/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Briggs& Stratton
Fra : Kaj Kristian Thomsen


Dato : 05-06-05 17:58

Hej!

Ja, der er godtnok ikke meget bil i mit spørgsmål
men jeg kunne ikke finde et bedre sted at spørge.

Jeg har en Husqvarna plænetraktor hvori der ligger
en 12.5 HK B&S motor. Den har længe haft en
rasle/klapre lyd, og jeg skilte den derfor ad.
( Og fordi den brugte en smule olie )
Type: "12.5HK IC Synchro balanced"

Der er ingen "rigtige" lejer i sådan en, i toppen af
motoren løber krumtappen i et bronze/messingleje
og i bunden kører den i selve alublokken.
Uanset hvor meget jeg trykker og trækker, så gir´
krumtappen sig ikke, så det er nok
ikke her problemet er.

Stemplet kunne rokke en del i cylinderen, så jeg
troede det var herfra klaprelyden kom, så den
er blevet boret til 1´ste overstørrelse, men lyden
er der stadig...

Kan det være plejlstangen der klaprer ?
der er ikke noget videre slør i den, når den er skruet
på krumtappen, og der skal vel være plads til olien.

Nogen der tør gi et bud på, hvor jeg skal finde årsagen.


Mvh
Kaj K Thomsen



 
 
Kim Voss Schrader (05-06-2005)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 05-06-05 18:25

Hej!

Kaj Kristian Thomsen wrote:
....
> Stemplet kunne rokke en del i cylinderen, så jeg
> troede det var herfra klaprelyden kom,

Er det ikke meget normalt. I bilmotorer er stemplerne (så vidt jeg ved) jo svagt
tøndeformede...

Mht. dit problem kan jeg desværre ikke komme med gode råd, beklager.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Kaj Kristian Thomsen (05-06-2005)
Kommentar
Fra : Kaj Kristian Thomsen


Dato : 05-06-05 21:13

Hej!

Kim Voss Schrader wrote:
> Kaj Kristian Thomsen wrote:

>> Stemplet kunne rokke en del i cylinderen, så jeg
>> troede det var herfra klaprelyden kom,
>
> Er det ikke meget normalt. I bilmotorer er stemplerne (så vidt jeg
> ved) jo svagt tøndeformede...
>
Tjoh måske, jeg ved det ikke. Men i mit tilfælde var der lidt rigelig
plads mellem stempel og cylinder. Der ku med lidt vold presses et
0.15 søgerblad ned imellem. Dem der borede blokken, sagde at
det normalt ligger mellem 0.03 - 0.05 mm.

> Mht. dit problem kan jeg desværre ikke komme med gode råd, beklager.
>
Gør såmænd ikke så meget, jeg bestiller nok en ny motor til den imorgen.
Rideren/traktoren er kun 4 år gammel, og kører stadig som ny. Det er
kun den mekaniske raslen/larm fra motoren der irriterer mig grænseløst...

Mvh
Kaj K Thomsen



Jørgen M. Rasmussen (05-06-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 05-06-05 21:37


"Kaj Kristian Thomsen" <Who

Det er
> kun den mekaniske raslen/larm fra motoren der irriterer mig grænseløst...
>
Du giver hurtigt op hva' :). Jeg tror ikke det er plejlstang, det plejer at
lyde i retningen af et maskingevær, måske stempelpind- men den er jo skiftet
sammen m. stemplet ?. Hvad står sån' en motor i, siden du smider håndklædet
i ringen så hurtigt?.



Kaj Kristian Thomsen (05-06-2005)
Kommentar
Fra : Kaj Kristian Thomsen


Dato : 05-06-05 22:27

Hej!

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> "Kaj Kristian Thomsen" <

> Det er
>> kun den mekaniske raslen/larm fra motoren der irriterer mig
>> grænseløst...

> Du giver hurtigt op hva' :).

Njah Jeg har nu slåsset med den et stykke tid + jeg har en
ældre 12 HK der lyder ligesådan. Jeg forstår det bare ikke
der er jo "ingenting" inde i sådan en motor. I den gamle 12 hk
er stortset alt prøvet ( Undtagen ny stempel ) balanceklodsen
er pillet ud, lejer + plejl + knast ser ok ud men stadig larmer den.

> Jeg tror ikke det er plejlstang, det
> plejer at lyde i retningen af et maskingevær, måske stempelpind- men
> den er jo skiftet sammen m. stemplet ?.

Plejlen er også mit bedste bud, den går let på krumtappen, men
noget egentlig slør det er der ikke. Krumtappen er spejlblank og plejlen
er uden ridser eller andet der indikerer at den skulle være slidt.
Jeg er også lidt ked af at pille krumtappen ud, og få den slebet til
undermål.
Plejlen koster alligevel ca 500 kr, og er det ikke det der gør det, så....

Det er heller ikke hele tiden den klaprer. I tomgang er der ikke noget at
høre,
undtagen en smule tikken fra ventilerne. Ved fuld gas så kan man tydelig
høre
det, det lyder ret metallisk som : ......KLOK...... klok KLOK... klok..
Hvis du forstår
Så snart den får noget at trække på er lyden der hele tiden, og jo hårdere
den er spændt for, jo højere er lyden.

> Hvad står sån' en motor i,
> siden du smider håndklædet i ringen så hurtigt?.

Ca 5000 kr, Rideren koster 26 kkr fra ny, og kører
stadig som den skal. ( Det er en Husqvarna Rider 13H ) Så jeg vil hellere
investere i en ny motor, end at blive ved med at bøvle med den gamle.

Mvh
Kaj K Thomsen



ChipMIK (06-06-2005)
Kommentar
Fra : ChipMIK


Dato : 06-06-05 08:12

Kaj Kristian Thomsen wrote:
> Hej!
>
> Jørgen M. Rasmussen wrote:
>
>>"Kaj Kristian Thomsen" <
>
>
>> Det er
>>
>>>kun den mekaniske raslen/larm fra motoren der irriterer mig
>>>grænseløst...
>
>
>>Du giver hurtigt op hva' :).
>
>
> Njah Jeg har nu slåsset med den et stykke tid + jeg har en
> ældre 12 HK der lyder ligesådan. Jeg forstår det bare ikke
> der er jo "ingenting" inde i sådan en motor. I den gamle 12 hk
> er stortset alt prøvet ( Undtagen ny stempel ) balanceklodsen
> er pillet ud, lejer + plejl + knast ser ok ud men stadig larmer den.
>
>
>>Jeg tror ikke det er plejlstang, det
>>plejer at lyde i retningen af et maskingevær, måske stempelpind- men
>>den er jo skiftet sammen m. stemplet ?.
>
>
> Plejlen er også mit bedste bud, den går let på krumtappen, men
> noget egentlig slør det er der ikke. Krumtappen er spejlblank og plejlen
> er uden ridser eller andet der indikerer at den skulle være slidt.
> Jeg er også lidt ked af at pille krumtappen ud, og få den slebet til
> undermål.
> Plejlen koster alligevel ca 500 kr, og er det ikke det der gør det, så....
>
> Det er heller ikke hele tiden den klaprer. I tomgang er der ikke noget at
> høre,
> undtagen en smule tikken fra ventilerne. Ved fuld gas så kan man tydelig
> høre
> det, det lyder ret metallisk som : ......KLOK...... klok KLOK... klok..
> Hvis du forstår
> Så snart den får noget at trække på er lyden der hele tiden, og jo hårdere
> den er spændt for, jo højere er lyden.
>
>
>>Hvad står sån' en motor i,
>>siden du smider håndklædet i ringen så hurtigt?.
>
>
> Ca 5000 kr, Rideren koster 26 kkr fra ny, og kører
> stadig som den skal. ( Det er en Husqvarna Rider 13H ) Så jeg vil hellere
> investere i en ny motor, end at blive ved med at bøvle med den gamle.
>
> Mvh
> Kaj K Thomsen
>
>
Jamen...dvs...der er intet galt med motoren...men du skifter den pga
lyden alene ??...tænk sig hvis nu den nye motor lyder ligeså efter 10
timer ?? LOL

ChipMIK

Kaj Kristian Thomsen (06-06-2005)
Kommentar
Fra : Kaj Kristian Thomsen


Dato : 06-06-05 11:49

Hej!

ChipMIK wrote:
> Jamen...dvs...der er intet galt med motoren...men du skifter den pga
> lyden alene ??...tænk sig hvis nu den nye motor lyder ligeså efter 10
> timer ?? LOL

Synes ellers det er tydeligt der er noget galt et sted inde i motoren ?
Men ok, nu har du jo ikke hørt hvordan det lyder.

Hvis en ny begynder at sige ligesådan efter 10 timer, så er der
heldigvis garanti der dækker.

Mvh
Kaj K Thomsen



Helene og Lars (06-06-2005)
Kommentar
Fra : Helene og Lars


Dato : 06-06-05 11:29

Hvad med ventilerne, har du checket dem?

MVH Lars
"Kaj Kristian Thomsen" <Who Knows@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
news:42a32efa$0$204$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej!
>
> Ja, der er godtnok ikke meget bil i mit spørgsmål
> men jeg kunne ikke finde et bedre sted at spørge.
>
> Jeg har en Husqvarna plænetraktor hvori der ligger
> en 12.5 HK B&S motor. Den har længe haft en
> rasle/klapre lyd, og jeg skilte den derfor ad.
> ( Og fordi den brugte en smule olie )
> Type: "12.5HK IC Synchro balanced"
>
> Der er ingen "rigtige" lejer i sådan en, i toppen af
> motoren løber krumtappen i et bronze/messingleje
> og i bunden kører den i selve alublokken.
> Uanset hvor meget jeg trykker og trækker, så gir´
> krumtappen sig ikke, så det er nok
> ikke her problemet er.
>
> Stemplet kunne rokke en del i cylinderen, så jeg
> troede det var herfra klaprelyden kom, så den
> er blevet boret til 1´ste overstørrelse, men lyden
> er der stadig...
>
> Kan det være plejlstangen der klaprer ?
> der er ikke noget videre slør i den, når den er skruet
> på krumtappen, og der skal vel være plads til olien.
>
> Nogen der tør gi et bud på, hvor jeg skal finde årsagen.
>
>
> Mvh
> Kaj K Thomsen
>
>



Kaj Kristian Thomsen (06-06-2005)
Kommentar
Fra : Kaj Kristian Thomsen


Dato : 06-06-05 11:51

Hej!

Helene og Lars wrote:
> Hvad med ventilerne, har du checket dem?

Jeps. De er stillet til henholdsvis 0.15 og 0.25 med
stemplet 6mm efter top, som beskrevet i manualen.

Mvh
Kaj K Thomsen



bilr (07-06-2005)
Kommentar
Fra : bilr


Dato : 07-06-05 15:26

"Kaj Kristian Thomsen" <Who Knows@nowhere.invalid> wrote in message news:<42a42a8e$0$258$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> Hej!
>
> Helene og Lars wrote:
> > Hvad med ventilerne, har du checket dem?
>
> Jeps. De er stillet til henholdsvis 0.15 og 0.25 med
> stemplet 6mm efter top, som beskrevet i manualen.
>
> Mvh
> Kaj K Thomsen

Tændingsindstilling?
Det er vel ikke bare tændingsbanken?

bilr

Henning Keseler (07-06-2005)
Kommentar
Fra : Henning Keseler


Dato : 07-06-05 18:49


"bilr" <alwayslook@37.com> skrev i en meddelelse
news:497aa649.0506070625.7ac85f01@posting.google.com...
> "Kaj Kristian Thomsen" <Who Knows@nowhere.invalid> wrote in message
> news:<42a42a8e$0$258$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>> Hej!
>>
>> Helene og Lars wrote:
>> > Hvad med ventilerne, har du checket dem?
>>
>> Jeps. De er stillet til henholdsvis 0.15 og 0.25 med
>> stemplet 6mm efter top, som beskrevet i manualen.
>>
>> Mvh
>> Kaj K Thomsen
>
> Tændingsindstilling?
> Det er vel ikke bare tændingsbanken?

Det var også min første tanke da jeg læste tråden.

mvh Henning



KASO (07-06-2005)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 07-06-05 22:53

"Kaj Kristian Thomsen" skrev d. 05-06-05 17:58 dette indlæg :
> Hej!
>
> Ja, der er godtnok ikke meget bil i mit spørgsmål
> men jeg kunne ikke finde et bedre sted at spørge.
>
> Jeg har en Husqvarna plænetraktor hvori der ligger
> en 12.5 HK B&S motor. Den har længe haft en
> rasle/klapre lyd, og jeg skilte den derfor ad.
> ( Og fordi den brugte en smule olie )
> Type: "12.5HK IC Synchro balanced"
>
> Der er ingen "rigtige" lejer i sådan en, i toppen af
> motoren løber krumtappen i et bronze/messingleje
> og i bunden kører den i selve alublokken.
> Uanset hvor meget jeg trykker og trækker, så gir´
> krumtappen sig ikke, så det er nok
> ikke her problemet er.
>
> Stemplet kunne rokke en del i cylinderen, så jeg
> troede det var herfra klaprelyden kom, så den
> er blevet boret til 1´ste overstørrelse, men lyden
> er der stadig...
>
> Kan det være plejlstangen der klaprer ?
> der er ikke noget videre slør i den, når den er skruet
> på krumtappen, og der skal vel være plads til olien.
>
> Nogen der tør gi et bud på, hvor jeg skal finde årsagen.
>

Har fejlen vist sig i form af øget olieforbrug, benzinforbrug, manglende
trækkraft, uvilje til at starte, ujævn motorgang, udsættere eller andet
"funktionelt" - eller er der "bare" tale om "en mislyd"?

Hvis der "kun" er tale om en mislyd: Hvorfor afventer du så ikke
udskiftningen til en eller flere af ovenstående optræder?

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Kaj Kristian Thomsen (08-06-2005)
Kommentar
Fra : Kaj Kristian Thomsen


Dato : 08-06-05 00:09

KASO wrote:
>
> Har fejlen vist sig i form af øget olieforbrug, benzinforbrug,
> manglende trækkraft, uvilje til at starte, ujævn motorgang, udsættere
> eller andet "funktionelt" - eller er der "bare" tale om "en mislyd"?

Den brugte en smule olie, så derfor kom der et over str stempel i
og fordi jeg troede det kunne være stemplet der klaprede.

> Hvis der "kun" er tale om en mislyd: Hvorfor afventer du så ikke
> udskiftningen til en eller flere af ovenstående optræder?

Fordi det lyder somom den er på vej til at brække hele indmaden ud.
men jeg ( Og andre ) kan bare ikke finde noget unormalt, eller noget
der bare ligner en smule slidt inde i motoren.

Til andre der har svaret :
Jeg tror ikke det er tændingsbanken, tændspolen er justeret til ca 0.20
mm afstand fra svinghjulet, og noten er hel og fin. Så tændtidspunktet
skulle passe.

Mvh
Kaj K Thomsen



bilr (09-06-2005)
Kommentar
Fra : bilr


Dato : 09-06-05 11:05

"Kaj Kristian Thomsen" <Who Knows@nowhere.invalid> wrote in message news:<42a62908$0$273$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> KASO wrote:
> >
> > Har fejlen vist sig i form af øget olieforbrug, benzinforbrug,
> > manglende trækkraft, uvilje til at starte, ujævn motorgang, udsættere
> > eller andet "funktionelt" - eller er der "bare" tale om "en mislyd"?
>
> Den brugte en smule olie, så derfor kom der et over str stempel i
> og fordi jeg troede det kunne være stemplet der klaprede.
>
> > Hvis der "kun" er tale om en mislyd: Hvorfor afventer du så ikke
> > udskiftningen til en eller flere af ovenstående optræder?
>
> Fordi det lyder somom den er på vej til at brække hele indmaden ud.
> men jeg ( Og andre ) kan bare ikke finde noget unormalt, eller noget
> der bare ligner en smule slidt inde i motoren.
>
> Til andre der har svaret :
> Jeg tror ikke det er tændingsbanken, tændspolen er justeret til ca 0.20
> mm afstand fra svinghjulet, og noten er hel og fin. Så tændtidspunktet
> skulle passe.
>
> Mvh
> Kaj K Thomsen



Bare for eksperimentets skyld:
Hvad med at prøve at give den en snaps oktanbooster?

Der findes forresten flere yahoo-grupper, der beskæftiger sig med sådanne motorer.
Folk samler på så meget, også B&S-motorer!

bilr

Ninja Rider (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Ninja Rider


Dato : 16-06-05 17:33

Hejsa

Kaj Kristian Thomsen wrote:
> Type: "12.5HK IC Synchro balanced"
*Snip*

Jeg har selv en Rider 13H med en 12.5HK IC Quiet, som larmer en del! Det
har den altid gjort, for det gør B&S motore generelt, men de nye af dem,
er de begyndt at smide Kawasaki motore på, der går meget bedre, og
larmer mindre.
Jeg vil anbefale dig at købe en Kawasaki eller en Honda motor og smide
på den i stedet.
Det ville du nok blive gladre for ilængden!

Mvh Emil
--
Kawasaki ZXR750 Ninja
http://dfmc.dk/?id=26

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408622
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste