Hvilken bil?
Fra : Pierre Roland

Dato : 19-06-05 16:31

Vi har planer om at købe en bil, men ved ikke hvad vi skal se efter. Kan i
hjælpe?

De krav vi sætter er.

- Den må ikke koste meget over 100,000 kr gerne under.
- Den skal være billig i benzin/ disel og meget økonomisk.
- Det skal være en bil forsikringsselskaberne kan lide (= billig)

Hvor meget må en bil have kørt før der begynder at blive problemer med den i
motoren. Jeg ved godt at det er forskelligt fra bil til bil, men er det
50,000 eller 150,000 km eller mere?

Vi har kig på en lupo men syntes at de er lidt dyre i købs pris.

Hvad er der på marked i denne kategori op pris?

Pierre

Fra : Christian

Dato : 19-06-05 17:16

Det er tilsyneladende den klassisike fejl du er ved at begå -
medmindre du er i Ribers.

Istedet for at tage udgangpunkt i hvor meget bilen må koste i
indkøbspris bør du istedet se på hvad bilen må koste dig om
måneden. Så er det pludselig, at der kan tegne sig et helt andet
billede. Ofte kan det nemlig være mere økonomisk at give 200.000 for
en ny bil fremfor 120.000 for en brugt. Der er masser af forskellige
analyser tilgængelige på nettet - brug dem.

Bilpriser.dk har for nogen tid siden lavet en analyse, hvor deres
beregning påviste at man som hovedregel skulle have en bil der var 6
år gl., hvis man for alvor skulle spare penge i forhold til at købe
en ny bil. Analysen var dog baseret på 2 års ejerskab og hvis man har
planer om at køre bilen ihjel er regnestykket et andet. Nu er der
sikkert mange der vil stejle og sige at de har kørt rigtigt billigt i
deres 4 år gamle Mondeo, men der er både tabere og vindere nå det
drejer sig om brugte biler - og er man lidt uheldig kan en brugt bil
hurtigt vise sig at være dyrere end at købe en ny.

Mit råd er : Hold dig fra Lupoen - den er hamrende dyr i
vedligeholdelse og trods en god brændstoføkonomi havner den langt
nede af listen over de billigste biler at køre i.

Hvad med at se på den nye VW Fox. Den koster fra 126.000 fra ny,
forventes at holde prisen godt og har en god driftsøkonomi.

Hvormange km der er i en bil er meget forskelligt. Nyere biler med
benzinmotor kan sagtens køre + 500.000 hvis de får regelmæssig
service og køres hensynsfuldt/ansvarligt, men der er selvfølgelig
dele der skal skiftes i ny og næ.

Hilsen

Christian

Fra : Lars

Dato : 19-06-05 19:12

Lupo virker umiddelbart som en god løsning, men jeg vil ikke råde dig til
det. Inden for dit budget han du kun få de første årgange og de er så
fejlbehæftede så man tror det er løgn.

Hvis du er ligeglad med at det ikke er sjovt at kører i så gå efter en
Parter eller Berlingo 1,9 D. De lever nogenlunde op til dine krav.

Mvh
Lars

Fra : Finn Krogh

Dato : 20-06-05 15:28

> De krav vi sætter er.
>
> - Den må ikke koste meget over 100,000 kr gerne under.
> - Den skal være billig i benzin/ disel og meget økonomisk.
> - Det skal være en bil forsikringsselskaberne kan lide (= billig)

Kan anbefale en Peugeot 106 - 1.5D.
Jeg har haft min i knap 4 år og 150.000 km. Der er stort set kun blevet
skiftet olie, dæk og lavet lidt bremser. Måske kan du finde en brugt uden så
mange km på samvittigheden? Og i praksis får du over 20 km. pr. liter
diesel.

Men som Christian skriver, så er det vigtigt at du kigger total-økonomisk på
det. Dit km-forbrug kunne være en vigtig faktor.
106'erne er den første bil jeg har haft fra ny og jeg er blevet positivt
overrasket. Jeg har haft en pænt lav km-pris, totalt set.
På grund af omstændighederne (barn nr. 3) bliver min lille 106'er nok byttet
til en Partner i morgen .... desværre.

Du kan ikke få en ny 106'er mere, men prøv evt. at kigge på en 206 1.4 HDi -
den kører rigtigt langt på literen.

--
Mvh:
Finn Krogh

Fra : Christian

Dato : 20-06-05 21:57

Hvor langt HDi motoren reelt går på literen er MEGET forskelligt. Jeg
kender flere som ikke kan få 1.4 eren over 16 km/l på motorvej med
130-140 km - kørestilen har også rigtig meget at sige. Men det er
helt korrekt, som Finn nævner, at dit kørselsbehov er en meget vigtig
faktor når du laver dit regnestykke.

Rent statistisk er japanerne (Toyota & Mazda) de mest
driftsikre´biler.

Christian