kompressor tænder ikke til aircon i Seat L~
Fra : Dennis Pedersen

Dato : 17-06-05 15:01

Hello,
Aircon virker ikke i oliefyret så jeg smed det fordi den lokale aircon biks
fordi jeg regnede med det "bare" vare kølemiddel. Men ak nej - de siger der
er en el fejl så den starter ikke.

Når aircon knappen bliver trykket ind kommer der lys i knappen men man kan
høre på motoeren kompressoeren starter ikke.

Nogen der har et bud på hvor jeg skal lede eller måske har prøvet det samme?
(Seat Leon TDi , 2001)

--
/Dennis
Seat Leon 1.9 oliefyr

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-05 16:09

> [...]
> høre på motoeren kompressoeren starter ikke.
>
> Nogen der har et bud på hvor jeg skal lede eller måske har prøvet det

Nu har jeg ikke forstand på Seat biler, men jeg tillader mig at gå ud fra at
det er ligesom en Golf4/Bora i klima anlægget.
Jeg går også ud fra at det er et manuelt klimaanlæg.

Kontakten går direkte til et styremodul i motorrummet. Dette styremodul
styrer klimanlægget ud fra følere og kontakter.

Styremodulet er et 14 bens modul, det får strøm gennem en sikring 10A
sikring, i sikringsboksen, på Golf er det sikring 16 - tjek alle dine
sikringer. Også dem i motorrumet, tæt ved batteriet skulle der sidde en ca.
40A sikring der også forsyner klimaanlægget.

I motorrummet sidder der også en temperaturføler som bestemmer om det er
nødvendigt at tilkoble kompressoren, den er tilkoblet styremodulet, det
kunne være være en god ide at få den tjekket. Under 5 grader tænder den svjv
ikke kompressoren (er ikke helt sikker her) så hvis den er defekt.......

Det kan selvfølgelig også være magnetkoblingen på klimakompressoren der er
defekt, man må kunne måle om den for strøm når du tænder og slukker på
kontakten. Den får signal direkte fra styremodulet. Hvis du kan måle at der
sker noget når du tænder og slukker er det din kompressor som er gået
hedens. På en golf er det et 4 polet stik tæt ved starteren, mål på ben 3(+)
og 4(stel).

Der sidder også en højtryksgiver og en returløbspumpe til kølemiddel på
styremodulet, jeg ved ikke om defekter her får klimaanlægget til at nægte at
starte.

Man kan svjv desværre ikke læse nogle fejlkoder ud af styreenheden på et
manuelt klimanlæg på VAG biler.

Håber du finder fejlen. Sommeren står for døren.

NB! skulle du være så uheldig at det er kompressoren så find en ny brugt på
www.ebaymotors.de

--
/Claus

HUSK VW TRÆF I TIRSTRUP, 5.-7. AUGUST 2005
www.vwfanatic.dk/Info/CGDmeeting2005.pdf

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 17-06-05 16:37

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message

> Nu har jeg ikke forstand på Seat biler, men jeg tillader mig at gå ud fra
at
> det er ligesom en Golf4/Bora i klima anlægget.
> Jeg går også ud fra at det er et manuelt klimaanlæg.

Det er det nok - der står ihvertfald audi reservedels numre på
kontrolpanelet i kabinen så mon ikke det er identisk med Gålf også.

> [...]

svjv
> ikke kompressoren (er ikke helt sikker her) så hvis den er defekt.......

Okai jeg må igang med at lede..

> [...]
> sker noget når du tænder og slukker er det din kompressor som er gået
> hedens. På en golf er det et 4 polet stik tæt ved starteren, mål på ben

Autch det håber jeg skutte - ellers må jeg en tur på ebay hvis det er
tilfældet.

> [...]
> manuelt klimanlæg på VAG biler.
>
> Håber du finder fejlen. Sommeren står for døren.

Jep ogs derfor jeg i ren og skær impuls sendte den til den lokale biks for
at få den fyldt op så jeg ikke smeltede her i weekenden..

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 17-06-05 17:18

> [...]
>
> Kontakten går direkte til et styremodul i motorrummet. Dette styremodul
> styrer klimanlægget ud fra følere og kontakter.

Noget bud på hvor den er henne? Fordi jeg synes ikke at jeg kan finde hoved
eller hale i hvor det ender.
Der er ikke sprunget nogle sikringer, i hverken motorrum eller kabine.

Fra : Torben Madsen

Dato : 19-06-05 10:09

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:42b2f7b4$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Noget bud på hvor den er henne? Fordi jeg synes ikke at jeg kan finde
hoved
> eller hale i hvor det ender.
> Der er ikke sprunget nogle sikringer, i hverken motorrum eller kabine.

Den sidder ude foran - tæt på køleren i venstre side af bilen.

Mvh
Torben Madsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-06-05 00:31

> [...]

> Under 5 grader tænder den svjv ikke kompressoren (er ikke helt
> sikker her) så hvis den er defekt.......

Dvs. om vinteren kan man ikke bruge sin aircon? Det ville da være
katastrofalt :-/

MVH

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 18-06-05 07:59

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> wrote in message
> "Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in

> Dvs. om vinteren kan man ikke bruge sin aircon? Det ville da være
> katastrofalt :-/

Af hvad jeg kan læse på seatcupra.net så sker der ikke en hattefis når man
forsøger at aktivere aircon når temperaturen er under 5 grader

Det er genialt til at fjerne dug fra forruden så jeg vil bruge det i vinter
så længe det er muligt :)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-06-05 09:38

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote in

> Af hvad jeg kan læse på seatcupra.net så sker der ikke en hattefis
> når man forsøger at aktivere aircon når temperaturen er under 5
> grader

Nedtur!

> Det er genialt til at fjerne dug fra forruden så jeg vil bruge det
> i vinter så længe det er muligt :)

Ja nemlig. Det fjerner dug på få sekunder og holder det væk effektivt.

MVH

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-05 16:33

> Nedtur!

> Ja nemlig. Det fjerner dug på få sekunder og holder det væk effektivt.

Jojo! men når temperaturen når ned i nærheden af frysepunktet er
luftfugtigheden ikke så stor, jeg har haft 4 stk. VW m. AC / Climatronic,
det har ikke været noget problem overhovedet, man skal bare sætte den i
"afdugningsmode".

Jeg føler mig overbevist om at de herrer diplom ing. Hubert Grossgeld og
Fritz Schnellfahrer har gennemtænkt sagen.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-06-05 17:59

> Jojo! men når temperaturen når ned i nærheden af frysepunktet er
> luftfugtigheden ikke så stor,

Nej nej, men det dugger sq stadig :)

> jeg har haft 4 stk. VW m. AC /
> Climatronic, det har ikke været noget problem overhovedet, man
> skal bare sætte den i "afdugningsmode".

Så må systemet jo virke alligevel? Det køler bare ikke men "resten
virker" om man så må sige.

> Jeg føler mig overbevist om at de herrer diplom ing. Hubert
> Grossgeld og Fritz Schnellfahrer har gennemtænkt sagen.

Et par gadedrenge er de

MVH

Fra : Niels Bengaard

Dato : 17-06-05 16:30

> [...]
> høre på motoeren kompressoeren starter ikke.
>
> Nogen der har et bud på hvor jeg skal lede eller måske har prøvet det

Hvis ikke værkstedet lige kan finde fejlen, så er det da lidt af en opgave
at gå i krig med.
Men hvis du har mod på det og elektrisk forstand, så tager man et
ledningsdiagram i den ene hånd og et multimeter i den anden og så må man
måle sig frem til hver fejlen er.

Er den med klimanlæg kan man tjekke fejlkoder, aircondition har ikke
fejlkoder lagret.
Tjek evt. først sikringer, som Claus skriver, er en af dem sprunget, så
skift den, springer den igen, kan du jo skrive hvilken det er.
Sikring 5 og 16 i bilen og 3 og 8 i motorrummet.

Niels

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 17-06-05 16:33

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> Men hvis du har mod på det og elektrisk forstand, så tager man et
> ledningsdiagram i den ene hånd og et multimeter i den anden og så må man

Jeg bad dem specifikt om ikke at fejlfinde. Ved godt hvordan et multimeter
og en skruetrækker skal vende så jeg er lidt for nærrig bare til bare at
sende den derud og "fiks" :)
Men det kan jo blive sidste udvej hvis det går helt i fisk..

> Er den med klimanlæg kan man tjekke fejlkoder, aircondition har ikke
> fejlkoder lagret.

Øv bøv.
Det er manuelt aircon der er tale om.

> Tjek evt. først sikringer, som Claus skriver, er en af dem sprunget, så
> skift den, springer den igen, kan du jo skrive hvilken det er.
> Sikring 5 og 16 i bilen og 3 og 8 i motorrummet.

Det vil jeg fluks springe over - har ikke fået mig en haynes endnu så jeg
var lidt på bar bund men tak for input begge 2 - nu har jeg da noget at gå
videre med.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 25-06-05 15:41

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote in message
> [...]
biks
> fordi jeg regnede med det "bare" vare kølemiddel. Men ak nej - de siger

SÅ fandt jeg fejlen.
Havde sat mig for at jeg ville ikke betale en jetjager for at få det fikset.
Efter at have sat 12v direkte på koblingen til aircon var det rimelig
hurtigt afklaret det var ikke den som var synderen.
Jeg begyndte at måle i stikket til koblingen og der var 9V uanset om aircon
var aktiveret eller ej..hmm..
De sikringer der sidder ovenpå battieret blev tjekket igen - 12v.

Fejlen måte altså enten være styreboks eller sensor.
Jeg afmonterede styreboksen og kom til at se at en af de kraftige ledninger
til forsyning ikke sat helt på plads. Efter at have taget stikket ud af
styreboksen kom jeg til at se den ene af de små ledninger simpelthen var
brændt helt over!

Efter at have loddet et nyt stykke ledning i og montering forsyningen virker
alt perfekt :)

www.daydreamer.dk/diverse/aircon1.jpg
www.daydreamer.dk/diverse/aircon2.jpg
www.daydreamer.dk/diverse/aircon3.jpg