/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Aircon til indsugning...
Fra : Ukendt


Dato : 15-06-05 09:21

hehe fik lige en tosset ide, hvorfor køre man ikke aircon kølet luft ind i
motoren ??

Hvad ville det gi på hhv en suge/turbo motor ?? istedet for en IC..

Hvad siger i lyder det helt tosset kold luft = power..

Mvh
Morten



 
 
Ukendt (15-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-06-05 09:41


"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

| Hvad siger i lyder det helt tosset kold luft = power..
|
Nej den er god nok, ca. +1% pr 3°C. koldere luft. men du vil formentlig
bruge mere til at fremstille den kolde luft ;). En IC. er gratis.



Martin Sørensen (15-06-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 15-06-05 10:05

>> Hvad siger i lyder det helt tosset kold luft = power..
> Nej den er god nok, ca. +1% pr 3°C. koldere luft. men du vil
> formentlig bruge mere til at fremstille den kolde luft ;)

Ja, en motor skal have noget større mængder luft end der normalt bliver
blæst ud af ventilationskanalerne, så det skal være noget af en
airconditionenhed, og hvis den så skal bruge 20HK for at motoren kan
producere yderligere 10HK, så er det jo ikke så smart i længden.

Det smarteste i den retning er nok en intercooler, men den er jo allerede
opfundet..

signing off.. Martin Sørensen



Ukendt (15-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-06-05 10:57


"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message
news:42afef1e$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> >> Hvad siger i lyder det helt tosset kold luft = power..
> > Nej den er god nok, ca. +1% pr 3°C. koldere luft. men du vil
> > formentlig bruge mere til at fremstille den kolde luft ;)
>
> Ja, en motor skal have noget større mængder luft end der normalt bliver
> blæst ud af ventilationskanalerne, så det skal være noget af en
> airconditionenhed, og hvis den så skal bruge 20HK for at motoren kan
> producere yderligere 10HK, så er det jo ikke så smart i længden.
>
> Det smarteste i den retning er nok en intercooler, men den er jo allerede
> opfundet..

Man kan også bruge vand som SAAB vist har haft anvendt før.

--
Tom



Roberto Saldo (15-06-2005)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 15-06-05 11:13

Tom wrote:
> "Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message
> news:42afef1e$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
>>>>Hvad siger i lyder det helt tosset kold luft = power..
>>>
>>>Nej den er god nok, ca. +1% pr 3°C. koldere luft. men du vil
>>>formentlig bruge mere til at fremstille den kolde luft ;)
>>
>>Ja, en motor skal have noget større mængder luft end der normalt bliver
>>blæst ud af ventilationskanalerne, så det skal være noget af en
>>airconditionenhed, og hvis den så skal bruge 20HK for at motoren kan
>>producere yderligere 10HK, så er det jo ikke så smart i længden.
>>
>>Det smarteste i den retning er nok en intercooler, men den er jo allerede
>>opfundet..
>
>
> Man kan også bruge vand som SAAB vist har haft anvendt før.

Vandindsprøjtning er ikke nyt, fordampning koster energi, forhindrer detonation og holder
cylindrene dejligt rene. Man skal bare huske at tanke.

Men du tænker måske på vand på intercooleren?

Mvh
Roberto

Jørgen M. Rasmussen (15-06-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 15-06-05 11:49


"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Vandindsprøjtning er ikke nyt, fordampning koster energi, forhindrer
> detonation og holder cylindrene dejligt rene. Man skal bare huske at
> tanke.
>
Jeg har faktisk tænkt på at montere en ekstra sprinklerbeholder/motor, og
når pedalen så var i "kælderen", fik den vand i indsugningen. Men har sat
det lidt på "hylden", for ved ikke helt hvor meget det hjælper på en alm.
suge-motor?. Brugte Saab det før turbo-æraen?, jeg kan ikke huske om det
stod på tilbehørslisten før -79.



Henrik B. (15-06-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 15-06-05 15:21


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:42b00757$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> når pedalen så var i "kælderen", fik den vand i indsugningen. Men har sat
> det lidt på "hylden", for ved ikke helt hvor meget det hjælper på en alm.
> suge-motor?. Brugte Saab det før turbo-æraen?, jeg kan ikke huske om det
> stod på tilbehørslisten før -79.

Nej, det blev udelukkende brugt på turbomotorerne.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Brian S Jensen (15-06-2005)
Kommentar
Fra : Brian S Jensen


Dato : 15-06-05 09:41


"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
news:42afe4f8$0$18642$14726298@news.sunsite.dk...
> hehe fik lige en tosset ide, hvorfor køre man ikke aircon kølet luft ind i
> motoren ??
>
> Hvad ville det gi på hhv en suge/turbo motor ?? istedet for en IC..
>
> Hvad siger i lyder det helt tosset kold luft = power..
>
> Mvh
> Morten
>
>

Hej Morten

Mon ikke de ekstra kræfter som den kolde luft gi'r vil blive
"spist" af AirCon kompressoren ?

Mvh.
Brian S Jensen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408621
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste