/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Aircon i Ford Mondeo - vedligehold
Fra : Kim Møller


Dato : 30-05-05 09:48

Hvorledes vedligeholdes Aircon i Ford Mondeo. DEr er ikke meget hjælp
at hente i instruktionsbogen ud ove at den skal bruges min. 30 min. pr
måned.


 
 
Henrik B. (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 30-05-05 10:05


"Kim Møller" <kmoelle1@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:11174430750.812474734889371@dtext.news.tele.dk...
> Hvorledes vedligeholdes Aircon i Ford Mondeo. DEr er ikke meget hjælp
> at hente i instruktionsbogen ud ove at den skal bruges min. 30 min. pr
> måned.

Så længe at der er kølemiddel på anlægget (det køler), så skal du ikke
foretage noget.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Roberto Saldo (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 30-05-05 10:00

Kim Møller wrote:
> Hvorledes vedligeholdes Aircon i Ford Mondeo. DEr er ikke meget hjælp
> at hente i instruktionsbogen ud ove at den skal bruges min. 30 min. pr
> måned.

Det skal serviceres hvert år.

Mvh
Roberto

Claus Nygaard-Peders~ (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Claus Nygaard-Peders~


Dato : 30-05-05 10:15

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:d7ekg9$jtf$1@news.net.uni-c.dk...
> Kim Møller wrote:
> > Hvorledes vedligeholdes Aircon i Ford Mondeo. DEr er ikke meget hjælp
> > at hente i instruktionsbogen ud ove at den skal bruges min. 30 min. pr
> > måned.
>
> Det skal serviceres hvert år.

Hvad skal der laves ved et sådant årligt service?

Mvh
Claus



Roberto Saldo (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 30-05-05 10:17

Claus Nygaard-Pedersen wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> news:d7ekg9$jtf$1@news.net.uni-c.dk...
>
>>Kim Møller wrote:
>>
>>>Hvorledes vedligeholdes Aircon i Ford Mondeo. DEr er ikke meget hjælp
>>>at hente i instruktionsbogen ud ove at den skal bruges min. 30 min. pr
>>>måned.
>>
>>Det skal serviceres hvert år.
>
>
> Hvad skal der laves ved et sådant årligt service?

Aner det ikke, jeg ved bare at min svigerfar lod det være til det ikke duede mere og det
blev dyrt. Jeg har ingen anelse om hvorvidt regningen bliver mindre i den sidste ende.
Det er muligt de checker for lækager.

Mvh
Roberto

Henrik B. (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 30-05-05 10:50


"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:d7elgt$k6d$1@news.net.uni-c.dk...

> Aner det ikke, jeg ved bare at min svigerfar lod det være til det ikke
> duede mere og det blev dyrt. Jeg har ingen anelse om hvorvidt regningen
> bliver mindre i den sidste ende.
> Det er muligt de checker for lækager.

Ja, det er ikke sundt for kompressoren at køre uden kølemiddel, men man skal
jo heller ikke køre den så langt ned. Når køleeffekten begynder at aftage
mærkbart, så skal anlægget genfyldes - og det er det.

Det skal ikke "serviceres" hvert år.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Kim Møller (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Kim Møller


Dato : 30-05-05 11:16

Tak for jeres indlæg.

Mit køler stadigvæk men ikke optimalt så der skal formodentlig
bare efter fyldes.
Er det så Ford der skal det eller kan man selv?

mvh Kim
Henrik B. <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev:
>
>"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i
>en meddelelse
>news:d7elgt$k6d$1@news.net.uni-c.dk...
>
>> Aner det ikke, jeg ved bare at min
>>svigerfar lod det være til det ikke
>> duede mere og det blev dyrt. Jeg har
>>ingen anelse om hvorvidt regningen
>> bliver mindre i den sidste ende.
>> Det er muligt de checker for lækager.
>
>Ja, det er ikke sundt for kompressoren
>at køre uden kølemiddel, men man skal
>jo heller ikke køre den så langt ned.
>Når køleeffekten begynder at aftage
>mærkbart, så skal anlægget genfyldes -
>og det er det.
>
>Det skal ikke "serviceres" hvert år.
>
>--
>--------------------------------------
>--------------------
>Saab - Fordi livet er for kort til
>biler med dårlig sikkerhed!


Henrik B. (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 30-05-05 11:39


"Kim Møller" <kmoelle1@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:11174483430.808614790110678@dtext.news.tele.dk...
> Tak for jeres indlæg.
>
> Mit køler stadigvæk men ikke optimalt så der skal formodentlig
> bare efter fyldes.
> Er det så Ford der skal det eller kan man selv?

Det er ikke noget du selv kan orne, da det er under meget stort tryk.

Men ring lidt omkring og hør hvad du skal give. De fleste steder vil lade
dig betale for en hel opfyldning (900 - 1000 gram), hvorimod de seriøse
værksteder kun vil tage sig betalt for den mængde kølemiddel du mangler. Man
vil givetvis give dig en sang fra de varme lande om gennemgang af systemet,
rensning o.s.v.
En pris på efterfyldning bør ligge under kr. 1.000,-

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Ukendt (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-05-05 11:57


"Kim Møller" <kmoelle1@mail.dk> wrote in message
news:11174483430.808614790110678@dtext.news.tele.dk...
> Tak for jeres indlæg.
>
> Mit køler stadigvæk men ikke optimalt så der skal formodentlig
> bare efter fyldes.
> Er det så Ford der skal det eller kan man selv?

De fleste værksteder kan i dag servicere sådan et anlæg.
Ved mondeo kan du bare køre med det ind til du synes det ikke køler nok, det
skal ikke reglmæssig serviceres.
En MEGET god ting ved mondeo er også at den ikke har et tørfilter, så selv
om man skulle være så uheldig at få lidt luft ind i systemet så skal dette
filter ikke skiftes (halv dyrt).

Man kan desværre ikke lave noget ved AC selv, så det udnytter værkstederne
vist også. Priser på selv de mindste ting koster det hvide ud af øjnene.
Min mondeo havde en utæt kondensator og tabte derfor gassen. 800 Kr koster
en fyldning så det at jeg fik kondensatoren til 1000 Kr på ebay (halv pris),
tabte jeg på 2 fyldninger

--
Tom



Roberto Saldo (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 30-05-05 12:14

Tom wrote:
> "Kim Møller" <kmoelle1@mail.dk> wrote in message
> news:11174483430.808614790110678@dtext.news.tele.dk...
>
>>Tak for jeres indlæg.
>>
>>Mit køler stadigvæk men ikke optimalt så der skal formodentlig
>>bare efter fyldes.
>>Er det så Ford der skal det eller kan man selv?
>
>
> De fleste værksteder kan i dag servicere sådan et anlæg.
> Ved mondeo kan du bare køre med det ind til du synes det ikke køler nok, det
> skal ikke reglmæssig serviceres.

Det er så lige præcist det modsatte af historien med en Mondeo 1996 :)
Det kostede 20 kg.
Hvis det ikke køler ordentligt så få det for guds skyld checket af en fagmand.

> En MEGET god ting ved mondeo er også at den ikke har et tørfilter, så selv
> om man skulle være så uheldig at få lidt luft ind i systemet så skal dette
> filter ikke skiftes (halv dyrt).
>
> Man kan desværre ikke lave noget ved AC selv, så det udnytter værkstederne
> vist også. Priser på selv de mindste ting koster det hvide ud af øjnene.
> Min mondeo havde en utæt kondensator og tabte derfor gassen. 800 Kr koster
> en fyldning så det at jeg fik kondensatoren til 1000 Kr på ebay (halv pris),
> tabte jeg på 2 fyldninger
>
> --
> Tom
>
>

Ukendt (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-05-05 18:35


"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:d7esba$m44$2@news.net.uni-c.dk...
> Tom wrote:
>> "Kim Møller" <kmoelle1@mail.dk> wrote in message
>> news:11174483430.808614790110678@dtext.news.tele.dk...
>>
>>>Tak for jeres indlæg.
>>>
>>>Mit køler stadigvæk men ikke optimalt så der skal formodentlig
>>>bare efter fyldes.
>>>Er det så Ford der skal det eller kan man selv?
>>
>>
>> De fleste værksteder kan i dag servicere sådan et anlæg.
>> Ved mondeo kan du bare køre med det ind til du synes det ikke køler nok,
>> det
>> skal ikke reglmæssig serviceres.
>
> Det er så lige præcist det modsatte af historien med en Mondeo 1996 :)
> Det kostede 20 kg.
> Hvis det ikke køler ordentligt så få det for guds skyld checket af en
> fagmand.

Hmm den eneste bevægelige del i AC er kompressoren og den koster da næppe
20.000 Kr.....på ebay koster de som regl en 1000 Kr. For 20.000 Kr kan man
faktisk få eftermonteret et komplet AC, så det lyden fuldstændig vanvittig
at en rep skulle koste det samme.

--
Tom



Roberto Saldo (31-05-2005)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 31-05-05 07:14

Tom wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> news:d7esba$m44$2@news.net.uni-c.dk...
>
>>Tom wrote:
>>
>>>"Kim Møller" <kmoelle1@mail.dk> wrote in message
>>>news:11174483430.808614790110678@dtext.news.tele.dk...
>>>
>>>
>>>>Tak for jeres indlæg.
>>>>
>>>>Mit køler stadigvæk men ikke optimalt så der skal formodentlig
>>>>bare efter fyldes.
>>>>Er det så Ford der skal det eller kan man selv?
>>>
>>>
>>>De fleste værksteder kan i dag servicere sådan et anlæg.
>>>Ved mondeo kan du bare køre med det ind til du synes det ikke køler nok,
>>>det
>>>skal ikke reglmæssig serviceres.
>>
>>Det er så lige præcist det modsatte af historien med en Mondeo 1996 :)
>>Det kostede 20 kg.
>>Hvis det ikke køler ordentligt så få det for guds skyld checket af en
>>fagmand.
>
>
> Hmm den eneste bevægelige del i AC er kompressoren og den koster da næppe
> 20.000 Kr.....på ebay koster de som regl en 1000 Kr. For 20.000 Kr kan man

Jeg tvivler på at Ford køber noget som helst på E-bay :)
Dine kunstigt lave E-bay/Jydepriser er jo ret ligegyldige for folk herovre der ikke har
mekaniker på kost :)

> faktisk få eftermonteret et komplet AC, så det lyden fuldstændig vanvittig
> at en rep skulle koste det samme.

Det er prisen i nordsjælland for en ford-reparation.

Når ret skal være ret tror jeg ikke det er originalt forstået på den måde at Ford har fået
eftermonteret A/C (+ en masse andre sager) i en af de sidste modeller de havde tilbage i
udstillingen.

Det fremgik bare ikke ved salget!

Denne a/c sag var også dråben der efterfølgende fik manden til at skifte til et lokalt
Bosch-værksted.

Mvh
Roberto

Roberto Saldo (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 30-05-05 12:11

Kim Møller wrote:
> Tak for jeres indlæg.
>
> Mit køler stadigvæk men ikke optimalt så der skal formodentlig
> bare efter fyldes.

Det er jo ikke 'normalt' at der tabes kølemiddel, det betyder at noget er utæt.

> Er det så Ford der skal det eller kan man selv?

Kør hen til en uafhængig kølespecialist, fex Bosch eller lign.
De har langt mere check på den slags.

> mvh Kim
> Henrik B. <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev:

Mvh
Roberto

Henrik B. (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 30-05-05 12:39


"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:d7es6l$m44$1@news.net.uni-c.dk...

>> Mit køler stadigvæk men ikke optimalt så der skal formodentlig bare efter
>> fyldes.
>
> Det er jo ikke 'normalt' at der tabes kølemiddel, det betyder at noget er
> utæt.

Det er meget normalt, alt efter alder....

>> Er det så Ford der skal det eller kan man selv?
>
> Kør hen til en uafhængig kølespecialist, fex Bosch eller lign.

Og betal en formue: 1.500,- +

> De har langt mere check på den slags.

Mere tjek på det end? Aircon kræver ikke den helt store eksamen..

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Roberto Saldo (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 30-05-05 12:51

Henrik B. wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> news:d7es6l$m44$1@news.net.uni-c.dk...
>
>
>>>Mit køler stadigvæk men ikke optimalt så der skal formodentlig bare efter
>>>fyldes.
>>
>>Det er jo ikke 'normalt' at der tabes kølemiddel, det betyder at noget er
>>utæt.
>
>
> Det er meget normalt, alt efter alder....
>
>
>>>Er det så Ford der skal det eller kan man selv?
>>
>>Kør hen til en uafhængig kølespecialist, fex Bosch eller lign.
>
>
> Og betal en formue: 1.500,- +

Alting koster jo noget.

>
>>De har langt mere check på den slags.
>
>
> Mere tjek på det end? Aircon kræver ikke den helt store eksamen..

End Ford ...

NHF (30-05-2005)
Kommentar
Fra : NHF


Dato : 30-05-05 10:45

Hej.

Jeg har en Volvo V40 som begyndte at lugte (læs: stinke) af våd hund. Jeg
købte noget klimarens og efter denne behandling er alt som nyt. Kloge
hoveder advare også mod bakterier i sådanne anlæg som også kan medføre
sygdom.

Mvh.

NHF



Palle S. (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Palle S.


Dato : 30-05-05 16:38




Jeg vil her prøve at skitsere min holdning til problemet


En auto ac pumpe er hvad man vil kalde en åben kompressor, derved forstås at
den har en akseltætning på krumtapakslen af pumpen
denne tætning fungerer ved to meget nøjagtig slebne ringe og oliefilm, når
anlægget ikke bruges i længere tid tørre olien ud og derved opstår en
utæthed
med kølemiddelmangel til følge og nedsat ydelse.

For at undgå denne udtørring er det en god ide at motionere anlægget 5-10
min om ugen hele året hvis man ellers ikke bruger det, dette forlænger den
tid der går inden anlægget skal serviceres på kølemiddelsiden. Det skal i
denne sammenhæng nævnes at anlægget jo er formidabelt til at dugge ruder af
med og derfor også en dejlig ting om vinteren.

I branchen findes der jo som i alle andre både seriøse og useriøse
reparatøre. Det med genbrug af kølemiddel på de maskiner jeg til dato har
set hos autobranchen er i mine øjne noget griseri, kølemiddel der har kørt i
et anlæg er i mere eller mindre grad opblandet med kompressorolie som så
kommer ned i maskinen lagertank
og bliver blandet med rester af alle de tidligere services kølemidler også
de som er havaret. Alle ac anlæg kommer ind under kategorien
transportkøleanlæg og er derfor endnu ikke belagt med afgift.
http://www.kmo.dk/dk-afgift.htm så med 100% dækningsbidrag burde 1 kg
kølemiddel ikke koste mere end 200 kr


Så anlæg der er helt tomme for kølemiddel eller får skiftet kompressoren
skal have skiftet tørrefiltret og evakueres grundigt, Tørrefiltret sikrer
kompressoren levetid' hvis der er ikke kondenserbare gasser eller andre
urenheder i i systemet nedbrydes lejer og ventiler forbløffende hurtigt, så
det der er sparet nu kan hurtigt vende tilbage som en dyr fornøjelse. Var
der nogen der sagde pisse i bukserne !!

Venligst
Palle S
Gmc Suv
med R12 ac retrofitted til 134a



Henrik B. (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 30-05-05 19:35


"Palle S." <jesus.elsker.dig@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:429b335b$0$63612$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Jeg vil her prøve at skitsere min holdning til problemet

Tak for et godt indlæg!

EU er iøvrigt på vej med en ny lovgivning på området, med bl.a. en maks.
fordampning per år på omkring 40 mg.

Og der køres forsøg med andre gasser, som f.eks. komprimeret CO2.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Palle S. (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Palle S.


Dato : 30-05-05 19:46



> Og der køres forsøg med andre gasser, som f.eks. komprimeret CO2.
>
Co2 kan ikke bruges i ac anlæg da det kondenseringstemperatur er for lav i
industri anlæg bruger man f.eks co2 som lavtryks kølemiddel og Nh3 som
højtryksdel

Palle



Ukendt (31-05-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-05-05 09:28


"Palle S." <jesus.elsker.dig@gmail.com> wrote in message
news:429b5f7b$0$63622$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>
> > Og der køres forsøg med andre gasser, som f.eks. komprimeret CO2.
> >
> Co2 kan ikke bruges i ac anlæg da det kondenseringstemperatur er for lav
i
> industri anlæg bruger man f.eks co2 som lavtryks kølemiddel og Nh3 som
> højtryksdel

Men man kan bruge R290 som fyldemedie, da denne gas ikke er med på listen
over HFC (ozonnedbrydende) gasser. Bilindustrien forsker ganske rigtigt i
Co2, men det vil stille MEGET store krav til tæthenden, da der skal et
væsentlig større tryk til at kunne køle med Co2 end f.eks med andre gasser
som R134a. Netop tætheden er i forvejen et problem for bilindustrien, da
mange af komponenterne skal forbindes med slanger og fittings.

Som du skrev før, så er det nødvendigt at skifte tørfilter hvis alt gassen
har været tappet af anlæget. Mondeo har dog ikke et sådan tørfilter, så her
sparer man denne udgift
Ford har valgt en anden filterløsning som også fungerer godt.

Jeg vil give dig ret i, at det egentlig er noget svineri at genbruge den
aftappede gas fra bilerne. Jeg tror ikke at filtreringen i de små fyldeanlæg
er særlig god, før gassen fyldes på igen. Det eneste som lider under det, er
kompressorens stempel/pakninger, men så kan værkstederne jo "tørre" en ny
kompressor til 10.000 Kr, på folk.

Det med at aktivere anlæget mindst en gang hver uge, plejer mange
bilfabrikanter også at skrive en instruktionsbogen, så der beder folk selv
om store udgifter hvis de ikke gider læse/følge disse anvisninger. Det er
ikke mere odiøst end at der også skal være olie på en motor og vand i
køleren.

--
Tom



Tommy S. (31-05-2005)
Kommentar
Fra : Tommy S.


Dato : 31-05-05 09:49

>Det med at aktivere anlæget mindst en gang hver uge, plejer mange
>bilfabrikanter også at skrive en instruktionsbogen, så der beder folk selv
>om store udgifter hvis de ikke gider læse/følge disse anvisninger. Det er
>ikke mere odiøst end at der også skal være olie på en motor og vand i
>køleren.

Jeg har altid mit A/C tændt.. hvorfor skulle man dog ikke det? :)
--
Tommy
http://www.hadereklamer.dk
http://www.yndlingsreklamer.dk
http://www.e-thoughts.com
http://www.irritation.dk

Ukendt (31-05-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-05-05 10:47


"Tommy S." <noway@no.nix> wrote in message
news:i59o9112svl5fgipk8g60n0hp0ppluhkr6@4ax.com...
> >Det med at aktivere anlæget mindst en gang hver uge, plejer mange
> >bilfabrikanter også at skrive en instruktionsbogen, så der beder folk
selv
> >om store udgifter hvis de ikke gider læse/følge disse anvisninger. Det er
> >ikke mere odiøst end at der også skal være olie på en motor og vand i
> >køleren.
>
> Jeg har altid mit A/C tændt.. hvorfor skulle man dog ikke det? :)

Det slides jo mere når det kører

og når man kører i en lam æske som min 115 hestes, så mangler man jo lidt i
toppen under acceleration, med mindre man giver FULD gas.

--
Tom



Tommy S. (31-05-2005)
Kommentar
Fra : Tommy S.


Dato : 31-05-05 11:48

On Tue, 31 May 2005 11:47:14 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>
>"Tommy S." <noway@no.nix> wrote in message
>news:i59o9112svl5fgipk8g60n0hp0ppluhkr6@4ax.com...
>> >Det med at aktivere anlæget mindst en gang hver uge, plejer mange
>> >bilfabrikanter også at skrive en instruktionsbogen, så der beder folk
>selv
>> >om store udgifter hvis de ikke gider læse/følge disse anvisninger. Det er
>> >ikke mere odiøst end at der også skal være olie på en motor og vand i
>> >køleren.
>>
>> Jeg har altid mit A/C tændt.. hvorfor skulle man dog ikke det? :)
>
>Det slides jo mere når det kører

Jah.. det gør det vel. Men det må man jo tage med. :)

>
>og når man kører i en lam æske som min 115 hestes, så mangler man jo lidt i
>toppen under acceleration, med mindre man giver FULD gas.

Ja det mærker jeg så heldigvis ikke så meget til i min.
--
Tommy
http://www.hadereklamer.dk
http://www.yndlingsreklamer.dk
http://www.e-thoughts.com
http://www.irritation.dk

Henrik B. (31-05-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 31-05-05 15:11


"Tommy S." <noway@no.nix> skrev i en meddelelse
news:f5go915fcd263td9n7gi6cfj2tcr14h9og@4ax.com...

>>og når man kører i en lam æske som min 115 hestes, så mangler man jo lidt
>>i
>>toppen under acceleration, med mindre man giver FULD gas.
>
> Ja det mærker jeg så heldigvis ikke så meget til i min.

Nej, mit slår automatisk fra, hvis jeg skulle få bruge for "overskud".

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Palle S. (31-05-2005)
Kommentar
Fra : Palle S.


Dato : 31-05-05 15:19


> Men man kan bruge R290 som fyldemedie, da denne gas ikke er med på listen
> over HFC (ozonnedbrydende) gasser. Bilindustrien forsker ganske rigtigt i
> Co2, men det vil stille MEGET store krav til tæthenden, da der skal et
> væsentlig større tryk til at kunne køle med Co2 end f.eks med andre gasser
> som R134a.
>
> Som du skrev før, så er det nødvendigt at skifte tørfilter hvis alt gassen
> har været tappet af anlæget. Mondeo har dog ikke et sådan tørfilter, så
> her
> sparer man denne udgift
> Ford har valgt en anden filterløsning som også fungerer godt.
>
> Tom
>
Nej man kan ikke bruge r290 i auto/transportkøleanlæg det vil europæisk
lovgivning ikke tillade

R290 er bare et andet navn for Propan gas

Det er korrekt man i hermetiske systemer med små fyldninger bruger
forskellige slags brændbare gasser men der er meget strenge krav til
fyldningsmængder og anlægsudførelse.

På en Mondeo har man bare bygget tørrefiltret ind i sugeakkumulatoren
hvilket kun fordyrer korrekt service,
defor er bla Mondeo en af de dyreste biler at lave ac på, men det har jo
altid været Fords motto.
Hvorfor lave det nemt og billigt nar vi kan lave det dyrt og besværligt

Her er lidt interessant læsning for køle wannabe´s

http://www.kmo.dk/dk-koelemidler.htm


Palle



Ukendt (31-05-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-05-05 16:53


"Palle S." <jesus.elsker.dig@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:429c726a$0$63702$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>> Men man kan bruge R290 som fyldemedie, da denne gas ikke er med på listen
>> over HFC (ozonnedbrydende) gasser. Bilindustrien forsker ganske rigtigt i
>> Co2, men det vil stille MEGET store krav til tæthenden, da der skal et
>> væsentlig større tryk til at kunne køle med Co2 end f.eks med andre
>> gasser
>> som R134a.
>>
>> Som du skrev før, så er det nødvendigt at skifte tørfilter hvis alt
>> gassen
>> har været tappet af anlæget. Mondeo har dog ikke et sådan tørfilter, så
>> her
>> sparer man denne udgift
>> Ford har valgt en anden filterløsning som også fungerer godt.
>>
>> Tom
>>
> Nej man kan ikke bruge r290 i auto/transportkøleanlæg det vil europæisk
> lovgivning ikke tillade

> R290 er bare et andet navn for Propan gas
>
> Det er korrekt man i hermetiske systemer med små fyldninger bruger
> forskellige slags brændbare gasser men der er meget strenge krav til
> fyldningsmængder og anlægsudførelse.

Det bruger vi som fyldemiddel i ca. 60% af alt det vi producerer til
køleindustrien på det stationære marked. Der er også andre medier som kan
anvendes, der er mindre miljøskadelige end R134a.
Der går ganske sikkert ikke mange år før R134a bliver lige så bandlyst som
Freon er i dag.

> På en Mondeo har man bare bygget tørrefiltret ind i sugeakkumulatoren
> hvilket kun fordyrer korrekt service,
> defor er bla Mondeo en af de dyreste biler at lave ac på, men det har jo
> altid været Fords motto.
> Hvorfor lave det nemt og billigt nar vi kan lave det dyrt og besværligt
>

Jeg har ellers fået at vide fra 3 forskellige kølemontører som har
serviceret min mondeo at filteret ikke skal skiftes i mondeo, det er det
heller ikke blevet sidst da jeg fik en anden kondensator i.

--
Tom



Palle S. (31-05-2005)
Kommentar
Fra : Palle S.


Dato : 31-05-05 17:54



> Jeg har ellers fået at vide fra 3 forskellige kølemontører som har
> serviceret min mondeo at filteret ikke skal skiftes i mondeo, det er det
> heller ikke blevet sidst da jeg fik en anden kondensator i.


>
> --
> Tom

Jeg tror du forveksler mekanikere med faglærte kølemontøre

Kodeordet her er korrekt service, økonomifusk kan vi alle lave


Palle


>
>



Ukendt (31-05-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-05-05 18:01


"Palle S." <jesus.elsker.dig@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:429c96c0$0$63647$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>
>> Jeg har ellers fået at vide fra 3 forskellige kølemontører som har
>> serviceret min mondeo at filteret ikke skal skiftes i mondeo, det er det
>> heller ikke blevet sidst da jeg fik en anden kondensator i.
>
>
>>
>> --
>> Tom
>
> Jeg tror du forveksler mekanikere med faglærte kølemontøre
>
> Kodeordet her er korrekt service, økonomifusk kan vi alle lave

Den ene var den lokale som fik opgaven, den anden var Bosch i Flensborg og
den sidste Ketner.

--
Tom



Palle S. (31-05-2005)
Kommentar
Fra : Palle S.


Dato : 31-05-05 18:24



>> Kodeordet her er korrekt service, økonomifusk kan vi alle lave
>
> Den ene var den lokale som fik opgaven, den anden var Bosch i Flensborg og
> den sidste Ketner.
>
> --
> Tom
>
Så er det jo som jeg formodede mekanikere med et 14 dages kursus i Hadsten
eller Lyngby tekniske skole

Når nu genierne igen bilder dig ind at der ikke sidder et tørrefilter i en
Mondeo så kan du jo give dem dette link
http://www.4s-europe.com/data/PDF/new5.pdf

Ment på den høflige måde

Palle



Desuden koster en grundig evakuering med efterfølgende udligning med inaktiv
gas og endnu en evakuering til 0 bar Torr ikke over 500 på Jysk






Ukendt (31-05-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-05-05 22:12


"Palle S." <jesus.elsker.dig@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:429c9dc1$0$63697$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>
>>> Kodeordet her er korrekt service, økonomifusk kan vi alle lave
>>
>> Den ene var den lokale som fik opgaven, den anden var Bosch i Flensborg
>> og den sidste Ketner.
>>
>> --
>> Tom
>>
> Så er det jo som jeg formodede mekanikere med et 14 dages kursus i Hadsten
> eller Lyngby tekniske skole
>
> Når nu genierne igen bilder dig ind at der ikke sidder et tørrefilter i en
> Mondeo så kan du jo give dem dette link
> http://www.4s-europe.com/data/PDF/new5.pdf
>
> Ment på den høflige måde

Ja, og Ford beskriver selv at hvis filteret har været åbent i mere end 2
timer så skal det skiftes

--
Tom



Palle S. (01-06-2005)
Kommentar
Fra : Palle S.


Dato : 01-06-05 05:44



> Ja, og Ford beskriver selv at hvis filteret har været åbent i mere end 2
> timer så skal det skiftes
>
> --
> Tom
>
Citat start

En MEGET god ting ved mondeo er også at den ikke har et tørfilter, så selv
om man skulle være så uheldig at få lidt luft ind i systemet så skal dette
filter ikke skiftes (halv dyrt).

Citat slut

Åbent i mere end 2 timer ?

Mere korrekt ville være udsat for atmosfærisk luft dvs. uden hfc tryk i
dette tilfælde, derfor som nævnt tidligere hvis

Citat start
Så anlæg der er helt tomme for kølemiddel eller får skiftet kompressoren
skal have skiftet tørrefiltret og evakueres grundigt, Tørrefiltret sikrer
kompressoren levetid' hvis der er ikke kondenserbare gasser eller andre
urenheder i i systemet nedbrydes lejer og ventiler forbløffende hurtigt, så
det der er sparet nu kan hurtigt vende tilbage som en dyr fornøjelse. Var
der nogen der sagde pisse i bukserne !!
Citat slut

Et tørrefilter indeholder andet en kun silicia gel til udtørring der er også
andre stoffer i
så man undgår syredannelser med materialevandring til følge

Palle



Ukendt (01-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-06-05 10:17


"Palle S." <jesus.elsker.dig@gmail.com> wrote in message
news:429d3cf8$0$63691$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>
> > Ja, og Ford beskriver selv at hvis filteret har været åbent i mere end 2
> > timer så skal det skiftes
> >
> > --
> > Tom
> >
> Citat start
>
> En MEGET god ting ved mondeo er også at den ikke har et tørfilter, så selv
> om man skulle være så uheldig at få lidt luft ind i systemet så skal dette
> filter ikke skiftes (halv dyrt).
>
> Citat slut
>
> Åbent i mere end 2 timer ?

Det er hvad Ford skriver i deres Technical Information System omkring mondeo
og ved adskilelse af aircondition. Jeg måtte jo lige læse hvad Ford skriver
når nu værksteder som har haft i bil i fingrene ikke kan komme med rigtige
oplysninger.

--
Tom



Palle S. (01-06-2005)
Kommentar
Fra : Palle S.


Dato : 01-06-05 10:58


> Det er hvad Ford skriver i deres Technical Information System omkring
> mondeo
> og ved adskilelse af aircondition. Jeg måtte jo lige læse hvad Ford
> skriver
> når nu værksteder som har haft i bil i fingrene ikke kan komme med rigtige
> oplysninger.
>
> --
> Tom
>
Mon ikke vi har fået dette emne uddebatteret nu !

Min konklusion er så at det er netop meget dyrt at få repareret sit aircon
korrekt (især hos Ford)

Min gamle mester gav 12.000 for udskiftning af Condenser og sefølig
Tørrefilter/Sugeaakkumulator + moms


Vh.
Palle

Faglært køletekniker
med 25 års erfaring


Gmc Suv aka Astrovan på hvide skiver
R12 a/c anlæg retrofitted til 134a

P.S. Der er himmelvid forskel på priser i denne branche afhængig af hvor i
fødekæden man befinder sig



JensF (01-06-2005)
Kommentar
Fra : JensF


Dato : 01-06-05 13:35

Palle S. wrote:

>
> P.S. Der er himmelvid forskel på priser i denne branche afhængig af hvor i
> fødekæden man befinder sig
>

Hvordan "snyder" man sig til en plads længere oppe i fødekæden?
--

Jens F (som gerne betaler - men ikke mere end strengt nødvendigt)

Palle S. (01-06-2005)
Kommentar
Fra : Palle S.


Dato : 01-06-05 17:57


> Hvordan "snyder" man sig til en plads længere oppe i fødekæden?
> --
>
> Jens F (som gerne betaler - men ikke mere end strengt nødvendigt)

Man snyder ikke det hedder at forhandle

Palle



Jens (01-06-2005)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 01-06-05 21:21

Palle S. <jesus.elsker.dig@gmail.com> wrote:

> > Hvordan "snyder" man sig til en plads længere oppe i fødekæden?
>
> Man snyder ikke det hedder at forhandle
>
Et godt udgangspunkt for en forhandling er viden om "modpartens"
smertegrænse.

Er der nogen staldtips at hente her?
--

Jens F
(min mailadresse er god nok)

Palle S. (01-06-2005)
Kommentar
Fra : Palle S.


Dato : 01-06-05 21:41


>
> Er der nogen staldtips at hente her?
> --
>
> Jens F
> (min mailadresse er god nok)

Ja men spørg på mail til konkrete ting

Palle



Christian Nedergaard (01-06-2005)
Kommentar
Fra : Christian Nedergaard


Dato : 01-06-05 14:15


"Palle S." <jesus.elsker.dig@gmail.com> wrote in message
news:429b335b$0$63612$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> Så anlæg der er helt tomme for kølemiddel eller får skiftet kompressoren
> skal have skiftet tørrefiltret og evakueres grundigt,

Ved du om der er tørrefilter i en Peugeot 406?

Jeg har så sent som igår fået skiftet condenseren, da det viste sig at den
var utæt. På fakturaen står der intet om et tørrefilter, men derimod noget
om:

kondenser,
evakuering & fyldning af A.C NT,
kølemiddel incl. afgift 148 kr,
Diverse

Skulle der også have været skiftet et tørrefilter?

mvh Christian




Ukendt (01-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-06-05 14:17


"Christian Nedergaard" <notvalid@nospam.com> wrote in message
news:429db488$0$294$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Palle S." <jesus.elsker.dig@gmail.com> wrote in message
> news:429b335b$0$63612$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> >
> > Så anlæg der er helt tomme for kølemiddel eller får skiftet kompressoren
> > skal have skiftet tørrefiltret og evakueres grundigt,
>
> Ved du om der er tørrefilter i en Peugeot 406?
>
> Jeg har så sent som igår fået skiftet condenseren, da det viste sig at den
> var utæt. På fakturaen står der intet om et tørrefilter, men derimod noget
> om:
>
> kondenser,
> evakuering & fyldning af A.C NT,
> kølemiddel incl. afgift 148 kr,
> Diverse
>
> Skulle der også have været skiftet et tørrefilter?

Samme tanker har jeg

--
Tom



Palle S. (01-06-2005)
Kommentar
Fra : Palle S.


Dato : 01-06-05 17:56


> Skulle der også have været skiftet et tørrefilter?
>
> mvh Christian

Går den så går den !

hvor mange timer er der brugt, er der brugt nitrogen

Hvad kostede Condenseren
Hvad kostede sporstoffet

Bilen er fra fabrikken udstyret med tørre filter ja

http://www.4s-europe.com/data/PDF/FSE0201-185.pdf

Palle




Christian Nedergaard (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Christian Nedergaard


Dato : 02-06-05 13:18


"Palle S." <jesus.elsker.dig@gmail.com> wrote in message
news:429de8ac$0$63607$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> > Skulle der også have været skiftet et tørrefilter?
> >
> > mvh Christian
>
> Går den så går den !
>
> hvor mange timer er der brugt, er der brugt nitrogen
>
> Hvad kostede Condenseren
> Hvad kostede sporstoffet
>
> Bilen er fra fabrikken udstyret med tørre filter ja
>
> http://www.4s-europe.com/data/PDF/FSE0201-185.pdf
>
kondenser,
evakuering & fyldning af A.C NT,
kølemiddel incl. afgift 148 kr,
Diverse

Der er brugt 2 timer
Betyder NT nitrogen?
Condenseren kostede ca 1200 + moms
Jeg tror ikke der er sporstof i 2. gang (fremgår ikke af faktura)

Jeg kom af med 3700 incl moms ca.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408622
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste