Afmontere rat med airbag
Fra : Ukendt

Dato : 01-06-05 19:12

Er er der nogen fare ved at afmontere et rat
med en airbag ?
Evt. hvad skal man gøre for at undgå det springer i hovedet på en ?

Det er en Passat '01

Allan

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 01-06-05 19:57

"Allan Møller" <nosmap> skrev i en meddelelse
> [...]
> med en airbag ?
> Evt. hvad skal man gøre for at undgå det springer i hovedet på en ?

Jeg ville ikke begynde på det uden at have snakket med forhandleren. Jeg har
set, at autoophuggerne spænder et net over rattet før de afmonterer, så de
ikke risikerer at få airbakken skudt op i hovedet hvis den skulle udløse.
Hilsen Matthias

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-05 20:17

> Evt. hvad skal man gøre for at undgå det springer i hovedet på en ?

Nogen som kan forklare hvordan man gør det ?
Der er 2 "skruehuller" på bagsiden af rattet.

Allan

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-05 20:26

> Nogen som kan forklare hvordan man gør det ?
> Der er 2 "skruehuller" på bagsiden af rattet.

På din Passat er den monteret med to fjederstykker, du sætter bare en flad
skrutrækker ind i hullet, og vipper fjederen til side.
De er ret stramme. Når fjederen er udløst vipper airbagen ud. Først i den
ene side, derefter i den anden side.

Husk for alt i verden at tage strømmen af først - så er det helt sikkert.
Vær omhyggelig når du montere det igen, hvis du gør noget forkert får du lys
i airbag lampen.
Tjek, tjek og triple tjek inden du sætter strøm på.

--
/Claus

HUSK VW TRÆF I TIRSTRUP, 5.-7. AUGUST 2005
www.vwfanatic.dk/Info/CGDmeeting2005.pdf

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-05 20:45

> [...]
> lys i airbag lampen.
> Tjek, tjek og triple tjek inden du sætter strøm på.

Ok tak Claus - Der er allerede lys i airbaglampen.

Har fået at vide jeg skal ind og skifte en ledning til airbagen så skulle
det virke igen
efter nulstilling med VAG-Com

Allan

Fra : Brian

Dato : 01-06-05 20:28

Allan Møller wrote:

> Nogen som kan forklare hvordan man gør det ?
> Der er 2 "skruehuller" på bagsiden af rattet.

På en gammel Opel Vectra piller man batteriet fra, og lader bilen stå ½ time
uden strøm - så skulle man være sikker på ikke at få den i hovedet ifølge
det lokale Opel værksted.
På en Opel sidder der (også) 2 torx skruer bagpå rattet. Hvis man løsner
dem, kan selve airbag'en løftes op fra rattet, pille stikket af - og vupti,
det er det.

Når man sætter den til igen, får man ikke en fejlkode - men det forholder
sig
vist anderledes på VW'er.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-05 08:36

> På en gammel Opel Vectra piller man batteriet fra, og lader bilen stå ½
> time
> uden strøm - så skulle man være sikker på ikke at få den i hovedet ifølge
> det lokale Opel værksted.

Fis med dem, en airbag er stort set ikke til at få til at gå af med mindre
man hamre sensorene en med en mukkert.
Jeg ved godt at det er den gængse opfattelse, men jeg har adskillige gange
afmonteret airbag uden at tage batteriet fra.
Med rettidig omhu (og forsigtighed) kommer man langt. Tager da normalvis
også strømmen fra hvis jeg skal rode med airbag.

> [...]
> vupti, det er det.
>
> Når man sætter den til igen, får man ikke en fejlkode - men det forholder

Hvis man sætter stikkene ordentligt sammen, og venter med at sætte strøm til
efter man har sat det sammen.
Ja så lyser lampen skam heller ikke på en VW. Ingen forskel der.
Men får man ikke sat det ordentligt sammen og så sætter strøm på får man en
fejllampe, og den skal man på værksted med, også i en Opel.

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-05 09:45

> [...]
> Jeg ved godt at det er den gængse opfattelse, men jeg har adskillige gange
> afmonteret airbag uden at tage batteriet fra.

Nu sidder der altså 100 g sprængstof i sådan en airbag, så det ville være
direkte DUMT ikke at følge de anvisninger fabrikken laver ved afmontering af
airbag, den er faktisk livsfarlig hvis man kommer for tæt på og den går af.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-05 11:26

> [...]
> af airbag, den er faktisk livsfarlig hvis man kommer for tæt på og den går

Mht. 100 g - er du helt sikker på det?
Et militært (blåt) kanonslag har svjh 16 g.

Men ellers har du helt og aldeles ret.
Blot for lige at sætte i relief det der med at vente en 20-30 minutter, det
har jeg ikke set nogle værksteder gøre endnu.
Og man kan også sagtens pille stikket af og på airbagen med strøm på bilen
(men selvfølgelig uden tænding - det fik jeg vist ikke pointeret før).

Men det er ikke noget man skal gøre - og slet ikke hvis man ikke har
forstand på det der med strøm.
Et 9V batteri er faktisk nok til at fyre en airbag af.

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-05 19:06

> Mht. 100 g - er du helt sikker på det?
> Et militært (blåt) kanonslag har svjh 16 g.

Ja de viste det i tysk TV engang samt hvad der sker når man tager det ud og
lægger på bordet. Det sprænger faktisk hele bordet væk.

--
Tom

Fra : Roberto Saldo

Dato : 02-06-05 08:20

Allan Møller wrote:
> Er er der nogen fare ved at afmontere et rat
> med en airbag ?
> Evt. hvad skal man gøre for at undgå det springer i hovedet på en ?

Du skal ta' strømmen fra bilen (afmonteret batteriet, stel først) og lade den stå et
stykke tid. Der er en kæmpe stor kondensator involveret der skal aflades først.

Mvh
Roberto