V40/S40 vs. Carisma
Fra : JS

Dato : 15-06-05 07:41

Jeg kan huske at der var noget med at de to biler blev lavet i et samarbejde
mellem Volvo og Mitsubishi.
Hvilke ligheder er der mellem de to biler? Er det karosseriet der er det
samme og/eller er der mere?

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-05 09:21

flere af komponenterne i undervognene er identiske, på de tidlige modeller er det
samme gearkasser (fra Renault!!)

Begge biler er bygget i Holland.

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:194.239.234.5)

Fra : ena

Dato : 15-06-05 16:57

Enkelte komponenter fra forhjulsophæng er identiske - kabineblæser A/C mv.
er identisk ellers ikke meget.

Ikke turbomodellerne op til 2000 har næstes samme gearkasse (dog ikke helt
identiske - Mitsubishi kører med M3p gearkasser Volvo med M5P - en
kraftigere version)

ENN

Fra : ena

Dato : 15-06-05 17:13

Lidt mere om S/V 40 modellerne:
96-97 havde en del børnesygdomme i 1998 års modellen (produceret fra August
97-) lancerede Volvo T4 modellen og hele modelrækken fin stivere chacis nye
større bremser med EBD ny undervogn osv. så modellerne fra 98- er klart de
bedste. Mellem 98 og 99 årgangene skete kun få detalieforandringer (andet
grafik på spedometer etc.) intet væsentligt blev forandret. fra 99-00 skete
meget - men det er godt skjult - motorene blev let reviderede (kaldes RN
serien) og bilen fik større sporvide og helt ny undervogn, stolene fik WISP
og der blev lavet mange detalieforandringer, blandt "kendere" kaldes denne
model for Phase 1,5 da det groft sagt teknisk er en Phase 2 men optisk en
Phase 1, hvad angår tuningsmuligheder skulle denne model 2000 være de
bedste.

Næste forandringer er modelårgang 2001- den såkaldte Phase
2 på den blev i forhold til 2000 modellen indført lidt ændret layout på
midterkonsol og bilen fik CANBUS styring af mange funktioner.

Og med hensyn til motorer:

Volvos motorer i S/V 40 serien er 4 cylindrede varianter af de 5 cylindrede
motorer fra S/V 70 .
I S/V 40 er følgende varianter:
B4164S 1,6 liter motor (Benzin 4Cylindret 1,6 liter 4 ventiler pr cylinder
Sugemotor) fra 98-01
B4184S fra 96-01
B4204S fra 96-01
B4204T (Lavtryksturbo) fra 98-01
B4194T (Højtryksturbo) fra 98-01
D4192 T (TDI findes i forskelige udførelser kaldt T1 T2 osv)
Fra 01- har de samme betegnelser efterfulgt af et 2 tal det symboliserer de
Reviderede motorer.

Fra : KASO

Dato : 15-06-05 20:20

> [...]
> D4192 T (TDI findes i forskelige udførelser kaldt T1 T2 osv)
> Fra 01- har de samme betegnelser efterfulgt af et 2 tal det symboliserer

Jeg lånte en V40 2.0 fra '99 i en uge (i '99 - den var fabriksny). Magen til
skrammel skal man lede længe efter. Knirkeri i kabinen, dårlige
køreegenskaber og en bovlam motor, der ikke trak under 3.500 omdr. og
larmede som en ondt år over.

S/V40 modellen er nok den model i FDM's historie, der har fået den ringeste
brugtvognstest. "En del børnesygdomme" er vist en stærk underdrivelse, der
får PSA's problemer til at blegne. Senere modeller skulle efterhånden have
fået ryddet de værste problemer af vejen og fået forbedret køreegenskaberne
(det var heller ikke svært) - men det er med sikkerhed ikke en bil, der
kunne friste mig. Pladsen er mindre end i mange biler i "Golfklassen".

Fra : Henrik B.

Dato : 16-06-05 10:05

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> får PSA's problemer til at blegne. Senere modeller skulle efterhånden have

Nope. Den titel tilfalder Citroen C5. Brugtvognstesten sidste år, skrev FDM:
"Den brugte bil med flest fejl, vi nogensinde har testet".

Fra : Christensen

Dato : 16-06-05 14:43

> Nope. Den titel tilfalder Citroen C5. Brugtvognstesten sidste år, skrev
> FDM: "Den brugte bil med flest fejl, vi nogensinde har testet".

Omvendt mener jeg at FDM skrev at det faktisk var svært for dem at lave en
brugtvognstest, fordi folk generelt ikke havde bilen længe nok til at kunne
udtale sig - man skildte sig simpelthen af med skidtet....

/f christensen
320d Touring '02

Fra : KASO

Dato : 16-06-05 19:55

"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
kunne
> udtale sig - man skildte sig simpelthen af med skidtet....

Det er korrekt - iflg. artiklen solgte mange inden bilen var 2 år....

Fra : KASO

Dato : 16-06-05 19:54

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Nope. Den titel tilfalder Citroen C5. Brugtvognstesten sidste år, skrev
FDM:
> "Den brugte bil med flest fejl, vi nogensinde har testet".

OK - men rekorden stod da i mange år