Hjælp til endnu en oversættelse...
Fra : Aragorn Elessar

Dato : 01-06-05 03:29

Hej i gruppen.

Jeg sidder og slås med en oversættelse igen - og håber på at I kan og vil
hjælpe.
Sætningen lyder som så:
'With the R5, BMW returns to tubular frames and introduces the rear plunger
suspension'
Hvad pokker er 'rear plunger suspension'???
Det står der sgutte et kvidder om i BMWs ellers fine onlineordbøger!
På forhånd tak for hjælpen.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-06-05 05:16

> Hvad pokker er 'rear plunger suspension'???

Ordret oversat 'bag-svupper-ophæng', skulle jeg mene.

> Det står der sgutte et kvidder om i BMWs ellers fine onlineordbøger!

Google hjalp mig med at finde denne side, hvor det står rimeligt forklaret:
http://www.users.globalnet.co.uk/~pattle/nacc/arc0388.htm

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 01-06-05 05:27

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message

> Ordret oversat 'bag-svupper-ophæng', skulle jeg mene.

> Google hjalp mig med at finde denne side, hvor det står rimeligt
> [...]

Takker, hvad hedder det på dansk?

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-06-05 05:33

> Takker, hvad hedder det på dansk?

Ja, mit bedste bud står her ovenover, så der må nok nogle andre personer på
banen for at svare på det.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 01-06-05 05:38

> Ja, mit bedste bud står her ovenover, så der må nok nogle andre personer

> banen for at svare på det.
>
> signing off.. Martin Sørensen

Okay, my bad, jeg kan knap se ud af øjnene på nuværende tidspunkt - takker
og drøner i kassen.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Orla Pedersen

Dato : 01-06-05 08:09

Aragorn Elessar wrote:

> [...]

> suspension'
> Hvad pokker er 'rear plunger suspension'???

Det er en form for teleskopaffjedring af baghjulet. Der er et lodret rør
med en glider på hver side af hjulet.

Den gængse danske betegnelse er "lodret affjedring".

mvh
Orla

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 01-06-05 21:21

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
> med en glider på hver side af hjulet.
>
> Den gængse danske betegnelse er "lodret affjedring".

Hej Orla.

Jeg takker og skribler videre.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Jorgen Gerdorf

Dato : 02-06-05 00:30

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Det er en form for teleskopaffjedring af baghjulet. Der er et lodret rør
> med en glider på hver side af hjulet.
> Den gængse danske betegnelse er "lodret affjedring".

Helt korrekt Orla.
I bogen "Motorcykel Reparationer", som udkom i december 1956 skriver
forfatteren N.E. Demant Hansen:
" I slutningen af trediverne og op til vore dage har baghjulsaffjedringen
imidlertid oplevet en renæssance og anses nu ikke mere som en luksus
undtagen på billigere og lette maskiner. Inspirationen til denne udvikling
kom fra væddeløbsbanerne, hvor BMW og Norton viste vejen.
Disse firmaer brugte begge den teleskopiske baghjulsaffjedring, hvor
baghjulet parallelstyres i rørformede styr, indeholdende spiralfjedre og
oliestøddæmpere."
Med venlig hilsen
Jørgen Gerdorf
DKW RT250/2 (1955) (med teleskopiske baghjulsaffjedring

PS: Jeg har lagt en tegning af en teleskopiske baghjulsaffjedring på
dk.binaer.motor

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 03-06-05 01:18

"Jorgen Gerdorf" <jorgen_gerdorf@privat.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> DKW RT250/2 (1955) (med teleskopiske baghjulsaffjedring
>
> PS: Jeg har lagt en tegning af en teleskopiske baghjulsaffjedring på

Hej Jørgen, og mange tak for dit indlæg.
Det var lige det jeg manglede, det kunne ikke være bedre!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
www.welles.dk