Polering af dæk
Fra : HHH

Dato : 13-06-05 16:03

Hej gruppe

På min Bianca 27 vil jeg gerne have "rubbet" og poleret dæk, ruf og skandæk,
men der er indstøbte riller på trædefladerne, som efter min mening vil gøre
en polering vanskelig med et godt resultat.
Hvordan gør man det bedst, og hvad skal man bruge?

v.h.

HHH

Fra : Lars Holst

Dato : 13-06-05 19:32

"HHH" <news@sletdette3xh-consult.dk> said in

> [...]
> mening vil gøre en polering vanskelig med et godt resultat.
> Hvordan gør man det bedst, og hvad skal man bruge?

Boatrubbing med en gulvskrubbelignende tingest virker fint.

--
Lars Holst

Fra : HHH

Dato : 13-06-05 21:11

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Boatrubbing med en gulvskrubbelignende tingest virker fint.
>
> --
> Lars Holst

Ja-men hvad så bagefter. Man kan vel ikke bare lade dækket stå "rubbet"
eller hva'

v.h.
HHH

Fra : Bent Pedersen

Dato : 14-06-05 16:00

"HHH" <news@sletdette3xh-consult.dk> wrote in message

> "Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Ja-men hvad så bagefter. Man kan vel ikke bare lade dækket stå "rubbet"
> [...]
Måske er det slet ikke nogen god ide at polere dæææææææækket...?

Mvh
bent

Fra : Pär Wikenmo

Dato : 14-06-05 20:12

"Bent Pedersen" <bentp@email.dk> skrev i meddelandet
> "HHH" <news@sletdette3xh-consult.dk> wrote in message

Hej,
Jag brukar aldrig använda rubbing eller vax på de halkskyddade ytorna.
Skrubbar det rent med schampo och en grov borste, sedan får det vara.
Finns ingen anledning att göra däcket halare än nödvändigt.

mvh,
Pär Wikenmo

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-05 22:52

"Pär Wikenmo" <wikenmo@swipnet.se> skrev i en meddelelse

> [...]
> Skrubbar det rent med schampo och en grov borste, sedan
> får det vara.
> Finns ingen anledning att göra däcket halare än

Hej Pär, mener du ikke, at man på en eller anden måde bør
beskytte et glasfiberdæk imod sol, snavs, salt m.v. -
naturligvis under forudsætning af, at man ikke gør dækket
til en glidebane ...
Findes der ikke et materiale, der beskytter glasfiberdækket
uden at gøre overfladen glat?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Pär Wikenmo

Dato : 15-06-05 20:30

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i meddelandet

> [...]
> af, at man ikke gør dækket til en glidebane ...
> Findes der ikke et materiale, der beskytter glasfiberdækket uden at gøre

Naturligtvis polerar och vaxar jag de delar av däcket som inte är
halkskyddade.
Det som kan bli blankt ska vara blankt!!
Men alla halkskyddade ytor skurar jag bara med borste och schampo när de ser
smutsiga ut.
Klart man skulle kunna använda vax men dels är det svårt att få bort
överskottet och sen blir det som sagt väldigt halt.
Dock, om någon känner till ett medel som gör halkskyddet smutsavvisande utan
att bli halt är jag mycket intresserad!

/Pär W

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-05 21:53

> [...]
> inte är halkskyddade.
> Dock, om någon känner till ett medel som gör halkskyddet
> smutsavvisande utan att bli halt är jag mycket

Hej Pär - mit svenska er inta bra ... Vad betyder
"halkskyddade".
Det jeg tænker på er dækket på en sejlbåd.

Fra : Pär Wikenmo

Dato : 15-06-05 22:34

"> Hej Pär - mit svenska er inta bra ... Vad betyder
> "halkskyddade".
> Det jeg tænker på er dækket på en sejlbåd.

> [...]
Inte min danska heller...
Halkskyddade är de ytor på däcket som inte är blanka utan knottriga. (det
som Lars kallar "indstöbte riller)

mvh,
/pw

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-05 23:05

> [...]
>>
> Inte min danska heller...
> Halkskyddade är de ytor på däcket som inte är blanka utan
> knottriga. (det som Lars kallar "indstöbte riller)

Tak - så er jeg med (jag förstår) - men de overflader (ytor)
som er knottriga (sikke et malende sprog!) giver du altså
ikke voks? Eller hur? Vad gör du på de knottriga ytor?

Fra : Bent Pedersen

Dato : 17-06-05 22:45

Hvis man oversætter "halkskyddade" til "skridsikre" - som det er - vil det
være indlysende hvorfor det ikke er en god ide at vokse og polere dette.

Bent

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-05 23:22

"Bent Pedersen" <bentp@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det er - vil det
> være indlysende hvorfor det ikke er en god ide at vokse og

Klart nok - men jeg er også ude efter en *god* idé ... -
ikke en ikke-god ...

Men ser du i en tidligere erfaudveklsing i denne tråd
spurgte jeg - citat:

citat slut

og det var det svar fra ThomasB, der triggede mig til at
bore lidt i problemet ...

Og jeg er stadig ikke helt overbevist om, hvordan man
*bedst* beskytter sit "nuprede" dæk uden at gøre det for
glat at arbejde på (selv med skridsikre sko !) - så jeg
venter stadig på et "overbevisende og konstruktivt guldkorn"
fra nogen i gruppen ...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-06-05 10:17

"Pär Wikenmo" <wikenmo@swipnet.se> skrev

> Inte min danska heller...
> Halkskyddade är de ytor på däcket som inte är blanka utan knottriga. (det
> som Lars kallar "indstöbte riller)

Og hvad betyder "knottriga"?

Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-06-05 08:11

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> skrev:

>"Pär Wikenmo" <wikenmo@swipnet.se> skrev

>Og hvad betyder "knottriga"?
>
>Claus

För inte suputer: knopret, nopret, ujævn, vortet, knudret,
besværlig, gnaven, tvær, muggen.

Fra : HHH

Dato : 14-06-05 22:31

> Måske er det slet ikke nogen god ide at polere dæææææææækket...?
>
> Mvh
> bent

Hej Bent.

Nej måske, men nu gik mit spørgsmål jo mere på hvad man BØR gøre, fremfor
hvad man IKKE bør gøre.

Hvad gør man ved dækket ?????

v.h.

HHH

Fra : Bent Pedersen

Dato : 17-06-05 22:48

> Hej Bent.
>
> Nej måske, men nu gik mit spørgsmål jo mere på hvad man BØR gøre, fremfor
> [...]
Nu skriver du jo at du vil polere dækket. Og det syntes jeg bare er
uhensigtmæssigt, når man tænker på hvor glat det er selv uden at blive
poleret.

Mvh
Bent

Fra : Klaus P

Dato : 26-06-05 10:40

Jeg har tidligere skrevet ind om dette problem, både om hvordan man får
dækket rent og hvordan man efterfølgende beskytter det. Jeg har ikke prøvet
at rubbe dækket med en gulvskrubbe, men det kan være jeg skulle prøve. Det
lyder som en god ide, men hvordan får man rubbingen op af skridmønstret
igen? Det er måske let nok?

Jeg har prøvet lidt af hvert, men det bedste resultat fik jeg, da jeg
rensede dækket med acetone og en stiv grøntsagsbørste. Så bliver den REN.
Min båd er fra '77, og når det regnede, så kunne man ligesom se, hvordan de
første dråber sugede ned i dækket. Så gav jeg dækket Polytrol. Bare et tyndt
lag.

Da jeg sagde det til mine gaster, så synes de, at dækket var blevet glat.
Derfor holdt jeg op med at sige det til dem, og jeg har ikke fået en klage
siden.
Polytrolen lukker dækket og gør rengøringen utrolig let.

Der findes en anden og dyrere løsning, som jeg har set på en
glasfiberfolkeåd fra Brandt Møller. Det var en plan, gummilignende
dæksoverflade i en lys grå nuance. Det så faktisk flot ud på en hvid båd.

Hilsen Klaus P

Fra : ThomasB

Dato : 28-06-05 13:21

"Klaus P" <spalding@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har prøvet lidt af hvert, men det bedste resultat fik jeg, da jeg
> rensede dækket med acetone og en stiv grøntsagsbørste.

Acetone?! Æder det ikke gelcoaten?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-06-05 07:11

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev

> Acetone?! Æder det ikke gelcoaten?

Nej, forhåbentlig ikke. Men det kan æde maling.

Claus

Fra : ThomasB

Dato : 29-06-05 10:11

> Nej, forhåbentlig ikke. Men det kan æde maling.

Jeg ville have betænkeligheder ved at gå rundt med acetone på min båd

Fra : Ivrige sejler

Dato : 02-07-05 17:05

Hej.

Jeg har brugt masser af acetone på min båd og gelcoaten har ikke taget
skade.

Ivrige Sejler

Fra : ThomasB

Dato : 15-06-05 13:01

"HHH" <news@sletdette3xh-consult.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mening vil gøre en polering vanskelig med et godt resultat.
> Hvordan gør man det bedst, og hvad skal man bruge?

Boatrubbing med en børste. Lad det sidde lidt og knub af med en ren børste
og et par klude. Giv det noget voks bagefter.

Husk så: Spul ikke ferskvand på båden, det afsætter kalk som vi har meget af
i de danske vandboringer og som snavs elsker at sætte sig fast i. Så giver
du den mere færskvand for at få det af, og mere kalk sætter sig. I stedet
bruger du saltvand (salt brænder sig ikke fast som kalk), som du tørrer
efter med en klud. OG en gang i mellem tager du en vandforstøver puster lidt
ferskvand her og der, og tørrer godt efter med klude. Det bedste er at gøre
det om morgenen når duggen ligger eller efter en regnvejr - der er nemligt
ikke noget videre kalk i dug og regnvand.

Mvh Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-05 13:34

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en
meddelelse news:42b01869$0$18650$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : ThomasB

Dato : 15-06-05 14:14

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

> Er din anbefaling at polere det rensede dæk med voks? Bliver det ikke
> glat?

Nej, det gør det ikke.

Og slet ikke i forhold til hvis der sidder alger på, som følge af ingen voks
:)

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-05 15:20

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en
meddelelse news:42b029a4$0$18637$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> meddelelse

> Nej, det gør det ikke.
>
> Og slet ikke i forhold til hvis der sidder alger på, som

Nu forestillede jeg mig ikke, at alternativet til ikke
voks - var ... alger
Men forstår jeg dig rigtigt, når du siger, at den bedste
måde at beskytte et renset dæk i 'nupret glasfiber/gelcoat',
så det ikke bliver glat er at give det voks? Altså af *alle*
andre muligheder, når man altså ikke vil male det eller
beklæde det med treadmaster eller hvad man nu kan bruge?
Jeg har tidliger brugt Hempels Custom Marine Polish - men
synes det bliver for glat at arbejde på ...

Fra : ThomasB

Dato : 15-06-05 15:53

> Nu forestillede jeg mig ikke, at alternativet til ikke voks - var ...
> alger

Haha, i det lange løb er det :)

> [...]
> give det voks? Altså af *alle* andre muligheder, når man altså ikke vil
> male det eller beklæde det med treadmaster eller hvad man nu kan bruge?

Nu er voks jo ikke for at gøre det mindre glat, men for at sørge for at man
ikke skal gå og gøre dække rent i utide.
Voksen udfylder småridser og småhuller, så schnausen ikke kan få fodfæste.
Desuden vil det øverste lag hvor man går, hurtige blive slidt fri for voks.

Du kan prøve for sjov at gøre to jævne områder gelcoat rent og give det ene
voks og det andet lader du være.
Prøv med en våd finger at se hvilket område der er mest glat. Fingeren vil
"hoppe" på voksen, og glide på det der kun er rengjort.

Men det bedste middel mod et glat dæk, er skridsikre sko :)

> Jeg har tidliger brugt Hempels Custom Marine Polish - men synes det bliver
> for glat at arbejde på ...

Polish er ikke voks, men derimod en mild sliber/polerer. Voksen skal på
efter polishen er tørt godt af.