Øvert alternativ
Fra : anders majland

Dato : 06-06-05 09:49

http://www.gear-online.dk/index.php/show/plain/id=702
http://www.intelligent-energy.com/

Lille elektrisk motorcykel med en topfart på 80km/t. Er elbiler/mc'er ikke
stadig fritaget for registreringsafgift ?

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk

Fra : Jacob Larsen

Dato : 06-06-05 12:24

"anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:42a411d2$0$18642$14726298@news.sunsite.dk
> http://www.gear-online.dk/index.php/show/plain/id=702
> http://www.intelligent-energy.com/
>
> Lille elektrisk motorcykel med en topfart på 80km/t. Er
> [...]

Lige meget hvad den koster er det vist et skidt køb. Man kommer jo ikke ret
langt omkring siden der ikke findes nogle brint-tankstationer i dk.
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879

Fra : Tommy Fer

Dato : 06-06-05 16:44

anders majland wrote:
> http://www.gear-online.dk/index.php/show/plain/id=702
> http://www.intelligent-energy.com/
>
> Lille elektrisk motorcykel med en topfart på 80km/t. Er elbiler/mc'er ikke
> stadig fritaget for registreringsafgift ?

LOL

Problemet er jo bare at vi ikke lige kan bore et hul i jorden og udvinde
brint. Skal vi bruge vores normale strøm fra stikkontakten? Så er det
jo hovedsageligt kul eller gas fyret. Så er vi ligevidt.

Personligt ville jeg mene at den mest miljø venlige ville være
brændselsceller, hvor brintproduktionen kom fra akraft. Selvfølgelig er
der alternativer som Solpaneler og vind energi. Men så længe prisen på
en produceret Mwh er 5 gange højere end kul fyring er vi vist lige vidt.

mvh Tommy Fer

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-06-05 19:00

Tommy Fer <NOSPAM@fotofer.dk> writes:

> Problemet er jo bare at vi ikke lige kan bore et hul i jorden og
> udvinde brint. Skal vi bruge vores normale strøm fra stikkontakten?
> Så er det jo hovedsageligt kul eller gas fyret. Så er vi ligevidt.

Jeg konfronterede nogle brintbilfolk med problematikken og de havde en
rimeligt fornuftig idé. Lad vindmøllernes ustabile el gå til at
udvinde brint. På den måde kan møllerne udnyttes langt bedre, og der
kan endda opstilles møller uden dyr infrastruktur til el. Hvor
effektivt det er, ved jeg dog ikke.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Tommy Fer

Dato : 06-06-05 20:01

Jes Vestervang wrote:

> [...]
> udvinde brint. På den måde kan møllerne udnyttes langt bedre, og der
> kan endda opstilles møller uden dyr infrastruktur til el. Hvor

Ideen er ret god, tror bare den danske befolkning bliver skuffet over
mængden af vindmøller.

Tror det er rimligt effektivt. Vinden er jo relativt gratis, og brint
skal udvindes af vand ved at påtrykke en elektrode og anode en spænding.
det er ret simpelt.

mvh Tommy Fer

Fra : Moller

Dato : 06-06-05 20:24

Tommy Fer wrote:

> [...]

> Tror det er rimligt effektivt. Vinden er jo relativt gratis, og brint
> skal udvindes af vand ved at påtrykke en elektrode og anode en spænding.

Yepsen, og derfor undre det en at de bruger krudt på biler,
plæneklippere, Læskedrikscykler og andet bras, når det eneste fornuftige
sted indtil nu, er at montere dem ind som buffer på de alternative
energikilder, så El-nette kan trække på dem når de skal bruge det, og ikke
når solen gider skinne eller for den sags lortet vil blæse på møllen ;)

En anden ting er... hvem gider køre i en Brintdrevet Hummer ? eller en
Brintdrevet MC ? de siger intet, og er derved rene dødsfælder, da folk
ikke opdager dem før de er ramt, samt noget usexet når den gode brummen
mangler.

VH
Lars Molnit
P.S. Dette er min private holdning, og mening, og har INTET med mit
arbejdes interesser inde for Brint forskning i DK.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 07-06-05 10:18

news@molnit.com (Moller) writes:

> [...]
> en Brintdrevet MC ? de siger intet, og er derved rene dødsfælder, da
> folk ikke opdager dem før de er ramt, samt noget usexet når den gode

Det er jo derfor højtaleren er opfundet. Udstødninger bliver konverteret
til små PA anlæg. Så kan du jo også få din MZ til at lyde som en R1er

--
Mikkel | Compared to system administration,
motortosse.dk | being cursed forever is a step up.

Fra : anders majland

Dato : 07-06-05 13:03

> En anden ting er... hvem gider køre i en Brintdrevet Hummer ? eller en
> Brintdrevet MC ?

Meget gerne her - Elmotorer har et godt moment fra stilstand så til bytrafik
kan jeg sagtens se ideen. Man flytter forureningen fra mange små
brændstofmotorer til kraftværkerne hvor man bedre kan styre udslippene.

Mhs til en hummer - så er den vel ikke noget særligt realistisk alternativ
til en øvert .... Men skal man en tur på landet så stik mig bare en
landcruiser (se indlæg i dk.fritid.bil

> samt noget usexet når den gode brummen mangler.

Det er en øvert også ....

/A

Fra : Moller

Dato : 07-06-05 14:41

anders majland wrote:

> Meget gerne her - Elmotorer har et godt moment fra stilstand så til bytrafik
> kan jeg sagtens se ideen. Man flytter forureningen fra mange små
> brændstofmotorer til kraftværkerne hvor man bedre kan styre udslippene.

Tjaaaa... flere metro'er og toge i byen, og roadtax, så er det fixet ;)
Spøg til side... kan godt se fordelen lige der, meeeen, der skal virkelig
ske noget før det kommer til, for vi har jo også Rapsolie, Dimethylether
osv. som alternativer, og de er ikke kommet selv om en tønde olie er
kommet over den pris som de kloge sagde var grænsen før man ville benytte
alternativerne.

> Mhs til en hummer - så er den vel ikke noget særligt realistisk alternativ
> til en øvert .... Men skal man en tur på landet så stik mig bare en
> landcruiser (se indlæg i dk.fritid.bil

Den nævnes fordi Arnold har en Hummer som køre på Brint ;) og er typisk
den som bruges når US skal reklamere med at de er på Brintvognen...
herhjemme er det plæneklipperen og læskedrikscyklen fra TI i Århus.

> Det er en øvert også ....

Yeps, det kan vi ikke være i tvivl om.

VH
Lars Molnit

Fra : Jens Rafaelsen

Dato : 06-06-05 21:57

> [...]
> udvindes af vand ved at påtrykke en elektrode og anode en spænding. det er

Det er simpelt, men der er noget tab når man danner brint, og et ganske
stort tab, når man skal bruge brændselsceller for at lave det om til el
igen.

Det store problem er dog, hvordan man skal opbevare skidtet. Det er de
færreste der har lyst til at køre rundt med en tank, der er under et tryk på
flere hundrede bar, specielt hvis man tænker på de potentielle konsekvenser
ved et uheld.

Ligeledes er det nok også de færreste, der har lyst til at køre rundt med et
køretøj, hvor størstedelen af pladsen er optaget at en tank til drivstoffet.
Og hvis der er en læk i tanken, kan brint og ilt i det rette
blandingsforhold danne knaldgas.

--
Jens Rafaelsen
ZX6R,DT125R,DT175

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-06-05 20:26

Tommy Fer <NOSPAM@fotofer.dk> writes:

> Ideen er ret god, tror bare den danske befolkning bliver skuffet over
> mængden af vindmøller.

Hæ, det kan der være noget om. Mange ideer er gode i det små, men det
skalerer ikke altid uden videre Men det giver lidt, om ikke
andet. Ellers må vi få noget atomkraft, det er noget der batter
Affaldet smider vi bare i et stort hul, ligesom alle andre Men
hellere det end kulkraft, på en eller anden måde. Nå pyt...

> Tror det er rimligt effektivt. Vinden er jo relativt gratis, og brint
> skal udvindes af vand ved at påtrykke en elektrode og anode en
> spænding. det er ret simpelt.

Men der går nu nok alligevel en effekt tabt i form af varme. Men jeg
er ikke lige den store kemiker
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Martin Leong

Dato : 07-06-05 11:01

"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> wrote in message
> Men der går nu nok alligevel en effekt tabt i form af varme. Men jeg
> er ikke lige den store kemiker

Det har ikke noget med kemi at gøre. Termodynamik!

Martin Leong
Yamaha TT350
Aprilia RS250

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-06-05 22:03

"Jens Rafaelsen" <rafaelsenSLET@stofanet.dk> writes:

> [...]
> de færreste der har lyst til at køre rundt med en tank, der er under
> et tryk på flere hundrede bar, specielt hvis man tænker på de

De der beholdere, hvor det opbevares i grus ved lavt tryk, er de da
svjh. ganske tilfredse med. Hvad rækkevidde man kan forvente ved jeg
dog ikke helt :-/
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-06-05 14:11

"Martin Leong" <mk_leong@hotmail*fjern*.com> writes:

> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> wrote...
>
> Det har ikke noget med kemi at gøre. Termodynamik!

Grrr... Varmeudvikling i kemiske reaktioner tror jeg da nok hører
under kemi. Hvorhen og hvordan varmen forsvinder er ret irrelevant, så
længe man kun vil udnytte brinten.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 07-06-05 14:17

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> writes:

> Grrr... Varmeudvikling i kemiske reaktioner tror jeg da nok hører
> under kemi. Hvorhen og hvordan varmen forsvinder er ret irrelevant, så
> længe man kun vil udnytte brinten.

In this house we obey the laws of Thermodynamics!

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 08-06-05 06:56

> In this house we obey the laws of Thermodynamics!

Simpson rules! Lisas evighedsmaskine virkede ikke. Den kørte hurtigere og
hurtigere

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-06-05 11:14

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> writes:

> Simpson rules! Lisas evighedsmaskine virkede ikke. Den kørte
> hurtigere og hurtigere

Homer Simpson: Alcohol, the cause of and solution to all life's
problems.

Hehehe
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R