Er man ilde set?
Fra : Mogens

Dato : 30-05-05 18:36

Hvad er jeres oplevelse/erfaring på vandet ift. amerikanske speedbåde,
hvor udstødningen ligger over vandet. Er man generelt ilde set, hvis
man tøffer havnen rundt i sådan een - eller er der ingen forskel?

Båden/motoren støjer jo lidt mere end gennemsnittet

Fra : mlt

Dato : 30-05-05 20:43

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> wrote in message

> [...]
> man tøffer havnen rundt i sådan een - eller er der ingen forskel?
>
> Båden/motoren støjer jo lidt mere end gennemsnittet

Bare den har en god lyd, så er det da ren musik i mine ører !
Hvis du derimod starter op, og lader dyret gå i tomgang 5-10min før du går
ud, så kan det da godt være at der går lidt inflation i lydbilledet, hvis du
forstår

Mvh Michael (med en "kedelig" 3cyl 4-t)...

Fra : Mogens

Dato : 30-05-05 21:03

On Mon, 30 May 2005 21:42:59 +0200, "mlt" <mlt@husbygningHXZ.dk>
wrote:

>Bare den har en god lyd, så er det da ren musik i mine ører !

Enig...

>Hvis du derimod starter op, og lader dyret gå i tomgang 5-10min før du går
>ud, så kan det da godt være at der går lidt inflation i lydbilledet, hvis du
>forstår

Ja, især en tidlig morgen :)

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 30-05-05 21:12

Åhh... Jeg vil da gerne være venner med en der har råd til at sejle i
sådan
noget!!! (hi hi)

Nej, det kommer vist mest andet på ens opførsel... og adfærd... sejler du
ind og ud 20 gange i løbet af en formiddag tror jeg ikke du bliver populær
længden.

mvh
JR

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Mogens

Dato : 30-05-05 21:50

On Mon, 30 May 2005 22:12:24 +0200, "Jan Rasmussen"
<jr@ØÅÅØvejen-net.dk> wrote:

>Åhh... Jeg vil da gerne være venner med en der har råd til at sejle i
>sådan noget!!! (hi hi)

Jeg kører i en Camaro Z28 med en 5.7 liters V8-motor :)

>Nej, det kommer vist mest andet på ens opførsel... og adfærd... sejler du
>ind og ud 20 gange i løbet af en formiddag tror jeg ikke du bliver populær
>i længden.

OK - så vil jeg lede videre efter en relevant udgave.
Formula ville være sagen, som jeg ser det:
www.boat4you.dk/dk/BoatSaleAdvert.asp?strSagsnr=05P34787

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 30-05-05 22:58

> Jeg kører i en Camaro Z28 med en 5.7 liters V8-motor :)

> OK - så vil jeg lede videre efter en relevant udgave.
> Formula ville være sagen, som jeg ser det:
> www.boat4you.dk/dk/BoatSaleAdvert.asp?strSagsnr=05P34787

Hej Mogens

Nååå en er blevet bidt at en gal v8'er (det røde lyn)

Den båd du har kik på har sikkert "silent choice" så problemet er ikke så
stort og SÅ meget larmer en smallblock jo heller ikke.
Men når du har "tøffet" rundt i den en halv sommer, så gider du aligevel
ikke høre på den larm, det gjore jeg i hvert fald ikke. Det svarer jo til at
du tager udstødningerne af lige efter dine hedders og det kan også blive
formeget af det gode.
Lige en anden ting... på regn et forbrug fra 15-40L brændstof pr time (v8'er
koster), en astronomisk forsikringssum pga z-drev og så bør den være
ferskvands-kølet.

Mvh
Leon (smallblock'er )

Fra : Mogens

Dato : 31-05-05 05:45

On Mon, 30 May 2005 23:58:04 +0200, "Leon Hulstroem \(4220\)"
<LeonSPAMME@fourwinds.dk> wrote:

>Hej Mogens

Halløj

>Nååå en er blevet bidt at en gal v8'er

Det må man sige ja til - lyden er formidabel.

>Den båd du har kik på har sikkert "silent choice" så problemet er ikke så
>stort og SÃ… meget larmer en smallblock jo heller ikke.

OK - jeg synes, man overvejende ser den slags både syd på

> [...]
>du tager udstødningerne af lige efter dine hedders og det kan også blive

Jep - sikkert rigtigt

>påregn et forbrug fra 15-40L brændstof pr time (v8'er koster),

Jep...

>en astronomisk forsikringssum pga z-drev

Kender det...

>og så bør den være ferskvands-kølet.

Eller med en Volvo-maskine, der er "sikret" mod tæring - eller hyr?

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 31-05-05 08:02

> Eller med en Volvo-maskine, der er "sikret" mod tæring - eller hyr?

Sådan 100% sikret motor findes desværre ikke, problemet med benzin v
maskiner er at selvom at de er ferskvandskølet i blokken, så er der saltvand
i udstødningsmanifoldet. Jeg tror godt du kan se problemet med gennemtæring
så der kommer vand på udstødningssiden, hvis det løber i cylinderne - så er
det slut :-/
Desværre holder et Z-drev heller ikke evigt, her er problemet tærring,
inderste leje og kardankryds.
Nu ved jeg ikke hvomeget du kender til både sådan generalt, men man skal se
sig godt for når man vil have en rigtig powerboat.

Mvh
Leon

Fra : Mogens

Dato : 31-05-05 20:56

On Tue, 31 May 2005 09:01:46 +0200, "Leon Hulstroem \(4220\)"
> [...]

>så der kommer vand på udstødningssiden, hvis det løber i cylinderne - så er

Jow, jow - da jeg købte min 1. motorbåd m/Z-drev fik jeg at vide, at
en Volvo var bedre på det punkt end eksempelvis MerCruiser...

>Desværre holder et Z-drev heller ikke evigt, her er problemet tærring,
>inderste leje og kardankryds.

I know...

>Nu ved jeg ikke hvomeget du kender til både sådan generalt, men man skal se
>sig godt for når man vil have en rigtig powerboat.

Jeg har jo været bådejer tidligere - men har ingen erfaring med
powerboats. Hvad er din bekymring?

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 31-05-05 22:36

> Jeg har jo været bådejer tidligere - men har ingen erfaring med
> powerboats. Hvad er din bekymring?

Min erfaring er at powerboats er dårligere vedligeholdt ala løs aptering,
dårligt ledningsnet (us både bruger alu-ledere), trailerskader, drev skader
og dårlige udstødningsmanifolder.

-Leon

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 30-05-05 23:20

> OK - så vil jeg lede videre efter en relevant udgave.
> Formula ville være sagen, som jeg ser det:
> www.boat4you.dk/dk/BoatSaleAdvert.asp?strSagsnr=05P34787

Jeg ville også kikke lidt på:

Wellcraft Scarab & Excel, Sunseeker og Campion Chase (alle på DBA)

Mvh
Leon

Fra : Mogens

Dato : 31-05-05 21:19

On Tue, 31 May 2005 00:19:37 +0200, "Leon Hulstroem \(4220\)"
<LeonSPAMME@fourwinds.dk> wrote:

>Jeg ville også kikke lidt på:
>Wellcraft Scarab & Excel,

Yes - især Scarab. Ville være en drøm at eje den 2 motors, der er i
dba.dk...

www.baadmagasinet.dk/online/content/boats/show.php?ID=144748
Silent choice betyder vel en _væsentlig_ reduktion af lyden?

>Sunseeker

Nice

>Campion Chase

For meget powerboat - skal helst være med lidt mere vindspejl...

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 31-05-05 23:06

> Yes - især Scarab. Ville være en drøm at eje den 2 motors, der er i
> dba.dk...

Scarab er en fed båd, men i den klasse findes også Cigarette, Fountain,
Baja, Donzi, Spectre, Eliminator, Hustler og Pantera

Jow Jow.. jeg har stået på Pier 3 i privat havnen ved Chicago og set dem
sejle ud på Lake Michigan (suk)

> www.baadmagasinet.dk/online/content/boats/show.php?ID=144748

Nice.. men de vindspejle giver ikke meget ro i kabinen.

> Silent choice betyder vel en _væsentlig_ reduktion af lyden?

Silent choise kaldes også "Over/Under", så jo reduktionen er væsentlig.

> Nice

Ja så absolut, Sunseeker er nok min favroit båd, engelsk bygget i super
kvalitet.

> For meget powerboat - skal helst være med lidt mere vindspejl...

Ja, men det er lige den model. Man kan få en del nyere båd for samme penge

-Leon

Fra : Mogens

Dato : 01-06-05 05:45

On Wed, 1 Jun 2005 00:05:53 +0200, "Leon Hulstroem \(4220\)"
> [...]

>Baja, Donzi, Spectre, Eliminator, Hustler og Pantera
>Jow Jow.. jeg har stået på Pier 3 i privat havnen ved Chicago og set dem

Så har du måske også set "hjørnet" i St Tropez? - dér holder en hel
samling Cigarette-både til inkl. et racerteam. Motorerne er 12 cyl.
Lamborghini, der lyder helt forfærdentligt godt, når de startes

>Silent choise kaldes også "Over/Under", så jo reduktionen er væsentlig.

OK - det skal det så ikke være

>Man kan få en del nyere båd for samme penge

Og dét betyder en del. Jeg kan læse mig til, at en "tidlig" renovering
ofte er tilfældet

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 01-06-05 07:53

> OK - det skal det så ikke være

Jow da for så er det "valgbart" om du vil larme eller ej (pr knap tryk)

-Leon

Fra : Mogens

Dato : 01-06-05 17:23

On Wed, 1 Jun 2005 08:53:10 +0200, "Leon Hulstroem \(4220\)"
<LeonSPAMME@fourwinds.dk> wrote:

>Jow da for så er det "valgbart" om du vil larme eller ej (pr knap tryk)

LOL - det havde jeg ikke lige spottet :)

Hvad vil forsikringen mon være på sådan en powerboat, som mit
tidligere link henviser til?
(jeg har anciennitet fra tidligere ejerskaber ("motorbåde over 20
knob", hvis den grænse stadig er i live), ligesom jeg har
duelighedsbevis, VHF mm.)

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 01-06-05 17:50

> [...]
> (jeg har anciennitet fra tidligere ejerskaber ("motorbåde over 20
> knob", hvis den grænse stadig er i live), ligesom jeg har

Jeg havde en ven der gav ca 16000,- med kasko for 21fod med 5.7L og Z-drev.
Jeg gav selv 7100,- for samme med fast aksel.

-Leon

Fra : Mogens

Dato : 01-06-05 18:33

On Wed, 1 Jun 2005 18:49:38 +0200, "Leon Hulstroem \(4220\)"
<LeonSPAMME@fourwinds.dk> wrote:

>Jeg havde en ven der gav ca 16000,- med kasko for 21fod med 5.7L og Z-drev.
>Jeg gav selv 7100,- for samme med fast aksel.

Kan du huske bådmodellerne?

Fra : BJ

Dato : 01-06-05 18:44

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad er jeres oplevelse/erfaring på vandet ift. amerikanske speedbåde,
> hvor udstødningen ligger over vandet. Er man generelt ilde set, hvis
> man tøffer havnen rundt i sådan een - eller er der ingen forskel?

I vort grevskab er fri udblæsning ikke så populært.

Så hellere en flok vandscootere..)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens

Dato : 01-06-05 18:52

On Wed, 1 Jun 2005 19:44:28 +0200, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

>I vort grevskab er fri udblæsning ikke så populært.

Næh, dét kunne jeg forestille mig - "silent choice" er tilsyneladende
den smarte løsning:
www.blocket.se/view/4793683.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

>SÃ¥ hellere en flok vandscootere..)

....som er stærkt ulovligt i DK :)

Fra : BJ

Dato : 01-06-05 19:06

KLIP

> Næh, dét kunne jeg forestille mig - "silent choice" er tilsyneladende
> den smarte løsning:
> www.blocket.se/view/4793683.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

I gamle dage kaldte vi det 'Captains choice' .... ud gennem skruen eller
frie rør ud af side/hækken.

> ...som er stærkt ulovligt i DK :)

De larmer jo også betragtelig mere end en flok V8're med fri udblæsning.

De voksne skal være i stand til at "more sig" mere end en flok knægte..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens

Dato : 01-06-05 19:09

On Wed, 1 Jun 2005 20:06:24 +0200, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

>I gamle dage kaldte vi det 'Captains choice' .... ud gennem skruen eller
>frie rør ud af side/hækken.

Dét har jeg så aldrig hørt :)

>De larmer jo også betragtelig mere end en flok V8're med fri udblæsning.
>De voksne skal være i stand til at "more sig" mere end en flok knægte

OG dét gør vi så

Fra : BJ

Dato : 01-06-05 19:12

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Dét har jeg så aldrig hørt :)

Det er en mangel. Det er altid kaptajnen, der bestemmer også over
lydintrykket.

> OG dét gør vi så

"Hallelulja"...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens

Dato : 01-06-05 19:33

On Wed, 1 Jun 2005 20:12:16 +0200, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

>Det er altid kaptajnen, der bestemmer også over lydintrykket.

Han bestemmer jo alt :)

>"Hallelulja"...

Du kender det jo...

>~~wear sunscreen~~

Unødvendigt - det regner :)
OK - det var nok IT-relateret

Fra : BJ

Dato : 01-06-05 21:46

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Unødvendigt - det regner :)
> OK - det var nok IT-relateret

Nej, nej, men belært af erfaringen:

http://internettrash.com/users/chainbreak/schmsp.htm

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Bent Pedersen

Dato : 03-06-05 15:50

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message

> "Mogens" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Tja, hvis man gider at læse denne tråd forstår man måske hvorfor I er "ilde
set" med jeres larmende og stinkende motorer.
Hvad blev der af sejler-glæden og naturoplevelsen....?

Bent

Fra : Mogens

Dato : 03-06-05 17:27

On Fri, 3 Jun 2005 16:49:33 +0200, "Bent Pedersen" <bentp@email.dk>
wrote:

>Tja, hvis man gider at læse denne tråd forstår man måske hvorfor I er "ilde
>set" med jeres larmende og stinkende motorer.

Ja man skal jo ikke læse meget, før man kan regne ud, at du er mest
til sejl...

>Hvad blev der af sejler-glæden og naturoplevelsen....?

Den er helt klar til stede !

Sejlerglæde har da ikke en kæft at gøre med: enten for sejl eller
motor. Men du lyder til at være en typisk fortaler for det første - og
endda een af dem, der er ultra sort/hvid i opfattelsen...

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-05 18:25

> [...]
> det første - og
> endda een af dem, der er ultra sort/hvid i opfattelsen ...

Med det tonefald er vi ved at nærme os det punkt i tråden
flere af os nok har ventet på: Er du til sejl eller er du
til motor?

Og den debat er så umulig, at den - som demonstreret
ovenfor- som oftest ender i tåbelige udsagn, personfnidder
og postulater, fordi de to grupper i bund og grund har
forskellige opfattelser af, hvad sejlerglæde er ... og
derfor har valgt, som de har gjort ...

Det ligner debatten fra fritid.jernbaner.model, hvor man så
længe jeg kan huske blot skal spørge om to- eller
treskinnedrift er det bedste ... så kører debatten - helt af
sporet i bogstaveligste forstand ...

Det ville hæve debatniveauet, hvis man stille og roligt
kunne argumentere for sit valg. Hvad har man lagt vægt på og
hvorfor? Det er da klart, at er man sejler med stort S og
prioriterer vindkraft, miljø og stilhed til søs, så er man
da langt fra begejstret for larmende V8 drevne fartøjer der
pisker op og ned langs kysten og trækker en betydelig
hækbølge efter sig ... det kan alle vel forstå? Selv dem,
der står bag rattet i disse fartøjer ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

PS - på min skærm ser det ud til at Mogens eller Bent bruger
et andet karaktersæt end andre for de danske bogstaver
bliver ikke som de plejer til æ, ø og å?

Fra : Steffen Skov

Dato : 03-06-05 18:59

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> Med det tonefald er vi ved at nærme os det punkt i tråden flere af os nok
> har ventet på: Er du til sejl eller er du til motor?

Ja - meget dumt - jeg vil endda skrive usædvanligt dumt.

> [...]
> i bund og grund har forskellige opfattelser af, hvad sejlerglæde er ... og

Jow - jow, det er rigtigt nok. Vi vil alle have glæde af det gode fælles
vand. Men som brugere skal vi også indrette os efter de gældende
regler/etikette for det fælles vand, ellers er det pludseligt bare ikke
fælles længere. Man kunne jo også opdele denne gruppe i 2 styk (kedelig)!

Et par landbaserede eksempler til sammenligning kan være: En "rollerscater"
kommer på fuld drøn hen ad fortorvet og spreder folkemængden. Det oplever
jeg tit i Århus. Fortorvet er vel vores fælles med hensyntagen til alle. Jeg
må tit undvige på fortorvet, fordi en eller anden kommer pløjende gennem
folkemændgen uden udsyn fordi, mobiltelefonsamtalen er meget vigtig. Eller
jeg får mit tøj svinet til, fordi det er helt normalt at spise sin mad mens
man går rundt blandt mange mennesker.
Tja - i bund og grund drejer det sig vel bare om opmærksomhed på verden
omkring sig.

Hilsen og god sommer
Steffen
--
Fjern 1. & 2. ubekendt i adresse

Fra : BJ

Dato : 03-06-05 19:42

> [...]

> i bund og grund har forskellige opfattelser af, hvad sejlerglæde er ... og

Det største forskel ligge vel i, at motorsejlere godt kan tolerere
sejl-sejlere.

PS: Nogen af motorsejlerne har endda også sejlet med sejl, men har valgt at
skifte over til motor ...... hele tiden..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-05 20:08

> [...]
> tolerere sejl-sejlere.
>
> PS: Nogen af motorsejlerne har endda også sejlet med sejl,
> men har valgt at skifte over til motor ...... hele

Det er vel ikke så mærkeligt ... sejl-sejlerne hverken
lugter eller larmer (ret meget) ... )

Til dit PS: Ja, forstå det, hvem der kan ... ) ... Det
har min svoger iøvrigt også - endda med rat (?!) ... og vi
har det - trods denne "afgrundsdybe" divergens - fint sammen
.... til lands og til vands ...

Fra : BJ

Dato : 03-06-05 20:31

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er vel ikke så mærkeligt ... sejl-sejlerne hverken lugter eller larmer
> (ret meget) ... )

Njaaeee ... sådan en gang dieselrøg lugter nu ikke just af violer..

Samtidig kan man se endog mange sejlere som bruger motoren ved kryds i
stedet for sejlene..

> Til dit PS: Ja, forstå det, hvem der kan ... ) ... Det har min svoger
> iøvrigt også - endda med rat (?!) ... og vi har det - trods denne
> "afgrundsdybe" divergens - fint sammen ... til lands og til vands ...

Jeg har nu heller ingen problemer med sejl-sejlerne i havnen.

Det skulle da lige være, når de går for motor og stadig tror vi andre skal
vige for dem .... ubetinget..;)

PS: Bør man ikke signalere at der sejles for motor, når man sejler i en
sejlbåd..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Carsten Holck

Dato : 04-06-05 12:09

BJ said the following on 03-06-2005 21:31:
> [...]
> vige for dem .... ubetinget..;)
>
> PS: Bør man ikke signalere at der sejles for motor, når man sejler i en
Du kan godt stryge det der bør
------------------------
Regel 25
Sejlskibe, der er let, og fartøjer under roning
(e) Et skib, der er under sejl, og som tillige fremdrives ved maskineri,
skal forude, hvor den bedst kan ses, vise en kegle med spidsen nedad.
------------------------

/carsten

Fra : BJ

Dato : 04-06-05 12:52

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du kan godt stryge det der bør

O.k., jeg var også blot forsigtig i min forespørgsel.

Der findes jo så mange regler, man *skal* overholde..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-05 15:20

> [...]
> ved maskineri,
> skal forude, hvor den bedst kan ses, vise en kegle med

Den $ forsynder de fleste af os vist imod ? ... Undtagen
fiskerne, som jeg husker det, sidder der "altid" en ruse
bundet sammen på midten i stævnen ... Jeg tror aldrig, jeg
har set det på en sejlbåd, men har tit været i tvivl om,
hvem der skulle vige, da man på afstand kan have svært ved
at se om kværnen kører og trækker skruen rundt ... godt at
blive mindet om ...

Fra : BJ

Dato : 04-06-05 15:46

> [...]

> Den $ forsynder de fleste af os vist imod ? ...

> Undtagen fiskerne, som jeg husker det, sidder der "altid" en ruse bundet

Så vidt jeg husker, så ja.

> Jeg tror aldrig, jeg har set det på en sejlbåd,

Jeg kan heller ikke errindre det.

> men har tit været i tvivl om, hvem der skulle vige, da man på afstand kan
> have svært ved at se om kværnen kører og trækker skruen rundt ... godt at
> blive mindet om ...

Ja deeettt..

PS: Godt en sejl-sejler ikke kan blive forvist fra havnen/havnepladsen ved
den misere..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-05 16:51

> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en
> meddelelse
>
> KLIP

Skulle have været § og ikke $ ... sorry ...

> [...]
>
> Jeg kan heller ikke errindre det.

> Ja deeettt..
>
> PS: Godt en sejl-sejler ikke kan blive forvist fra

for at være ærlig, har jeg nu heller aldrig lagt mærke til
det på en motorsejler med storen blafrende i vinden ...
- og sø- og havnepolitiet har åbenbart haft travl med
andre opgaver ...

Fra : BJ

Dato : 04-06-05 22:40

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

KLIP

> for at være ærlig, har jeg nu heller aldrig lagt mærke til det på en
> motorsejler med storen blafrende i vinden ...

Heller ikke her.

> - og sø- og havnepolitiet har åbenbart haft travl med andre opgaver ...

Uden al tvivl, der er jo så mange regler at holde styr på og nogen opgaver
er mere populære/velsete end andre..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Carsten Holck

Dato : 05-06-05 01:47

Flemming Torp said the following on 04-06-2005 16:19:
> [...]
>
> Den $ forsynder de fleste af os vist imod ? ... Undtagen
> fiskerne, som jeg husker det, sidder der "altid" en ruse

Jo, de forsynder sig også de to trekanter med spidsen mod hinanden må jo
_kun_ bruges under fiskeri og ikke på vej til og fra fiskestedet. Men
ofte er den malet på siden af styrehuset

> [...]
> hvem der skulle vige, da man på afstand kan have svært ved
> at se om kværnen kører og trækker skruen rundt ... godt at

Jo jeg har set den, mem det er sjældent...
Og det er medvirkende til at ikke sejlsejlere har den holdning til
sejlsejlere at de tror at alt skal vige for dem

Og så er
----------------
Regel 9 Snævre løb
......(b) Et skib under 20 m i længde eller et sejlskib må ikke
vanskeliggøre passagen for et skib, som kun kan sejle sikkert i et
snævert løb eller farvand.
......(d) Et skib må ikke krydse et snævert løb eller farvand, hvis det
derved vanskeliggør passagen for et skib, som kun kan sejle sikkert i
selve løbet eller farvandet.
----------------

også værd at huske på en gang i mellem
(sagde ham der til tider passerer limfjorden/mariager fjord/randers
fjord )

/carsten

Fra : BJ

Dato : 05-06-05 13:49

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> ----------------
>
> også værd at huske på en gang i mellem
> (sagde ham der til tider passerer limfjorden/mariager fjord/randers

For visse sejl-sejlere er det altid nemmere at feje for alle andres dør og
gerne med den kost som giver bøder..

Trods det faktum, kommer vi andre nu fint ud af det sammen..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 03-06-05 19:38

"Bent Pedersen" <bentp@email.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tja, hvis man gider at læse denne tråd forstår man måske hvorfor I er
> "ilde
> set" med jeres larmende og stinkende motorer.
> Hvad blev der af sejler-glæden og naturoplevelsen....?

Det er almindeligt kendt at stort set alle sejl-sejlere alligevel sejler for
motor..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-05 20:09

Så er de ikke sejl-sejlere ...

Fra : BJ

Dato : 03-06-05 20:32

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så er de ikke sejl-sejlere ...

Dem er der heller ikke ret mange af..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-05 20:42

> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en
> [...]
Næh ... det kan du faktisk have ret i ... jeg føler mig
indimellem også lidt som Pandabjørnen - eller endnu værre:
Palle alene i verden, når jeg prøver at krydse i et smalt
farvand ... Men det har jeg det nu fint med - end så længe
.... Men der er dog stadig mange sejler-sejlere, der sejler
onsdagsmatcher - eller hvad det nu hedder rundt i de mange
sejlklubber ...samt divers kapsejladser i week enderne ...
Men jeg giver dig ret - der er mange sejlbåde, hvor
bompressenningen bliver siddende, selvom besætningen har
været 'ude at sejle' ...

Fra : Mogens

Dato : 01-06-05 20:23

wrote:

>SÃ¥ hellere en flok vandscootere..

Er der iøvrigt udviklet noget "Tomtom-navi på vandet" til PDA?

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 01-06-05 20:54

> Er der iøvrigt udviklet noget "Tomtom-navi på vandet" til PDA?

Ikke lige TomTom, men feks Maptech Pocket Navigator med div. kort.
Personligt syntes jeg ikke om BSB (raster, indscannede kort), jeg er mere
til C-map (vector kort), men det er en smags og tro's sag.

Selv til Nokia mobilos med "clip-on gps" er der software på vej.

Mvh
Leon

Fra : Mogens

Dato : 01-06-05 22:10

On Wed, 1 Jun 2005 21:53:44 +0200, "Leon Hulstroem \(4220\)"
<LeonSPAMME@fourwinds.dk> wrote:

> men feks Maptech Pocket Navigator med div. kort.

Fino - relativ dyr løsning, når det blot er til lidt fræs i Øresund :)

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 02-06-05 08:25

> Fino - relativ dyr løsning, når det blot er til lidt fræs i Øresund :)

tja.. hvis man ikke har Hardwaren i forvejen, så koster det lidt at komme i
gang, hvis det kun drejer sig om software så er der feks. OziExplorerCE til
ca 30$ og så et kort som koster ? nogle kort kan hentes gratis på deres web.

Mvh
Leon

Fra : Mogens

Dato : 02-06-05 17:00

On Thu, 2 Jun 2005 09:25:06 +0200, "Leon Hulstroem \(4220\)"
<LeonSPAMME@fourwinds.dk> wrote:

>tja.. hvis man ikke har Hardwaren i forvejen, så koster det lidt at komme i
>gang

Det har jeg så :)

>hvis det kun drejer sig om software så er der feks. OziExplorerCE til
>ca 30$ og så et kort som koster ? nogle kort kan hentes gratis på deres web.

OK !