køleskab i Albin Cirrus
Fra : LejfM

Dato : 11-07-05 20:21

Hej NG
Jeg har adskilt et ældre Electrolux køleskab, af dem der bliver brugt i
camping vogne, det kan køre 230 V, 12 V, og på Gas. Virkemåden kan ses på
http://www.campingferie.dk/h9_gode_raad/s/koleskab.asp
nu kommer spørgsmålet så.
er det mon muligt at bukke selve kølelægmet 90 grader, eller er det mon
mulig at installere hele agregatet så ledes at det ligger ned 90 grader mod
højre. Jeg har demonteret gas delen, daa den ikke skal benyttes.

LejfM

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-07-05 22:19

"LejfM" <Lejf@lline.dk> skrev

> [...]
mod
> højre. Jeg har demonteret gas delen, daa den ikke skal benyttes.

Nej, du må ikke bukke selve fordamperen eller rørne, fordi det vil helt
sikkert knække eller revne, og så bliver den jo utæt. Med hensyn til at
vende den, så må du spørge en kølemontør og vise ham den specifikke
fordamper og kondensator. Nogle fordampere/kondensatorer er indrettet sådan,
at det ikke kun er tryk men også tyngdekraften, der er med til at presse
kølevæsken tilbage til kompressoren og kondensatoren, og så dur det ikke,
hvis man har ændret på systemet.

Claus

Fra : LejfM

Dato : 13-07-05 11:29

Ok.. men jeg vil nu aligevel prøve køre det hjemme i garagen, hvor jeg
vender systemet en kvart omgang... hvis det virker hen over et par dage....
så må jeg vel gå ud fra at det kan køre såddan..

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-07-05 22:00

"LejfM" <LejfM@hotmail.com> skrev

> [...]
dage....
> så må jeg vel gå ud fra at det kan køre såddan..

Hvis trykket ophober sig, fordi der ikke er det naturlige flow, så kan du
risikere, at rørene eller lodningerne sprænger, og så er dit køleskab reelt
ødelagt. Detr er jo netop tryksikringer i et køleanlæg, som er designet til
at gå ved overtryk.

Du får det antageligvis ikke repareret igen, fordi det sikkert kører med
Freon, hvis det er et gammelt skab, og en nitrogen udskyldning er slet ikke
værd at ofre penge på - hvis det overhovedet er muligt at køre med de nye
freonerstatninger på det system.

Så jeg ville først undersøge, om det er muligt at få repareret samt hvilket
kølemiddel, der er anvendt. Det bør fremgå af en etikket eller mærkeplade
bagpå.

Det er jo bare at ringe til en kølemontør eller evt Køle Møller.

Claus

Fra : LejfM

Dato : 14-07-05 06:43

Hej Igen...

Nu er det jo et Electrolux Camping køleskab, der alle bruger Amoniak
fyldninger, hvis du havde kigget på det link jeg har sendt med, kan du se
princippet. Kølemontør.... jo jeg skal love for at de er til hjælp, jeg har
haft fat i to af slagsen, og de kendte ikke nogettil netop et såddan
køleskab. Men nu skriver jegtil Electrolux' kundeservice... så får vi jo at
se...

LejfM

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-07-05 09:56

> [...]

> fyldninger, hvis du havde kigget på det link jeg har sendt med, kan du se
> princippet. Kølemontør.... jo jeg skal love for at de er til hjælp, jeg

Det bliver det næppe bedre af. Dels er rørene fyldt med brint pga trykket,
og dels er ammoniak gifttigt, hvis det lækker...

Claus

Fra : LejfM

Dato : 15-07-05 07:22

hej alle..
jeg har fået følgende svar fra Electrolux:
"Du kan ikke vende køledelen, da den ikke kan og må køre uden den står meget
vandret, dvs. i en Campingvogn er det meget vigtigt at vatre vognen ud på
grund af køleskabet"
Så jeg findere nanden løsning..