Volvo FH16 tilbagekaldes.....styreprobleme~
Fra : Henrik B.

Dato : 02-06-05 08:27

Hej.

Læste på TTV idag, at Volvo tilbagekalder 13.000 FH16 lastbiler, da man har
konstateret mindst 10 tilfælde af alvorlige fejl i styretøjet.

Så pas på derude, specielt hvis i møder en FH16'er. )

Fra : Brizz

Dato : 02-06-05 11:47

> Så pas på derude, specielt hvis i møder en FH16'er. )

Der er jo ikke så mange...de fleste har været for nærrige og købt en 12'er
isteddet

Mvh Brian
---
www.fotob.dk
....snart kørende stor MAN og snescooter

Fra : NS

Dato : 02-06-05 14:47

Brizz wrote:

> Der er jo ikke så mange...de fleste har været for nærrige og købt en 12'er
> isteddet

Hvad skulle man da også med sådan et stort, dieselslugende lokum af en
motor, når en 12'er er nok. Det er jo ikke fordi vi ligefrem bor i
verdens mest bjergrige land :). Man ser da mange FM7 forvogne med 250
hk, der trækker en anhænger også.

NS

Fra : Ham Selv

Dato : 02-06-05 16:36

"NS" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> motor, når en 12'er er nok. Det er jo ikke fordi vi ligefrem bor i
> verdens mest bjergrige land :). Man ser da mange FM7 forvogne med 250

Ja men den er så højst sansynlig kun læsset med rockwool eller andet der
ikke vejer en skid
Lastbiler der køre med normalt læs ligger normalt fra 380HK til 530HK

OZ3BTO

Fra : Brizz

Dato : 02-06-05 16:50

> Lastbiler der køre med normalt læs ligger normalt fra 380HK til 530HK

Min lille 3 akslede scania der kørte med 15T på ryggen havde
320HK...fantastisk til det behov :D

Mvh Brian
---
www.fotob.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 02-06-05 18:23

"Ham Selv" <ham@selv.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Ofte bruger en større motor (på lastbiler) mindre brændstof, end en mindre
motor. Og forurener altså mindre - ikke mere.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-06-05 09:25

NS wrote:
> [...]
> motor, når en 12'er er nok. Det er jo ikke fordi vi ligefrem bor i
> verdens mest bjergrige land :). Man ser da mange FM7 forvogne med 250

Måske køber man en FH16 i stedet for en FH12 for at spare lidt på de der
dyre dråber.

Med det rigtige kørsel vil det betyde at merudgiften er hentet hjem det
første år, så de efterfølgende er overskudsgivende på den konto.

Men mange vognmænd ser meget kortsigtet på det spørgsmål. Og køber biler
med mindre motorere i stedet for at købe dem store nok til det de skal
lave, og spare pengene hjem på dieselregnskabet.

FM7 med 40 tons tilladt totalvægt? Nååh ja, heldigvis har vi ikke så
mange bakker herhjemme.

--
MVH Finn - der er starter i nyt, fast, job.
Og det er s** hårdt.

Fra : NS

Dato : 04-06-05 11:35

Finn Guldmann wrote:

> FM7 med 40 tons tilladt totalvægt? Nååh ja, heldigvis har vi ikke så
> mange bakker herhjemme.

Man skal jo også udnytte krybegearet... det er der jo også betalt for :).

NS

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-06-05 12:37

NS wrote:
> Man skal jo også udnytte krybegearet... det er der jo også betalt for :).

Det skal jeg dog ikke. Men de 350 hk jeg har at lege med er nu heller
ikke de hurtigste heste i stalden.

Mit største ønske er dog at få den justeret til enten at vise de 85 km/t
den kan køre på toppen, eller til at køre de 90 km/t den viser.
Selvfølgelig helst det sidste.

Fra : NS

Dato : 04-06-05 13:38

Finn Guldmann wrote:

> [...]
>
> Mit største ønske er dog at få den justeret til enten at vise de 85 km/t
> den kan køre på toppen, eller til at køre de 90 km/t den viser.

Tjaaa... hellere lidt for få hk end lidt for meget turbotøven, hvis jeg
skulle vælge. Turbotøven blive man rigtig træt af i længden synes jeg.

NS

Fra : Henrik B.

Dato : 06-06-05 08:54

> Mit største ønske er dog at få den justeret til enten at vise de 85 km/t
> den kan køre på toppen, eller til at køre de 90 km/t den viser.
> Selvfølgelig helst det sidste.

Er der virkelig fejlvisning på en Volvo?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-06-05 21:20

Henrik B. wrote:
> Er der virkelig fejlvisning på en Volvo?

Det kan der godt være. Det afhænger af værkstedet.

En lastbil er udstyret med en fartskriver. For denne fartskriver gælder
der de regler at den må have en fejlvisning på max. 2% mellem det signal
der kommer ind i den ene ende og det den skriver på skiven i den anden.
Mellem skiven og hjulene må der være en fejlvisning på 6%. (Altså incl.
de 2% i selve uret)

Når man skal stille en fartskriver bruger man noget de kalder
"vejdrejtal". Det udmåles ved at bilen, påsat noget udstyr til
automatisk registrering, køres af en strækning på 100 meter. Herved får
man talt det antal impulser der kommer fra signalgiveren. Og dette tal
registrerer man blot i fartskriveren.

Lad os sige der kommer 1050 impulser på de 100 meter. Det ganger man med
10, så det svarer til hvad det ville blive over 1 km. Og får tallet
10500. Hvis man så registrerer 11110 i stedet vil speedometer, og skive,
fortælle at man kører 90 km/t mens man faktisk kun kører 85 km/t.
(Vejdrejtal og fartskriver bruges også til at styre fartbegrænseren.)

Dette er der nogen lastbilfabrikker/importørere/værksteder der benytter
til at få deres lastbil til at se bedre ud på papiret end den faktisk er.

En lastbil der er justeret på den måde vil fremstå som om den har en,
små 5%, bedre brændstoføkonomi end den faktisk har.

Den jeg selv kører i for tiden har netop det problem. Og når man regner
det hele rigtig ud har den ikke nogen exceptionel god brændstof økonomi,
som den ellers viser, men det der er ganske normalt for lastbiler med
den størrelse motor.

Det skal lige nævnes at jeg kom til at være lidt uretfærdig overfor den
i sidste uge ved at skrive at den kun havde 350 hk. Den har faktisk 380 hk.

Fra : alexbo

Dato : 12-06-05 11:00

"Finn Guldmann" > skrev

> [...]
>
> Dette er der nogen lastbilfabrikker/importørere/værksteder der benytter
> til at få deres lastbil til at se bedre ud på papiret end den faktisk er.

Om der er nogen der spekulerer i fejlvisning skal jeg ikke kunne sige, men
dit regnestykke er forkert.
Hvis man registerer et højere tal end korrekt, vil speedometer vise for
lidt, det skal bruge 11110 til 1 km. men det får kun 10500 pr. km.
Så når bilen har kørt 1 km. tror speedometret at den har kørt 945 m.
d.v.s at når man kører 85 km/t, viser speedometret 80. km/t.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-06-05 15:30

alexbo wrote:
> [...]
> Så når bilen har kørt 1 km. tror speedometret at den har kørt 945 m.
> d.v.s at når man kører 85 km/t, viser speedometret 80. km/t.

Det er muligt at jeg har fået det vendt om. (Fik 03 i regning i årskarakter)

Men jeg kan se at du har fattet hvad jeg mener.

Fra : alexbo

Dato : 12-06-05 16:24

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev

> Men jeg kan se at du har fattet hvad jeg mener.

Ja, det var heller ikke din mening jeg anker over, det var bare
regnestykket.

Man kan så overveje hvilken visning man ønsker.
Man kan vælge den korrekte, det er en sikker løsning.
Man kan vælge at speedometer/tæller/fartskriver viser for meget, det kan
betyde flere kilometerpenge, og en tilsyneladende bedre brændstoføkonomi.
Risikoen er selvfølgelig at man hænger på en højere hastighed end reelt,
hvis uheldet er ude.
Man kan vælge at speedometer/tæller/fartskriver viser for lidt, det kan
betyde at man kan køre stærkere uden at det ses på fartskriverskiven, og
uden at begrænsningen slår fra.
Her er risikoen at ved en fartkontrol, hænger måling og skive ikke sammen,
det kan blive dyrt for ham der har skrevet kontrolsedlen for fartskriver.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-06-05 18:17

alexbo wrote:
> Ja, det var heller ikke din mening jeg anker over, det var bare
> regnestykket.
>
> Man kan så overveje hvilken visning man ønsker.
> Man kan vælge den korrekte, det er en sikker løsning.

Og faktisk den eneste lovlige. For det EU-direktiv der er øverst
bestemmende for fartbegrænseren fortæller at den skal stilles på 90
km/t. Og der er ikke plads til de alternative regler man, bl.a., bruger
i de danske regler.

Og da det er i selve uret man laver forskellen skal den faktiske
hastighed ligge mellem 88,2 km/t og 91,8 km/t. (2%)

> [...]
> Risikoen er selvfølgelig at man hænger på en højere hastighed end reelt,

Det er svært at forklare en betjent, i et andet land, at selvom skiven
viser 90 km/t har man altså kun kørt 85 km/t.

I øvrigt bliver de fleste afregnet efter det man kalder
"computerkilometre". Dvs at man regner afstanden ud på en ruteplaner, og
afregner efter den.

> Man kan vælge at speedometer/tæller/fartskriver viser for lidt, det kan
> betyde at man kan køre stærkere uden at det ses på fartskriverskiven, og
> uden at begrænsningen slår fra.

Blandt chaufførene er det nok den mest populære. Så får man et lille
overskud i forhold til hvad disponenterne forventer. Og man kan, f.eks.,
få tid til at holde ind og lette trykket på blæreren.

> Her er risikoen at ved en fartkontrol, hænger måling og skive ikke sammen,
> det kan blive dyrt for ham der har skrevet kontrolsedlen for fartskriver.

Der er risikoen ikke så stor, så længe man holder sig indenfor visse
grænser. Den nøjagtighed skiverne kan aflæses med gør at man skal op
omkring 93-95 km/t før den synlige afvigelse er noget nogen tager anstød af.