Aircon i Saab 900S 1997
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 31-05-05 10:49

Hejsa

Mine forældre har en Saab 900S fra 1997 (2,0i 130hk). Aircon er holdt op
med at virke fra den ene dag til den anden.

Kort tid forinden har den været til "aircon service", dvs. den kølede
ikke så godt så den blev fyldt op igen og kølede herefter fint.

Vi kan høre/mærke, at relæet ikke slår til når vi tænder for det.

Hvad skal vi kigge efter og hvor?

På forhånd tak.

MVH
Martin Johansen [6000]

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-05 10:56

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> wrote in message
> [...]
> ikke så godt så den blev fyldt op igen og kølede herefter fint.
>
> Vi kan høre/mærke, at relæet ikke slår til når vi tænder for det.

Sikringen, var da et sted at starte med.

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 31-05-05 13:46

Tom wrote:

> Sikringen, var da et sted at starte med.

Yeah det er selvfølgelig oplagt, men jeg synes ud fra manualen at kunne
se at den sikring også styrer andet og disse ting virker så derfor har
jeg/vi ikke nærtjekket den.

Jeg stikker hovedet derned - andet jeg kan se efter nu jeg er i gang
såfremt sikring er ok?

MVH
Martin Johansen [6000]

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-05 13:53

> [...]
> jeg/vi ikke nærtjekket den.
>
> Jeg stikker hovedet derned - andet jeg kan se efter nu jeg er i gang

Det lyder som en elfejl såfremt at den slet ikke kobler til.
Så mon ikke fejlen befinder sig bag betjeningspanelet. Er du heldig er det
måske bare en ledning der er faldet af. Det KAN jo også være at det er en
ledning ude ved koblingen til kompressoren som er faldet af.

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 31-05-05 14:21

Tom wrote:

> Det lyder som en elfejl såfremt at den slet ikke kobler til.

Det virker ikke som om den kobler til overhovedet, da hverken motorgang,
motorlyd samt luften reagerer.

Da den virkede kunne man tydeligt høre at motoren lige gav et hik og
ændrede karakter i tomgang. Dette er der intet af nu.

> Så mon ikke fejlen befinder sig bag betjeningspanelet.

Ugh.

> Er du heldig er det
> måske bare en ledning der er faldet af. Det KAN jo også være at det er en
> ledning ude ved koblingen til kompressoren som er faldet af.

Har du nogen anelse om hvad evt. mål jeg skal opnå hvis jeg sætter et
multimeter på kompressoren? Den kan vel i teorien være færdig.

MVH
Martin Johansen [6000]

Fra : Palle S.

Dato : 31-05-05 15:05

> Har du nogen anelse om hvad evt. mål jeg skal opnå hvis jeg sætter et
> multimeter på kompressoren? Den kan vel i teorien være færdig.
>
> MVH
> Martin Johansen [6000]

Kontroller om der kommer strøm på den ledning der går til magnetkoblingen,
der er kun strøm på mens motoren kører og ac kalder på kulde.
Tag evt. ledningen af og giv magnetkoblingen strøm fra batteriet med
motoren slukket så skal du kunne høre koblingen arbejde ved on/off af strøm

Hvis der ikke kommer strøm på under drift så skal du checke sikring -
lavtryks og højtryks pressostat på anlægget de er begge af nc typen, man
tager bare stikket af og måler om der er gennemgang.

Forsøg IKKE at tvangs køre kompressoren uden manometre på kølekredsen, med
diverse sjove kortslutninger. Hvis der stadig er kølemiddel på anlægget kan
der på ganske kort tid opbygges tryk i størrelses ordenen 30- 50 Bar med Rør
eller slangesprængning til følge. de to pressostater er sikkerheds organer.

mvh.

Palle

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 31-05-05 21:19

Palle S. wrote:

> [...]
> eller slangesprængning til følge. de to pressostater er sikkerheds organer.

Tak for dine input Palle - her er da noget at gå i krig med! :)

MVH
Martin Johansen [6000]

Fra : Eg Egemarke

Dato : 01-06-05 07:46

kunne jo osse tænkes at det er selve trykvagten det ikke vil slå
kompressoren til, ganske simpelt fordi gassen er væk. Så starter
kompressoren ikke !
Du kan jo have været uheldig og have fået et stenslag evt i kondenseren og
systemet dermed er blevet utæt ??
Det skete nemlig for mig på både min Volvo 480 OG min Saab 9000
Ærgeligt når den slags sker desværre !

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265
Manualer til Mc brug emule hent programmet på www.emule.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-06-05 12:32

Eg Egemarke wrote:
> [...]
> og systemet dermed er blevet utæt ??
> Det skete nemlig for mig på både min Volvo 480 OG min Saab 9000

Ja - intet er umuligt. Jeg skal hjem til "de gamle" her i dag så vil jeg
lige ligge med hovedet begravet i motorrummet og melde tilbage hvad jeg
finder ud af.

MVH
Martin Johansen [6000]

Fra : Christian Nedergaard

Dato : 01-06-05 14:24

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> wrote in message

Jeg har lige være ude for noget lignende i en peugeot 406. Pludselig slog
ac'en ikke igang (man kan som regel høre det, og se det på forhøjet
tomgang), jeg ringede til værkstedet, de foreslog en opfyldning iblandet en
sporstof, så man kunne se evt utætheder. Nå, så virkede det igen i 3 dage,
så ned til værkstedet, der var hul i condenseren (ligner en køler).

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-06-05 22:04

Martin Johansen [6000] wrote:

> Ja - intet er umuligt. Jeg skal hjem til "de gamle" her i dag så vil jeg
> lige ligge med hovedet begravet i motorrummet og melde tilbage hvad jeg
> finder ud af.

Jo.

Sikring, begge steder, samt relæ er ok.

Så er der resten tilbage som hverken den gamle eller jeg har forstand på
efter nogle minutter med hovederne begravet i "rummet".

Den ryger på værksted så må de rode med det.

MVH
Marti Johansen [6000]