Hvad render en Passat 1.9 TDI på literen
Fra : Christian

Dato : 14-06-05 19:30

Hej,

Overvejer en Passat til de lange ture.

Er der nogen af jer der har et realistisk bud på hvad man kan forvente
en Passat 1.9 TDI fra 2003 går på literen ved motorvejskørsel (ca
130-140 km/t)

Hilsen

Christian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-06-05 19:26

Christian skriver:

> Er der nogen af jer der har et realistisk bud på hvad man kan forvente
> en Passat 1.9 TDI fra 2003 går på literen ved motorvejskørsel (ca
> 130-140 km/t)

En 2005 version med 1,9TDI (105HK) går omkring 18-18,5. Det siger en
uges test...

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-05 20:10

> [...]
>
> Er der nogen af jer der har et realistisk bud på hvad man kan forvente en
> Passat 1.9 TDI fra 2003 går på literen ved motorvejskørsel (ca 130-140

Vores 2003 Passat (102 HK) kører i snit 17.9 km/l og ved 130-140 kører den
rigtigt godt Med denne fart konstant ligger økonomien på omkring 18,5
km/l tror jeg.

Hvis du holder den på de lovlige 110 så kører den over 20 km/l.

En rigtig dejlig bil så den kan jeg anbefale. Den er VILDT billig i drift.

MVH

Bo

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 14-06-05 21:06

EJSMB wrote:

> [...]
> km/l tror jeg.
>
> Hvis du holder den på de lovlige 110 så kører den over 20 km/l.

How how... for nogen af os (gætter på du er fra 'Øen') er det ganske
lovligt at ligge på 130 kmt

Thomas

Fra : Mogens

Dato : 14-06-05 21:08

On Tue, 14 Jun 2005 22:05:50 +0200, Thomas Rasmussen
<thomas@p7.dk.invalid> wrote:

>for nogen af os (gætter på du er fra 'Øen') er det ganske
>lovligt at ligge på 130 kmt

Jep - men trafikbilledet har ændret sig. Forbavsende få hamrer afsted
i dagens Danmark, men ligger istedet stille og roligt med fartpiloten
sat på de 110-20 stykker, IMO...

Mvh...

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 14-06-05 22:30

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse news:a6eua1lfvjqa7slemmn06ec79ee5tqq22a@4ax.com...

> Jep - men trafikbilledet har ændret sig. Forbavsende få hamrer afsted
> i dagens Danmark, men ligger istedet stille og roligt med fartpiloten
> sat på de 110-20 stykker, IMO...

Det er også min opfattelse. I weekenden kørte
jeg på tværs af landet 2 gange - ialt ca. 800
km, hvor ca. 600km var på motorvej. Hvis
man ligger på (ægte) 130 km/t bliver man
ikke overhalet af mange, men man overhaler
selv mange.

/Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-05 22:44

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> km, hvor ca. 600km var på motorvej. Hvis
> man ligger på (ægte) 130 km/t bliver man
> ikke overhalet af mange, men man overhaler

Enig...var fra Jylland til KBH i går og dag. Jeg kørte ca. 140 på
speedometeret og blev kun overhalet en 5-6 gange på hele turen.

--
Tom

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-06-05 08:39

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> wrote in message

> Jep - men trafikbilledet har ændret sig. Forbavsende få hamrer afsted
> i dagens Danmark, men ligger istedet stille og roligt med fartpiloten
> sat på de 110-20 stykker, IMO...

Mine observationer er at i hvert fald på det stykke af E45 fra lige syd for
Randers og til Århus N, hvor man må køre 130, der sættes farten op til de
130, og sænkes rimeligt pænt igen når man kommer ind i 110 zonen omkring
Århus.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 15-06-05 09:51

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in

> [...]
> syd for Randers og til Århus N, hvor man må køre 130, der sættes
> farten op til de 130, og sænkes rimeligt pænt igen når man kommer ind

Enig... det samme gør sig gældende på strækningen nord for Randers og til
lidt syd for Skørping hvor 130kmt ophører. Der ligger folk generelt og
kører 130-135 (på mit speedometer) men langt de fleste sætter hastigheden
ned når de når 110kmt begrænsningen. Selvfølgelig er der altid de
narhoveder der mener at de har ret til at køre 150-160kmt i
overhalingsbanen og at man så derfor bare skal undlade at overhale
lastbiler mv. Men ligegyldig hvad vores hastighedsbegrænsning er, så vil
der altid være nogen der overskrider dem.

Thomas
Der alligevel ikke kan køre meget mere end 130 :-/

Fra : Christian

Dato : 14-06-05 21:13

EJSMB wrote:

> [...]
>
> Hvis du holder den på de lovlige 110 så kører den over 20 km/l.
>
> En rigtig dejlig bil så den kan jeg anbefale. Den er VILDT billig i drift.

Det lyder jo godt. Min Yaris 4D-D har været en stor skuffelse hvad
brændstoføkonomien angår - så jeg overvejer seriøst at skille mig af med
den. De 18 km/l du nævner.... er det ved morfar accelerationer eller ved
alm mandekørsel (lettere frisk).

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-05 21:48

> [...]
> brændstoføkonomien angår - så jeg overvejer seriøst at skille mig af med
> den. De 18 km/l du nævner.... er det ved morfar accelerationer eller ved

Jeg kører ikke "morfar" kørsel, MEN diesel har det med at gøre en lidt
mindre "frisk" med pedalen. Vores første Passat var en benziner og der var
stor forskel når min kone kørte den kontra mig (mindre forbrug ved kone
kørsel) men forskellen er altså meget mindre med dieslen.

Snit forbruget er med meget bykørsel og knap så meget motorvej.

Når jeg f.eks. har kørt fra jyllan og til nordsjælland med fartpiloten på
130 så kører den rigtigt langt på selve den tur.'

MVH

Bo

Fra : Henrik B.

Dato : 15-06-05 07:48

"Christian" <none@none.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder jo godt. Min Yaris 4D-D har været en stor skuffelse hvad
> brændstoføkonomien angår - så jeg overvejer seriøst at skille mig af med

Lyder som om du har skiftet fra en benziner og over til en Yaris diesel. Og
kører den, som om du stadig kørte benzin.

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-05 10:57

> Lyder som om du har skiftet fra en benziner og over til en Yaris diesel.
Og
> kører den, som om du stadig kørte benzin.

Ja det tror jeg Henrik har ret i. Jeg køre selv 18kml. i min Yaris Verso
D4D, det er ca 80% by kørsel under 5km, og det er ikke morfar kørsel. Udnyt
træket fra 1800rpm til 2800rpm så tror jeg du vil opleve en kvikker og mere
økonomisk bil.

Mvh Ove måske snart med en Yaris Verso D4D 41k km. til salg

Fra : Christian

Dato : 15-06-05 20:53

Ove wrote:

> [...]
> økonomisk bil.
>
> Mvh Ove måske snart med en Yaris Verso D4D 41k km. til salg

Jeg gik fra at have en Opel Astra 1,6 benzin (en ren skildpadde), der
ofte fik pedalen i bund når det gik opad.... Den gik ca 13 på literen
trods lidt agressiv kørsel. Så skiftede jeg til Yaris Diesel, som
trækker markant bedre. Jeg jokker ikke længere speederen i bund - for
det er ikke nødvendigt og det minimalt hvad jeg laver af hurtige
accellerationer.
95% af min kørsel foregår på motorvej med godt 130 km/t. Mit forbrug
ligger på omkring 17,5 km/l på efter 90.000 km. Det er ca 3-4 km/l
mindre end jeg havde forventet....
Skal man køre en diesel anderledes end en benzin bil for at køre
økonomisk? Jeg har svært ved at se hvad man kan gøre anderledes når man
stort set ligger med en konstant fart.

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-05 22:46

> [...]
> Skal man køre en diesel anderledes end en benzin bil for at køre
> økonomisk? Jeg har svært ved at se hvad man kan gøre anderledes når man

Det er nok farten, jeg syntes faktisk også jeg køre kortere på lang ture end
i byen.
Jeg tror at forbruget stiger mere over 100kmt for små motorer end for store.

Mvh Ove måske snart med en Yaris Verso D4D 41k km. til salg

Fra : Christensen

Dato : 16-06-05 19:18

> Jeg tror at forbruget stiger mere over 100kmt for små motorer end for
> store.

Propellen (150 HK, 330 NM) går 15.5-16 km/l ved 140 km/h (speedo) og ca. 18
km/l ved 110 km/t (speedo)...den skulle efter sigende kunne gå 20 på
landevejen, men jeg *kan* altså umuligt køre 85 i den bil

Ifølge ovenstående er der også pæn forskel for "store" motorer (flet næbbet,
Mogens

/f christensen
320d Touring '02

Fra : Mogens

Dato : 14-06-05 20:40

On Tue, 14 Jun 2005 20:29:30 +0200, Christian <none@none.dk> wrote:

>Er der nogen af jer der har et realistisk bud på hvad man kan forvente
>en Passat 1.9 TDI fra 2003 går på literen ved motorvejskørsel (ca
>130-140 km/t)

Landberg - lidt af samme skuffe:
"Jeg byttede for snart to måneder siden min Octavia RS ud med en
Octavia 90hk TDi Ambiente. Det har jeg ikke fortrudt. Jeg har nu kørt
over 6.000km på de små to måneder og det har resulteret i et snit på
18km/l, men det bliver bedre og bedre..."

Mvh...