Ldit OT: Kompressor til skrueskuret
Fra : Sune

Dato : 06-06-05 08:03

Jeg har besluttet at købe en kompressor til det lille værksted. Men hvad
skal man kigge efter ?

Jeg har set disse 2 hos Harald Nyborg.
Hvad er forskellen ? Der er jo stor forskel i prisen.

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3061&n=10&KundeID=30DBBs0pBH9U062756Oj51KOIgngee7

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5321&n=10&KundeID=30DBBs0pBH9U062756Oj51KOIgngee7

vh Sune

Fra : Torben Scheel

Dato : 06-06-05 08:43

Sune wrote:
> [...]
> skal man kigge efter ?
>
> Jeg har set disse 2 hos Harald Nyborg.
> Hvad er forskellen ? Der er jo stor forskel i prisen.

Du kan nok ikke bruge ret krævende trykluftværktøj med nogen af dem, men
til sprøjtemaling og alm. blæsning er de sikkert fine. Tag et kig på dem
og se om du kan føle kvalitetsforskel - hvis ikke så køb den billige.
Hvis du skal bruge den til sprøjtemaling, bør du købe en vandudskiller -
den Harald Nyborg har er lidt for dyr (sikkert med reduktionsventil som
allerede findes på kompressoren) - den kan fås i Biltema for 59,- uden
reduktionsventil. Gør dih selv en tjeneste og køb en slange med stor
diameter - ikke den orange spiral.

De er i øvrigt begge billige - jeg købte min 1.2hk 8bar 24liter
kompressor engang i midtfirserne på tilbud til 1200,- - på afbetaling,
gudhjælpemig Men den pumper lystigt videre stadigvæk, og har senest
leveret luft til omlakering af MC'en og en halvcykel til datteren.

--
vh
Torben

Fra : Eg Egemarke

Dato : 06-06-05 08:59

Jeg har lavet min selv, med dele fra et køleskab og en gammelgas flaske !!
Og så er den næsten gratis......
Så til at pumpe cykler mm er det alt rigeligt !
Kompressoren finder du på genbrugs pladsen og sikkert osse beholderen
(gasflasken) og så en gang fittings og et manometer og en trykkontakt så
skidtet ikke pumper sig op til 30 bar og siger bum !!
Pris ca 100 Kr

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265
Manualer til Mc brug emule hent programmet på www.emule.dk
"Torben Scheel" <torben.scheel@gmail.com> skrev i en meddelelse

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-05 16:24

Eg Egemarke skrev i meddelelsen
<42a4025d$0$18640$14726298@news.sunsite.dk>...

>Kompressoren finder du på genbrugs pladsen og sikkert osse beholderen
>(gasflasken) og så en gang fittings og et manometer og en trykkontakt så
>skidtet ikke pumper sig op til 30 bar og siger bum !!

SIKKERHEDSVENTIL ! Aldrig uden sikkerhedsventil, pressostater svigter
jævnligt,(i særdeleshed HN pressostater), og en kølekompressor stopper først
ved omkring 40 bar, og der har din gasflaske forlængst opgivet ævred, og
sendt dig og omgivelserne i statisk kredsløb

mvh
Orla

Fra : Brian Luckow

Dato : 06-06-05 18:09

> [...]
> allerede findes på kompressoren) - den kan fås i Biltema for 59,- uden
> reduktionsventil. Gør dih selv en tjeneste og køb en slange med stor

Jeg har købt den billige af de to, til at supplere min anden kompressor. Det
er tydeligt på kvaliteten at det er en billig kompressor, men hvis man kun
skal bruge den lidt engang imellem, så er den helt fin. Men med lige netop
reduktionsventilen, så er den altså ubrugelig. Den kan slet ikke holde et
jævnt tryk. Jeg købte nemlig en vandudskiller uden reduktionsventil... men
det var dumt, så jeg måtte købe en ny med ventil, og satte den på den anden
udgang, den uden reduktionsventil, og nu virker den perfekt.

Måske min blot var defekt, men test den inden du køber en vandudskiller uden
ventil, eller også så køb en med reduktionsventil med det samme.

Og så lige en anden ting - den larmer VOLDSOMT.

Mvh., Brian Luckow

Fra : Jan A Jensen

Dato : 06-06-05 11:24

> Jeg har set disse 2 hos Harald Nyborg.
> Hvad er forskellen ? Der er jo stor forskel i prisen.

> [...]
mon ikke den største forskel ligger i navnet.... Køb du bare den billigste.

Jeg har selv sådan en billig en fra harald nyborg... dengang kostede den
bare 1000 kr. for en 1,5hk med 24L tank
jeg bruger den til alt muligt arbejde på knallert, motorcykel og cykel. og
den klarer sig fint med luftværktøj.. men i små mængder
ellers kan motoren ikke nå at følge med..
Men nu har min kørt siden 1997 og jeg er stadig 100% tilfreds.. Og når den
står af, henter jeg en ny til billigste dagspris.

--
Jan @ Jensen.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=871

Fra : Jorgen Gerdorf

Dato : 06-06-05 13:46

"Sune" <formel999@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har besluttet at købe en kompressor til det lille værksted. Men hvad
> skal man kigge efter ?
>
> Jeg har set disse 2 hos Harald Nyborg.
> Hvad er forskellen ? Der er jo stor forskel i prisen.

Hej Sune.
Jeg har selv den billige (til 467,- kr.)
Min datter bruger den dyre (til 799 - kr) på hendes værksted.
Begge yder 8 bar. men den dyre gi'r lidt mere luft (185 liter/minut mod den
billiges 180 liter/minut).
Den dyreste er med lukket oliesmøring, dvs. du skal ikke selv hælde olie på,
og så skulle den være mere lydsvag (hvilket jeg nu ikke kan høre).
Den billige har to luftudtag, mens den dyre kun har et.
Luft-indsugningsfilteret på den billige, som er lavet af billig plast,
brækker let af hvis den støder ind i noget (det gjorde mit første gang jeg
skulle flytte den).

Jeg vil til enhver tid købe den billigste. De 323 kr. i prisforskel synes
jeg ikke er givet godt ud.

Med venlig hilsen
Jørgen

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-06-05 17:49

"Jorgen Gerdorf" <jorgen_gerdorf@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil til enhver tid købe den billigste. De 323 kr. i prisforskel synes
> jeg ikke er givet godt ud.

Enig.
Iøvrigt kommer stort set alle lavpriskompressorerne fra samme fabrik, uanset
hvad navn de sælges under, så der er ingen kvalitetsforskel - kun
småforskelle i features (1 eller 2 udtag, reduktionsventil osv.).

Rittig

Fra : Sune

Dato : 10-06-05 07:32

> [...]
> skal man kigge efter ?
>
> Jeg har set disse 2 hos Harald Nyborg.
> Hvad er forskellen ? Der er jo stor forskel i prisen.

Tak for svarene. Var lige nede og kigge i Køgeafd. og spurgte en af de
ansatte. Han sagde at den billige var noget skrammel, som de ofte havde
problemer med.
Det overraskede mig lidt, da jeg egentlig ville have købt den ovenpå svarene
her. Så jeg er lige gået i tænkeboks.

vh Sune

Fra : Jan A Jensen

Dato : 10-06-05 08:10

> [...]
> Det overraskede mig lidt, da jeg egentlig ville have købt den ovenpå
> svarene her. Så jeg er lige gået i tænkeboks.

Og der bestod han sin sælger prøve...
Hvad mon hans chef ville sige til hvis han anbefalede dig at købe den
billigste

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 10-06-05 12:28

Sune skrev:

> [...]
> problemer med.
> Det overraskede mig lidt, da jeg egentlig ville have købt den ovenpå svarene

Mange af de billigste kompressorer, gerne kaldet oliefrie,
er noget skrammel. De er ikke forsynet med rigtigt
stempel/plejlstang. Stemplet er en flad skive med et spor. I
dette spor sidder der en plastikring, som skal gøre det ud
for stempelring. Kører den for længe smelter skidtet

Ib Jakobsen