Hvorfor siger styrretøjet lyde?
Fra : anders

Dato : 15-06-05 10:28

Hej

Jeg har for kort tid siden købt ny (brugt) bil. Der er ingen mislyde i den
bort set fra en enkelt lyd, som jeg ikke aner hvad er. Måske i kan hjælpe.
Det er en Toyota Corolla fra 92 uden servostyring. Der er ingen lyde at
høre, og ej heller noget forkert at mærke, når man bare har sat bare lidt i
gang, men holder jeg stille og drejer på rattet, så kommer der en knæk-lyd
fra rattet af.

Håber og tænker lidt på at det kunne være ratlåsen, der driller lidt da jeg
holder stille (motoren ER tændt), men er da nervøs for det kunne være noget
meget alvorligt.

Er der nogen her, der har en idé til hvad det kan være?

Mvh
Anders

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 15-06-05 10:52

"anders" <junk@xotfjerndette.dk> wrote in

> [...]
> har sat bare lidt i gang, men holder jeg stille og drejer på rattet,
> så kommer der en knæk-lyd fra rattet af.

Hov hov... man drejer ikke på rettet uden at bilen triller en lille smule.
Du risikere at smadre dine dæk ved det.

> Håber og tænker lidt på at det kunne være ratlåsen, der driller lidt
> da jeg holder stille (motoren ER tændt), men er da nervøs for det
> kunne være noget meget alvorligt.

Tænker på at det måske kan være tænderne der er utilfredse med at blive så
hårdt belastet. Alternativt ratstammen eller en af leddene i denne.

Min egen siger ikke lyde selvom jeg drejer når den holder stille.

Thomas

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-06-05 11:36

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse

> Hov hov... man drejer ikke på rettet uden at bilen triller en lille smule.
> Du risikere at smadre dine dæk ved det.

Ikke bare dæk, men hele styre-mekkaniken er belastet maksimalt, og
vrider/lider under det. Også selv om der evt. er servo på!!!!!. FY-FY-SKAMME
;).

> Tænker på at det måske kan være tænderne der er utilfredse med at blive så
> hårdt belastet. Alternativt ratstammen eller en af leddene i denne.

Eller andet, fx. styrekugler, tårnlejer etc. .

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 15-06-05 11:49

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in

> Ikke bare dæk, men hele styre-mekkaniken er belastet maksimalt, og
> vrider/lider under det. Også selv om der evt. er servo på!!!!!.
> FY-FY-SKAMME ;).

Ja, og desværre har jeg flere gange set udsendelser hvor en kørelærer
underviser eleven i parallelparkering hvor han/hun skal dreje mens bilen
holder stille (naturligvis med servo, uden servo giver det sig selv at
bilen skal trille).

> Eller andet, fx. styrekugler, tårnlejer etc. .

Joo, men så burde det vel også være gældende selvom bilen bevæger sig?

Thomas

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-06-05 11:53

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse

> Joo, men så burde det vel også være gældende selvom bilen bevæger sig?

Det kommer an på hvor slemt det er, det kan være tegn på en snarlig rep. :(.

Fra : anders

Dato : 15-06-05 11:56

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message

> Ikke bare dæk, men hele styre-mekkaniken er belastet maksimalt, og
> vrider/lider under det. Også selv om der evt. er servo på!!!!!.
> FY-FY-SKAMME ;).

> Eller andet, fx. styrekugler, tårnlejer etc. .

Og her må jeg også spørge.... Er det et værkstedsbesøg værd?

Mvh
Anders

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-06-05 17:29

"anders" <junk@xotfjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Og her må jeg også spørge.... Er det et værkstedsbesøg værd?

Jeg vil se det an, hvis det på nogen måde bliver hørbart ved normal brug, er
det.

Fra : anders

Dato : 15-06-05 11:55

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> wrote in message
> "anders" <junk@xotfjerndette.dk> wrote in

> Hov hov... man drejer ikke på rettet uden at bilen triller en lille smule.
> Du risikere at smadre dine dæk ved det.

Hvordan får man så sat den i ratlås?

Men jeg ved godt man ikke må, og egentlig var det også forkert af mig at
skrive det, for jeg triller en lille smule.

> Tænker på at det måske kan være tænderne der er utilfredse med at blive så
> hårdt belastet. Alternativt ratstammen eller en af leddene i denne.

Er det et værkstedsbesøg værd? Der er jo ingen problemer overhovedet, når
bare bilen har lidt mere fart på end et lille tril.

> Min egen siger ikke lyde selvom jeg drejer når den holder stille.

Hov hov... det troede jeg ikke man måtte

Mvh
Anders

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 15-06-05 12:48

> "Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> wrote in message

> Hvordan får man så sat den i ratlås?

I 90% af tilfældende på min der kan jeg slå ratlåsen til uden at skulle
bevæge rattet mere end et par grader til en af siderne.

> Men jeg ved godt man ikke må, og egentlig var det også forkert af mig
> at skrive det, for jeg triller en lille smule.

OK det var godt

> Er det et værkstedsbesøg værd? Der er jo ingen problemer overhovedet,
> når bare bilen har lidt mere fart på end et lille tril.

Det kommer nok an på hvordan det lyder, men umiddelbart, så JA! Der er to
ting på bilen der bare skal virke upåklageligt og uden lyde. Det ene er
bremserne og det andet er styretøjet. Det kunne jo være du kan starte med
at få en mekker til at kigge på det og vurdere hvad der er galt. Hvis det
er et fornuftigt værksted så bruger de gerne de 5 minutter hvis de ikke
har travlt. Han vil jo sikkert bare kunne sætte sig ind i bilen, dreje på
rettet og høre lyden, derefter vurdere hvad der sikkert er galt og hvad
det vil koste at lave.

> Hov hov... det troede jeg ikke man måtte

Der er så meget man ikke må Men nogle gange når den ikke at trille
før man begynder at dreje, og så kommer man i tanke om at man nok hellere
lige må trille lidt mere inden man tager ved.

Thomas

Fra : Flemming V. Mortense~

Dato : 16-06-05 09:19

> [...]

> kunne være noget meget alvorligt.
>
> Er der nogen her, der har en idé til hvad det kan være?

Hej
Få en hjælper til at dreje lidt mens du selv nyder udsigten under vognen.
Du skal kigge efter "slør" i diverse led i styretøjet.
Hvis du ikke umiddelbart kan se noget og heller ikke kan mærke noget hvis
du "hiver hårdt" i styrtøjs komponenterne, så ville jeg lige løfte fronten
og "tage et fast greb" om et af forhjulene top-bund - se om hjulet kan
bringes til at rokke ind-ud. Herefter tager du fat front-bag og vrider
hårdt ind-ud og mærker om der er "rokkende" fornemmelser. Gentages for
begge hjul (du kan evt satte rat-låsen i "hak" for bedre at kunne mærke
problemerne) (hvis du evt kunne lokke din hjælper ned under vognen til et
kritisk blik på styrtøjskomponenterne).

Hvis du ikke finder noget mistænkeligt, så ville jeg køre videre med
opmærksomheden rettet på en eventuel fejludvikling.

Ved den mindste slør eller rokkende led, reparer fluks.

mvh fvmFJERN@DETTEnethotel.dk