/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Sejlbåd vs Motorsejler ?
Fra : Steen Elm


Dato : 29-05-05 18:53

Hej

Jeg er helt ny her i gruppen og helt grøn indenfor sejling. Jeg spekulerer
på at købe mig en båd og da det på længere sigt er langturssejland jeg
drømmer om, er jeg mest varm på en sejlbåd. Til at begynde med en lille 6-7
meters begynderbåd, men alle siger at jeg hurtigt bliver træt af at være
afhængig af vinden. Så har jeg spekuleret lidt på: Hvad er egentlig
forskellen på en motorsejler og en sejlbåd med motor ? Jeg har spekuleret
lidt over rat/ror, indebords/udenbords motor eller simpelthen
motorstørrelse, men har ikke rigtigt kunne finde ud af det. Kan man sætte en
større motor på en lille sejlbåd så man kan bruge båden for motor hvis det
kniber ?

Steen



 
 
Egon Stich (29-05-2005)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 29-05-05 19:39


"Steen Elm" <steenelm@comhem.se> skrev i en meddelelse
news:pknme.25852$d5.176043@newsb.telia.net...
> Hej
>
> Jeg er helt ny her i gruppen og helt grøn indenfor sejling. Jeg spekulerer
> på at købe mig en båd og da det på længere sigt er langturssejland jeg
> drømmer om, er jeg mest varm på en sejlbåd. Til at begynde med en lille
6-7
> meters begynderbåd, men alle siger at jeg hurtigt bliver træt af at være
> afhængig af vinden. Så har jeg spekuleret lidt på: Hvad er egentlig
> forskellen på en motorsejler og en sejlbåd med motor ? Jeg har spekuleret
> lidt over rat/ror, indebords/udenbords motor eller simpelthen
> motorstørrelse, men har ikke rigtigt kunne finde ud af det. Kan man sætte
en
> større motor på en lille sejlbåd så man kan bruge båden for motor hvis det
> kniber ?
>
> Steen
>
Det var sandelig et spørgsmål, der ikke er let at besvare.
Motorsejler/sejlbåd har meget med personlige holdninger at gøre.
Dog mener jeg, der er nogenlunde enighed om, at en motorsejler hverken er
fugl eller fisk.
Den kan ikke sejle.(for sejl).
Langsom for motor.
Tænker du på langturssejlads, vil jeg råde dig til sejlbåd. (der er aligevel
ingen tankstationer på oceanerne)
Næsten alle dagens sejlbåde er udstyret med en fornutig motor til
havnemanøvre og, hvilket gud forbyde, vindstille.
Vælg en med indenbords diesel.
Påhængsmotor har en masse ulemper. Og ingen fordele. (udover mindre
anskaffelsespris)
Dur ikke, efter min mening. Den kan sjældent finde ud af, om den skal
fremdrive en båd eller en flyver. Ud og ind af vandet. I søgang. Hvor du kan
have brug for den.
Jeg kan varmt anbefale Maxi 77 med en Volvo diesel som startbåd. Den er
fornuftig i pris, sikker i danske farvande, mindst, og er en fornøjelse at
sejle i.
Men der kommer sikkert andre svar, som måske er anderledes.
(men de vil have uret

MVH
Egon





Bjarke Christensen (29-05-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 29-05-05 21:40

Der er tre yderligere fordele ved en udenbordsmotor:
*Vægten er lavere,
*I en lille båd "frigives" en masse plads, da en indenbordsmotor fylder en
del
* For en nybegynder er den nemmere at vedligeholde

Det er korrekt at den er svær at holde i vandet i høje bølger, men bølger
kommer jo af vind og så kan man bruge sejlene.

Til gengæld glemmer I en ulempe: En båd styrer bedre med indenbordsmotor, da
udenbordsmotoren ofte sidder skidt i den ene side og ikke fanger roret.

Indenbordsmotor er en dejlig luksus, men man kan godt klare sig uden.
Specielt i den første "øve båd".

Enig i at Maxi 77 er en perfekt begynderbåd

Bjarke


"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message
news:g1ome.313$_s2.1@news.get2net.dk...
>
> "Steen Elm" <steenelm@comhem.se> skrev i en meddelelse
> news:pknme.25852$d5.176043@newsb.telia.net...
>> Hej
>>
>> Jeg er helt ny her i gruppen og helt grøn indenfor sejling. Jeg
>> spekulerer
>> på at købe mig en båd og da det på længere sigt er langturssejland jeg
>> drømmer om, er jeg mest varm på en sejlbåd. Til at begynde med en lille
> 6-7
>> meters begynderbåd, men alle siger at jeg hurtigt bliver træt af at være
>> afhængig af vinden. Så har jeg spekuleret lidt på: Hvad er egentlig
>> forskellen på en motorsejler og en sejlbåd med motor ? Jeg har spekuleret
>> lidt over rat/ror, indebords/udenbords motor eller simpelthen
>> motorstørrelse, men har ikke rigtigt kunne finde ud af det. Kan man sætte
> en
>> større motor på en lille sejlbåd så man kan bruge båden for motor hvis
>> det
>> kniber ?
>>
>> Steen
>>
> Det var sandelig et spørgsmål, der ikke er let at besvare.
> Motorsejler/sejlbåd har meget med personlige holdninger at gøre.
> Dog mener jeg, der er nogenlunde enighed om, at en motorsejler hverken er
> fugl eller fisk.
> Den kan ikke sejle.(for sejl).
> Langsom for motor.
> Tænker du på langturssejlads, vil jeg råde dig til sejlbåd. (der er
> aligevel
> ingen tankstationer på oceanerne)
> Næsten alle dagens sejlbåde er udstyret med en fornutig motor til
> havnemanøvre og, hvilket gud forbyde, vindstille.
> Vælg en med indenbords diesel.
> Påhængsmotor har en masse ulemper. Og ingen fordele. (udover mindre
> anskaffelsespris)
> Dur ikke, efter min mening. Den kan sjældent finde ud af, om den skal
> fremdrive en båd eller en flyver. Ud og ind af vandet. I søgang. Hvor du
> kan
> have brug for den.
> Jeg kan varmt anbefale Maxi 77 med en Volvo diesel som startbåd. Den er
> fornuftig i pris, sikker i danske farvande, mindst, og er en fornøjelse at
> sejle i.
> Men der kommer sikkert andre svar, som måske er anderledes.
> (men de vil have uret
>
> MVH
> Egon
>
>
>
>



Lars Kristensen (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 30-05-05 10:35

Egon Stich wrote:

> Påhængsmotor har en masse ulemper. Og ingen fordele. (udover mindre
> anskaffelsespris)

Det er vist ikke helt rigtigt. Den har da et par fordele:
- Den er nem at tage under armen og køre til service.
- Det kan være en fordel ved havnemanøvre. Har da oplevet at gå ind i
Korshavn ved 15 m/sek. søndenvind og skulle have fat i en af de bøjer
der er og derefter ind til broen. Det var nogle halsbrækkende manøvre
dem med indenbordsmotor fik lavet. Mens vi, derimod, kom stille og
roligt op til bøjen. Holdt skibet med stævnen i vinden mens gasten fik
bundet et tov i i ro og mag. Derefter stille og roligt - halvvejs
sidelæns - ind til broen. Ingen panik - fuld kontrol med en 4HK
påhængsmotor.
Dem med indenbordsmotor derimod havde svært ved at holde båden i
vindøjet så længe at der kunne bindes et stykke tov i. Det var så kun
det mindste af deres problemer. For bare det at komme ind til broen
krævede åbenbart fuld kraft frem for derefter fuld kraft bak få meter
før broen. Puha man fik sved på panden bare af at sidde og se på det. Om
det så var fordi de ikke kendte deres både i den situation skal jeg ikke
kunne sige. Jeg har ikke prøvet indenbordsmotor under de forhold.

Til havnemanøvre i små havne kan det også være en fordel. Man kan vende
på en 5 øre hvis man skulle have brug for det.

Ulempen ved påhængsmotor til havnemanøvre er at gearhåndtaget sidder
nede på siden af motoren og kan være svær at komme ned til. Men udviser
man godt sømandskab og laver sine havnemanøvre stille og roligt er det
ikke det store problem.

I vindstille, hvor man gerne vil frem, er det dog rart med
indenbordsmotor. De larmer ikke nær så meget. Det kan være ret træls at
høre på en påhængsmotor i 8 stive timer når Kattegat er fladt som et
stuegulv.

> Dur ikke, efter min mening. Den kan sjældent finde ud af, om den skal
> fremdrive en båd eller en flyver. Ud og ind af vandet. I søgang. Hvor du kan
> have brug for den.

Nej, over Køgebugt i stormvejr for påhængsmotor, det dur ikke. Enten må
man vente ellers bruge sejlene.

Vælger du en båd med påhængsmotor, vil jeg anbefale dig at have ekstern
tank. Der kan ikke være ret meget brændstof i tanken i motoren, og det
kan være svært at tanke på åben hav bare der er en lille smule bølger.
At hænge halvejs ud over hækken med 10 kg benzindunk i strakte arme og
skulle ramme et hul på størrelse med en 5-krone er svært. En ekstern
tank kan rumme en hel del mere, og skal man fylde ekstra i den kan man
gøre det inde i cockpittet hvor man har mere kontrol over det.

- Lars

Steen Elm (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Steen Elm


Dato : 30-05-05 19:31

Nej det lyder ikke nemt. Råd modtaget.

Steen
"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse
news:429ade29$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Egon Stich wrote:
>
> > Påhængsmotor har en masse ulemper. Og ingen fordele. (udover mindre
> > anskaffelsespris)
>
> Det er vist ikke helt rigtigt. Den har da et par fordele:
> - Den er nem at tage under armen og køre til service.
> - Det kan være en fordel ved havnemanøvre. Har da oplevet at gå ind i
> Korshavn ved 15 m/sek. søndenvind og skulle have fat i en af de bøjer
> der er og derefter ind til broen. Det var nogle halsbrækkende manøvre
> dem med indenbordsmotor fik lavet. Mens vi, derimod, kom stille og
> roligt op til bøjen. Holdt skibet med stævnen i vinden mens gasten fik
> bundet et tov i i ro og mag. Derefter stille og roligt - halvvejs
> sidelæns - ind til broen. Ingen panik - fuld kontrol med en 4HK
> påhængsmotor.
> Dem med indenbordsmotor derimod havde svært ved at holde båden i
> vindøjet så længe at der kunne bindes et stykke tov i. Det var så kun
> det mindste af deres problemer. For bare det at komme ind til broen
> krævede åbenbart fuld kraft frem for derefter fuld kraft bak få meter
> før broen. Puha man fik sved på panden bare af at sidde og se på det. Om
> det så var fordi de ikke kendte deres både i den situation skal jeg ikke
> kunne sige. Jeg har ikke prøvet indenbordsmotor under de forhold.
>
> Til havnemanøvre i små havne kan det også være en fordel. Man kan vende
> på en 5 øre hvis man skulle have brug for det.
>
> Ulempen ved påhængsmotor til havnemanøvre er at gearhåndtaget sidder
> nede på siden af motoren og kan være svær at komme ned til. Men udviser
> man godt sømandskab og laver sine havnemanøvre stille og roligt er det
> ikke det store problem.
>
> I vindstille, hvor man gerne vil frem, er det dog rart med
> indenbordsmotor. De larmer ikke nær så meget. Det kan være ret træls at
> høre på en påhængsmotor i 8 stive timer når Kattegat er fladt som et
> stuegulv.
>
> > Dur ikke, efter min mening. Den kan sjældent finde ud af, om den skal
> > fremdrive en båd eller en flyver. Ud og ind af vandet. I søgang. Hvor du
kan
> > have brug for den.
>
> Nej, over Køgebugt i stormvejr for påhængsmotor, det dur ikke. Enten må
> man vente ellers bruge sejlene.
>
> Vælger du en båd med påhængsmotor, vil jeg anbefale dig at have ekstern
> tank. Der kan ikke være ret meget brændstof i tanken i motoren, og det
> kan være svært at tanke på åben hav bare der er en lille smule bølger.
> At hænge halvejs ud over hækken med 10 kg benzindunk i strakte arme og
> skulle ramme et hul på størrelse med en 5-krone er svært. En ekstern
> tank kan rumme en hel del mere, og skal man fylde ekstra i den kan man
> gøre det inde i cockpittet hvor man har mere kontrol over det.
>
> - Lars



Steen Elm (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Steen Elm


Dato : 30-05-05 19:29

Tak for gode råd. Det gjorde mig noget klogere.

Jeg har kigget på Maxi77, men jeg synes den er dyrere en hvad der ellers
findes i nogen lunde den størrelse som f.eks. Viggen, Rock 20 eller Junker
22. Men det blev også Sveriges mest populære sejlbåd, så måske er den det
værd.

Steen





"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
news:g1ome.313$_s2.1@news.get2net.dk...
>
> "Steen Elm" <steenelm@comhem.se> skrev i en meddelelse
> news:pknme.25852$d5.176043@newsb.telia.net...
> > Hej
> >
> > Jeg er helt ny her i gruppen og helt grøn indenfor sejling. Jeg
spekulerer
> > på at købe mig en båd og da det på længere sigt er langturssejland jeg
> > drømmer om, er jeg mest varm på en sejlbåd. Til at begynde med en lille
> 6-7
> > meters begynderbåd, men alle siger at jeg hurtigt bliver træt af at være
> > afhængig af vinden. Så har jeg spekuleret lidt på: Hvad er egentlig
> > forskellen på en motorsejler og en sejlbåd med motor ? Jeg har
spekuleret
> > lidt over rat/ror, indebords/udenbords motor eller simpelthen
> > motorstørrelse, men har ikke rigtigt kunne finde ud af det. Kan man
sætte
> en
> > større motor på en lille sejlbåd så man kan bruge båden for motor hvis
det
> > kniber ?
> >
> > Steen
> >
> Det var sandelig et spørgsmål, der ikke er let at besvare.
> Motorsejler/sejlbåd har meget med personlige holdninger at gøre.
> Dog mener jeg, der er nogenlunde enighed om, at en motorsejler hverken er
> fugl eller fisk.
> Den kan ikke sejle.(for sejl).
> Langsom for motor.
> Tænker du på langturssejlads, vil jeg råde dig til sejlbåd. (der er
aligevel
> ingen tankstationer på oceanerne)
> Næsten alle dagens sejlbåde er udstyret med en fornutig motor til
> havnemanøvre og, hvilket gud forbyde, vindstille.
> Vælg en med indenbords diesel.
> Påhængsmotor har en masse ulemper. Og ingen fordele. (udover mindre
> anskaffelsespris)
> Dur ikke, efter min mening. Den kan sjældent finde ud af, om den skal
> fremdrive en båd eller en flyver. Ud og ind af vandet. I søgang. Hvor du
kan
> have brug for den.
> Jeg kan varmt anbefale Maxi 77 med en Volvo diesel som startbåd. Den er
> fornuftig i pris, sikker i danske farvande, mindst, og er en fornøjelse at
> sejle i.
> Men der kommer sikkert andre svar, som måske er anderledes.
> (men de vil have uret
>
> MVH
> Egon
>
>
>
>



Bjarke Christensen (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 30-05-05 21:03

Det kan du ikke sammenligne. En Maxi 77 større end alle dem du nævner, har
større dybgang med en bulbkøl og meget mere rummelig.

Dem du nævner er mere i klasse med maxi 68, men stadig gamle konstruktioner.

Der er mange udgifter ved en sejlbåd og anskaffelsesprisen er (i den en af
bådspektret) ikke det væsentligste. Du kan meget vel ende med at et dårlige
køb af en Rock 20 ender med at blive meget dyrere end en Maxi 77.

/Bjarke

"Steen Elm" <steenelm@comhem.se> wrote in message
news:3YIme.138880$dP1.489074@newsc.telia.net...
> Tak for gode råd. Det gjorde mig noget klogere.
>
> Jeg har kigget på Maxi77, men jeg synes den er dyrere en hvad der ellers
> findes i nogen lunde den størrelse som f.eks. Viggen, Rock 20 eller Junker
> 22. Men det blev også Sveriges mest populære sejlbåd, så måske er den det
> værd.
>
> Steen
>
> snip



Martin Rise Christen~ (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Martin Rise Christen~


Dato : 30-05-05 20:51



"Steen Elm" <steenelm@comhem.se> skrev i en meddelelse
news:3YIme.138880$dP1.489074@newsc.telia.net...
> Tak for gode råd. Det gjorde mig noget klogere.
>
> Jeg har kigget på Maxi77, men jeg synes den er dyrere en hvad der ellers
> findes i nogen lunde den størrelse som f.eks. Viggen, Rock 20 eller Junker
> 22. Men det blev også Sveriges mest populære sejlbåd, så måske er den det
> værd.
>
> Steen
>
>
>

Jeg ville også tage et kig på en drabant 22 - min fader har en sådan, og den
sejler efter min mening (og et par ture i meget hårdt vejr i både den og en
junker 22) væsentligt bedre end en langkølet Junker 22.

--
Mvh,

Martin (K)Rise Christensen
Work is for people that don't know how to ski



OleN (29-05-2005)
Kommentar
Fra : OleN


Dato : 29-05-05 20:06

> Jeg er helt ny her i gruppen og helt grøn indenfor sejling. Jeg spekulerer
> på at købe mig en båd og da det på længere sigt er langturssejland jeg
> drømmer om, er jeg mest varm på en sejlbåd. Til at begynde med en lille
> 6-7
> meters begynderbåd, men alle siger at jeg hurtigt bliver træt af at være
> afhængig af vinden. Så har jeg spekuleret lidt på: Hvad er egentlig
> forskellen på en motorsejler og en sejlbåd med motor ?

Det hele kommer vel an på hvor mange penge du vil ofre. (På udkig.dk er der
3 både tilsalg under 50.000, men ca.120 sejlbåde i samme prisklasse).
Hvis jeg var dig ville jeg nok starte med en sejlbåd. Prisen på de små
21-23' sejlbåde er langt under hvad en motorsejler koster og der følger
påhængsmotor med.

>Jeg har spekuleret
> lidt over rat/ror, indebords/udenbords motor eller simpelthen
> motorstørrelse, men har ikke rigtigt kunne finde ud af det. Kan man sætte
> en
> større motor på en lille sejlbåd så man kan bruge båden for motor hvis det
> kniber ?

Min 22' sejler ca. 5 knop med en 4 hk motor, så det svarer ca. til
hastigheden med sejl. (men det larmer).
Rent støjmæssigt tror jeg at en påhængsmotor larmer en del mere end en
indenbordsmotor, og det er derfor ikke så komfortabelt at sejle med. Du kan
vel sagtens smide 10-15 hk. på en sejlbåd, men jeg tror de fleste sejlere
vil mene det ligesom fjerner ideen med at have sejlbåd....

Men jeg har da et link til en rigtig god motorsejler:
http://www.krakesvej.dk/jens/

Eller til en rigtig god begynder-sejlbåd (min
http://nystrom.dk/etap22

mvh Olen



Lars Kristensen (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 30-05-05 10:41

OleN wrote:
> Du kan
> vel sagtens smide 10-15 hk. på en sejlbåd, men jeg tror de fleste sejlere
> vil mene det ligesom fjerner ideen med at have sejlbåd....

Hækkens styrke og motorbeslag sætter en begrænsning for hvor stor en
motor du kan komme på båden. Hvis ikke man ligefrem kan få båden op at
plane er det heller ikke nødvendigvis en fordel med en større motor. En
båd har en maksfart, hvis ikke den kan plane. Når båden kommer op på
maksfart begynder den bare at grave sig ned og det er spild af energi at
forsøge sig med flere HK. De fleste mindre både klarer sig fint med 4-6
HK. Større motor vil være unødig spild af penge og vægt.

- Lars

Steen Elm (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Steen Elm


Dato : 30-05-05 19:37

Jeg havde godt på fornemmelsen at det hang sådan sammen. Tak for det.

Steen
"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse
news:429adfab$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> OleN wrote:
> > Du kan
> > vel sagtens smide 10-15 hk. på en sejlbåd, men jeg tror de fleste
sejlere
> > vil mene det ligesom fjerner ideen med at have sejlbåd....
>
> Hækkens styrke og motorbeslag sætter en begrænsning for hvor stor en
> motor du kan komme på båden. Hvis ikke man ligefrem kan få båden op at
> plane er det heller ikke nødvendigvis en fordel med en større motor. En
> båd har en maksfart, hvis ikke den kan plane. Når båden kommer op på
> maksfart begynder den bare at grave sig ned og det er spild af energi at
> forsøge sig med flere HK. De fleste mindre både klarer sig fint med 4-6
> HK. Større motor vil være unødig spild af penge og vægt.
>
> - Lars



Steen Elm (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Steen Elm


Dato : 30-05-05 19:35

Se det var interessant. Jeg havde fået at vide at de små motorer kunne kun
bruges til at komme ud og ind af havnene, men 5 knob er da ok som back-up.

Jeg havde håbet på en finde en god begynderbåd til omkring 30.000 til at
starte med og hvis det er noget jeg duer til, så købe en større havsejler
senere.

Steen

"OleN" <spam@nystrom.dk> skrev i en meddelelse
news:429a1288$0$73226$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Jeg er helt ny her i gruppen og helt grøn indenfor sejling. Jeg
spekulerer
> > på at købe mig en båd og da det på længere sigt er langturssejland jeg
> > drømmer om, er jeg mest varm på en sejlbåd. Til at begynde med en lille
> > 6-7
> > meters begynderbåd, men alle siger at jeg hurtigt bliver træt af at være
> > afhængig af vinden. Så har jeg spekuleret lidt på: Hvad er egentlig
> > forskellen på en motorsejler og en sejlbåd med motor ?
>
> Det hele kommer vel an på hvor mange penge du vil ofre. (På udkig.dk er
der
> 3 både tilsalg under 50.000, men ca.120 sejlbåde i samme prisklasse).
> Hvis jeg var dig ville jeg nok starte med en sejlbåd. Prisen på de små
> 21-23' sejlbåde er langt under hvad en motorsejler koster og der følger
> påhængsmotor med.
>
> >Jeg har spekuleret
> > lidt over rat/ror, indebords/udenbords motor eller simpelthen
> > motorstørrelse, men har ikke rigtigt kunne finde ud af det. Kan man
sætte
> > en
> > større motor på en lille sejlbåd så man kan bruge båden for motor hvis
det
> > kniber ?
>
> Min 22' sejler ca. 5 knop med en 4 hk motor, så det svarer ca. til
> hastigheden med sejl. (men det larmer).
> Rent støjmæssigt tror jeg at en påhængsmotor larmer en del mere end en
> indenbordsmotor, og det er derfor ikke så komfortabelt at sejle med. Du
kan
> vel sagtens smide 10-15 hk. på en sejlbåd, men jeg tror de fleste sejlere
> vil mene det ligesom fjerner ideen med at have sejlbåd....
>
> Men jeg har da et link til en rigtig god motorsejler:
> http://www.krakesvej.dk/jens/
>
> Eller til en rigtig god begynder-sejlbåd (min
> http://nystrom.dk/etap22
>
> mvh Olen
>
>



Bjarke Christensen (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 30-05-05 22:42

Sidste år sejlede vi en maxi 77 hjem fra Kerteminde. Vi måtte gå for motor
fra Skælskør til Stevns. Ca. 12 timer (60 sømil). 6 hk udenbords. Ingen
problemer.

Bjarke


"Steen Elm" <steenelm@comhem.se> wrote in message
news:G1Jme.138882$dP1.489059@newsc.telia.net...
> Se det var interessant. Jeg havde fået at vide at de små motorer kunne kun
> bruges til at komme ud og ind af havnene, men 5 knob er da ok som back-up.
>
snip



Carl Larsen (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Carl Larsen


Dato : 30-05-05 03:39

Man kunne jo starte med at melde sig ind i en sejlklub!

--
Hilsen Carl



Steen Elm (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Steen Elm


Dato : 30-05-05 19:39

Ja, men nu skal jeg lige finde ud af hvor jeg kan få en bådeplads. Jeg
vakler lidt mellem Helsingborg og Råå.

Steen

"Carl Larsen" <cl_news@wingmargin.com> skrev i en meddelelse
news:429a7cab$0$174$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Man kunne jo starte med at melde sig ind i en sejlklub!
>
> --
> Hilsen Carl
>
>



Lars Kristensen (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 30-05-05 11:09

Steen Elm wrote:

> Hej
>
> Jeg er helt ny her i gruppen og helt grøn indenfor sejling. Jeg spekulerer
> på at købe mig en båd og da det på længere sigt er langturssejland jeg
> drømmer om, er jeg mest varm på en sejlbåd. Til at begynde med en lille 6-7
> meters begynderbåd, men alle siger at jeg hurtigt bliver træt af at være
> afhængig af vinden.

Nu ved jeg ikke hvem alle er, men jeg vil da til hver en tid foretrække
at sejle med sejl. Det larmer ikke, bruger ikke benzin/diesel og er
miljøvenligt.

> Så har jeg spekuleret lidt på: Hvad er egentlig
> forskellen på en motorsejler og en sejlbåd med motor ?

Motorsejleren er typisk mest velegnet til at sejle med motor. Der er
kommet mast på dem af æstetiske grunde - det ser pænere ud - og fordi
man så har sejlene til når motoren svigter. En del motorsejlere kan ikke
sejle for sejl. Man kommer simpelt hen ikke nogen vegne. F.eks. sådan en
som en LM27 er helt håbløs. Mine forældre har haft sådan en og det
lykkedes aldrig at få den til at sejle ordentligt for sejl. Derimod for
motor gik det fint.
Fordelen ved en motorsejler er at der er meget plads i den i forhold til
længden. Ofte er de mere buttede end tilsvarende længde sejlbåd. De
virker derfor mere rummelige.

> Jeg har spekuleret
> lidt over rat/ror,

Det er lidt et religionsspørgsmål for de fleste, tror jeg. Hvis man af
en eller anden grund ikke har så mange kræfter, kan det være en fordel
med rat. Større sejlbåde 35'+ vil nok også være velegnede at komme rat
på, hvis de ellers har en tendens til at være lidt hårde på roret.
Men som garvet kapsejler vil jeg foretrække en rorpind. Jeg mener jeg
har bedre føling med båden. Andre er nok af anden mening.

I forhold til pladsforbrug i cockpittet, er rorpinden rattet langt
overlegen. Typisk vil der altid være en form for konsol der står og
fylder. Rorpinden kan blot vippes op og så er den væk af vejen.
Cockpittet er trods alt det sted man er det meste af dagen. Et godt,
stort og velindrettet cockpit er alfa og omega efter min mening.
Massere af stuveplads er uundværligt til fendere, fortøjning, ekstra
benzin/diesel, et eller flere ankre, ungernes fiskenet og alle de andre
ting man ikke vil have ned i båden og som iøvrigt også er en fordel at
have lige ved hånden hvis nu ...
Et godt cockpittelt er også uundværligt. Det kan bruges som solsejl i
havn. Skulle det være, guderne forbyde det, regnvejr, kan man afføre sig
det våde regntøj i cockpittet og hænge det til tørre der, så man undgår
at få så meget vand ned i båden.

> indebords/udenbords motor eller simpelthen
> motorstørrelse, men har ikke rigtigt kunne finde ud af det. Kan man sætte en
> større motor på en lille sejlbåd så man kan bruge båden for motor hvis det
> kniber ?

Se mine andre svar.

Et sidste godt råd: Gå uden om både med bakstag. Ikke fordi det som
sådan er skidt, men de er irritrende når man kun sejler tur. Det giver
en ekstra trimmulighed med det er ikke noget man har brug for som tursejler.

- Lars

Steen Elm (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Steen Elm


Dato : 30-05-05 19:42

Jeg har hele tiden været mest opsat på sejl. Det er altså noget over en
sejlbåd og så skal man ikke spørge banken hver gang man tager en tur.

Tak for gode råd.

Steen
"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse
news:429ae60b$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Steen Elm wrote:
>
> > Hej
> >
> > Jeg er helt ny her i gruppen og helt grøn indenfor sejling. Jeg
spekulerer
> > på at købe mig en båd og da det på længere sigt er langturssejland jeg
> > drømmer om, er jeg mest varm på en sejlbåd. Til at begynde med en lille
6-7
> > meters begynderbåd, men alle siger at jeg hurtigt bliver træt af at være
> > afhængig af vinden.
>
> Nu ved jeg ikke hvem alle er, men jeg vil da til hver en tid foretrække
> at sejle med sejl. Det larmer ikke, bruger ikke benzin/diesel og er
> miljøvenligt.
>
> > Så har jeg spekuleret lidt på: Hvad er egentlig
> > forskellen på en motorsejler og en sejlbåd med motor ?
>
> Motorsejleren er typisk mest velegnet til at sejle med motor. Der er
> kommet mast på dem af æstetiske grunde - det ser pænere ud - og fordi
> man så har sejlene til når motoren svigter. En del motorsejlere kan ikke
> sejle for sejl. Man kommer simpelt hen ikke nogen vegne. F.eks. sådan en
> som en LM27 er helt håbløs. Mine forældre har haft sådan en og det
> lykkedes aldrig at få den til at sejle ordentligt for sejl. Derimod for
> motor gik det fint.
> Fordelen ved en motorsejler er at der er meget plads i den i forhold til
> længden. Ofte er de mere buttede end tilsvarende længde sejlbåd. De
> virker derfor mere rummelige.
>
> > Jeg har spekuleret
> > lidt over rat/ror,
>
> Det er lidt et religionsspørgsmål for de fleste, tror jeg. Hvis man af
> en eller anden grund ikke har så mange kræfter, kan det være en fordel
> med rat. Større sejlbåde 35'+ vil nok også være velegnede at komme rat
> på, hvis de ellers har en tendens til at være lidt hårde på roret.
> Men som garvet kapsejler vil jeg foretrække en rorpind. Jeg mener jeg
> har bedre føling med båden. Andre er nok af anden mening.
>
> I forhold til pladsforbrug i cockpittet, er rorpinden rattet langt
> overlegen. Typisk vil der altid være en form for konsol der står og
> fylder. Rorpinden kan blot vippes op og så er den væk af vejen.
> Cockpittet er trods alt det sted man er det meste af dagen. Et godt,
> stort og velindrettet cockpit er alfa og omega efter min mening.
> Massere af stuveplads er uundværligt til fendere, fortøjning, ekstra
> benzin/diesel, et eller flere ankre, ungernes fiskenet og alle de andre
> ting man ikke vil have ned i båden og som iøvrigt også er en fordel at
> have lige ved hånden hvis nu ...
> Et godt cockpittelt er også uundværligt. Det kan bruges som solsejl i
> havn. Skulle det være, guderne forbyde det, regnvejr, kan man afføre sig
> det våde regntøj i cockpittet og hænge det til tørre der, så man undgår
> at få så meget vand ned i båden.
>
> > indebords/udenbords motor eller simpelthen
> > motorstørrelse, men har ikke rigtigt kunne finde ud af det. Kan man
sætte en
> > større motor på en lille sejlbåd så man kan bruge båden for motor hvis
det
> > kniber ?
>
> Se mine andre svar.
>
> Et sidste godt råd: Gå uden om både med bakstag. Ikke fordi det som
> sådan er skidt, men de er irritrende når man kun sejler tur. Det giver
> en ekstra trimmulighed med det er ikke noget man har brug for som
tursejler.
>
> - Lars



Ukendt (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-05-05 12:57


"Steen Elm" <steenelm@comhem.se> skrev i en meddelelse
news:pknme.25852$d5.176043@newsb.telia.net...
> Hej
>
> Jeg er helt ny her i gruppen og helt grøn indenfor
> sejling. Jeg spekulerer
> på at købe mig en båd og da det på længere sigt er
> langturssejland jeg
> drømmer om, er jeg mest varm på en sejlbåd. Til at begynde
> med en lille 6-7
> meters begynderbåd, men alle siger at jeg hurtigt bliver
> træt af at være
> afhængig af vinden. Så har jeg spekuleret lidt på: Hvad er
> egentlig
> forskellen på en motorsejler og en sejlbåd med motor ? Jeg
> har spekuleret
> lidt over rat/ror, indebords/udenbords motor eller
> simpelthen
> motorstørrelse, men har ikke rigtigt kunne finde ud af
> det. Kan man sætte en
> større motor på en lille sejlbåd så man kan bruge båden
> for motor hvis det
> kniber ?
>
> Steen
>
>
Det undrer mig egentlig, at så mange kan give dig gode råd
ud fra de overordentlig sparsomme oplysninger, du giver om
dig selv. Du rører jo næsten ved en religiøs debat ... Nogle
er til sejlbåd - og nogle igen helst helt uden motor, andre
til ren motorbåd og så alle varianter derimellem - hvilket
udbuddet og efterspørgselen af forskellige bådtyper jo også
indikerer.

Hver af os, der har fundet den bådtype, der passer bedst til
vores temperament vil jo så forsøge at forklare fordelene
ved denne ...

Men det er jo dig, der skal ud at sejle ...

Kan du lide at sejle for vind, at trimme, tilpasse dig vind
og vejr? - Eller vil du helst kunne planlægge at komme fra A
til B på en bestemt tid - og i lige linie? Skal du have god
plads og kunne sidde i læ, når det blæser, regner? Kan du
lide at sidde med en rorpind og trimme og følgen vindens og
bølgernes rytme i mange timer eller vil du helst sætte
autopiloten til? Bliver fruen nervøs, når båden krænger
lidt? Hvilket farvand vil du sejle i? Du skriver lidt om
langfart ... er det Grækenland eller Gilleleje? Vil du
hellere rode med mekanik og motor eller rig og sejl? ...
Skal det være en tung og solid båd eller en let og hurtig
sag? Skal du sejle kapsejlads? Eller kun tur? Med hele
familien og hund og kat? Eller bare dig og kæresten? Er det
sejladsen eller havnelivet, der er det vigtigste? ...

Min pointe er, at der er lige så mange meninger og
livsstadier, som der er forskellige både i havnene. Gå evt.
en tur i nærmeste havn eller på en bådudstilling og kig dig
omkring. Hvilke bådtyper kan du lide? Tag en snak med ejerne
af dem. Det er min erfaring, at sejlerfolket elsker at tale
om deres egen båd og vise den frem - men naturligvis stærkt
subjektivt ... Kunne de ikke lide den, havde de den vel ikke
.... Og prøv at finde ud af, hvilke argumenter du synes er
vigtige, så du selv finder ud af dine præferencer ... Læs
bådannoncer og tag ud og kig på dem. Læs om bådene på nettet
og anmeldelser i bådblade osv.

Selv er jeg sejler med ganske stort S og vil ganske enkelt
ikke have en båd med ratstyring, men alderen, økonomien og
familien sætter/stiller visse begrænsninger/krav, så nu er
der krav om komfort, plads og elektronik, så jeg har bevæget
mig fra optimist- og piratjolle og Capri med sænkekøl over
IF'er til Bianca-byggede både, Ballad og X-båd. Hver af dem,
var det rigtige for mig i den givne situation, men bortset
fra de to seneste, ville jeg ikke gå tilbage ... og sådan
tror jeg mange af os har det - vi stiller flere krav efter i
nogle år at have nydt 'det mere primitive' ... Og udbuddet i
dag er stort set med ratstyrede både så snart de nærmer sig
30 fod ... Personligt kunne jeg godt forestille mig, at jeg
ender i en god gammel Folkebåd/Knar/Darge, når jeg bare skal
ud og have lidt frisk luft ...

Derfor skal mit eneste 'råd' til dig være:
Den første båd: Køb en båd, der er bygget mange eksemplarer
af og fortsat har en vis omsætning (dvs. jævnt udbud og
efterspørgsel), så du - uden alt for store tab - kan komme
af med den igen. Der er godt nok mange pragtfulde 'One-Off'
både, men det er ofte liebhaveri, og det kan være svært at
få pengene igen ... Hvis du var sikker på, hvad du ville
have, kunne det jo også være lige meget, men både der
omsættes mange af (Maxi er nævnt i tråden som et godt
eksempel) vil ofte have en 'markedspris', som ikke vil
variere voldsomt, hvis de har nogenlunde samme alder og
vedligholdelsesstand mv., og det nedsætter risikoen for
store tab. Selv købte jeg i '95 en Ballad (en svensk bygget
30' kvart-tonner bygget i 1973) og 8 år efter kunne den
sælges for mere end jeg gav for den. Det samme skete med en
Bianca 27 og 28 og en Commander 31 ... Min Bianca 26/28
havde en 4 hestes udenbords motor og 27'eren en 10 hestes
indenbords motor. Personligt synes jeg det var meget svært
at håndtere en udenbordsmotor, for jeg kunne næsten ikke nå
ned, men til gengæld var det jo nemt at dreje på en
tallerken, men i blæsevejr med bølgegang blev skruen ikke i
vandet, så der kunne den ikke bruges. I let vejr er den
ideel, og tager ikke stuveplads ... Men i dag ville jeg ikke
undvære min 'Volvo' med 18 heste, der giver sikkerhed og
strøm ... i al slags vejr.

Min svoger har altid sværget til motorsejlere - LM-serien
og Møn f.eks. og gerne med bovpropel - og har altid været
glad for det valg ... og vi har da tilbagt mange timer på
vandet sammen, selvom vores sejlpræferencer er vidt
forskellige ...

Prøv evt. at komme ud at sejle med bekendte eller meld dig
ind i en sejlklub og snus lidt til atmosfæren og bådene dér
.... og få en snak med klubbens medlemmer og forsøg at finde
nogle, der har samme holdning til sejlads, som du selv har
.... hvis det var meget enkelt at finde den rigtige båd, var
der nok ikke så mange forskellige bådtyper ... Du må
rundt og snuse og snakke med 'bådfolket' for at finde ud af,
hvad DU synes er afgørende valgkriterier!

God fornøjelse ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'




Bjarke Christensen (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 30-05-05 18:48

Helt enig med Flemming. - Og når du har været lidt i sejlerskole, lidt ude
med "diverse både", sejlet lidt aften kapsejlads, så skal du også lige prøve
en distance sejlads (Sjælland eller Fyn rundt).

Så er du til efteråret (eller næste efterår) klar til at købe en båd der
matcher dine lyster.

(2/3 sig "nej, ikke kapsejlads"; indtil de har prøvet det, så siger 2/3 "det
var der jeg lærte at sejle")

/Bjarke

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
news:429aff66$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
snip
>
> Prøv evt. at komme ud at sejle med bekendte eller meld dig ind i en
> sejlklub og snus lidt til atmosfæren og bådene dér ... og få en snak med
> klubbens medlemmer og forsøg at finde nogle, der har samme holdning til
> sejlads, som du selv har ... hvis det var meget enkelt at finde den
> rigtige båd, var der nok ikke så mange forskellige bådtyper ... Du må
> rundt og snuse og snakke med 'bådfolket' for at finde ud af, hvad DU synes
> er afgørende valgkriterier!
>
> God fornøjelse ...
>
> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>
>
>



Steen Elm (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Steen Elm


Dato : 30-05-05 19:50

Tja, du læser mine tanker. Kapsejlads havde jeg ikke tænke mig, men måske
skulle jeg tænke igen.

Steen

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:429b51dc$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Helt enig med Flemming. - Og når du har været lidt i sejlerskole, lidt ude
> med "diverse både", sejlet lidt aften kapsejlads, så skal du også lige
prøve
> en distance sejlads (Sjælland eller Fyn rundt).
>
> Så er du til efteråret (eller næste efterår) klar til at købe en båd der
> matcher dine lyster.
>
> (2/3 sig "nej, ikke kapsejlads"; indtil de har prøvet det, så siger 2/3
"det
> var der jeg lærte at sejle")
>
> /Bjarke
>
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
> news:429aff66$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> snip
> >
> > Prøv evt. at komme ud at sejle med bekendte eller meld dig ind i en
> > sejlklub og snus lidt til atmosfæren og bådene dér ... og få en snak med
> > klubbens medlemmer og forsøg at finde nogle, der har samme holdning til
> > sejlads, som du selv har ... hvis det var meget enkelt at finde den
> > rigtige båd, var der nok ikke så mange forskellige bådtyper ... Du

> > rundt og snuse og snakke med 'bådfolket' for at finde ud af, hvad DU
synes
> > er afgørende valgkriterier!
> >
> > God fornøjelse ...
> >
> > --
> > Flemming Torp
> > 'kun en tåbe frygter ikke haven'
> >
> >
> >
>
>



Steen Elm (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Steen Elm


Dato : 30-05-05 19:49

Jeg forstår hvad du mener, men egentlig gik sprøgsmålet på hvad forskellen i
virkeligheden var og det synes jeg jeg har fået svar på. At jeg så har fået
masser af andre gode råd er jo bare et plus.

Det er egentlig ikke så meget det at komme fra a-b på kort tid, selv om jeg
ville have fordel af at sejle på arbejde, da jeg bor i Sverige,men arbejder
i Danmark
Jeg planlægger at tage den tid det tager i første omgang. At det er selve
turen der er det afgørende.

Grækenland eller Gilleleje ? Begge dele eller Caribien......med
tiden....måske

Steen


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:429aff66$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Steen Elm" <steenelm@comhem.se> skrev i en meddelelse
> news:pknme.25852$d5.176043@newsb.telia.net...
> > Hej
> >
> > Jeg er helt ny her i gruppen og helt grøn indenfor
> > sejling. Jeg spekulerer
> > på at købe mig en båd og da det på længere sigt er
> > langturssejland jeg
> > drømmer om, er jeg mest varm på en sejlbåd. Til at begynde
> > med en lille 6-7
> > meters begynderbåd, men alle siger at jeg hurtigt bliver
> > træt af at være
> > afhængig af vinden. Så har jeg spekuleret lidt på: Hvad er
> > egentlig
> > forskellen på en motorsejler og en sejlbåd med motor ? Jeg
> > har spekuleret
> > lidt over rat/ror, indebords/udenbords motor eller
> > simpelthen
> > motorstørrelse, men har ikke rigtigt kunne finde ud af
> > det. Kan man sætte en
> > større motor på en lille sejlbåd så man kan bruge båden
> > for motor hvis det
> > kniber ?
> >
> > Steen
> >
> >
> Det undrer mig egentlig, at så mange kan give dig gode råd
> ud fra de overordentlig sparsomme oplysninger, du giver om
> dig selv. Du rører jo næsten ved en religiøs debat ... Nogle
> er til sejlbåd - og nogle igen helst helt uden motor, andre
> til ren motorbåd og så alle varianter derimellem - hvilket
> udbuddet og efterspørgselen af forskellige bådtyper jo også
> indikerer.
>
> Hver af os, der har fundet den bådtype, der passer bedst til
> vores temperament vil jo så forsøge at forklare fordelene
> ved denne ...
>
> Men det er jo dig, der skal ud at sejle ...
>
> Kan du lide at sejle for vind, at trimme, tilpasse dig vind
> og vejr? - Eller vil du helst kunne planlægge at komme fra A
> til B på en bestemt tid - og i lige linie? Skal du have god
> plads og kunne sidde i læ, når det blæser, regner? Kan du
> lide at sidde med en rorpind og trimme og følgen vindens og
> bølgernes rytme i mange timer eller vil du helst sætte
> autopiloten til? Bliver fruen nervøs, når båden krænger
> lidt? Hvilket farvand vil du sejle i? Du skriver lidt om
> langfart ... er det Grækenland eller Gilleleje? Vil du
> hellere rode med mekanik og motor eller rig og sejl? ...
> Skal det være en tung og solid båd eller en let og hurtig
> sag? Skal du sejle kapsejlads? Eller kun tur? Med hele
> familien og hund og kat? Eller bare dig og kæresten? Er det
> sejladsen eller havnelivet, der er det vigtigste? ...
>
> Min pointe er, at der er lige så mange meninger og
> livsstadier, som der er forskellige både i havnene. Gå evt.
> en tur i nærmeste havn eller på en bådudstilling og kig dig
> omkring. Hvilke bådtyper kan du lide? Tag en snak med ejerne
> af dem. Det er min erfaring, at sejlerfolket elsker at tale
> om deres egen båd og vise den frem - men naturligvis stærkt
> subjektivt ... Kunne de ikke lide den, havde de den vel ikke
> ... Og prøv at finde ud af, hvilke argumenter du synes er
> vigtige, så du selv finder ud af dine præferencer ... Læs
> bådannoncer og tag ud og kig på dem. Læs om bådene på nettet
> og anmeldelser i bådblade osv.
>
> Selv er jeg sejler med ganske stort S og vil ganske enkelt
> ikke have en båd med ratstyring, men alderen, økonomien og
> familien sætter/stiller visse begrænsninger/krav, så nu er
> der krav om komfort, plads og elektronik, så jeg har bevæget
> mig fra optimist- og piratjolle og Capri med sænkekøl over
> IF'er til Bianca-byggede både, Ballad og X-båd. Hver af dem,
> var det rigtige for mig i den givne situation, men bortset
> fra de to seneste, ville jeg ikke gå tilbage ... og sådan
> tror jeg mange af os har det - vi stiller flere krav efter i
> nogle år at have nydt 'det mere primitive' ... Og udbuddet i
> dag er stort set med ratstyrede både så snart de nærmer sig
> 30 fod ... Personligt kunne jeg godt forestille mig, at jeg
> ender i en god gammel Folkebåd/Knar/Darge, når jeg bare skal
> ud og have lidt frisk luft ...
>
> Derfor skal mit eneste 'råd' til dig være:
> Den første båd: Køb en båd, der er bygget mange eksemplarer
> af og fortsat har en vis omsætning (dvs. jævnt udbud og
> efterspørgsel), så du - uden alt for store tab - kan komme
> af med den igen. Der er godt nok mange pragtfulde 'One-Off'
> både, men det er ofte liebhaveri, og det kan være svært at
> få pengene igen ... Hvis du var sikker på, hvad du ville
> have, kunne det jo også være lige meget, men både der
> omsættes mange af (Maxi er nævnt i tråden som et godt
> eksempel) vil ofte have en 'markedspris', som ikke vil
> variere voldsomt, hvis de har nogenlunde samme alder og
> vedligholdelsesstand mv., og det nedsætter risikoen for
> store tab. Selv købte jeg i '95 en Ballad (en svensk bygget
> 30' kvart-tonner bygget i 1973) og 8 år efter kunne den
> sælges for mere end jeg gav for den. Det samme skete med en
> Bianca 27 og 28 og en Commander 31 ... Min Bianca 26/28
> havde en 4 hestes udenbords motor og 27'eren en 10 hestes
> indenbords motor. Personligt synes jeg det var meget svært
> at håndtere en udenbordsmotor, for jeg kunne næsten ikke nå
> ned, men til gengæld var det jo nemt at dreje på en
> tallerken, men i blæsevejr med bølgegang blev skruen ikke i
> vandet, så der kunne den ikke bruges. I let vejr er den
> ideel, og tager ikke stuveplads ... Men i dag ville jeg ikke
> undvære min 'Volvo' med 18 heste, der giver sikkerhed og
> strøm ... i al slags vejr.
>
> Min svoger har altid sværget til motorsejlere - LM-serien
> og Møn f.eks. og gerne med bovpropel - og har altid været
> glad for det valg ... og vi har da tilbagt mange timer på
> vandet sammen, selvom vores sejlpræferencer er vidt
> forskellige ...
>
> Prøv evt. at komme ud at sejle med bekendte eller meld dig
> ind i en sejlklub og snus lidt til atmosfæren og bådene dér
> ... og få en snak med klubbens medlemmer og forsøg at finde
> nogle, der har samme holdning til sejlads, som du selv har
> ... hvis det var meget enkelt at finde den rigtige båd, var
> der nok ikke så mange forskellige bådtyper ... Du må
> rundt og snuse og snakke med 'bådfolket' for at finde ud af,
> hvad DU synes er afgørende valgkriterier!
>
> God fornøjelse ...
>
> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste