Klimaanlæg vs. aircon
Fra : phk

Dato : 06-06-05 14:38

Jeg har haft min helt egen ide om hvilken forskel der er på subj. - men nu
er jeg blevet lidt forvirret:)

Aircon smider bare noget kold luft ind i kabinen og man skal stille
temperaturen lige som på en almindelig bil ved hjælp af en drejeknap.

Klimaanlæg sætter man temperaturen på et display og så holder den
temperaturen på det uanset vejrpåvirkning og motortemperatur.

Så kommer brormand med sin G5 *) hvor man har en drejeknap, men der står sgu
skrevet en temperatur på knappen - svjh 18-20 22-24 og så er spørgsmålet -
hvad er det VW har tabt ned i kabinen for at køle denne af?

Jeg kan kunne komme i tanke om halvautomatisk klimaanlæg - men er der noget
der hedder det? Og hvad er forskellen i virkemåden på brormandens og så den
med display?

*) Golf V
--
Per, Esbjerg
Fjernbetjening komplet til låsning af f.eks. Ford´er

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 06-06-05 14:43

phk wrote:

> [...]
> hvad er det VW har tabt ned i kabinen for at køle denne af?
>
> Jeg kan kunne komme i tanke om halvautomatisk klimaanlæg - men er der

Det vil jeg tro - det findes også i den nye
Octavia.

> Og hvad er forskellen i virkemåden på brormandens og så den
> med display?

Det ved jeg så ikke...

/Jakob

Fra : Janner

Dato : 06-06-05 14:45

-
> [...]
>
> Jeg kan kunne komme i tanke om halvautomatisk klimaanlæg - men er der
> noget der hedder det? Og hvad er forskellen i virkemåden på brormandens og

Det jo blot med simpel termostat .......

Jan
Octavia med den rigtige vare fuld auto clima *S*

Fra : Michael

Dato : 06-06-05 14:58

> [...]
>
> Klimaanlæg sætter man temperaturen på et display og så holder den
> temperaturen på det uanset vejrpåvirkning og motortemperatur.

Nope, kan også være med "drejeknap". Hos BWM var der klima med drejeknap på
E34 og i E36 modellerne, sidst nævnte fik sidst i modelperioden klima med
display.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 06-06-05 15:23

> [...]
>
> Jeg kan kunne komme i tanke om halvautomatisk klimaanlæg - men er der
> noget der hedder det? Og hvad er forskellen i virkemåden på brormandens og

Der er vel ikke den store forskel på om man taster et tal ind i et display
eller drejer sit til det.
Begge metoder ændrer et elektrisk signal som så sendes til styreenheden.

Niels

Fra : Kim Kristensen

Dato : 06-06-05 15:33

> [...]
> --
> Per, Esbjerg
> Fjernbetjening komplet til låsning af f.eks. Ford´er

Som andre skriver kan det være fuldautomatisk klima både med og uden
display. Jeg kunne forestille mig at displayet kunne være den synlige
forskel på, om det er med eller uden dualzone hvor man jo så kan have
forskellig temperatur i hver sin side.

Med venlig hilsen Kim

Fra : phk

Dato : 06-06-05 16:19

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> display. Jeg kunne forestille mig at displayet kunne være den synlige
> forskel på, om det er med eller uden dualzone hvor man jo så kan have

Paa Golfen ... med display ... 2 zoner.
Uden display .. 1 zone...

Fra : Christabel & Anders

Dato : 06-06-05 18:14

> [...]
> --
> Per, Esbjerg
> Fjernbetjening komplet til låsning af f.eks. Ford´er

Da Lada for et par år siden forsøgte sig med en "ny" model, skrev de også
tal på drejeknappen til varmeanlægget. Men da Bilmagasinet testede bilen,
var der ikke det der ligner et klimaanlæg/ aircon. i bilen. Sjovt nok ville
Lada importøren ikke lade Bilmagasinet teste bilen, de måtte snyde sig til
at teste en ved at gå til en Lada forhandler og lade som om de var
interesseret i at købe den "nye" Lada.

Omkring samme tid lod Bilmagasinet også en Lada sprænge i stykker af en tank
fra hæren på et stykke øvelsesterræn.
Mvh

Anders

Fra : Mikkel Vitus

Dato : 06-06-05 18:19

> [...]
noget
> der hedder det? Og hvad er forskellen i virkemåden på brormandens og så

Hejsa,

Et fuldautomatisk klimaanlæg virker ved at varm og kold luft blandes ved
hjælp af en elektronisk styret enhed,
samt at blæsehastighed også er elektronisk styret.

Det halvautomatiske anlæg du omtaler er også termostatstyret, men luftens
temperatur styres ved at klimakompressoren har elektrisk styret variabel
slaglængde og blæserhastigheden er fast på den indstilling du har valgt via
drejeknappen.

Alt i alt er et fuldautomatisk anlæg noget mere nøjagtig i reguleringen i
forhold til den temperatur den er indstillet til, men et halvautomatisk
anlæg er dog meget bedre end et simpelt aircon, da dette også er i stand til
at hæve og sænke kølingsgraden automatisk.

Mvh
Mikkel

Fra : Niels Bengaard

Dato : 06-06-05 18:31

> [...]
> til
> at hæve og sænke kølingsgraden automatisk.

Er det specifikt Golf 5 modellen, der har det sådan?
Jeg har drejeknapper i min Volvo 850 og den har dobbeltzone fuldautomatisk
klimaanlæg alligevel.

Niels

Fra : Mikkel Vitus

Dato : 06-06-05 20:07

> Er det specifikt Golf 5 modellen, der har det sådan?
> Jeg har drejeknapper i min Volvo 850 og den har dobbeltzone fuldautomatisk
> klimaanlæg alligevel.

Egentlig var mit indlæg blot omhandlende halvautomatiske klimaanlæg generelt
i VAG gruppen.

Mvh
Mikkel

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-05 18:27

> [...]
>
> Klimaanlæg sætter man temperaturen på et display og så holder den
> temperaturen på det uanset vejrpåvirkning og motortemperatur.

Hvis man slår det op i ordbøger så er der ingen forskel.
Nogen vil måske at klimaanlæg er med en elektronisk styring så man ikke skal
sidde og dreje på en knap for at holde samme temp, men denne definition står
ikke i bøgerne.

Der kan være stor forskel på hvordan et AC virker i bilerne. Nogen er simple
med en drejeknap og andre fuldelektroniske, andre har også seperat styring
af flere dyser på en gang og andre endda mulighed for styring af mængden af
friskluft udefra osv osv.

Man er nød til at ty til producenternes egne rekvalme for at få nærmere
information om hvad der er monteret i bilen.

--
Tom