Internationalt kørekort
Fra : Vibeke

Dato : 18-06-05 10:03

Hejsa,

er det nødvendigt at anskaffe sig et internationalt kørekort hvis man skal
til USA (på 3 ugers bilferie)? Eller er det bare en god idé?

Vibeke

Fra : KNT

Dato : 18-06-05 10:51

Det er da altid en god ide - det koster 25 kr + et pasfoto + 10 minutter på
et politikontor, så det er ikke så svært.
Du kan jo ikke forvente at amerikanerne kan læse dit danske kørekort - det
internationale er o bare en anerkendt oversættelse til nogle hovedsprog.
Knud

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 18-06-05 11:50

KNT wrote:
> [...]
> internationale er o bare en anerkendt oversættelse til nogle hovedsprog.

De Strinsere jeg har haft fornøjelsen af at tale med de gange jeg har
været i USA har bare kigget på det internationale og sagt .. "What the
fuck is this" og langet det tilbage til mig. Da de fik det danske, hvor
der jo står på maaange sprog hva det er, ja så var de alle glade.

Internationalt kørekort er (efter min mening) spild af penge og tid.

/jan

Fra : KNT

Dato : 18-06-05 12:54

På det danske kørekort står ikke et ord som ikke er dansk.

Knud

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-06-05 12:55

KNT skriver:

> På det danske kørekort står ikke et ord som ikke er dansk.

På forsiden af mit kørekort står der kørekort på en række forskellige
sprog.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : BJ

Dato : 18-06-05 12:59

KLIP

> På forsiden af mit kørekort står der kørekort på en række forskellige
> sprog.....

Det skulle så garantere, det er dansk..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-06-05 12:58

BJ skriver:

> Det skulle så garantere, det er dansk..?

Nej, men Knud påstod: "På det danske kørekort står ikke et ord som ikke
er dansk."

Men på forsiden af mit kørekort står der endda kørekort på
arabisk....... (det er vel ikke dansk ??)

Fra : BJ

Dato : 18-06-05 13:03

KLIP

> Nej, men Knud påstod: "På det danske kørekort står ikke et ord som ikke
> er dansk."
>
> Men på forsiden af mit kørekort står der endda kørekort på
> arabisk....... (det er vel ikke dansk ??)

Da ingen af jer entydigt har påvist noget som kan garantere for danskheden,
kunne det meget vel være.!

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-06-05 13:01

BJ skriver:

> Da ingen af jer entydigt har påvist noget som kan garantere for danskheden,
> kunne det meget vel være.!

Nu tabte du mig godt nok...

Fra : BJ

Dato : 18-06-05 13:07

KLIP

> Nu tabte du mig godt nok...

Nu slog du dig vel ikke...

Så påvis mig, hvor på kørekortet det garanterer, det er af dansk
oprindelse.?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Jensen

Dato : 18-06-05 13:19

BJ wrote:
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Nu slog du dig vel ikke...
>
> Så påvis mig, hvor på kørekortet det garanterer, det er af dansk
> oprindelse.?

Øhhh, at der øverst står "DANMARK" og nedensunder "DK", og ordet
"KØREKORT"...

Ellers er jeg også tabt!

Lars B

Fra : BJ

Dato : 18-06-05 13:24

"Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Øhhh, at der øverst står "DANMARK" og nedensunder "DK", og ordet
> "KØREKORT"...

Tak, så er det bevist, det står der.

Som tidligere nævnt, er mit trykt på specielt "vandmærket" pap.

Således burde det ikke være nødvendigt med specielt "udenlandsk" kørekort.

De fleste har vel EF-typen..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Jensen

Dato : 18-06-05 13:57

BJ wrote:
> "Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Tak, så er det bevist, det står der.
>
> Som tidligere nævnt, er mit trykt på specielt "vandmærket" pap.

Mit er et af de gamle plastickort, med billede på indersiden.

> Således burde det ikke være nødvendigt med specielt "udenlandsk" kørekort.
>
> De fleste har vel EF-typen..?

Det ved jeg ikke... ordet "EF" fremgår ikke af mit

Lars B

Fra : Lars Jensen

Dato : 18-06-05 14:01

BJ wrote:
> [...]
>
> Som tidligere nævnt, er mit trykt på specielt "vandmærket" pap.
>
> Således burde det ikke være nødvendigt med specielt "udenlandsk" kørekort.

Og jeg kigger lige efter igen, og der står "EF-model" nederste...

Godt så!

Lars B

Fra : KNT

Dato : 18-06-05 13:25

> Øhhh, at der øverst står "DANMARK" og nedensunder "DK", og ordet
> "KØREKORT"...
>
> Ellers er jeg også tabt!

I de fleste andre sprog eksisterer Danmark ikke - det hedder noget andet
f.eks. Denmark, Dania e.l.
Ordet kørekort er for de fleste udenlandske myndigheder rent volapyk - den
første hurdle er ø'et.

Knud

Fra : Lars Jensen

Dato : 18-06-05 14:01

KNT wrote:
> "Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse

> I de fleste andre sprog eksisterer Danmark ikke - det hedder noget andet
> f.eks. Denmark, Dania e.l.

Og måske derfor forkortelsen "DK"

> Ordet kørekort er for de fleste udenlandske myndigheder rent volapyk - den
> første hurdle er ø'et.

Og derfor står der måske under de tre ord:

Führershein
[noget græsk som jeg ikke kan skrive :) ]
Permiso de Conducción
Driving Licence
Permis de Conduire
Ceadûnas Tiomâna
Patente de guida
Rijbewijs
Carta de Confucäo

> Knud

Lars B

Fra : KNT

Dato : 18-06-05 14:23

> [noget græsk som jeg ikke kan skrive :) ]
> Permiso de Conducción
> Driving Licence
> Permis de Conduire
> Ceadûnas Tiomâna
> Patente de guida
> Rijbewijs
> Carta de Confucäo

De 'tekster' er jo ikke en del af kørekortet, men bare en baggrund. Det
kunne akkurat ligeså godt have været et billede af Anders Fjog. Det er noget
krims-krams som er lavet formentlig primært for at besværliggøre
forfalskninger og ikke for at identificere plastikken som et kørekort på
diverse sprog.

Knud.

Fra : Lars Jensen

Dato : 19-06-05 13:27

KNT wrote:
> "Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse

> De 'tekster' er jo ikke en del af kørekortet, men bare en baggrund.

Øhhh, nej, det er de ikke. De står direkte i en liste under teksten
"Kørekort"

> [...]
> krims-krams som er lavet formentlig primært for at besværliggøre
> forfalskninger og ikke for at identificere plastikken som et kørekort på

Øhhh, jo!

> Knud.

Lars B

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-06-05 14:08

BJ skriver:

> Så påvis mig, hvor på kørekortet det garanterer, det er af dansk
> oprindelse.?

Ingen steder.
Det var heler ikke det påstanden gik ud på.

Fra : KNT

Dato : 18-06-05 13:21

> KNT skriver:

> På forsiden af mit kørekort står der kørekort på en række forskellige
> sprog.....

Det tror jeg ikke er tilfældet, men der er en baggrundscollage (eller hvad
sådant noget hedder), hvor blandt andet ordet 'driving license' indgår.
Den baggrund siger intet om på andet end dansk, hvad der er på kortet, ejer,
varighed, begrænsinger etc.

Knud

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-06-05 14:14

KNT skriver:

> Det tror jeg ikke er tilfældet

Det var da lige godt satans, nu må du hellere se mit kørekort og se,
hvad der står uden på det......

http://home6.inet.tele.dk/moppe/kort.jpg

> men der er en baggrundscollage (eller hvad
> sådant noget hedder), hvor blandt andet ordet 'driving license' indgår.

Nej

Fra : KNT

Dato : 18-06-05 14:26

> Det var da lige godt satans, nu må du hellere se mit kørekort og se,
> hvad der står uden på det......
>
> http://home6.inet.tele.dk/moppe/kort.jpg

Ok jeg overgver mig - til dig. Mit kørekort er af en ganske anden type -
dankortformat - og hvad det angår fastholder jeg alle mine udsagn.

Knud

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-06-05 17:11

KNT skriver:

> Ok jeg overgver mig - til dig. Mit kørekort er af en ganske anden type -
> dankortformat - og hvad det angår fastholder jeg alle mine udsagn.

Godt, så kan du refrasere til "på nogle typer kørekort"

Fra : Lars Jensen

Dato : 19-06-05 13:28

KNT wrote:
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse

> Ok jeg overgver mig - til dig. Mit kørekort er af en ganske anden type -
> dankortformat - og hvad det angår fastholder jeg alle mine udsagn.

Mit er den samme type som ovenstående...

Og så kan du fastholde hvad du vil :)

> Knud

Lars B

Fra : BJ

Dato : 18-06-05 13:12

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> På det danske kørekort står ikke et ord som ikke er dansk.

Det afhænger vel af, hvor gammel "pappet" er.

Mit er trykt på spacielt "pap" samt fortæller det er 'Udstedt af
Politimesteren i Odense".

Al tekst er desuden på ganske alm. dansk.

Hele "papdokumentet" er indsvejst i plastik.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ivar

Dato : 18-06-05 15:04

BJ skrev:

> Mit er trykt på spacielt "pap" samt fortæller det er 'Udstedt af
> Politimesteren i Odense".
>
> Al tekst er desuden på ganske alm. dansk.
>
> Hele "papdokumentet" er indsvejst i plastik.

Det lyder som om, det er den type, der blev ugyldig for 10 år siden.

Ivar Magnusson

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-05 15:41

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder som om, det er den type, der blev ugyldig for 10 år siden.

hvilket beviser at BJ slet ikke har licens til at føre sit køretøj

--
Tom

Fra : Allan Bojesen

Dato : 18-06-05 16:27

> Det lyder som om, det er den type, der blev ugyldig for 10 år siden.

Det er nøjagtig ligeså gyldig som kreditkorttypen - endnu da. Det du tænker
på er det helt gamle der bare var puttet i en plastiklomme, og som blev
skrottet sidst i firserne, hvor det blev erstattet af "EF-modellen" som BJ
har vist billede af.

Allan Bojesen

Fra : BJ

Dato : 18-06-05 17:15

"Allan Bojesen" <allan@NOSPAMdkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

>Det du tænker
> på er det helt gamle der bare var puttet i en plastiklomme, og som blev
> skrottet sidst i firserne, hvor det blev erstattet af "EF-modellen"

Jeg havde netop et sådan, da vi fik nye kørekort.

Det *var* tjenligt til udskiftning, da plastiklommen gik i svejsningen og
indholdet efterhånden blev rimelig ulæseligt.

PS: Mon ikke vi snart skal tvangsskifte til kreditkortsmodellen. Der skal jo
penge i den slunkne statskasse..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-06-05 17:14

BJ skriver:

> PS: Mon ikke vi snart skal tvangsskifte til kreditkortsmodellen. Der skal jo
> penge i den slunkne statskasse..

Nej tak, de har sku lige stjålet penge nok ved et nyt pas hos mig....

Fra : Allan Bojesen

Dato : 18-06-05 18:20

> Det *var* tjenligt til udskiftning, da plastiklommen gik i svejsningen og
> indholdet efterhånden blev rimelig ulæseligt.

Det var mit også - efter en tur i vaskemaskinen

> PS: Mon ikke vi snart skal tvangsskifte til kreditkortsmodellen. Der skal
jo
> penge i den slunkne statskasse..

Det frygter jeg, men jeg hæger om mit indtil det bliver kendt ugyldigt.

Allan Bojesen

Fra : BJ

Dato : 18-06-05 18:20

"Allan Bojesen" <allan@NOSPAMdkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det frygter jeg, men jeg hæger om mit indtil det bliver kendt ugyldigt.

Ditto.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ivar

Dato : 18-06-05 23:24

BJ skrev:

> Ditto.

Forskellen er bare at dit er ugyldigt , mens Allan Bojesen's EF-model
stadig er gyldigt.

Det var den store vittighed for 10 år siden. De gjorde den gamle type
ugyldig, så alle skulle skifte til EF-typen, kort tid før at kreditkort-typen
kom.

Ivar Magnusson

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-06-05 17:12

Ivar skriver:

> Det lyder som om, det er den type, der blev ugyldig for 10 år siden.

Forhåbentligt ikke da. Se billedet af mit, det er fra 1990 og stadigt
ganske gyldigt.

Fra : Rander

Dato : 18-06-05 12:49

Sat, 18 Jun 2005 12:49:45 +0200 brugte Jan Mikkelsen 16 linier på at
fortælle dette til dk.fritid.bil:

> [...]
>fuck is this" og langet det tilbage til mig. Da de fik det danske, hvor
>der jo står på maaange sprog hva det er, ja så var de alle glade.

Er det kreditkort-typen? Jeg fik mit kort en måneds tid inden kreditkortene
kom, og i mit står det kun på dansk...

http://rander.dk (temporarily down!)

En invasion af hære kan bekæmpes, men ikke en ide, hvis tid er kommet. (Victor Hugo)

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 20-06-05 07:03

Rander wrote:
> [...]
> fortælle dette til dk.fritid.bil:

> Er det kreditkort-typen? Jeg fik mit kort en måneds tid inden kreditkortene

Hejsa

Nej mit er af samme type som Klaus viste billede af. Jeg ved ikke
hvordan kreditkort-typen ser ud i detaljen, men det kan godt være at det
ændre situationen noget?

Men hvorfor, i disse globaliseringstider, ændre et glimrende kørekort
til et dansk kreditkort? Åh jo .. penge i kassen når der skal skiftes og
ja måske penge i kassen når folk skal have internationaltkørekort for at
færdes uden for landets grænser? .. *suk*

/Jan

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-06-05 11:43

Vibeke skriver:

> er det nødvendigt at anskaffe sig et internationalt kørekort hvis man skal
> til USA (på 3 ugers bilferie)? Eller er det bare en god idé?

I Canada skulel de have et, så det gælder nok også i USA....