Øv :-(
Fra : Hjalte

Dato : 04-06-05 20:26

Jeg var ude og køre en rimelig lang tur igår.
Fra Ballerup til Farø.

På vejen derned begyndte min bil at blive temmelig varm, så jeg kørte
af motorvejen, ventede lidt, og konstaterede at den nok manglede
kølervæske.

Efter at have fyldt køleren helt op, var der faktisk ingen problemer
resten af vejen.

Men da jeg skulle hjem igen, var køleren hel tom igen.
Så jeg fyldte vand på, og kørte hjemaf.

Da jeg kom til høje taastrup blev bilen ret varm igen. Helt oppe i det
røde felt. Jeg kørte af, ventede en 15-20 min. med fuld varme på
blæseren, og hældte vand i den lille beholder ved siden køleren.

Men jeg nåede lige præcis til ballerup, og blev nød til at holde ind
lige efter afkørslen. Motoren begyndte at ryge.

Ringede efter falck, som var flinke nok til at sende en taxa og
aflevere bilen senere.

Men hvad kan der være sket?
Er det mon topstykket der er røget, eller hvad kan der være sket?

Det er en mitsubishi galant fra '93.

Håber i vil dele jeres viden

//Hjalte

Fra : Mikkel Lund

Dato : 04-06-05 20:53

"Hjalte" <hjalte81@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> aflevere bilen senere.
>
> Men hvad kan der være sket?
> Er det mon topstykket der er røget, eller hvad kan der være sket?

Hej

Når vandet forsvinder fra systemet kan det være to årsager:
Et hul i systemet, feks en slange eller en pakning med hul i
eller at ventilen i din køler eller ekspantionstank udløses pga trykket.

Et hul i en pakning er ikke særligt sjovt, men en motor der koger under
vidre er heller ikke god, det kan nemlig være ret svært at finde fejlen. Og
der for tror jeg heller ikke der er nogen der kan giver dig et konkret svar
ud fra din beskrivelse, jeg ikke. Så på værksted med den...

--
Hilsen Mikkel
------

Fra : Lasse

Dato : 04-06-05 22:04

Hej!

Som en anden også skriver kan det være rigtig mange ting!

Jeg har også prøvet nøjagtigt det samme. På min var det fordi termostaten
var gået i stykker, og derfor ikke åbnede for kølevand. Så begynder vandet
at koge - og når det koger så bliver der overtryk, og vandet forsvinder...

- Men det kan jo være en million andre ting. F.eks. kan man tjekke om der
er en våd plet under bilen et sted, efter at bilen har holdt stille i et
stykke tid. Så er det jo en utæt slange eller pakning et sted.

Er der ikke en våd plet, ja så kan det jo være toppakning, termostat eller
andre ting...

Held og lykke med det!
Lasse

Fra : Brian k

Dato : 04-06-05 20:39

Hjalte wrote:

> Men hvad kan der være sket?
> Er det mon topstykket der er røget, eller hvad kan der være sket?
>
> Det er en mitsubishi galant fra '93.
>
> Håber i vil dele jeres viden

Det kan vel både være en slange der er revnet - køleren der er
revnet/rustet - hæld vand på og se hvor det løber ud.

Men hvis røgen kommer fra motoren - kan det vel godt være topstykket (men
det har jeg ikke så meget forstand på)

/brian

Fra : alexbo

Dato : 05-06-05 09:38

"Hjalte" skrev i

> [...]

> røde felt. Jeg kørte af, ventede en 15-20 min. med fuld varme på
> blæseren, og hældte vand i den lille beholder ved siden køleren.

Til at starte med er det mest sandsynligt at din køler er utæt, det er et
almindeligt problem på japanske biler.

Dernæst undrer det mig at du to gange fylder vand på køleren, og tredie gang
kun i den lille beholder.
Det vand der er i den, køler ikke noget, det er en ekspansionsbeholder.
Jeg kan heller ikke helt gennemskue om du holdt 20 min. med motoren igang og
blæseren tændt, eller om du havde standset motoren.

Men jeg tror du har kørt for længe med for lidt vand, så nu har topstykket
slået sig,
du skulle have taget det mere alvorligt til at begynde med, taget rigeligt
med vand med hjem, og fyldt op på vejen hjem.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leo Jensen

Dato : 05-06-05 14:26

> Det er en mitsubishi galant fra '93.

Kølere holder 10 år, så smil og betal

Leo

Fra : Convict303

Dato : 06-06-05 07:00

> [...]
> aflevere bilen senere.
>
> Men hvad kan der være sket?
> Er det mon topstykket der er røget, eller hvad kan der være sket?

Der er 2 muligheder, den billige er at køler/slanger ell. vandpumpe direkte
lækker vand (test ved at lade bilen gå i tomgang 10 min. og se om der ligger
noget vand under den)
den anden mulighed er desværre den dyre hvilket, nok ikke er umuligt da jeg
kan forstille mig at bilen har efterhånden kørt en del kilometer.
At selve toppakningen er "revnet" imellem en vandkannal og en cylender. Og
der skal den altså på værksted, mend mindre du selv er frisk på at skifte
toppakning.
Og når toppe er af, og har været kørt varm vil jeg klart anbefale at du får
den planslibet for at undgå problemet opstår igen (koster 1-1500 kr.)

Mvh.
Michael Hansen @ VW Transporter

Fra : KASO

Dato : 06-06-05 07:56

> [...]
får
> den planslibet for at undgå problemet opstår igen (koster 1-1500 kr.)

Der findes også den helt billige, som jeg har oplevet engang for en del år
siden: Et spændebånd var rustet over. Reparationen kostede ca. 10kr. og -
men efterfølgende blev alle øvrige spændebånd skiftet - jeg gad ikke have
den oplevelse igen.

Fra : Hjalte

Dato : 06-06-05 22:36

On Mon, 6 Jun 2005 08:00:28 +0200, "Convict303" <convict303@esenet.dk>
wrote:
> [...]
>Og når toppe er af, og har været kørt varm vil jeg klart anbefale at du får
>den planslibet for at undgå problemet opstår igen (koster 1-1500 kr.)

Jeg prøvede at hælde vand på køleren, og tænde motoren.
Der gik ikke lang tid før vandet fossede ud. Det kommer et sted fra
motoren, kan ikke se hvor.

Vil det sige at det højest sansynligt er en slange eller pumpe der er
gået?

Tak for hjælpen...

MVH.
Hjalte