Bil går ofte i stå
Fra : Zeki

Dato : 03-06-05 13:04

Jeg bliver efterhånden mere og mere nervøs hver gang jeg sætter mig foran
rattet i min Toyota Carina ('92).

Sagen er den, at der gennem de sidste par uger ofte opstår det, at bilen går
i stå - oftest ved lav tomgang. Dette er især et problem når jeg holder ved
vejkryds, men nu er jeg begyndt at bruge håndbremsen når jeg skal holde
stille mens jeg samtidig træder på gassen for ikke at gå i tomgang.

Men det er også sket et par gange mens jeg har kørt i anden eller tredie
gear og det virker som om at motoren ikke "får fat" på benzinen. For
batteriet fejler intet. De gange det er sket (10-15) kan jeg umiddelbart
efter motoren dør ud træde længe på gassen (op til 10 sekunder) før den
starter og ruller videre (katastrofeblink i myldretidstrafik er IKKE sjovt)

Det pudsige er, at det i stort set alle tilfælde opstår om mogenen på vej
til arbejde, og aldrig (på nær en enkelt gang) sker når jeg er på vej hjem.

Hvad kan det være? En utæt slange et sted? En beskidt benzintank? Jeg
proppede en dunk fuel injection cleaner i sammen med den forrige optakning
af benzin. Det hjalp ikke. Der er nok vand, kølervæske og olie på bilen.

På forhånd tak

mvh
Zeki

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-05 13:14

"Zeki" <zeki@[fjerndette]tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> af benzin. Det hjalp ikke. Der er nok vand, kølervæske og olie på bilen.

Først ville jeg prøve at skifte tændkablerne, derefter ville jeg søge efter
vacumslanger som måske kunne være mørnede. Hvis intet af dette, så kunne man
måske finde en fejlkode i bilens computer, ellers er det jo at gå igang med
at skifte stumperne såsom, gasspjældspotentiometer, EGR-ventil,
temperaturføler, MAP-sensor, tændrør og andet krims-krams.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-05 16:01

> Jeg bliver efterhånden mere og mere nervøs hver gang jeg sætter mig foran
> rattet i min Toyota Carina ('92).

Kan jeg godt forstå - har du prøvet at sætte dig _bag_ rattet ?

Allan

Fra : Mig Selv [9000]

Dato : 03-06-05 16:07

He He... det var en af de bedre... God Weekend

Fra : Peter Weis

Dato : 03-06-05 16:51

Zeki wrote:

> [...]
> vejkryds, men nu er jeg begyndt at bruge håndbremsen når jeg skal holde
> stille mens jeg samtidig træder på gassen for ikke at gå i tomgang.

Jeg oplevede noget næsten tilsvarende i min 88'er. Den gik dog typisk i
stå ved igangsætning. Der var det tændspolen der skulle udskiftes.

mvh
Peter

Fra : Troels [9380]

Dato : 07-06-05 12:17

> Alt forkortet.. hehe

Min mors Galant 2.0i fra '90 havde det samme problem - samme problem i
tomgang - og når man ville gi den noget at leve af buldrede den bare ligesom
en gammel Yamaha 4-gears der 4-taktede ;)

Løsningen var et nyt hovedtændkabel - det fra tændspolen til fordeleren -
stikket var rådnet væk i den ene ende.

Nu spinder alle 109 hk bare igen ;)

// Troels