det er
kontrueret således, at de første 6 måneder skal forhandleren bevise at
fejlen ikke var der ved overdragelsen (næsten umuligt). De sidste 18 måneder
skal du bevise at fejlen var der ved overtagelsen (næsten umuligt).

Så inden for de første 6 måneder skulle du være rimeligt stillet ifølge
loven (virkeligheden kan godt være lidt mere besværlig)

Håber det var hvad du søgte.

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-05 22:44

> [...]
måneder
> skal du bevise at fejlen var der ved overtagelsen (næsten umuligt).

Arrrh......så slemt er det nu ikke.

Forbrugenen har et ret godt "våben" på hånden, nemlig sit udsagn. Man
udtaler at man har kørt i bilen efter hensigten og ikke har misbrugt
køretøjet på nogen vis, og så har man faktisk løftet bevisbyrden. Ofte skal
man skrive under på tro og love, i hvertfald ved andre dimser. Ikke det
sværeste. Men hvis man har nedslidte dæk efter at have "trukket lakrids"
eller andre tydelige tegn på misligehold er sagen jo straks sværere.

Men spørg i jura-gruppen. Der ved de en hulens masse om sådanne sager.

> Så inden for de første 6 måneder skulle du være rimeligt stillet ifølge
> loven (virkeligheden kan godt være lidt mere besværlig)

Absolut!

Fra : Torben \(Tilst\)

Dato : 19-06-05 19:38

> [...]
> siger sådan et *klonk* hver gang jeg kører over en bump eller ujævnhed i

Det er sikker en knækket forfjeder, havde det samme problem på en vectra fra
96

> Er det noget forhandleren skal dække på garantien??

Det skulle være dækket af garantien, så ned til ham og få det lavet.

Torben
Vectra 2.0 -96

Fra : TDN

Dato : 19-06-05 19:40

> [...]
>
> Det er en Opel Calibra ´91, 48000 km. Importeret fra Tyskland.
>
> Håber i kan hjælpe mig, før jeg kontakter forhandleren imorgen mandag.

Har du fået kilometergaranti på bilen, det lyder af fup at den kun har kørt
48.000 på 14 år, det er kun 3.500 km pr. år...... hvis det er styrekugle
eller bærekugle tyder også på dem har kørt mere end 48.000 km, det er
sjældent der er slid efter så km.

Mvh
Thomas

Fra : Mikkel Vitus

Dato : 19-06-05 19:42

> Det er en Opel Calibra ´91, 48000 km. Importeret fra Tyskland.

Damn..... 3200 km per år .....

Det var ik møj.......

/Mikkel

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-05 19:55

"Mikkel Vitus" <dur@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

hehe min mondeo er også importeret fra tyskland

> Damn..... 3200 km per år .....
>
> Det var ik møj.......

Det er vel hvad Km-tælleren står på.

--
Tom

Fra : Mikkel Vitus

Dato : 19-06-05 20:04

> Det er vel hvad Km-tælleren står på.

Præcis hvad jeg mener...lugter langt væk af svindel....

/Mikkel

Fra : Brian

Dato : 19-06-05 20:10

Mikkel Vitus wrote:

> Præcis hvad jeg mener...lugter langt væk af svindel....

Selvfølgelig kan de finde på den slags dernede, men er en gammel
Calibra attraktiv nok til den slags svindel ?

De har også et lidt andet forhold til biler, det ved jeg da fra den
slat familie jeg har dernede.

/Brian

Fra : Mikkel Vitus

Dato : 19-06-05 20:15

> Selvfølgelig kan de finde på den slags dernede, men er en gammel
> Calibra attraktiv nok til den slags svindel ?

Jeg tror (men ved ikke) at det er de danske forhandlere der skruer for at få
reg. afgiften ned ?

/Mikkel

Fra : Brian

Dato : 19-06-05 20:25

Mikkel Vitus wrote:

> Jeg tror (men ved ikke) at det er de danske forhandlere der skruer
> for at få reg. afgiften ned ?

Jeg har aldrig importeret en bil, men jeg tvivler da på at lav kilometer
stand, gør reg.afgiften billigere.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-05 20:17

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig kan de finde på den slags dernede, men er en gammel
> Calibra attraktiv nok til den slags svindel ?

Der er vel en forhandler imellem uden at jeg aner en bønne om at tallet er
rigtigt eller ej

> De har også et lidt andet forhold til biler, det ved jeg da fra den
> slat familie jeg har dernede.

enig

--
Tom

Fra : Brian

Dato : 19-06-05 20:27

Tom wrote:

> Der er vel en forhandler imellem uden at jeg aner en bønne om at
> tallet er rigtigt eller ej

Når bilen er købt ved en forhandler her i DK, må man gå udfra at det
er en forhandler, der gør en del i at importere biler. Jeg kan ikke se at
sådan en gut, skulle have en fordel ved at handle med en forhandler, frem
for private....

/Brian

Fra : Jasper Ahrensbach

Dato : 19-06-05 22:21

Tja, der er vel altid mennesker der vil gøre en lille bitte smule, for at
tjene en smule ekstra?

/Jasper

Fra : Niels Bengaard

Dato : 19-06-05 19:42

> [...]
>
> Det er en Opel Calibra ´91, 48000 km. Importeret fra Tyskland.
>
> Håber i kan hjælpe mig, før jeg kontakter forhandleren imorgen mandag.

Indenfor de første 6 måneder hænger forhandleren på den.
Har du købt som beset eller afhentningstilbud osv. er forhandleren måske
ligeglad med dette.
Hvad står der i slutsedlen om garanti???

Niels

Fra : clarke_@sol.dk

Dato : 20-06-05 07:12

Du har 6 måneders garanti uanset hvad !!!
De sidste 18 måneder skal du bevise at det er en fejl som har været der hele
tiden (det kan være svært). Så ifælge købe loven skal manden rette fejlen i
din bil.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-06-05 08:13

"clarke_@sol.dk" <clarke_dk@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Du har 6 måneders garanti uanset hvad !!!

Der er ikke noget som hedder garanti, m.mindre sælger lover det, det hedder
reklamationsret- ret til at brokke dig. Dvs. at hvis fejlen er normal ifht
til varens stand, pris,alder etc., kan den afvises.

Så ifælge købe loven skal manden rette fejlen i
> din bil.

Det vil jeg også mene, især hvis de 48000 km passer, men det sætter jeg ??
ved om det er rigtigt. En bil får ikke den type fejl ved at stå i en garage
;).

Fra : Niels Bengaard

Dato : 21-06-05 20:05

> [...]
>
> Det er en Opel Calibra ´91, 48000 km. Importeret fra Tyskland.
>
> Håber i kan hjælpe mig, før jeg kontakter forhandleren imorgen mandag.

P..... irriterende at folk aldrig skriver hvad sagen endte med.
Det kunne vi alle sikkert lære noget af.

Niels