On Sat, 2 Jun 2001 15:23:19 +0200, "Morten Juel"
<mp@mail1.stofanet.dk> wrote:
Hej Morten.
>
>Hvad helvede er der galt ?
>Lige når man tænder motoren forsvinder det meste olie fra olie glasset, men
>kommer så ½t tilbage !
>
Nu ved jeg ikke hvorledes olielampen på din Yamaha skal fungere, men i
princippet er der to forskellige metoder:
1) En olielampe der er en "minimum-tryk-indikator".
2) En oliestandsindikator.
Den første er den mest normale, altså en lampe der slukker når der er
tilstrækkelig olietryk på smøresystemet.
Den slukker normalt ved et tryk på omkring 0,5 Kg.
Den anden indikerer oliestand (oliemængde) og anvendes på visse
maskiner, men er mere sjælden.
Olietrykindikatoren vil opføre sig som du beskriver det - altså helt
normalt.
Jeg formoder at din XS400 er udstyret med en trykindikator.
Min madkasse er forsynet med en oliestandslampe, men den har tillige
et godt gammeldaws manometer til at indikere trykket.
Med hensyn til oliemængden i inspektionsglasset:
Cyklen skal stå stille med motoren slukket når du skal se hvor meget
olie der er på.
Så snart du starter motoren vil oliestanden i inspektionsglasset
synke.
Hvor meget er forskelligt fra model til model.
På min XN85 er der ikke olie at se i glasset når den kører, hvorimod
Duc'en stadig har olie i glasset med kørende motor.
Årsagen til at mængden tilsyneladende falder er, at olien pga. pumpen
fordeles i motoren, og at der selvfølgelig går nogen tid inden den
vender tilbage til bundkarret.
Sagt på en anden måde: Når du skal checke oliemængden i motoren skal
mototen have været slukket i så lang tid at olien kan nå at løbe
tilbage.
Desuden skal cyklen stå lodret på hjulene - altså ikke noget med
hverken central- eller sidestøtteben - med mindre at instruktionsbogen
udtrykkeligt beskriver det.
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk