Benzinforbrug - CBR1000F
Fra : Hr. Kvist

Dato : 12-06-05 23:08

Hej gruppe

Er der nogen der kan komme med et nogenlunde skud på hvor langt man
burde kunne trille på 1 liter benzin på en CBR1000F '91?

Jeg er ganske overbevist om at jeg sidste år kunne komme afsted med at
køre ca. 15km pr. liter.

Efter skift af knastkæde og tilhørende service på motoren hos min
faste mek. er jeg nede på 11 km. literen.

Min mekaniker påstår at det er helt normalt. Hvis jeg fra det udsagn
trækker ens normale paranoide tilstand fra får jeg alligevel at der
er noget galt ;)

Desuden er der en ganske distink lugt af benzin fra udstødningen (som
jeg helt bestemt mener ikke plejer at være der).

Nogen der har et bud på hvad der er galt med maskinen (hvis noget)?

mvh
Kvist

Fra : Ulvir

Dato : 12-06-05 23:55

Hr. Kvist wrote:

> Desuden er der en ganske distink lugt af benzin fra udstødningen (som
> jeg helt bestemt mener ikke plejer at være der).
>
> Nogen der har et bud på hvad der er galt med maskinen (hvis noget)?

Har du kikket på tændrørene? Lugten af benzin tyder på en aaalt for fed
blanding..

Mvh- Ulvir (CMX, der sidst kørte 36.6 k. per litre )

Fra : Hr. Kvist

Dato : 13-06-05 01:01

Har lige fået skiftet dem for et par dage siden og har ikke været ude
at køre siden.
....fed blanding af ...hvad?
...og hvordan opstår en tilstand af for fed blanding?

...sorry, men jeg er mek. spasser ;)

Fra : Ulvir

Dato : 13-06-05 02:23

Hr. Kvist wrote:
> Har lige fået skiftet dem for et par dage siden og har ikke været ude
> at køre siden.
> ...fed blanding af ...hvad?

Benzin.

> ..og hvordan opstår en tilstand af for fed blanding?

Forkert stillet karburatorer bl.a. Kørsel med choker på. Der er nok mange
der kan komme flere forslag om hvad der kan være årsag til det noget høj
benzinforbrug.

Ulvir.

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 13-06-05 04:41

"Hr. Kvist" <kvist@distnet.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Få undersøgt om chokeren bliver slået helt fra. Den hænger måske i kablet.
Jeg kørte ved stille kørsel op til 18 km pr. liter på min CBR 1000. Da jeg
købte min var den monteret med et meget støjende udstødning. Det gad jeg
ikke køre med og fik så monteret det originale. Herefter kørte den kun 14 km
pr. liter. Efter en test på rullefelt, blev der monteret mindre dyser i
karburatorene og derved kom forbruget ned på de ca.18 km pr. liter.
Hilsen Matthias

Fra : tb

Dato : 13-06-05 07:25

> Er der nogen der kan komme med et nogenlunde skud på hvor langt man
> burde kunne trille på 1 liter benzin på en CBR1000F '91?

Jeg har på to forskellige CBR1K'er over 60.000km haft et gennemsnit på
15,5km/l

Rekorden er 21 (trille trille ved meget lave omdrejninger fra lolland til
østjylland med kone på)

Nedre rekord er omkring 12

Meeen jeg vil også sige at karburatorerne er et sted at kigge. Bor du i
Østjylland, er der en lille forhandler med rullefelt der er meget hjælpsom
med den slags problemer. Og det er noget nemmere at skifte dysere mv hvis
man kan verificere resultatet. Han ligger i Borum (Ca 15km ud af viborgvej,
og så kommer der skilt)

Fra : Nicolaj Christensen

Dato : 13-06-05 08:03

"Hr. Kvist" <kvist@distnet.dk> wrote in message
[...]

Hej - jeg har en sc24 fra 1989 - kører let 18km/l.

Fra : Steen Johansen

Dato : 13-06-05 08:08

[...]

Kørsel inden for lovens rammer omkring 20 eller mere
For nogle år siden kørte jeg sammen med en kamarat til sydens sol
Honda CB 750 22 kml ved 130 kmt
Honda CX 500 15,2 kml ved 130kmt
Blandet kørsel i bjergene:
Honda CB 750 13 kml
Honda CX 500 23 kml
Så når vi taler om forbrug, hvad er det så vi taler om?
MvH Steen

Fra : p.jarnbak

Dato : 13-06-05 09:40

[...]

Få et andet værksted eller en der har prøvet det ,til at se om knasterne
er monteret rigtigt.
Hej Palle.

Fra : Hr. Kvist

Dato : 13-06-05 14:52

Forbrug er ved kørsel til og fra arbejde, 8km hver vej, meget kø (Kg.
Nytorv og til Valby)
Testede ved 100km motorvejskørsel og den lå stadig på de ca. 11.
Kører pænt på den med 3-4000 rpm.

Fra : Richard

Dato : 13-06-05 19:42

Hr. Kvist wrote:

> Testede ved 100km motorvejskørsel og den lå stadig på de ca. 11.
> Kører pænt på den med 3-4000 rpm.

Og den sejtrækker ikke dernede? - ved godt, den CBR har mange kræfter; men
hvad bruger den, hvis du kører turen ved 4-5, 4½-6 kRPM? Eller i området
fra 1-1½ kRPM under det omdrejningstal, hvor motoren udvikler sit højeste
drejningsmoment, og op til samme?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Brian Sørup

Dato : 13-06-05 19:57

Forbrug er ved kørsel til og fra arbejde, 8km hver vej, meget kø (Kg.
Nytorv og til Valby)
Testede ved 100km motorvejskørsel og den lå stadig på de ca. 11.
Kører pænt på den med 3-4000 rpm.

3-4000 rpm lyder rimeligt nok i mine ører, det er jo en langbenet djævel
hvis den skal gå 270 ved omkring 10000rpm - så er 3000rpm = 81Km/t.
Vifferen løber 67Km/t ved samme rpm.
--
Brian Sørup
VFR 750 F RC36

Fra : Allan Bojesen

Dato : 13-06-05 18:03

"Hr. Kvist" <kvist@distnet.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der kan komme med et nogenlunde skud på hvor langt man
> burde kunne trille på 1 liter benzin på en CBR1000F '91?

Min SC21 ligger på 15-17 km/l med blandet kørsel. Har haft den på 18
km/l -det er kedeligt, men har også været på 11 km/l - det er sjovt

For fed blanding kan også komme ved slidte/utætte svømmeventiler - men hold
nu godt fast, de koster kr. 400,- STYKKET !!!!!!? ved Honda og kan
tilsyneladende ikke fås uoriginalt. Til alle andre cykler kan de fås til kr.
40-50,-

Allan Bojesen

Fra : jada

Dato : 14-06-05 13:24

Jeg syntes du skal få checket om knastkæden står forkert. Bare en tand
forkert kan sagtens give en dårlig benzinøkonomi. Det skete for en jeg
kender, da han havde fået skiftet tandremmen på hans bil. Den kørte ikke
specielt meget dårligere, men brugte en del benzin

Fra : Hr. Kvist

Dato : 13-06-05 21:45

Tak for de gode bud.

Har lige et spg. mere; Jeg står og skal på ferie på Fredag hvor
turen går til Belgien, Frankrig, Spanien og Italien. Udover det
økonomisk uforsvarlige i turen pga. benzinforbruget ;), hvilke
konsekvenser kan det så have for biken på lang sigt hvis jeg tager
turen på den i den tilstand den er i nu?

Grunden til jeg overvejer at vente med at få den fikset er at jeg lige
har postet 11kkr i den for at få den gjort klar til sæsonen og nu vil
jeg sgu' gerne have lidt gryn til ferien også ;)

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 14-06-05 04:49

[...]

Få tjekket chokeren inden du kører. Det kan klares uden at skille den ad. Så
vidt jeg husker kan du se ind til chokertrækket ved af afmontere det ene
sidedæksel. Hvis ikke chokerarmen kører helt tilbage mod stoppet, har du
fundet en af grundene til det høje forbrug.
Hilsen Matthias

Fra : Hr. Kvist

Dato : 14-06-05 16:37

Hej Jada

Det lyder meget interessant det du der siger.
Er der nogen der ville kunne komme med en teknisk forklaring på
hvorfor en knastkæde kan give øget benzin forbrug?

Fra : Armand

Dato : 15-08-05 12:53

Hr. Kvist wrote:
> Hej Jada
>
> Det lyder meget interessant det du der siger.
> Er der nogen der ville kunne komme med en teknisk forklaring på
> hvorfor en knastkæde kan give øget benzin forbrug?

Knastkæde eller knastaksler, det er et spørgsmål om anskuelsesvinkel;
men det er et faktum at krumtappen og knastaksel/er skal følge hinanden
i en nøje defineret takt, og hvis krumtappen står hvor den skal, mens
(en af) knasten(erne) lægges på plads i topstykket á én tand forskudt på
knastkæden, vil det medføre tekniske genvordigheder.
Forhøjet bensinforbrug er en mulighed, men bukkede udstødningsventiler
(á sammenstød mellem stempel og ventiler) er en anden!

--
Armand.