Nyt batteri - hvilket
Fra : Lasse Nielsen

Dato : 14-06-05 20:02

Hej Alle,

det ser ud til at mit batteri aflader rigtigt hurtigt og tager lang tid om
at lade og jeg tror derfor at jeg skal have et nyt.

Min båd er en lille motorbåd (Ryds 435FC med en 40HK 4T Yamaha påhængsmotor.
Der er ekkolod, cdafspiller og GPS i den.

Kan jeg blot købe det billigste batteri i Harald Nyborg med min 60 ah, eller
er der stor forskel på kvalitetrn? Jeg vil naturligvis gøre det så billigt,
som muligt, men vil heller ikke gøre det for billigt.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

mvh

Lasse

Fra : Jacob

Dato : 14-06-05 21:32

"Lasse Nielsen" <shika333@aab-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller er der stor forskel på kvalitetrn? Jeg vil naturligvis gøre det så
> billigt, som muligt, men vil heller ikke gøre det for billigt.

på hvilke måde billigst ? over mange år eller her og nu ?
det billigste du kan opdrive er billigst hvis du kun tænker frem til næste
weekend. tænker du 5-7 år ud i fremtiden er noget som varta semitraction nok
noget af det billigste. jeg gav 1400kr for et på 100Ah. det må aflades ned
til11.6V uden at det generer den. ved 11.6V har jeg afladet det med 80-90Ah
afhænigt af hvor hårdt jeg har kørt det.
desuden har det en egenskab til at holde store strømme i lang tid uden at
spændingen falder i forhold til et almindeligt start batteri.

Fra : sailor99

Dato : 14-06-05 21:54

> [...]
billigt,
> som muligt, men vil heller ikke gøre det for billigt.

Hej Lasse!

Jeg er i gang med 5. sæson med et billig-batteri fra Jem&Fix som
startbatteri. Så selvom det nu skulle stå af, har det været ekstremt
billigt. - Det skal dog siges, at det sidder i forbindelse med en 18 hk
Volvo Penta diesel i en sejlbåd. Måske der er en forskel??

Mvh
Georg

Fra : Preben Christensen

Dato : 14-06-05 23:27

Hej
Er din påhængsmotor med elstart?
Du skriver billigt men hvis du køber et billigt batteri og din motor er med
elstart
så fortryder du at du ikke gav lidt mere for et marinebatteri når du ligger
et sted i søen og
ikke har mere batteri kapacitet til at kunne starte din motor.
Hvorfor ikke tænke på din og andres sikkerhed og ofre lidt mere på et godt
batteri

--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen

Fra : Lasse Nielsen

Dato : 15-06-05 07:37

Hej Preben,

min er med elstart og jeg mener selv at jeg tænker på sikkerheden og vil
derfor også høre havd det bedste køb vil være, men hvis i mener at det
bedste køb altid vil være at købe det dyreste så må jeg hellere spørge et
andet sted ...

Hvordan definerer du lidt mere? Jeg ved ikke hvad forskellen er på diverse
batterier ud over prisen og ah., så derfor sprøger jeg herinde for at finde
et batteri som kan passe til mit behov ... jeg sejler vel ca. 20 små ture om
året.

Håber der er en der kan hjælpe.

Mvh

Lasse

Fra : sailor99

Dato : 15-06-05 08:47

"Lasse Nielsen" <lasse.nielsen@dk.wilsonlog.com> skrev i en meddelelse
> Hej Preben,
>
> min er med elstart og jeg mener selv at jeg tænker på sikkerheden og vil

Hej Lasse!

Er batteriet ikke koblet til en lader fra din motor??

Hvis det er tilfældet, mener jeg stadig, at et "billigt" batteri kan gøre
arbejdet med det brug, du har.
Men du har ret i, at batterier er en "jungle", der ofte kan blive meget dyr.

Mvh
Georg

Fra : Lasse Nielsen

Dato : 15-06-05 08:52

Hej Georg,

jo der er en lader fra motoren.

Ja jungle er jeg enig i og gider nemlig heller ikke købe det onde batteri
til +1000kr hvis det er det rene "overkill"

mvh

Lasse

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-05 09:44

> Hej Georg,
>
> jo der er en lader fra motoren.
>
> Ja jungle er jeg enig i og gider nemlig heller ikke købe det onde batteri
> til +1000kr hvis det er det rene "overkill"

Men hvis du både bruger batteriet til start af motor og til forbrug, så skal
du have et marine/fritids batteri! Jeg vil anbefale Varta eller Exide....

Fra : Carsten Holck

Dato : 15-06-05 09:48

Lasse Nielsen said the following on 15-06-2005 09:51:
> Hej Georg,
>
> jo der er en lader fra motoren.
>
> Ja jungle er jeg enig i og gider nemlig heller ikke købe det onde batteri
> til +1000kr hvis det er det rene "overkill"

Jeg ville nok købe et marinebatteri, bl.a. fordi at de er lukket - med
udluftningsslange og dermed ikke spilder (så meget) når de vippes.

Men jeg ville også købe det billigste jeg kunne finde, ALDI havde nogen
på et tidspunkt, ellers HN/THansen/...

En Akkumulator producent lærte mig engang en simpel måde at vurdere
blyakkuer på - Det tungeste er det der har de tykkeste plader - og
dermed også dem der holder længst til cyklisk brug, så hvis du er i
tvivl så tag det tungste.

Fsv sikkerhed - så tror jeg at du er bedre tjent med at skifte det ud
ved første tegn på manglende performance end at beholde et
"kvalitetsbatteri". Og husk så at vinteropbevaringen, med løbende
vedligeholdelsesladning, skal være korrekt - der kan du hurtigt ødelægge
også et kvalitetsbatteri.

god sejlsæson,

/carsten

Fra : Soren H

Dato : 15-06-05 19:43

Lasse Nielsen wrote:
> [...]
> er der stor forskel på kvalitetrn? Jeg vil naturligvis gøre det så billigt,
> som muligt, men vil heller ikke gøre det for billigt.

Batteri og batteri er absolut mere end 2 ting!
Desuden er batteriet kun "den ene ende", - forbrugsstederne og deres
forbrugsmønster er den anden, og de er dybt afhængige af hinanden samt
måden de er forbundet på.
Er du usikker på alle disse ting er der hjælp i den lille bog "El om
bord" som Dansk Sejlunion og El-fagets Uddannelsesnævn har udgivet.
Den kan fås hos unionen, og hos alle forhandlere til 135 kr.
Du kan også låne den på biblioteket.
Læs den, og du blir meget klogere.
Mvh
Søren H.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-06-05 10:23

> [...]

billigt,
> som muligt, men vil heller ikke gøre det for billigt.

Køb du blot det billigste i HN, og køb gerne to som du sætter sammen. Du får
ikke nogen gevinst ud af at købe et dyrere, fordi dine problemer
antageligvis ligger i ladningen. Jeg er næsten helt sikker på, at du har
utilstrækkelig ladning, og så vil du alligevel på sigt få ødelagt et dyrt
batteri.

Det er alfa og omega, at man har ordentlige ladeforhold, og at din
ladekapacitet står mål med dit forbrug. Køb en god lader og sørg for, at
dine batterier jævnligt bliver ladet 100% op.

Claus