/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Sejlegenskaber kølbåd - køltype
Fra : Leon Hulstroem \(422~


Dato : 04-06-05 15:44

Hej NG,

Jeg sad lige og "dagdrømte" om en Dufour 34 Racing

Med tanke på vanddybden i div. havne kan jeg se et lille problem i at den
stikker over 1.8

Oven nævnte båd kan fåes med alm køl og med torpedo køl, vægten er er næsten
ens (100kg), men der er væsentlig forskel på om den stikker 1.5m eller 1.9m
Hvad gør det ved sejleegenskaberne, ville torpedo-kølen på 1.5m ligge mere
urolig i vandet ved grov sø og hård vind ?
Hvad med hastigheden. mindre køl, mere fart ?


Mvh
Leon



 
 
Ukendt (04-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-06-05 16:57


"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en
meddelelse
news:42a1bdf7$0$171$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej NG,
>
> Jeg sad lige og "dagdrømte" om en Dufour 34 Racing
>
> Med tanke på vanddybden i div. havne kan jeg se et lille
> problem i at den
> stikker over 1.8
>
> Oven nævnte båd kan fåes med alm køl og med torpedo køl,
> vægten er er næsten
> ens (100kg), men der er væsentlig forskel på om den
> stikker 1.5m eller 1.9m
> Hvad gør det ved sejleegenskaberne, ville torpedo-kølen på
> 1.5m ligge mere
> urolig i vandet ved grov sø og hård vind ?
> Hvad med hastigheden. mindre køl, mere fart ?
>
>
> Mvh
> Leon
>
Uden at være bådebygger vil jeg vove et bud: Lad os
forudsætte at lateralplanet er det samme ... så kan
forskellen vel betyde lidt på bådens egenskaber på kryds,
hvor den dybere køl vel må give lidt mindre afdrift = bedre
højde ... om det så kompenseres på lænseren ved jeg ikke,
men vil gætte på at overfladen totalt set er lidt mindre med
'cigaren' - som man jo også har set på store både - f.eks.
Americas Cup bådene ... Når jeg tænker på det gamle stueur,
kunne jeg også forestille mig, at bådens bevægelser med den
lange køl bliver lidt langsommere end den version med den
korte køl - men jeg indrømmer, at det nok er lidt meget
gætteri fra min side, så jeg ser frem til velunderbyggede
svar fra folk, der har forstand på bådkonstruktion ...



Leon Hulstroem \(422~ (04-06-2005)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem \(422~


Dato : 04-06-05 22:39

> Uden at være bådebygger vil jeg vove et bud: Lad os
> forudsætte at lateralplanet er det samme ... så kan
> forskellen vel betyde lidt på bådens egenskaber på kryds,
> hvor den dybere køl vel må give lidt mindre afdrift = bedre
> højde ... om det så kompenseres på lænseren ved jeg ikke,

Ja, det siger min jolle erfaring mig også, sværdets dybde betyder en del på
højden og afdrift.
Men de skriver tit "båden er optimert for torpedo køl".... med det må de
mene lateralcenteret.

> men vil gætte på at overfladen totalt set er lidt mindre med
> 'cigaren' - som man jo også har set på store både - f.eks.
> Americas Cup bådene ... Når jeg tænker på det gamle stueur,
> kunne jeg også forestille mig, at bådens bevægelser med den
> lange køl bliver lidt langsommere end den version med den
> korte køl - men jeg indrømmer, at det nok er lidt meget
> gætteri fra min side, så jeg ser frem til velunderbyggede
> svar fra folk, der har forstand på bådkonstruktion ...

Jeg vil gætte på at fidusen er at få så meget vægt i bunden af kølen som
muligt, det skulle så kompentserer stabiliten og give højre fart, da arealet
i vandet er mindre !!! men de må næsten koste lidt på højden... man kan jo
ikke få i både pose og sæk.. eller kan man !!

Jeg har søgt på nettet efter egenskaber ved de forskellige køltyper og har
faktisk intet fundet på dansk overhoved. så nu vil jeg begive mig ud i den
store verden.

-Leon



Ukendt (04-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-06-05 22:44


"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en
meddelelse
news:42a21f17$0$185$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

snip

> Jeg har søgt på nettet efter egenskaber ved de forskellige
> køltyper og har
> faktisk intet fundet på dansk overhoved. så nu vil jeg
> begive mig ud i den
> store verden.
>
> -Leon
>
God tur - jeg er spændt på, hvad du erfarer derude ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'




Leon Hulstroem \(422~ (05-06-2005)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem \(422~


Dato : 05-06-05 00:47

>
> Jeg vil gætte på at fidusen er at få så meget vægt i bunden af kølen som
> muligt, det skulle så kompentserer stabiliten og give højre fart, da
arealet
> i vandet er mindre !!! men de må næsten koste lidt på højden... man kan jo
> ikke få i både pose og sæk.. eller kan man !!

Fra First 36.7 test:
Two keel configurations are available, with a regular deep fin drawing 5' 7"
and a shoal draft bulb keel that draws only 4'9". The deep keel, which has a
small bulb and winglets, will give the boat better windward performance,
while the shoal bulb keel gives the boat the ability to explore thin water.
Interestingly, due to the massive bulb at its bottom, the shoal keel gives
the boat a slightly more stable feel under foot and a slightly faster
righting moment.
Mere om...

http://www.xs4all.nl/~blvrd/html/keeltypes.html

http://www.sailinganarchy.com/YD/2005/dealonkeels.htm



køl ombygning:

http://www.cruisingyachtsinc.com/simpgiftkeel.pdf

http://www.sponbergyachtdesign.com/Magic.htm

-Leon



Martin Schöön (05-06-2005)
Kommentar
Fra : Martin Schöön


Dato : 05-06-05 09:31

On Sun, 05 Jun 2005 01:46:46 +0200, Leon Hulstroem (4220) wrote:

<snip>
> Mere om...
>
> http://www.xs4all.nl/~blvrd/html/keeltypes.html
>
> http://www.sailinganarchy.com/YD/2005/dealonkeels.htm
>
>
>
> køl ombygning:
>
> http://www.cruisingyachtsinc.com/simpgiftkeel.pdf
>
> http://www.sponbergyachtdesign.com/Magic.htm
>
Jisses! En del människor äter tydligen hellre en burk mask än ens
funderar på att skaffa en flerskrovsbåt.

--
====================================================================
Martin Schöön                    "Problems worthy of attack
                                  prove their worth by hitting back"
                                                           Piet Hein
====================================================================


Claus Tersgov (05-06-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 05-06-05 07:21


"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev

> Oven nævnte båd kan fåes med alm køl og med torpedo køl, vægten er er
næsten
> ens (100kg), men der er væsentlig forskel på om den stikker 1.5m eller
1.9m
> Hvad gør det ved sejleegenskaberne, ville torpedo-kølen på 1.5m ligge mere
> urolig i vandet ved grov sø og hård vind ?
> Hvad med hastigheden. mindre køl, mere fart ?


Har de to både præcis samme sejlføring?

Jeg kunne forestille mig, at båden med den lave køl ikke kan have samme
sejlareal, og at den antageligvis skal rebe noget før.

Claus
--
Sælges *billigt* og nyt:
Mindre blokke, bl.a O.H i aluminium samt anden i rustfrit
Låsebelag i rustfrit stål til påhængmotor inkl lås.
Se billeder her: www.myboat.dk/blok.htm



Leon Hulstroem \(422~ (05-06-2005)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem \(422~


Dato : 05-06-05 10:33

> Har de to både præcis samme sejlføring?

Ja præcis samme sejlføring, rig og skrog.

-Leon



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste