Aircon - Problemer - Clio II.
Fra : BJ

Dato : 16-06-05 22:47

Konen har et problem med airconnen i hendes Renault Clio II.

Bedst som hun kører, dukker forruden helt til.

Den har nu besøgt værkstedet adskillige gange, men problemet er ikke blevet
løst.

Er der nogen som har et bud eller flere..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 16-06-05 22:49

> [...]
> blevet løst.
>
> Er der nogen som har et bud eller flere..?

Forruden 'dukker' sig ikke, men *dugger*..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-06-05 23:03

> Forruden 'dukker' sig ikke, men *dugger*..

Sikker? :). På denne tid af året?, det må jo være fordi der er godt med fugt
i luften, er drænet i kondensatoren stoppet ?, måske en utæthed i
kølesystemet,varmeapparatet- bruger den vand, lugter det af kølevæske?.

Fra : BJ

Dato : 16-06-05 23:06

KLIP

> Sikker? :). På denne tid af året?

Jep, konen kan næsten ikke se ud af forruden, når det indtræffer (siger
hun).

>, det må jo være fordi der er godt med fugt i luften, er drænet i
>kondensatoren stoppet ?

Det er blevet set efter/renset.

>, måske en utæthed i kølesystemet

Det drypper ingen steder fra.

>,varmeapparatet- bruger den vand, lugter det af kølevæske?.

Nej.

Der skulle heller ikke mangle kølemiddel.

Det autoriserede Renault-værksted har endnu ikke løst problemet og den skal
afleveres i mindst 2 timer hver gang.

Konen må således leje en bil, for at kunne passe sit arbejde (på
landevejen).

Systemet består jo blot af en kompressor og en kondensator.

Kan kompressoren sætte ud..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-06-05 23:52

> Det drypper ingen steder fra.

Når det nu sidder på ruden, kan det jo ikke dryppe :).

> Systemet består jo blot af en kompressor og en kondensator.

Ja, hvor svært kan det være ? ;).

> Kan kompressoren sætte ud..?

Nu er jeg ikke den store AC-haj, men der er noget med en magnet-kobling, men
det lyder som lidt rigeligt med fugt- som om der bliver tilsat noget. Det må
de for fa.... vide, kunne finde ud af hos Renå?.

Fra : BJ

Dato : 17-06-05 00:19

KLIP

> Nu er jeg ikke den store AC-haj, men der er noget med en magnet-kobling,
> men det lyder som lidt rigeligt med fugt- som om der bliver tilsat noget.
> Det må de for fa.... vide, kunne finde ud af hos Renå?.

Tak for tippet.

Den kan finde på at dugge i hvilket som helst vejr, hvor airconen skal
virke.

Det er heller ikke noget, den lige er begyndt på. Det har faktisk stået på i
snart et halvt år.

Jeg tog også for givet at Renault skulle vide noget.

Man kan vel spørge i en værkstedsdatabase eller lignende.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 16-06-05 23:46

BJ skrev:
> [...]
> løst.
>
> Er der nogen som har et bud eller flere..?

Da jeg sidste år fik påfyldt mit nymonterede klimaanlæg var ham
kølemontøren som påfyldte, det meget venlig og gav mig alle mulige tips
og forklaringer på hvordan et sådan system fungerer.

Han fortalte bl.a. at jeg ikke skulle blive overrasket hvis jeg efter
lang tids kørsel på motorvejene sydpå, pludselig oplevede at forruden
duggede. Det var efter hans forklaring helt normalt og betød blot at
fordamperen (køleelementet) var helt iset til og at en mekanisk sikring
i en ventil begrænsede flowet så den kunne blive optøet. Efter kort tid
ville den være tøet op og begynde at køle igen.

Jeg har dog aldrig oplevet ovenstående og det på trods af flere lange
ture på overophedede sydeuropæiske motorveje.

Måske denne mekaniske sikring/ventil i din kones bil er årsagen?

Med et sådan problem har du vel henvendt dig hos en aircon-ekspert og
ikke hos Renault?

Mvh
Claus

Fra : BJ

Dato : 17-06-05 00:16

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Måske denne mekaniske sikring/ventil i din kones bil er årsagen?

O.k., tak for tippet.

> Med et sådan problem har du vel henvendt dig hos en aircon-ekspert og ikke
> hos Renault?

Jeg får lavet begge vore biler på autoriseret værksted .. henholdsvis
Volvo/Renault.

De burde da vide at reparere det de forhandler.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 16-06-05 23:50

Fra : Hans Jensen

Dato : 17-06-05 18:34

Nu kører hun vel ikke den kolde luft op på forruden, for så går det galt.
Den kolde luft skal ud til ansigtet.

Mvh Hans

Fra : BJ

Dato : 17-06-05 19:13

"Hans Jensen" <ask@me.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nu kører hun vel ikke den kolde luft op på forruden, for så går det galt.
> Den kolde luft skal ud til ansigtet.

Nope.

Hun fik i dag besked på, det nok er et bøjet rør og det halve af potten skal
skilles ad.

Nu må vi se og tale nærmere med Volvo/Renault, da bilen stadig har
reklamationsret endnu.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~