sejlads med 1½ årig
Fra : malnitz@yahoo.dk

Dato : 29-06-05 14:00

Hej,

Jeg skal ud og sejle med mine forældre og skal for første gang have
min søn på 1½ år med.

Jeg regner med at købe en redningsvest til ham.

Der er ikke børnenet langs rellingen så selvom jeg selvfølgelig vil
holde øje med ham hele tiden, vil jeg give han en line på så han ikke
kan komme ud af cockpittet (han er nemlig meget aktiv)

Men hvad gør man/I ellers ?

malnitz

Fra : ThomasB

Dato : 29-06-05 14:27

<malnitz@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal ud og sejle med mine forældre og skal for første gang have
> min søn på 1½ år med.
>
> Jeg regner med at købe en redningsvest til ham.

God idé

> [...]
> holde øje med ham hele tiden, vil jeg give han en line på så han ikke
> kan komme ud af cockpittet (han er nemlig meget aktiv)

Jeg ville ikke give ham line på. Af flere grunde.
Den ene er at han vil vikle sig ind i alt muligt, til stor irritation for
alle.
Hvis han har redningsvest på, så sker der ikke noget ved at han falder i
vandet, hvilket han garanteret ikke gør alligevel.
Så kan han allerede nu, godt lære hvordan man opfører sig på en båd: Man
tramper ikke rundt, man løber ikke, man gør som der bliver sagt, man hjælper
til (han kan lege med et stykke tov), man råber og skriger ikke, man holder
fast når man bevæger sig når der sejles og så videre.

Og så har han ikke mindst, ikke selv lyst til at falde i vandet.

Hvis han ved at han ikke kan falde i vandet, fordi der er snor i ham, så vil
han sikkert være mere vovet.

Hjælp ham lidt i starten med at gå rundt på båden, lad ham lege med snore,
fendere osv..

Jeg kender flere der har småbørn med på båden, og der er aldrig nogle
problemer.

Fra : Lars

Dato : 30-06-05 14:48

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> wrote in message news:<42c2a1b5$0$18641$14726298@news.sunsite.dk>...

> Jeg ville ikke give ham line på. Af flere grunde.
> Den ene er at han vil vikle sig ind i alt muligt, til stor irritation for
> alle.

En line skal være så kort at den ikke kan vikle sig ind i noget :),
eller sagt med andre ord, så kort at barnet ikke kan komme ud af
cockpittet.

> [...]
> til (han kan lege med et stykke tov), man råber og skriger ikke, man holder
> fast når man bevæger sig når der sejles og så videre.

Det er jeg slet ikke enig i! Når man sejler, skal et barn _aldrig_
være andre steder end i cockpittet og under dæk. Dette sikre man kun
hvis man er så mange om bor, at der altid er een person som har opsyn
med barnet (og ikke skal lave kaffe, sætte sejl) eller barnet har snor
på. Man får aldrig et barn op igen hvis det falder overbor i rum sø
med bølger mm.

Noget andet er når man er i havn. Så er det bare på med redningsvesten
(hele tiden) og så kan barnet løbe rundt over det hele. Her sker der
ikke noget var at det falder i vandet, når bare der er en vest på.

> Og så har han ikke mindst, ikke selv lyst til at falde i vandet.

Det har et barn på 2 år da ikke forståelse for!

> Hvis han ved at han ikke kan falde i vandet, fordi der er snor i ham, så vil
> han sikkert være mere vovet.

Han skal slet ikke ud af cockpittet og derfor er der ikke noget at
være vovet for

Husk at en ble har indflydelse på opdriften og jeg mener der er noget
med at barnet kommer til at vende forkert, hvis det har "morderne"
bleer på. Det er ikke noget jeg ved noget om, det er bare noget jeg
syntes jeg har læst. En anden ting er at det er en god ide at tage
barnet med i svømmehallen, så barnet kan prøve hvordan det er at ligge
i vandet med vesten på. Dette giver også en bedre følelse hos en selv,
når man har prøvet vesten virker på ens barn.

Lars

Fra : ThomasB

Dato : 30-06-05 15:18

"Lars" <lkj@person.dk> skrev i en meddelelse

> En line skal være så kort at den ikke kan vikle sig ind i noget :),
> eller sagt med andre ord, så kort at barnet ikke kan komme ud af
> cockpittet.

Ja, hvis de skal have line på, hvilket jeg ikke mener de skal.
Hvis et barn ikke kan høre efter, når der bliver sagt: "du skal blive her i
cockpittet", så skal de efter min mening slet ikke med ud og sejle. Der er
mange ting man kan komme til skade med på en båd.
Men de fleste børn forstår godt når man siger det til dem, hvorfor det slet
ikke er nødvendigt at tøjre dem.

> Det er jeg slet ikke enig i! Når man sejler, skal et barn _aldrig_
> være andre steder end i cockpittet og under dæk.

Det er jeg heller ikke enig i
Det kommer meget an på vejret. En lille tur op på dækket sammen med en
voksen, er enormt sjov når man er en lille purk. Det kan være ret kedeligt
for et barn at skulle sidde stille i 4 timer, og det skulle jo gerne være en
sjov oplevelse og ikke huskes som noget kedeligt, hvor man bliver tøjret.

> Dette sikre man kun
> hvis man er så mange om bor, at der altid er een person som har opsyn
> med barnet (og ikke skal lave kaffe, sætte sejl) eller barnet har snor
> på.

Ja, der skal være opsyn med barnet. Det er der også, da der altid sidder en
i cockpittet med pinden. (med mindre der er autopilot)

> Man får aldrig et barn op igen hvis det falder overbor i rum sø
> med bølger mm.

Det passer ikke at man aldrig får et barn op i rum sø.
Men det er rigtigt at det er sværere at bjerge nogen i rum sø, i forhold til
havblik.

> Noget andet er når man er i havn. Så er det bare på med redningsvesten
> (hele tiden) og så kan barnet løbe rundt over det hele. Her sker der
> ikke noget var at det falder i vandet, når bare der er en vest på.

Nemlig
Jeg vil påstå at det er farligere at rende rundt på en båd i havn, end at
sidde i cockpittet under sejlads.

> Det har et barn på 2 år da ikke forståelse for!

Jo, de kan faktisk godt tænke

Man kan godt forklare dem pædagogisk at det kan være farligt at falde i
vandet.

Upædagogisk kan man sige at der er store farlige uhyggelige dyr i vandet,
som vil æde dem levende og spytte benene ud bagefter

> Han skal slet ikke ud af cockpittet og derfor er der ikke noget at
> være vovet for

Men der er forskel på at sidde stille (ikke vovet) og hoppe rundt (vovet).

Nogle gange kan man altså også være *for* forsigtig. Jo mere ansvar man
giver dem (selvomfølgelig under opsyn), jo mere lærer de.

Der er masser af ting der er farligere end at falde i vandet. F.eks at falde
ned af indgangen - for der er lang ned i en båd og der er trapper osv.
Så kan man få fingrene i klemme i skøder, løjbomme, blokke, kistebænke,
sprayhood og så videre.

At falde i vandet er det mindste af det.

Hvor mange børn har du hørt om, der er faldet i vandet og druknet?

Tænk hvis båden kæntrer eller synket og purken er spændt fast?

> [...]
> med at barnet kommer til at vende forkert, hvis det har "morderne"
> bleer på. Det er ikke noget jeg ved noget om, det er bare noget jeg

Ja, jeg har også læst det et sted. Men det er vist ikke bekræftet, og nok
mere teoretisk end virkelighed. (siger min kæreste som har gået til
babysvømning, hvor børnene har ble på)

> [...]
> i vandet med vesten på. Dette giver også en bedre følelse hos en selv,
> når man har prøvet vesten virker på ens barn.

Ja. Da jeg var dreng, røg min kusine på 3 år i vandet fra gummibåden, med
vest på. Hun vendte sig rundt som hun skulle. (i øvrigt så hun torskerogn da
hun var dernede - sagde hun)

Men det er jo bare at prøve med line (for de voksnes ro's skyld) og så efter
hånden give mere line og til sidst tage linen af.