/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
hvilken forgaffelolie til Yamaha XV1100 ?!~
Fra : Fogholt


Dato : 01-06-01 17:32

Davs NG,

Ka´ ikke lure hvilken forgaffelolie jeg skal bruge til min Yamaha Virago
1100.

Kan ikke finde olietype hverken i instruktionsbog eller i Haynes rep. manual
!!!!! Der står kun HVOR MEGET der skal i !! De skriver i stedet at man skal
lade en specialist ordne det.
Jamen jeg er da specialist (især med den timeløn på værkstederne !! )

Er der nogen med gode tips ?? evt nogen XV-ejere der kender et mærke og
viscositet !!

Tilbagelænet deruda´

Claus Fogholt - XV1100, ´93
Virago MC Club Danmark # 899
fogholt@worldonline.dk





 
 
Armand (02-06-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-06-01 00:55


Fogholt <fogholt@worldonline.dk> skrev i en
news:asPR6.14785$dS3.707606@news010.worldonline.dk...
>
> Ka´ ikke lure hvilken forgaffelolie jeg skal bruge til min Yamaha
Virago
> 1100.

Prøv at kigge på siten: www.louis.de under "motobase" og se hvad de
angiver!

--
Armand.



Fogholt (02-06-2001)
Kommentar
Fra : Fogholt


Dato : 02-06-01 10:59


> Prøv at kigge på siten: www.louis.de under "motobase" og se hvad de
> angiver!
>
> --
> Armand.


Tak for tippet. Der står at det skal være en SAE 10 W olie - altså i
princippet alm. motorolie.
Anede ikke lige at Louis havde sådan en database.
Under de tekniske data , står en "komplet" liste over tilbehør (hos Louis)
til netop XV1100. DET er da smart........

Tilbagelænet deruda´

Claus Fogholt - XV1100, ´93
Virago MC Club Danmark # 899
fogholt@worldonline.dk





Armand (02-06-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-06-01 16:09


Fogholt <fogholt@worldonline.dk> skrev i en
news:9O2S6.16483$dS3.847023@news010.worldonline.dk...
>
> > Prøv at kigge på siten: www.louis.de under "motobase" og se ....
> Tak for tippet. Der står at det skal være en SAE 10 W olie - altså i
> princippet alm. motorolie.

Nope!
SAE -W beskriver kun viskositeten!
Det skal være forgaffel-olie, derved at det er helt andre egenskaber at
olien i forgaflen kræver. Bl.a. er motorolie fortrinsvis udsat for
ekstrem varmebelastning og tryk-påvirkninger, hvor det er mindre varme,
men store vacuum-påvirkninger (= skumning!) at olien i forgaflen
udsættes for
Kan du slippe til noget ganske almindeligt 10W hydraulik-olie (som også
indebærer anti-skummende egenskaber!), skulle det også være brugbart!

> Anede ikke lige at Louis havde sådan en database.
> Under de tekniske data , står en "komplet" liste over tilbehør (hos
> Louis) til netop XV1100. DET er da smart........

Jup!
Smart nok for kunden; men også et fint trick fra Louis' side (at
fortælle kunden at man sælger pågældende stuff efter at vedkommende har
funder oplysning om forekomsten deraf på siden!)

--
Armand






Fogholt (02-06-2001)
Kommentar
Fra : Fogholt


Dato : 02-06-01 21:14

>
> Nope!
> SAE -W beskriver kun viskositeten!
>

Oki doki, så blev jeg lidt klogere - jeg har set at MC-nøglen har
forskellige forgaffelolier bl.a en SAE 10. Det må være sagen.


Claus Fogholt - XV1100, ´93
Virago MC Club Danmark # 899
fogholt@worldonline.dk





Armand (03-06-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-06-01 00:12


Fogholt <fogholt@worldonline.dk> skrev i en
news:QObS6.17856$dS3.964474@news010.worldonline.dk...
> >
> > Nope!
> > SAE -W beskriver kun viskositeten!
> >
>
> Oki doki, så blev jeg lidt klogere - jeg har set at MC-nøglen har
> forskellige forgaffelolier bl.a en SAE 10. Det må være sagen.

Sagde Louis også noget om "oliestanden" efter påfyldning (= sidste check
for ensartet og nøjagtig påfyldning!) ?

--
Armand.



Fogholt (03-06-2001)
Kommentar
Fra : Fogholt


Dato : 03-06-01 17:33


> Sagde Louis også noget om "oliestanden" efter påfyldning (= sidste check
> for ensartet og nøjagtig påfyldning!) ?
>
> --
> Armand.

Jeps - 372 cc.
I min Haynes rep. manual er opgivet 372 cc for en cykel fra US. Desuden er
opgivet et mm mål fra toppen af røret til olieoverflade (179 mm uden fjeder)

Cykler fra UK har en lidt anden oliestand (396 cc) men samme "oliestand" på
179 mm fra toppen af rør, hvilket jeg ikke helt kan lure hvorfor ?!?
Det er sgu da vel den samme cykel.........med mindre udformningen af
forgaflen er forskellig....

Claus



Armand (03-06-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-06-01 19:57


Fogholt <fogholt@worldonline.dk> skrev i en
news:xFtS6.456$R84.73508@news010.worldonline.dk...
>
> I min Haynes rep. manual er opgivet 372 cc for en cykel fra US.
Desuden er
> opgivet et mm mål fra toppen af røret til olieoverflade (179 mm uden
fjeder)
> Cykler fra UK har en lidt anden oliestand (396 cc) men samme
"oliestand" på
> 179 mm fra toppen af rør, hvilket jeg ikke helt kan lure hvorfor ?!?


Omregningsfaktor for amerikanske hhv. engelske rummål :-/

--
Armand.



Fogholt (03-06-2001)
Kommentar
Fra : Fogholt


Dato : 03-06-01 20:49


> Omregningsfaktor for amerikanske hhv. engelske rummål :-/
>
> --
> Armand.

Helt nøjagtigt står der ;
US modeller : 372 cc (12,6 US fl oz, 13,1 lmp fl oz)
Uk modeller : 396 cc (13,4 US fl oz, 13,9 lmp fl oz)

men det bli´r jeg ikke klogere a´ ?!? Det ligner stadig 2 forskellige
volumner med samme niveau.......

Claus



Armand (04-06-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-06-01 11:44


Fogholt <fogholt@worldonline.dk> skrev i en
news:jxwS6.566$R84.118373@news010.worldonline.dk...
>
> > Omregningsfaktor for amerikanske hhv. engelske rummål :-/
> Helt nøjagtigt står der ;
> US modeller : 372 cc (12,6 US fl oz, 13,1 lmp fl oz)
> Uk modeller : 396 cc (13,4 US fl oz, 13,9 lmp fl oz)
> men det bli´r jeg ikke klogere a´ ?!? Det ligner stadig 2 forskellige
> volumner med samme niveau.......

Jup!

Lyt til Rittig, der er en meget erfaren mand på dette område: Koncentrer
dig om niveau-angivelsen!
Brug evt. den mindste af de opgivne mængder først (er lettere at
suplere, end af fjerne igen!), og check efter v.h.a. niveau-målet for at
konstantere om det ver dét der var rette!

Forøvrigt så strammes fjedring og dæmpning op af en stigende oliestand i
benene - Og det er vel ikke formålet med en XV'er :-/

--
Armand.




Claus Rittig (04-06-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 04-06-01 16:32

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:9fg1ji$185o$2@news.cybercity.dk...

> Brug evt. den mindste af de opgivne mængder først (er lettere at
> suplere, end af fjerne igen!), og check efter v.h.a. niveau-målet for at
> konstantere om det ver dét der var rette!

Nåh, det er nu ikke så svært. En 100ml sprøjte påmonteret en halv meter klar
plasticslange (så den kan nå ned til olien), så kan man let suge lidt op
igen, og det er faktisk lettere at ramme rigtigt i en fart på den måde, end
ved at hælde i fra en dunk, syns jeg.

Rittig



Armand (04-06-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-06-01 21:34


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:9fgah0$o64$4@news.inet.tele.dk...
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:9fg1ji$185o$2@news.cybercity.dk...
>
> > Brug evt. den mindste af de opgivne mængder først (er lettere at
> > suplere, end af fjerne igen!),
> Nåh, det er nu ikke så svært. En 100ml sprøjte påmonteret en halv
> meter klar plasticslange (så den kan nå ned til olien), så kan man let
suge lidt
> op igen, og det er faktisk lettere at ramme rigtigt i en fart på den
måde, end
> ved at hælde i fra en dunk, syns jeg.

OK!
Bruger selv en tommestok til at måle med, og den kan sagtens også fjerne
tilstrækkeligt ved at blive dyppet og aftørret - Måske á et par gange!

Ellers er det ultimative et tyndt rør med en fastspændt klods:
Klodsen fastspændes på pågældende mål og røret stikkes i teleskopet til
klodsen ligger an på toppen hvorefter evt. overskydende olie suges op
med en given pumpe monteret med plastslange!

--
Armand.






Claus Rittig (03-06-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 03-06-01 22:15

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:9fe1h0$1ts4$3@news.cybercity.dk...
>
> Fogholt <fogholt@worldonline.dk> skrev i en
> news:xFtS6.456$R84.73508@news010.worldonline.dk...
> >
> > I min Haynes rep. manual er opgivet 372 cc for en cykel fra US.
> Desuden er
> > opgivet et mm mål fra toppen af røret til olieoverflade (179 mm uden
> fjeder)
> > Cykler fra UK har en lidt anden oliestand (396 cc) men samme
> "oliestand" på
> > 179 mm fra toppen af rør, hvilket jeg ikke helt kan lure hvorfor ?!?

Pudsig tråd, denne her.
Fogholt, din news-klient er sat forkert op, så jeg (og sikkert mange andre)
kan ikke se dine indlæg, hvis de er svar på tidligere indlæg. Din klient
sætter sikkert Sv: på istedet for Re: som er standarden.
Men jeg kan jo læse Armands, så jeg kan alligevel godt følge lidt med.
For os der skifter olie tit, er hovedreglen at de der mængde angivelser er
temmelig uinteressante, det er oliestanden i forgaflen der er interessant.
Sådan er det fordi man altid kan være 100% sikker på at oliestanden er et
direkte udtryk for gaflens hårdhed. Det er en erfaring man gør sig når man
for 117. gang skal justere på oliemængden fordi oliestanden ikke blev
korrekt selvom man havde opmålt PRECIS den mængde instruktionsbogen
foreskrev. Det skyldes at en "tør" gaffel (fx. en gaffel man har vasket ren
i petroleum og efterfølgende blæst ren eller tørret) skal have flere cc olie
end en "våd" (ny-tømt) for at få samme oliestand, og måske også lidt at det
ikke er helt til at styre om der bliver et par cc tilbage i målebægeret.
Al kommunikation mellem kørere foregår altid i oliestand, ikke oliemængde.

Rittig



Fogholt (04-06-2001)
Kommentar
Fra : Fogholt


Dato : 04-06-01 08:41


> Pudsig tråd, denne her.
> Fogholt, din news-klient er sat forkert op, så jeg (og sikkert mange
andre)
> kan ikke se dine indlæg, hvis de er svar på tidligere indlæg. Din klient
> sætter sikkert Sv: på istedet for Re: som er standarden.

Jeg troede at der var tale om engelsk / dansk version. Sv = svar , Re =
reply

Men hvis min newsklient er indstillet forkert, vil jeg da gerne høre hvad
jeg kan gøre. I denne tråd har jeg ændret Sv til Re, bare så´n for sjov.....

Claus





Allan Bojesen (04-06-2001)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 04-06-01 09:37


> Men hvis min newsklient er indstillet forkert, vil jeg da gerne høre
hvad
> jeg kan gøre. I denne tråd har jeg ændret Sv til Re, bare så´n for
sjov.....

Åh - det var dejligt Nu kan vi andre også være med.

Allan Bojesen



Fogholt (04-06-2001)
Kommentar
Fra : Fogholt


Dato : 04-06-01 10:53

Nå - mon ikke dette emne ang. forgaffelolie er uddabatteret.

Jeg kan godt følge Rittig´s forklaring med oliestand istedet for mængde.
Især efter den med "tør" og "våd" gaffel

Jeg går efter de 179 mm fra toppen af røret som Haynes skriver.

Tak for hjælpen

Tilbagelænet deruda´

Claus Fogholt - Yamaha XV 1100, ´93
Virago MC Club Danmark # 899
fogholt@worldonline.dk





Claus Rittig (04-06-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 04-06-01 11:47

"Fogholt" <fogholt@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:1ZGS6.775$R84.235229@news010.worldonline.dk...

> Men hvis min newsklient er indstillet forkert, vil jeg da gerne høre hvad
> jeg kan gøre. I denne tråd har jeg ændret Sv til Re, bare så´n for
sjov.....

Og dette indlæg kan alle se, så det er noget der virker!

Rittig



Armand (04-06-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-06-01 11:32


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:9fe97r$6o3$1@news.inet.tele.dk...
>
> Pudsig tråd, denne her.
> Fogholt, din news-klient er sat forkert op, så jeg (og sikkert mange
andre)
> kan ikke se dine indlæg, hvis de er svar på tidligere indlæg.
> Men jeg kan jo læse Armands, så jeg kan alligevel godt følge lidt med.

Hæ!
Er det nu en opfordring til at man skal citere 100%

--
Armand.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177528
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408697
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste