Fedt!
Fra : Tony Lorentzen

Dato : 30-05-05 10:36

"Den, der smører godt kører godt" - siges der

Men hvilke forskellige fedt-typer findes der - og hvor og hvordan bruges
de? Jeg har lavet en liste over de fedt-typer jeg umiddelbart kender
til. Mangler jeg nogle - og er der nogle kommentarer til nedenstående?

Yderligere brug af vaseline holder I for jer selv

Kuglelejefedt
Anvendes i hjullejer, kronrør, bøsninger etc.

Kobberfedt
Tåler høj varme (typisk over 1000 grader) men bør ikke benyttes ved
bevægelige dele da det indeholder slibepasta. Kan med fordel benyttes på
bagsiden (!) af bremseklodser og eventuelt på glidebøsningerne for at
forhindre eventuelt hylende bremser. Giftigt - og bør ikke komme i
kontakt med huden.

Silikonefedt
Smører og vedligeholder gummi dele og forsejler pakninger såsom o-ringe.
Kan med fordel benyttes i åbne lejer samt til smøring og isolering af
stik og kontakter. Tåler typisk varme op til ca. 250 grader.

Bremsefedt
Bruges til smøring af bevægelige dele på bremsekaliber. Tåler høj varme.

Vaseline
Bruges f.eks. på stik og kontakter for isolering og preservering.

--
Tony
Kilofazer o>'o

Fra : Simon B. Hansen

Dato : 30-05-05 10:46

> Yderligere brug af vaseline holder I for jer selv

Så vil du altså ikke høre om den effekt man får, hvis man putter sand i ?

Nå, ok.... Det kan ellers anbefales

Simon

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 30-05-05 11:00

Simon B. Hansen wrote:

> Så vil du altså ikke høre om den effekt man får, hvis man putter sand i ?

Øvvv....

> Nå, ok.... Det kan ellers anbefales

Naaarj!

--
Tony
Fizzy o>'o

Fra : Hekto

Dato : 30-05-05 12:25

In article <newscache$lsrahi$ipo1$1@cupid.webpartner.dk>, spam@dfmc.dk
says...

> Naaarj!

.... vi lader billedet stå et øjeblik!!!!

HVOR VED DU DET FRA??????????????????????????
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 30-05-05 13:37

Hekto wrote:

> ... vi lader billedet stå et øjeblik!!!!
>
> HVOR VED DU DET FRA??????????????????????????

Har du ikke også læst Ugens Rapport da du var dreng?

--
Tony
Il Grande Fazer o>'o

Fra : Hekto

Dato : 30-05-05 14:04

In article <newscache$e1zahi$qhp1$1@cupid.webpartner.dk>, spam@dfmc.dk
says...
> Har du ikke også læst Ugens Rapport da du var dreng?

Nej, da!
Jeg læste KUN Pixi-bøger indtil jeg blev 25!!!!

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-06-05 22:47

Simon B. Hansen skrev:

> Så vil du altså ikke høre om den effekt man får, hvis man putter sand i ?
>
> Nå, ok.... Det kan ellers anbefales

For ikke at tale om den effekt man får af at tage fejl af
vaseline og tapetklister.

Ib Jakobsen

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-06-05 08:57

Ib Jakobsen wrote:

> For ikke at tale om den effekt man får af at tage fejl af vaseline og
> tapetklister.

Falder det ned?

--
vh
Torben

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-06-05 11:27

Torben Scheel skrev:

> Falder det ned?

Ja, så kan det ikke blive hængende.

Ib Jakobsen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-05-05 11:01

> [...]
> bruges de? Jeg har lavet en liste over de fedt-typer jeg umiddelbart
> kender til. Mangler jeg nogle - og er der nogle kommentarer til

Hvad med molybdændisulfid-fedt (MOS2)?
Benyttes f.eks. til smøring af stempler/cylindre/lejepander ved samling af
motor. Er også godt til diverse gevind rundt omkring på motorcyklen.

> Kobberfedt
> Tåler høj varme (typisk over 1000 grader) men bør ikke benyttes ved
> bevægelige dele da det indeholder slibepasta.

Ihvertfald ikke i bevægelige dele, hvor tolerancen er vigtig.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 30-05-05 12:34

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> writes:

> Hvad med molybdændisulfid-fedt (MOS2)?
> Benyttes f.eks. til smøring af stempler/cylindre/lejepander ved samling af
> motor. Er også godt til diverse gevind rundt omkring på motorcyklen.

Og Lithium-sæbe fedt. SVJH er det til samling af ikke-roterende dele,
som skrues sammen med stort moment, og som skal kunne skildes af igen.

Damn, nu må jeg altså snart få min far (gammel petro-kemiker og har
udviklet både smørreolier og fedttyper) på banen så den definitive
guide kommer op på dmcn.dk.

Kai, so many things, so little time...

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 30-05-05 10:53

On Mon, 30 May 2005 11:35:56 +0200, Tony Lorentzen <spam@dfmc.dk>
wrote:

>Kuglelejefedt
>Anvendes i hjullejer, kronrør, bøsninger etc.
<snip>
>Vaseline
>Bruges f.eks. på stik og kontakter for isolering og preservering.

Kuglelejefedt er også ganske anvendeligt på pol-terminalerne på
batteriet, hvis man har problemer med irring. Stik og samlinger plejer
jeg at pensle med flydende silikone (som jeg iøvrigt også bruger til
gummidutter og manchetter).

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

Fra : brobaek

Dato : 30-05-05 13:41

"Tony Lorentzen" <spam@dfmc.dk> wrote in message
> Kobberfedt
> [...]. Giftigt - og bør ikke komme i
> kontakt med huden.

Whups :-|
Ny viden opnået idag!!!

/Martain (hvis uungåelige tanke sværmer om hvorvidt undskylder a'la "Jamen,
jeg havde rørt ved kobberfedt" kan bruges i praksis efter julefrokoster)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-05-05 13:57

Tony Lorentzen <spam@dfmc.dk> writes:

> Giftigt - og bør ikke komme i kontakt med huden.

Ups... Nåmen, jeg kan da i så fald bekræfte at det ikke er noget man
dør af.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Bjørn S

Dato : 30-05-05 14:04

Tony Lorentzen wrote:

> Kobberfedt
> Giftigt - og bør ikke komme i
> kontakt med huden.

Fedt mand ! øhhøhhøhø ;->
Jeg klippet lige lidt i din tekst. Hvorfra kommer det at kobberfedt skulle
være specielt giftigt ?
Jeg har godt nok hørt det før, og at det skulle være avs at få på
fingrene, men jeg sitter her med et Sikkerhedsdatablad over Wurths CU1100,
og det "ser ikke specielt farligt ud".
Det består af Kobber og Aluminiumspulver.
Man skal så klart ikke spise det på rundtommen, eller gå med det på tøj,
hud og fingre i timesvis, men det gælder nu generelt for alle
olie/fedt-produkter.

--
/Bjørn

Fra : brobaek

Dato : 30-05-05 14:54

"Bjørn S" <bjosko@yahoo.com> wrote in message

> Jeg har godt nok hørt det før, og at det skulle være avs at få på
> fingrene, men jeg sitter her med et Sikkerhedsdatablad over Wurths CU1100,
> og det "ser ikke specielt farligt ud".
> /Bjørn

Louis.de skriver "Reizt die Augen und die Haut" hvilket (frit) oversat
betyder "irreterer øjne og hud". Men, det står altså også på sprit eller
alm. olieprodukter, så jeg tror ikke det er så slemt alligevel...

Det minder mig lidt om en af mine første erfaringer med Haynes. Jeg havde
adskilt bag-tromlen og skulle sætte nye klodser i. Pga. mit absolutte lave
erfaringsgrundlag fulgte jeg bogen _meget_ trinvist, men havde selvfølgelig
skimmet den igennem først. Nå, jeg skulle sætte de nye klodser i - men for
fanden, hvor er der meget støv i sådan en sag... Kompressoren var helt ny,
og jeg følte mig meget prof at have trykluft i mit lille
amatør-garage-værksted... "Pheeeew" - nøj, hvor var det nemt at få af, og
med lidt støv i øjne og mund var jeg helt stolt af resultatet. Jeg fik
samlet den, og nåede sidste punkt inden montering af bagdæk.
"Under no circumstances use kompressed air to clean the unit. It contains
highly dangerous blablabla"... Shit :-| Siden den gang jeg har lært, at
Haynes ikke altid er lige smart opbyggede...
Nå, det eneste spændende bliver at finde ud af om 20-30 år om klodserne var
originale fra 1980 - så indeholder nemlig vistnok asbest

/Martin

Fra : Pizzabager

Dato : 30-05-05 15:00

> [...]
> Man skal så klart ikke spise det på rundtommen, eller gå med det på tøj,
> hud og fingre i timesvis, men det gælder nu generelt for alle

Giftigt ja hvis du spiser det.. (hvilket jeg ikke tror smager særlig godt,
det kan godt være din hud ikke har godt af det, og det er sikkert også
kræftfremkaldene (er alt ikke det idag) men da jeg arbejde som automekaniker
tog vi os ikke meget af det, dine fingre kan godt tåle det, hvis bare du
ikke bruger det som hudcream :)

Kasper

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 30-05-05 15:34

Bjørn S wrote:

> Jeg klippet lige lidt i din tekst. Hvorfra kommer det at kobberfedt
> skulle være specielt giftigt ?

Dels fra den lille bøtte jeg har med det derhjemme og dels fra snak på
nettet - jeg fandt blandt andet denne her på et amerikansk website:

"Exposure to organic solvent vapours may result in adverse health
effects on the renal and cenral nervous systems. Symptoms include
headache, dizziness, fatigue, muscular weakness, drowsiness and in
extreme cases unconsciuosness. Splashes in the eyes may cause irritation
and reversible local damage. "

Jeg mindes at det er noget med at kobberen kan optages igennem huden -
men den nærmere forklaring kender jeg ikke. Anyway - jeg tager bare
handsker på når jeg leger med det eller smører det på vha. en
skruetrækker eller hård pensel af en art.

Better to be safe than sorry

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : brobaek

Dato : 30-05-05 15:53

> [...]
> headache, dizziness, fatigue, muscular weakness, drowsiness and in
> extreme cases unconsciuosness. Splashes in the eyes may cause irritation

Der er nok en grund til at teksten står der i USA og ikke i EU

> [...]
> handsker på når jeg leger med det eller smører det på vha. en
> skruetrækker eller hård pensel af en art.

Nu tror jeg ikke kobber er så farligt igen (svjv må man faktisk optage et
par mg dagligt) - ellers ville smykker og gryder nok ikke laves af det
Eller langt de fleste vandrør til drikkevand... (og - øl-kogekar ikke at
forglemme)

Olie er altid "farligt" i den forstand, at det indeholder en del forskellige
skadestoffer - men i så moderate mængder, at alm. "omgang" ikke er
skadeligt...

/Martin

Fra : Morten Dybdal

Dato : 30-05-05 18:35

brobaek wrote:
> [...]

> par mg dagligt) - ellers ville smykker og gryder nok ikke laves af det
> Eller langt de fleste vandrør til drikkevand... (og - øl-kogekar ikke at

Der tager du fejl. Både i gryder og vandrør af kobber er indholdet
beskyttet med at lag af et andet metal eks. zink. Hvis det lag slides
igennem må gryden ikke bruges mere.

--
Morten Dybdal
Humanum Ergo Errare

Fra : Armand

Dato : 05-06-05 21:20

Morten Dybdal wrote:

> Der tager du fejl. Både i gryder og vandrør af kobber er indholdet
> beskyttet med at lag af et andet metal eks. zink. Hvis det lag slides
> igennem må gryden ikke bruges mere.

Tin!

--
Armand.
(søn af kobbersmed)

Fra : Morten Dybdal

Dato : 05-06-05 22:00

Armand wrote:

> Tin!

Der da også rigtigt, godt jeg ikke er klejnsmed

--
Morten Dybdal
Humanum Ergo Errare

Fra : Bjørn S

Dato : 30-05-05 18:09

Tony Lorentzen wrote:

> Jeg mindes at det er noget med at kobberen kan optages igennem huden -
> men den nærmere forklaring kender jeg ikke.
Det er også hvad jeg har hørt en gang, men aldrig set på skrift. Derfor
læste jeg grundig gennem min sikkerhedsbog i dag, uden at finde noget om
det.
Nu var det jeg læste for Würths produkt, det kunne jo godt være andre
fabrikanter bruger lugubre opløsningsmidler for at holde det flydende ?
Anyway indeholder alle jo kobber, så burde det også stå noget om det.
Hvad de skriver i US tager jeg med en klype salt, mikroovne er farlig
for våde katte, ozonlaget er ikke opfundet o.s.v.

> Anyway - jeg tager bare
> handsker på når jeg leger med det eller smører det på vha. en
> skruetrækker eller hård pensel af en art.
> Better to be safe than sorry

Det tager jeg handsken af for, eller det Det er en god ting, et er
hvad producenten siger, noget andet hvad men kan påvise vi fejler, og
hvorfor om 10-20 år :-/

--
/Bjørn

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 30-05-05 20:19

Bjørn S wrote:

> Det tager jeg handsken af for, eller det Det er en god ting, et er
> hvad producenten siger, noget andet hvad men kan påvise vi fejler, og
> hvorfor om 10-20 år :-/

Det jo det Hvem ved om man en dag skulle ønske at få et par
skrigebasser - så ville det være ærgerligt hvis det ikke kunne lade sig
gøre fordi jeg har badet mig i kobberfedt

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Tommy Fer

Dato : 30-05-05 18:17

Bjørn S wrote:

> [...]
> Man skal så klart ikke spise det på rundtommen, eller gå med det på tøj,
> hud og fingre i timesvis, men det gælder nu generelt for alle

Mener at tidlige versioner af "kobber" fedt indeholdt et bly produkt,
deraf giftig.

mvh Tommy Fer

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-05 19:46

Tony Lorentzen skrev i meddelelsen ...

>Kobberfedt
>Kan med fordel benyttes på
>bagsiden (!) af bremseklodser

NEJ ! Ikke som en generel anvisning. På mange, (læs de fleste),
bremseklodser går belægningen gennem stålpladen, kan ses som typisk runde
arealer når man ser på stempelsiden af klodsen. Belægningen er porrøs og vil
suge evt. fedt ind i bremsebelægningen, med nedsat bremseevne til følge. Så
DON'T !

Når bremser "hyler" så et det som oftest fordi at der mangler en tynd
mellemplade mellem klods og kaliperstemplet, eller en fjederanordning ved
monteringen, dele som ofte "glemmes" ved belægningsskift, og som i øvrigt
ofte skal købes særskilt.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 05-06-05 21:47

Tony Lorentzen wrote:
> [...]
>
> Vaseline
> Bruges f.eks. på stik og kontakter for isolering og preservering.

Decideret kuglelejefedt er vaseline, og selv købt som teknisk middel vil
mankunne opleve ordet vaseline omkring produktet.
Jeg erindrer mig mit første køb af andet end symaskineolie - Det var
kugleleje-vaseline, der ifølge cykelsmeden var "så rent at man ville
kunne spise det"

Som Martin også påpeger er Molykote(der er et firmanavn for produktet MoS²)
-fedt et tungt hul i din liste.
Ligesom alm. (multi purpose) fedt, á Lithiumsæbe baseret, også er. Og
omkring dette produkt vil jeg imødegå Kai ved at påpege at dets almene
brug snarere er til smøring af diverse glidelejrede smørepunkter med
fedtpresse/smørenippel, samt rulningsleje-smøring i almindelighed (men
få endelig vækket din far alligevel, Kai)

Vil man vide mere om brugen af olier og fedt til teknisk smøring er en
gemen smøretabel fra aldrende biler et godt sted at suge lærdom - Jeg
husker at have set en sådan for en Morris 10-hundrede "jordemoder-bil",
og uden at ville hænges op på det nøjagtige tal så var det noget med
12-13 forskellige produkter til over 50 forskellige smøresteder - jo det
er ikke ud af intet at man tidligere sendte bilen til "smøring" frem for
"service"

--
Armand.