Ekkolodtransducer
Fra : HHH

Dato : 27-06-05 20:44

Hej gruppe

Kan jeg få et godt råd til bedste placering af transducer til ekkolod
(skroggennemført).
Det er en Bianca 27, så den skal vel placeres ved siden af / foran den
lange køl.
Skal den placeres så den peger lodret ned, og hvis, hvordan gør man så det
bedst.

v.h.

HHH

Fra : Morten Holst

Dato : 27-06-05 21:26

Hej HHH.

Jeg ved ikke så meget om montering af transducere i den størrelse både. Men
jeg vil råde dig til at sætte den så den peger lodret ned. Hvis du sætter
den på skrå vil den tro ad der er længere den til bunden og dit ekkolod vil
vise en dybte der er større end den egentlig er.

--

Morten H. Christensen

Korsør/Skælskør Strandjagtforening
www.strandjaeger.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 27-06-05 22:58

Jeg må desværre modsige dig. Impulsen udsendes "halvhugleformet" fra
transduceren, så selvom den ikke sidder helt lige, så måler den faktisk den
rigtige dybde ned til bunden.

Problemet med at sætte den oppe af siden er at følsomheden bliver lidt
dårligere, men det værste er at den kommer enten ud af vandet eller op i det
oppiskede vand når man sejler den ene halse. - og så bliver den forvirret og
skriver noget "nonsens" i displayet. Tilsvarende gælder for loggen.

Bjarke

Fra : sørensen

Dato : 28-06-05 07:58

Hvis det var rigtigt at impulsen er halvkugle formet skal du rette den
fremefter - ellers får du ekko fra kølen

Et impulset fra et ekkolod er konisk! Typisk med en spredning på ca. 20-40
grader.

/Søren

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:42c07670$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-06-05 22:43

Ja, Rigtigt. Lidt flueknepperi, men korrekt. Bundlinien er den samme: Hvis
det sidder *nogenlunde lodret* så måler det rigtigt.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-05 22:19

> [...]
> / foran den lange køl.
> Skal den placeres så den peger lodret ned, og hvis,

I en langkølet Bianca 27, ville jeg sætte den foran kølen
med en skroggennemføring, så den sidder tilnærmelsesvis
lodret, når båden liger i vandet. Vi har haft en sådan
installation i en Ballad, og det fungerede helt
tilfredsstillende. Kun ved ganske kraftig krængning kunne
der være afvigelser fra de aktuelle dybder, men så stikker
man jo heller ikke så meget !

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 27-06-05 22:54

15-20 cm foran kølen i centerlinien, afhængig af hvorledes det passer med
adgang på indersiden.

Se evt. Silva's anbefalinger: www.maximalt.dk/artikler.lod.jpg

/Bjarke

Fra : Bjarke Christensen