Spørgsmål til jer i udlandet..
Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 11-06-05 11:28

Hejsa..

I tråden "Biler på svenske plader" har vi en debat om hvor meget
provenu staten mister hvis folk skifter fra en bil på danske
plader til en på udenlandske. Min påstand er, at det ikke behøver
være ret meget provenutab der er tale om, det afhænger helt af
hvor gamle og udslidte danske biler der udskiftes med fx. svenske.

Hvad med jer der rent faktisk ER flyttet til udlandet og har
skiftet en dansk bil ud med en udenlandsk, hvilken bil skiftede I
fra (årgang, model, evt. stand) og hvad skiftede I til? Skriv også
gerne hvis der er andre omstændigheder der spillede ind på
bilvalget, fx. hvis jeres nye job i udlandet gav jer det
tredobbelte i løn og derved var medvirkende til at I skiftede
adskillige bilklasser op..

Jeg har læst mig til at Morten Lorenzen skiftede fra en ældre
Sierra til en ny BMW 330'er da han strøg til Sverige, men hvad med
jer andre?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Harry H

Dato : 11-06-05 12:32

In article <42AABCCA.5DC7AE2@carftp.com>, thomas@carftp.com says...
> [...]
>
> Jeg har læst mig til at Morten Lorenzen skiftede fra en ældre
> Sierra til en ny BMW 330'er da han strøg til Sverige, men hvad med

Hej.
Flyttede fra Frederikshavn til Göteborg 1/1 -05.

Dansk bil: Peugeot 309 -88 synet i sept -04 rimlig stand i forhold til
alderen.

Svensk bil: Renault Scénic 2.0 16v 140hk automat -00, kun kørt 45000km.
Pris? 113,000 Skr med ny tandrem.

Arbejdsgiver og løn er samme, men det føles bedre at få noget for
pengene selv og ikke kun give dem til ToS.

Mvh
HH

Fra : EjS

Dato : 11-06-05 13:00

> [...]
> bilvalget, fx. hvis jeres nye job i udlandet gav jer det
> tredobbelte i løn og derved var medvirkende til at I skiftede

Flyttede d. 29. marts fra Ålborg til Göteborg. Min bil i DK ejer jeg stadig
men den er ved at blive solgt. Den er 16 år gammel og jeg vil kunne få
omkring 9000 dkr tilbage i afgift ved udførsel til Sverige.

Lønnen i Sverige for ingeniører er dårligere end i DK men rådighedsbeløbet
er ca. det samme pga. lavere skat. Nu kan jeg bruge firmabil der dækker
næsten hele mit behov herovre men da jeg har interesse i biler og det også
er en del af mit arbejde skal jeg naturligvis have min egen bil på et
tidspunkt (læs: min et par måneder)

Det bliver i så fald en lettere brugt Volvo C70 eller S60, alternativt en ny
S40/V50.

MVH EjS

Fra : Thomas

Dato : 11-06-05 16:41

> Jeg har læst mig til at Morten Lorenzen skiftede fra en ældre
> Sierra til en ny BMW 330'er da han strøg til Sverige, men hvad med
> jer andre?

To kollegaer flyttede derover for nogle år siden.

#1:
Fra Peugeot 206 GTI (ny), til BMW 330i (ny), til Audi A4 3,0 Cabriolet
(brugt), til Mercedes C270 CDI (brugt), og endelig til Audi A4 2,0T Avant
(ny) som han har nu.

#2:
Fra VW Bora 2,0 (ny), til Audi A4 1,8T (ny) og Pontiac Firbird (brugt), til
Porsche Boxster (brugt). Han har altså Audi A4 1,8T og Porsche Boxster nu.

Begge har endvidere oplevet at huspriserne er steget tilsvarende som i
Danmark og de siger begge at de har fået en "højere" levestandard end i
Danmark og her er der ikke kun tale om at bilerne er skiftet til større
bilklasser. Diverse "goder" er blevet væsentlig bedre, da de nu har råd til
det. De arbejder begge i Danmark og betaler derfor skat i Danmark.

--
Thomas Krath

Fra : Thomas

Dato : 11-06-05 16:42

> Jeg har læst mig til at Morten Lorenzen skiftede fra en ældre
> Sierra til en ny BMW 330'er da han strøg til Sverige

Fra 1993 Ford Sierra 2,0 til 2005 BMW E90 325i (den helt nye model) m. alt
udstyr.

--
Thomas Krath

Fra : Lars Knudsen

Dato : 11-06-05 19:44

Hej,

On Sat, 11 Jun 2005 12:28:26 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>Hvad med jer der rent faktisk ER flyttet til udlandet og har
>skiftet en dansk bil ud med en udenlandsk, hvilken bil skiftede I
>fra (årgang, model, evt. stand) og hvad skiftede I til?

Danmark:
Bil 1 - Citroën Xsara 2.0i VTS 2002 - firmabil
Bil 2 - Citroën Saxo 1.4i 1996 - privat

Sverige:
Bil 1 - e39 BMW 530dA touring 2002 - alt i el + læder
Bil 2 - Citroën Saxi 1.4i 1996 - ny bare på svenske plader og med
23.000 i hånden for at tage den med herover

> [...]
>bilvalget, fx. hvis jeres nye job i udlandet gav jer det
>tredobbelte i løn og derved var medvirkende til at I skiftede

Intet. Samme job i København, har blot droppet firmabilen til fordel
for et stor tysker på svenske plader Kunne sagtens "nøjes" med
noget mindre, men når man nu pludselig har råd til en dejlig
motorvejsflyder... Ja så prøver vi det... Og det er sådan set ikke
dyrere driftsmæssigt end da vi boede i DK.

Overvejer dog lidt på et tidspunkt måske at skifte lidt så vi kan
pendle i en e90 320d men de skal så bare lige lidt ned i brugtpris
først.....

** Lars

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 12-06-05 19:49

Thomas Strandtoft wrote:

Tak for oplysningerne.. Opfølgende spørgsmål til jer: Hvis nu I
var blevet i DK, havde I så beholdt jeres daværende bil, eller
hvad ville I i givet fald havde udskiftet den til? Sagt med andre
ord, hvilken dansk bil blev aldrig solgt fordi I rykkede over på
den anden side af sundet og købte svensk?

--
Hygge..
Thomas

Fra : EjS

Dato : 13-06-05 19:28

> [...]
> ord, hvilken dansk bil blev aldrig solgt fordi I rykkede over på
> den anden side af sundet og købte svensk?

Jeg havde nok valgt mellem:

Beholde den nuværende 16 år gamle bil et års tid og derefter

- Svinebrugt Alfa 156 2.0 (1997)
- Svinebrugt BMW 320 (1995)
- Brugt Peugeot 406 2.0 (1998)
- Mine forældres Citroen Xsara HDi

eller lignende... Ingen Volvo i hvert fald :(

MVH EjS

Fra : Harry H

Dato : 13-06-05 19:39

In article <42AC839D.5677A67B@carftp.com>, thomas@carftp.com says...
> [...]
> ord, hvilken dansk bil blev aldrig solgt fordi I rykkede over på
> den anden side af sundet og købte svensk?

Pøsjø'en havde mindst et par år eller fem at leve i. Jeg ville have
beholdt den til den ikke kunne mere.

Mvh
Harry

Fra : Lars Knudsen

Dato : 13-06-05 19:40

Hej,

On Sun, 12 Jun 2005 20:49:01 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>Tak for oplysningerne.. Opfølgende spørgsmål til jer: Hvis nu I
>var blevet i DK, havde I så beholdt jeres daværende bil, eller
>hvad ville I i givet fald havde udskiftet den til?

Ville have beholdt den i 1½ år frem, hvor leasingkontrakten udløb og
dér skiftet den til en anden firmabil.

> Sagt med andre
>ord, hvilken dansk bil blev aldrig solgt fordi I rykkede over på
>den anden side af sundet og købte svensk?

Svært at sige, jeg ville tage hvad de lige havde hos leasingselskabet
på det tidspunkt der gav lavest skat ift mest bil.

Jeg ville aldrig have skiftet til min nuværende bmw i DK, som
prismæssigt lå mellem 400-500.000 dkk for en tilsvarende brugt dansk
indregisteret udgave. Jeg gav cirka 165.000 dkk for den her hvilket
mine svenske kollegaer i øvrigt syntes er RIGTIG meget for en 2½ år
gammel bil. Det skal vel så sammenlignes med at du kan købe en
sprit-ny Citroen C4 til under 120.000 dkk.

Der er ingen tvivl om at vi har valgt en bil af højere standard da den
var til at betale med vores økonomi - fremt for at købe en billigere
bil af samme standard som den vi kørte i Danmark. Har du 100.000 dkk
får du faktisk rigtig meget brugtbil herovre!

** Lars

Fra : EjS

Dato : 13-06-05 22:29

> [...]
> gammel bil. Det skal vel så sammenlignes med at du kan købe en
> sprit-ny Citroen C4 til under 120.000 dkk.

Hehe - mine svensker kolleger reagerer på samme måde når jeg fantaserer om
"ny" brugt bil. 70000 for en Audi A8, 100000 for en BMW 540i, 120000 for en
S60 T5, 200000 for en 1999 BMW M5 etc.

Det er jo vanvittigt - som du selv skriver - på brugte større biler er der
helt op til en faktor 4 i forskel på prisen mellem DK og S (endda når man
regner 1:1).

Men ifølge dem er forsikringer til større tyske biler netop dyre - især hvis
de er importeret. Nogen erfaringer? Kigger selv på bil i 100000-120000 SEK
klassen med ca. 200-250 Hk...

MVH EjS