Statsafgift! :o(
Fra : Christina R.

Dato : 03-06-05 13:38

Jeg har netop betalt min MC-forsikring for denne sæson: 5157 kr, hvilket der
for så vidt ikke er noget galt i.... men så kigger jeg lige på detaljerne:

Selve forsikringen koster 4387 kr, og så ryger der lige 760 kr. på i såkaldt
"statsafgift" + ikke-nævneværdige 10 kr. i stempelafgift.
Det er sq mange % af forsikringen, der udgør statsafgiften, som jeg
forøvrigt ikke aner, hvad går til?

Øv, siger jeg bare! De penge ku' falde et tørt sted hos en studerende
istedet!

--
Christina R.
(Suzuki GS500E)

Fra : Jacob Larsen

Dato : 03-06-05 14:22

"Christina R." <rudkjoebingNOSPAM@wanadoo.dk> wrote in
message news:42a04f1b$0$18648$14726298@news.sunsite.dk
> [...]
> statsafgiften, som jeg forøvrigt ikke aner, hvad går til?
>
> Øv, siger jeg bare! De penge ku' falde et tørt sted hos

Jo tak, skal jeg give dig mit kontonummer.
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879

Fra : Schlæger

Dato : 03-06-05 15:54

Christina R. wrote:

> [...]

> "statsafgift" + ikke-nævneværdige 10 kr. i stempelafgift.
> Det er sq mange % af forsikringen, der udgør statsafgiften, som jeg

[provokation on]
Den går bl.a. til at opretholde en effektiv hastighedskontrol, udgifter
til SU samt skadestuer over hele landet - just in case ...
[provokation off]

> Øv, siger jeg bare! De penge ku' falde et tørt sted hos en studerende
> istedet!

Nu skal du bare smile og være glad !! Det er da en forholdsmæssigt
meget mindre del, end du betaler på selve MC'en, benzin og reservedele,
øl, kosmetik eller blandet slik til lørdag aften.

Kort og godt: Det er bare en del af samfundets skatte- og afgiftssystem,
hvor et eller andet politisk parti på et eller andet tidspunkt har valgt
at straffe den individuelle trafik.

Mch Schlæger

Fra : Tom Nielsen

Dato : 03-06-05 18:21

> [...]
såkaldt
> "statsafgift" + ikke-nævneværdige 10 kr. i stempelafgift.

Gad vist hvordan den beregnes, min statsafgift er pct.vis forskellig fra
din.

Helårligt: præmie:
Ansvar: 492,-
Brand: 290,-
Kasko: 2710,-
Statsafg.: 211,-

- Tom

Fra : Tom Nielsen

Dato : 03-06-05 18:27

> Gad vist hvordan den beregnes, min statsafgift er pct.vis forskellig fra
> din.

Fandt svaret på google

Har lovændringen andre økonomiske konsekvenser end større erstatninger og
dyrere forsikringspræmier?
Ja. Folketinget har besluttet at nedsætte den afgift til staten, som
forsikringsselskaberne opkræver sammen med præmien for ansvarsforsikringer
for motorkøretøjer. For personbiler, varevogne og motorcykler ændres
afgiften fra 50% til 42,9% af præmien. For busser ændres afgiften fra 40%
til 34,4% af præmien. Statsafgiften for knallerter forbliver uændret 230 kr.
årligt. Ændringerne i statsafgiften gælder fra og med den 1. juli 2002.

> Helårligt: præmie:
> Ansvar: 492,-
> Statsafg.: 211,-

,429*492=211,068 - så det passer jo meget godt.

Fra : Torben Scheel

Dato : 05-06-05 07:32

Christina R. wrote:

> Øv, siger jeg bare! De penge ku' falde et tørt sted hos en studerende
> istedet!

Gør de ikke også det via SU og billige togkort?

vh
Torben

Fra : Kim Persson

Dato : 05-06-05 08:18

> Gør de ikke også det via SU og billige togkort?
>
> vh
> Torben

ja det er rigtigt studerende får i hoved og røv.
de får ca udbetalt 3800, hvoraf 2000 skal gå til husleje

og til almen orientering, så har studerende langt lavere
købekraft end både pensionister og arbejdsløse(tjek tv2 nyhederne)

//Kim
ja jeg så smileyen meeeeeennnnn..... q

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 05-06-05 08:23

Kim Persson wrote:

> [...]
>
> og til almen orientering, så har studerende langt lavere
> købekraft end både pensionister og arbejdsløse(tjek tv2 nyhederne)

tudefjæs
tag en kiks

--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet

Fra : Torben Scheel

Dato : 05-06-05 08:23

Kim Persson wrote:

> [...]
>
> og til almen orientering, så har studerende langt lavere
> købekraft end både pensionister og arbejdsløse(tjek tv2 nyhederne)

Min pointe var nu bare at statens indtægter også går til studerende.
Lærerlønninger, bygninger osv. betales jo ikke (altid) af de studerende.
Hvis du vurderer at det bedre kan svare sig at være arbejdsløs er det
vel en fin mulighed for dig? Nej vel - der må være _noget_ værdi i at
være studerende, siden så mange bliver det frivilligt. Jeg fælder ingen
salte tårer.

--
vh
Torben

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-06-05 11:20

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> writes:

> Nej vel - der må være _noget_ værdi i at være studerende, siden så
> mange bliver det frivilligt. Jeg fælder ingen salte tårer.

Økonomisk set er der ikke meget at komme efter i de første mange
år. Min uddannelse til civilingeniør tager f.eks. fem år, og dertil
kommer tre år i gymnasiet. En håndværkeruddannelse tager typisk 4½ år,
hvilket vil sige at der skal indhentes 3½ år på lønnen før de
overhovedet står lige. Ok, den gennemsnitlige startløn ligger svjv. på
omkring 29k og stiger nogenlunde med 1000,- per ekstra års erfaring de
næste 20 år, hvilket da er lidt mere end håndværkere typisk får, men
alligevel ikke så meget. Især ikke hvis håndværkeren har lidt
overarbejde, hvilket ingeniøren sikkert også har. Når der tilmed er
den %%#¤& topskat, så tager det rigtig lang tid før håndværkeren er
indhentet. Derudover findes der meget få muligheder for godt betalt
sort ingeniørarbejde, hvilket trods alt også er en parameter i
regnestykket, hvis man da ikke er for ærlig til den slags.

Det er ihvertfald det indtryk jeg har fået

Næh, man skal tage en videregående uddannelse fordi man har lyst og
har en stor interesse for det man arbejder med. Alternativt kan man jo
flytte et sted hen, hvor man får lidt mere bonus for sin uddannelse,
hvilket vistnok er tilfældet i Tyskland.

Til slut skal det da også siges at studielivet ikke er så slemt
endda. Nu supplerer jeg selv med SU-lån (med ganske lave renter) på
godt 2000,- i måneden, hvilket gør det hele lidt sjovere. Samtidig
kunne jeg have et arbejde ved siden af studierne, men det vil jo også
gå ud over studierne i en eller anden grad, så jeg foretrækker at
begrænse arbejdet til ferierne.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R