/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Styrdæmper
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 11-06-05 00:50

Hej NG.

Jeg har en Honda CB750/900F Bol d´Or med en Ø41mm CBR600F2(PC25)
forgaffel og broer.

Jeg tænker lidt på at anskaffe mig en styrdæmper, men er ikke helt
sikker på at det vil afhjælpe mine problemer.

Som det er nu, er min motorcykel meget styrevillig, men det er som sådan
ikke noget problem ved bykørsel, der er det meget rart!.

Det er kun ved motorvejskørsel med 100+ km/t på store åbne arealer med
meget vind, at der skal meget lidt til at styret drejer en lille smule.

Jeg har prøvet, at søge i tidligere indlæg og har bidt mærke i "tank
slapper" syndromet, er der nogen som kan forklare det nærmere? er det
decideret wobling eller bare den styrevillighed jeg oplever?


Alt om alt, vil jeg gerne have en styrdæmper monteret på min motorcykel
hvis det kan gøre motorvejskørsel mere behageligt, uden at ødelægge
bykørsels egenskaberne fuldstændigt.

Jeg har kigget lidt i MC-Nøglen 2005, er der nogen som ved om jeg kan
bruge nogle af disse 2 styrdæmpere?

Jeg går ud fra at jeg skal bruge et Ø41mm beslag, som jeg kan montere
den på forgaffelrøret med, men hvordan skal/kan den monteres på stellet?

Tak for tålmodigheden! :)

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

 
 
Hans Paulin (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 11-06-05 01:42

Kenneth Østrup skrev:

> Jeg har prøvet, at søge i tidligere indlæg og har bidt mærke i "tank
> slapper" syndromet, er der nogen som kan forklare det nærmere? er det
> decideret wobling eller bare den styrevillighed jeg oplever?

Det er så voldsom en wobling at styret er ved at klaske ind i tanken

Det findes en film af fænomenet - Armand har vist før smidt den op på
nettet.

> Alt om alt, vil jeg gerne have en styrdæmper monteret på min
> motorcykel hvis det kan gøre motorvejskørsel mere behageligt, uden at
> ødelægge bykørsels egenskaberne fuldstændigt.

Jeg tror ikke du vil opleve den store forskel på motorvejen - men hvis du
kører på en sten - eller hvis cyklen prøver at woble i forgaflen - kan det
være en stor hjælp.
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286




Kenneth Østrup (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 11-06-05 09:45

Hans Paulin wrote:
> Kenneth Østrup skrev:
>
>
>>Jeg har prøvet, at søge i tidligere indlæg og har bidt mærke i "tank
>>slapper" syndromet, er der nogen som kan forklare det nærmere? er det
>>decideret wobling eller bare den styrevillighed jeg oplever?
>
>
> Det er så voldsom en wobling at styret er ved at klaske ind i tanken
>
> Det findes en film af fænomenet - Armand har vist før smidt den op på
> nettet.
>
>

Ja, det tænkte jeg nok, men lød umiddelbart for voldsomt til at jeg
kunne tro at det var det.

>>Alt om alt, vil jeg gerne have en styrdæmper monteret på min
>>motorcykel hvis det kan gøre motorvejskørsel mere behageligt, uden at
>>ødelægge bykørsels egenskaberne fuldstændigt.
>
>
> Jeg tror ikke du vil opleve den store forskel på motorvejen - men hvis du
> kører på en sten - eller hvis cyklen prøver at woble i forgaflen - kan det
> være en stor hjælp.

Okay, jeg tænker også lidt at det kan have noget at gøre med mit styr og
eller forgaffellængde.

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Armand (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-06-05 11:51

Hans Paulin wrote:
> Kenneth Østrup skrev:
>
>
>>Jeg har prøvet, at søge i tidligere indlæg og har bidt mærke i "tank
>>slapper" syndromet, er der nogen som kan forklare det nærmere? er det
>>decideret wobling eller bare den styrevillighed jeg oplever?
>
>
> Det er så voldsom en wobling at styret er ved at klaske ind i tanken
> Det findes en film af fænomenet - Armand har vist før smidt den op på
> nettet.

Ikke så jeg selv husker det (jeg har klaret mig med damp-modem i lang
tid og har derfor ikke være den der surfede efter beskrivende links,
såvel som fulgte op på særligt mange opgivne links) :-/

Men jeg kan lige pippe med og nævne at tankslappers typisk sker ved
påløb og i området 60-70 km/t, og meget pludseligt

At montere en styrdæmper er som at tage hovedpinepiller ved vedvarende
hovedpine, istedet for at finde årsagen :-|

--
Armand.

Hans Paulin (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 11-06-05 17:09

Armand skrev:

> Ikke så jeg selv husker det (jeg har klaret mig med damp-modem i lang
> tid og har derfor ikke være den der surfede efter beskrivende links,
> såvel som fulgte op på særligt mange opgivne links) :-/

Nej - jeg kiggede i nogle gamle tråde uden at få hits - men én eller anden
linkede til en stump film, som ku ha været fra Ile of Man e.l., hvor en
kører filmes mens hans styr begynder at slå mere og mere indtil han
fuldstændig mister kontrollen over cyklen og vælter :-/
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286




Armand (12-06-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-06-05 22:28

Hans Paulin wrote:
> Armand skrev:
>
>
>>Ikke så jeg selv husker det (jeg har klaret mig med damp-modem i lang
>>tid og har derfor ikke være den der surfede efter beskrivende links,
>>såvel som fulgte op på særligt mange opgivne links) :-/
>
>
> Nej - jeg kiggede i nogle gamle tråde uden at få hits - men én eller anden
> linkede til en stump film, som ku ha været fra Ile of Man e.l., hvor en
> kører filmes mens hans styr begynder at slå mere og mere indtil han
> fuldstændig mister kontrollen over cyklen og vælter :-/

Jeg fandt lige dén relativt hurtigt via Google, men den blev blokeret
p.g.a. spyware, så dét link giver jeg ikke videre :-|

--
Armand.

Hans Paulin (13-06-2005)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 13-06-05 10:11

Armand skrev:

> Jeg fandt lige dén relativt hurtigt via Google,

Nå okay...

> men den blev blokeret
> p.g.a. spyware, så dét link giver jeg ikke videre :-|

Fint nok.
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286



Mikkel Christensen (13-06-2005)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 13-06-05 10:02

"Hans Paulin" <me@privacy.net> writes:

> Nej - jeg kiggede i nogle gamle tråde uden at få hits - men én eller
> anden linkede til en stump film, som ku ha været fra Ile of Man e.l.,
> hvor en kører filmes mens hans styr begynder at slå mere og mere
> indtil han fuldstændig mister kontrollen over cyklen og vælter :-/

Yeps, videoen med tankslapper-prototypen er fra IoM. Svjh slap han ikke
afsted med livet i behold - han wheelier over en bakketop og får ikke
sat den ned igen med forhjulet pegende nogenlunde ligeud.

--
Mikkel | Compared to system administration,
motortosse.dk | being cursed forever is a step up.
| -Paul Tomko

Hans Paulin (13-06-2005)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 13-06-05 10:42

Mikkel Christensen skrev:

> Yeps, videoen med tankslapper-prototypen er fra IoM.

'kay

> Svjh slap han
> ikke afsted med livet i behold

Øvs!

--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286



Ukendt (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-06-05 08:33


Kenneth Østrup skrev i meddelelsen
<42aa2741$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...
>Hej NG.
>
>Jeg har en Honda CB750/900F Bol d´Or med en Ø41mm CBR600F2(PC25)
>forgaffel og broer.
>
>Jeg tænker lidt på at anskaffe mig en styrdæmper, men er ikke helt
>sikker på at det vil afhjælpe mine problemer.


Du er vist bare løbet ind i et af de "småproblemer" man nødvendigvis vil
opleve, når man mixer dele fra så forskellige årgange. CBR hjul og gaffel er
designet til let styring fordi en CBR kan "tåle" det. Den gamle CB's
stelgeometri bryder sig givetvis ikke rigtigt om den slags, den er afhængig
af gyro-virkningen i sit stor diameter forhjul..... Har Du i samme ombygning
hævet bagenden af cyklen ?

En styrdæmper gør forhåbentlig ingenting ved dit problem, det er nemlig ikke
dens opgave, den er der for at dæmpe hurtige/pludselige bevægelser. Et
"trægt" styretøj, foreksempel som de gammeldags friktionsstyrdæmpere, er kun
til gavn ved kørsel med sidevogn. Bruger man friktionsdæmper på en
solocykel, så mister man selvopretningsevnen, og det er i særdeleshed spooky
at køre med.

mvh
Orla
>--
>Med venlig hilsen
>Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>



Kenneth Østrup (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 11-06-05 09:42

Orla Pedersen wrote:
> Du er vist bare løbet ind i et af de "småproblemer" man nødvendigvis vil
> opleve, når man mixer dele fra så forskellige årgange. CBR hjul og gaffel er
> designet til let styring fordi en CBR kan "tåle" det. Den gamle CB's
> stelgeometri bryder sig givetvis ikke rigtigt om den slags, den er afhængig
> af gyro-virkningen i sit stor diameter forhjul..... Har Du i samme ombygning
> hævet bagenden af cyklen ?

Hej Orla, mange tak for dit svar.

Bagenden i sig selv er ikke blevet hævet, men sænket en lille smule da
der er kommet 17" fælge på istedet for 18", men da denne ændring er over
hele cyklen ved jeg ikke om det påvirker som sådan.

Forenden er derimod blevet _sænket_ på grund af den nye forgaffel som
ikke er præcist samme længde, jeg kan evt. lige måle efter igen eller
tjekke specs for de to modeller for at give den præcise forskel.

Det skal siges, at jeg har prøvet og hæve/sænke forgaflen i broerne,
dette gav ikke nogen mærkbar forskel, men kan naturligvis også have
noget med dæmpningen at gøre.

Vil det muligvis kunne løses med ekstra afstandsstykker i forgaffelrørene?

>
> En styrdæmper gør forhåbentlig ingenting ved dit problem, det er nemlig ikke
> dens opgave, den er der for at dæmpe hurtige/pludselige bevægelser. Et
> "trægt" styretøj, foreksempel som de gammeldags friktionsstyrdæmpere, er kun
> til gavn ved kørsel med sidevogn. Bruger man friktionsdæmper på en
> solocykel, så mister man selvopretningsevnen, og det er i særdeleshed spooky
> at køre med.
>

En sidste tanke, som jeg tænker kan have lidt indflydelse på mit problem
er styret.

Den tidligere ejer har selv lavet specielle beslag, samt ændret den øvre
CBR600 forgaffelbro, så der kan monteres et normalt styr og
instrumenter. Styret sidder dog rimelig langt tilbage på forgaffelbroen
synes jeg, den bagerste "kant" om man så kan sige, sidder lidt under
midten på styrstammen (set oppefra). Jeg kan evt. tage et billede af
dette, hvis min nybegynder forklaring ikke giver nogen mening.

Jeg har set at man blandt andet på KTM og ander crossere, kan ændre
styrefølsomheden ved at rykke styret længere frem på broen, for at få
støre afveksling.

Ved at løsne styret og dreje det i beslagene, så enderne kommer et par
mm længere fremad, giver mærkbar forskel i styrefølsomheden! nu længere
væk, desto mere stabilt kan man køre, uden selv at komme til at lave udslag.

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Kenneth Østrup (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 11-06-05 10:32

Kenneth Østrup wrote:

> Jeg har set at man blandt andet på KTM og ander crossere, kan ændre
> styrefølsomheden ved at rykke styret længere frem på broen, for at få
> støre afveksling.
>

Jeg har fundet følgende på dba.dk som burde passe på min MC.
<http://images.dba.dk/images/3/43/39879643_424200580129_4687_3.jpg>

Er der nogen som ved hvor man kan købe lignende beslag til Ø 41mm
gaffelrør, vil jeg være meget taknemmelig med nogle links eller lign.
til disse forhandlere.

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Ukendt (11-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-06-05 13:12


Kenneth Østrup skrev i meddelelsen
<42aaa3c0$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

>Vil det muligvis kunne løses med ekstra afstandsstykker i forgaffelrørene?


Så risikerer Du bare at den "topper ud", hvis ellers den står sådan ca. 1/3
del fra top nu, så hellere forlængede propper.....

>Ved at løsne styret og dreje det i beslagene, så enderne kommer et par
>mm længere fremad, giver mærkbar forskel i styrefølsomheden! nu længere
>væk, desto mere stabilt kan man køre, uden selv at komme til at lave
udslag.


Kun fordi at Du flytter din egen vægt, ellers ingen betydning.

Efter hvad at Du fortæller, så er jeg ret sikker på at din forgaffel er for
kort, prøv evt. at slække preload på bagdæmperne...

mvh
Orla
>--
>Med venlig hilsen
>Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>



Kenneth Østrup (14-06-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 14-06-05 13:31

Orla Pedersen wrote:
> Kun fordi at Du flytter din egen vægt, ellers ingen betydning.
>

Det lader til at være det som skal til.


> Efter hvad at Du fortæller, så er jeg ret sikker på at din forgaffel er for
> kort, prøv evt. at slække preload på bagdæmperne...
>

De første gange jeg har prøvet at justere lidt på opspændingen af
forgaflen i broerne synes jeg ikke at kunne mærke nogen forskel.

Dengang havde jeg også den lavest forspænding på mine bagdæmpere, som
senere hen er blevet ændret til det hårdeste.

Da der er 3 indstillinger prøvede jeg her i dag, at sætte dem på mellem
forspændingen.

Efter en lille test tur med lav og høj fart, kunne jeg konstatere at det
var værre end når bagdæmperne står på hårdeste forspænding.


Så jeg går ud fra at jeg skal have flyttet min egen vægt på cyklen
længere fremad. Jeg sidder i forvejen rimelig oprejst på cyklen.

Til det er jeg igang med, at prøve og fremskaffe et clip-on styr til en
CBR600F2, som muligvis kan hjælpe lidt på det.

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408872
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste