Mazda 626 fra 98. 2.0Glx. Forhjulslejer?
Fra : Søren Jakobsen

Dato : 04-06-05 06:22

Hej,

Jeg har netop købt en af overstående,
men nu synes jeg at kunne høre at forhjulslejerne er ved at gå,
døjer de mazda'er med det? den har kun kørt 100.000 km,
så nu begynder jeg at blive urolig for om km-tallet passer..

Nogle der ved om de lejer plejer at gå for hver 100.000 km?

mvh
Søren

Fra : Helge Duif

Dato : 04-06-05 10:51

> Nogle der ved om de lejer plejer at gå for hver 100.000 km?

Hej, forhjulslejet på vores Citroën Xsara årg. 98 gik ved 90.000 km, men min
mekaniker sagde, at det var meget normalt på nye biler, at de ikke holdt
længere...., så det skal nok passe...., da det blev skilt ad kunne man se,
at der form. bare var kommet en enkelt dråbe vand ind i lejet, som havde
lavet en mikroskopisk rustplet på en af kuglerne, og det var nok til at det
larmede så man skulle tro, at hele forhjulet var ved at falde af....

mvh. Helge

Fra : Søren Jakobsen

Dato : 04-06-05 13:34

[snip]

> [...]
> lavet en mikroskopisk rustplet på en af kuglerne, og det var nok til at det
> larmede så man skulle tro, at hele forhjulet var ved at falde af....

ok, jeg er nemli lidt bange for den har kørt mere end sælgeren oplyste.
han oplyste 100.000 km, men det er uden servicebog.

Jeg har først haft Mitsubishi, og den har kørt 310.000 uden nogle problemer.

mvh
Søren

Fra : Jesper Kristensen

Dato : 04-06-05 20:41

> Nogle der ved om de lejer plejer at gå for hver 100.000 km?

Jeg tror ikke du behøver være bekymret. Mine forældre fik også skiftet
forhjulslejer på deres Toyota Avensis omkring 100.000 km. Hos Toyota sagde
de, at det er meget normalt, hvis man kører med campingvogn.

Mvh.
Jesper

Fra : Bo Velschow

Dato : 05-06-05 09:55

"Søren Jakobsen" <soren51@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> så nu begynder jeg at blive urolig for om km-tallet passer..
>
> Nogle der ved om de lejer plejer at gå for hver 100.000 km?

Tillykke med købet! Jeg var selv den lykkelige fører af en 626'er fra
95-02 - mere fejlfri (1) bil skal man vist lede længe efter!
- men selvfølgelig var der småting, og netop det ene forhjulsleje røg sig en
tur lidt efter 100.000 km. I øvrigt blev stabilisatorerne ("kødbenene") også
slidt op, og rent symptommæssigt kan den slags måske godt forveksles med
defekt(e) leje(r).

(1) Det var ihvertfald resultatet af div. undersøgelser, da modellen var
rimeligt ny - men selvfølgelig får Mazda'er ligesom alle andre mærker også
slid- og drifts-betingede "sygdomme", efterhånden som de ældes..

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Regnar Ingversen

Dato : 06-06-05 08:02

Hej,

Min Mazda 626 havde kørt 116.000, da forhjulslejerne blev skiftet. Ved samme
lejlighed blev baghjulslejerne også skiftet.

-Regnar