På ferie med biltog ?
Fra : Frankie

Dato : 02-06-05 09:49

Hej,

Jeg skal i juli på bilferie med kone og 2 børn. Turen går til Alperne -
Nærmere Bourg D'oisans ved Alpe dHuez.

Vi snakker lidt om at undersøge mulighed for biltog fra Hamborg, men kender
ingen som har praktisk erfaring med det.

Så hvis du har erfaring mht. pris, tid, komfort og evt. uhensigtmæssigheder
hører jeg gerne.

Evt. gode links ?

Mvh
/Frank

Fra : Q

Dato : 02-06-05 11:49

"Frankie" <frank@XXsletXXwodstrup.com> skrev i en meddelelse

> [...]
kender
> ingen som har praktisk erfaring med det.
>
> Så hvis du har erfaring mht. pris, tid, komfort og evt.

http://www.db-autozug.de/eindex.html

Jeg har haft fornøjelsen ved flere lejligheder mellem Hamburg og München /
Innsbruck / Avignon..

Vær obs på at der er både sove- og liggevogn, sovevogn er det dyreste, men
sengene er så også mere end en hylde ( 2 eller 4 personers kupeer i
sovevogn, 6 personers i liggevogn )

Servicen er OK, men priserne på mad/drikke i toget nærmer sig DSB's, så du
burde overveje at medbringe en madkurv ( Der plejer at være en croissant +
en kop kaffe eller lign. til morgen )..

Vær opmærksom på hvor høj din bil er.. På visse strækninger er det ikke
muligt at have tagboks med.

Du kører bilen på toget ved Hamburg Altona.. Beregn lidt ekstra tid til at
finde banegården.. Skiltningen i området er langt fra god..

kunne det bruges ?

/peter

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-06-05 12:06

> kunne det bruges ?

Jamen, hva´ kosteeeert...??

/Jan W Nielsen

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 02-06-05 12:21

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse news:429ee806$0$12435$d40e179e@nntp06.dk.telia.net...

> Jamen, hva´ kosteeeert...??

Har du kigget på linket?

Enkeltbillet fra Hamborg til Avignon inkl.
den billigste kategori kupe koster 574 euro
for en rejse der starter d. 6. juli (der er
dog udsolgt).

/Jakob

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-06-05 13:11

> Enkeltbillet fra Hamborg til Avignon inkl.
> den billigste kategori kupe koster 574 euro
> for en rejse der starter d. 6. juli (der er
> dog udsolgt).

Fårck - det er dyrt..

Men ok - hvis man er en større børnefamilie, der ikke vil have vrøvl med
børnene på bagsædet under den lange køretur, eller man ikke vil flyve på
grund af for høje priser for hele familien..

/Jan W Nielsen

Fra : Jakob

Dato : 02-06-05 13:29

> Men ok - hvis man er en større børnefamilie, der ikke vil have vrøvl med
> børnene på bagsædet under den lange køretur, eller man ikke vil flyve på
> grund af for høje priser for hele familien..

Og man skal ikke leje en bil på feriestedet og man bruger jo heller ikke
brændstof (og slid) på bilen på vejen derned.

--
Hilsen Jakob

Fra : Q

Dato : 02-06-05 16:56

> Fårck - det er dyrt..

Iflg. Krak er turen mellem Hamburg og Avignon godt 1400 km..

Hvis man er typen der vil have en overnatning undervejs koster det altså en
overnatning + en ekstra dag at køre selv hele vejen.. Der til kommer
brændstof til 1400 km + slid og værditab på bilen

Bare for sjovs skyld kunne man lire regne lidt på det:

Benz til 1400 km ~100 liter ( @ 14 km/l ) ~700 kr
Overnatning incl. morgenmad til 2 voksne + 2 børn: ~1200 kr
Værditab, vedligehold mv @ 1 kr/km ( måske sat lidt højt ) ~1400 kr
Behandling af Motorvejssyndromet * ~100 kr

Ialt ca. 3400 kr..

Togløsningen koster ca. 4300,- iflg. dagens valutakurs

Altså koster en ekstra dag i ferielandet ca. 900,- ekstra

* Motorvejssyndromet : Faaaar ! Jeg vil have en iiiis! ( NU! Ellers bliver
jeg fuldstændig hysterisk)

> Men ok - hvis man er en større børnefamilie, der ikke vil have vrøvl med
> børnene på bagsædet under den lange køretur, eller man ikke vil flyve på
> grund af for høje priser for hele familien..

Eller hvis man bare er doven af natur og ikke vil have 2 dage splittet ad af
laaaange motorvejskøer

/peter

Fra : HKN

Dato : 02-06-05 17:42

> [...]
> Værditab, vedligehold mv @ 1 kr/km ( måske sat lidt højt ) ~1400 kr
> Behandling af Motorvejssyndromet * ~100 kr

Ok - så har du også dækket dig godt ind!

Hvis vi endelig tager en overnatning (og det er vi begyndt på de senere
år)
så er det som regel på et Formule1 eller andet "Zimmer Frei" og det koster
som regel under EUR 100,- for 2 voksne og 2 børn.

Jeg vil sige at den samlede pris er ca. kr. 1.000,- mindre end den
beregning
du har lavet.

JMHO

-Henrik

It has removed 74 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 02-06-05 17:52

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse news:429ef74e$0$627$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...

> Fårck - det er dyrt..

Ja - det er ikke helt billigt. Noget af min
familie har tidligere brugt det et par gange,
da min fætre var små - dengang var der en
enkelt ugedag, der var billigdag, men jeg
ved ikke om sådan noget stadig findes.

/Jakob

Fra : HKN

Dato : 02-06-05 15:15

"Frankie" <frank@XXsletXXwodstrup.com> wrote in message

> [...]
> kender
> ingen som har praktisk erfaring med det.
>
> Så hvis du har erfaring mht. pris, tid, komfort og evt.

Det er dyrt, det er langsomt (jeg fik stress af at sidde og se bilerne
suse
forbi ude på motorvejen), og man skal næsten reservere året før man skal
afsted, da det kun kører i højsæsonen.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 02-06-05 18:23

Frankie wrote:
> [...]
> kender ingen som har praktisk erfaring med det.
>
> Så hvis du har erfaring mht. pris, tid, komfort og evt.

Jeg læste engang en artikel, om et problem vedr. bil-tog.
Bremserne eller hjulene (tror jeg det var) på tog-vognene, sendte ofte små
rødglødende metalspåner/gnister op over bilerne med deraf følgende
lakskader.
Men det er nok en 10 - 15 år siden, så problemet er nok blevet løst nu.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - ingen Formel 1 videoer

Fra : Inger Buchard

Dato : 02-06-05 19:23

Hvis man tager biltoget, skal man tænke på tid og stress. Jeg må sige, at
det for mig er mange kroner værd at kunne slippe arbejdspladsen en fredag,
køre til Altona, være i Basel lørdag morgen og i de franske Alper lørdag
tidligt på eftermiddagen - udhvilet og klar til at holde ferie.
Vi har gjort det, da børnene var små: med madkurv og 4 mennesker i egen
liggevognskupe; chaufføren var trods den lette søvn mere udhvilet end efter
en overnatning undervejs - og børnene var glade og tilfredse, fordi de
voksne var ustressede.
Vi har gjort det i sovevogn alene, og var så udsovede som efter en nat på
hotel. Og vi var fremme i München og kunne køre ud af byen MOD
myldretidstrafikken - og har været fremme i Wien eller Norditalien i løbet
af lørdagen.

Spørgsmålet er, hvor meget man vil betale for at spare tid og stress.

I øvrigt er weekendafgangene de dyreste, men prisen falder væsentligt, hvis
man benytter midtugetilbudene.

Inger

Fra : Mogens

Dato : 02-06-05 20:45

On Thu, 2 Jun 2005 20:23:09 +0200, "Inger Buchard"
<ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> wrote:

> [...]

Ja, vognene skulle svjv være overdækkede - eller delvis overdækkede.
Jég ville aldrig anvende biltog. Never !

> [...]
>af lørdagen.
>Spørgsmålet er, hvor meget man vil betale for at spare tid og stress.

Jeg har foretaget bilferie i >20 år - stress og jag har jeg ikke
oplevet med mine drenge. Det handler udelukkende om fornuftig
forberedelse, motiverende forældremæssig adfærd under turen og
tilstrækkeligt med pauser :)

I disse tider med navigation er der jo slet ikke noget for forældrene
at toppes over

Fra : Q

Dato : 02-06-05 21:15

> [...]
> lakskader.
> Men det er nok en 10 - 15 år siden, så problemet er nok blevet løst nu.

Jeg har ikke bemærket andet end en tyndt lag af brunt støv / skidt på
bilerne..

/peter

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-06-05 21:53

Frankie skriver:

> Vi snakker lidt om at undersøge mulighed for biltog fra Hamborg, men kender
> ingen som har praktisk erfaring med det.

Jeg er slet ikke i tvivl, jeg ville tage toget. Man sparer en dag i hver
ende (eller får 2 dages ekstra ferie). Ingen "stau" i Tyskland, men
afsted med 140km/t mens alle sover.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe