Har jeg mon manuel klima eller aircon?
Fra : Hans

Dato : 07-06-05 21:08

Hej

Jeg er lige blevet færdig med at montere aircon/klima i min BMW Compact. I
denne forbindelse blev hele varmeappeatet skiftet, men der er stadig kun en
drejeknap og en knap til at tænde anlæget. I diagrammet kan man se diverse
styreenheder som IHKS, DME og EGS. Der er også en fordamper temp føler... Er
der mon også det på en alm. Aircon?

I listen over ekstraudstyr, kan jeg kun finde klimaautomatik, så mon ikke
der er en god chance for at det er man klima?

Nu spørger jeg måske dumt, men er det en fordel at køre med recirkulering
samtidigt med aircon?

På forhånd tak
Hans

Fra : Per O.

Dato : 07-06-05 21:37

"Hans" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> I listen over ekstraudstyr, kan jeg kun finde klimaautomatik, så mon ikke
> der er en god chance for at det er man klima?

Man plejer at dele anlæggende op i aircon som er mulighed for at køle/varme
luften og klima hvor man stiller den ønskede temperatur i grader, og så
tager anlægget sig selv at om luften skal være varm eller kold, samt hvor
det skal blæses hen.

Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 07-06-05 21:54

Per O. skrev:

> [...]
> luften og klima hvor man stiller den ønskede temperatur i grader, og så
> tager anlægget sig selv at om luften skal være varm eller kold, samt hvor

Aircon og klima er det samme. Det der gør forskellen er styringen,
hvorfor man taler om manuelt og automatisk aircon/klima.

Den manuelle udgave overlader det til brugeren at justere temperaturen
og den automatiske klarer det selv udfra en forudsat temperatur og
(afhængigt af system) en eller flere følere anbragt i bilen. Automatiske
aircon/klimaanlæg kan også leveres med flere (temperatur)zoner.

Mvh
Claus

Fra : KASO

Dato : 07-06-05 22:16

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (afhængigt af system) en eller flere følere anbragt i bilen. Automatiske
> aircon/klimaanlæg kan også leveres med flere (temperatur)zoner.

For lige at forplumre diskussionen yderligere: Man kan skam godt have
separate temperaturzoner helt uden at have køling - f.eks. havde min gl. MB
280S (W116) separat temperaturregulering i højre og venstre side af bilen -
men den havde ikke A/C - kun det alm. varmeanlæg. Temperaturzoner er derfor
ikke en indikation af niveauet af automatik....

Fra : Per O.

Dato : 08-06-05 22:38

> Aircon og klima er det samme. Det der gør forskellen er styringen, hvorfor
> man taler om manuelt og automatisk aircon/klima.

Ikke enig.

Per O.

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 07-06-05 21:50

Hans skrev:

> [...]
> styreenheder som IHKS, DME og EGS. Der er også en fordamper temp føler... Er

Er det en elektrisk føler eller er den blot en mekanisk del af en ventil?

> I listen over ekstraudstyr, kan jeg kun finde klimaautomatik, så mon ikke
> der er en god chance for at det er man klima?

Hvis der blot er en knap til at tænde og slukke for klimakompressoren og
du skal justere temperaturen på samme knap, som inden der blev monteret
klimaanlæg, så er der tale om et manuelt anlæg.

> Nu spørger jeg måske dumt, men er det en fordel at køre med recirkulering
> samtidigt med aircon?

På den måde kan du meget hurtigt få affugtet luften inde i bilen. Det
kan også anbefales ved kørsel gennem tunneller eller bag stinkende
køretøjer (f.eks. hårdtarbejdende lastbiler, chiptunede oliebrændere der
får pedalen og udtjente karburatorslæder).

Mvh
Claus

Fra : Per Rasmussen

Dato : 08-06-05 06:52

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> Hans skrev:

Klip

> [...]
> (f.eks. hårdtarbejdende lastbiler, chiptunede oliebrændere der får pedalen

Hej
Jamen det er da en del af det automatiske klimaanlæg, ellers er det vel
bare et automatisk A/C
--
Venlig Hilsen
Per Rasmussen

Fra : Michael

Dato : 07-06-05 22:31

> [...]
>
> I listen over ekstraudstyr, kan jeg kun finde klimaautomatik, så mon ikke
> der er en god chance for at det er man klima?

Findes der en auto funktion på betjeningspanelet, enten i form af en knap
eller drejeknap - hvis ikke så har du efter al sandsynlighed ikke automatisk
klimaanlæg, men alm. A/C.