Så fik jeg en ny motor på, men...
Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-06-01 00:03

....den kører ikke som den skal
Jeg købte jo en motor der havde gået 23k km og byttede min gamle motor væk.
Jeg fik at vide at jeg bare kunne tage de bedste dele, og blande som jeg nu
havde lyst til (flink forhandler (midtjysk mc, Pårup)).
Derfor gad jeg da ikke at beholde mine gamle karburatorer, der jo har gået
dobbelt så langt og var dækket af oliesnask. Den ny motor og dens karbs
havde stået stille et år forresten.
Nå, men jeg fik sat motoren på, men da jeg endelig fik den startet ville
den kun køre med chokeren helt slået til, men så gik den til gengæld også
pænt jævnt. I de 1ste 15 sek kunne den godt tage gassen fra gashåndtaget
oveni chokeren, men derefter ville motoren sætte ud, når man rørte gasseren
:-/ Hvis man slipper den hurtigt nok, kan motoren køre videre med chokeren.
Og hvis man slår chokeren fra dør den også
Det hele lugter jo lidt af
karburator-der-har-stået-stille-i-lang-tid-syndromet, men hvor er det lige
det går galt? Den drikker fint af sutteflasken (½liters flaske som
benz-slangen er sat i, og virker som sutteflaske), og det ser ud til at
svømmerventilerne virker fint, for den labrer i sig i et stykke tid,
hvorefter det stopper.
Hmm, hvor er det mon galt?... En stoppet dyse måske? Hjæææælp!

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Mads Stetter

Dato : 01-06-01 06:17

------------SNIIIIIIIIIP-----------
> [...]
> hvorefter det stopper.
> Hmm, hvor er det mon galt?... En stoppet dyse måske? Hjæææælp!

Nu har du vel husket at lave udlufning til den ½ liters flaske?

--
Med Venlig Hilsen
Mads Stetter

Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-06-01 08:40

"Mads Stetter" <stetzo@worldonline.dk> skrev:

> væk.
> nu
> >
> ------------SNIIIIIIIIIP-----------
> >
> Nu har du vel husket at lave udlufning til den ½ liters flaske?

Nej, jeg tager flasken af når svømmerhusene er fyldt. Det burde vel at være
lige så godt.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Fer

Dato : 01-06-01 09:39

Hmm, tjae..

Et lille stykke tid skulle den kunne køre på det der står i

svømmerhusene,

men det kan den jo også.. prøv at lave en udluftning i flasken, og prøv

igen.. evt. lige smide tanken på hurtigt!

mvh Tommy Fer

Fra : Fer

Dato : 01-06-01 09:45

hmm, kommer lige med en lidt mere detaljeret forklaring.. efter mit hoved...

Når man køre sørger svømmeren for at svømmer huset er konstant fyldt...
sådan som du afprøver den, vil det forsvinde stille og roligt, i mine øjne
kan det godt være at karbuen er designet til at havde max i svømmer hus,
eller sgår den skidt...

mvh Tommy Fer

Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-06-01 10:13

"Fer" <fer@cool.dk> skrev:
> [...]
> kan det godt være at karbuen er designet til at havde max i svømmer hus,

Ja, det er jo nok rigtigt, men jeg har jo brugt det system før uden
problemer, så jueg tvivler på at det er her det er galt
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Fer

Dato : 01-06-01 12:45

hmm, tjae.. ved ikke rigtigt hvad jeg skal sige *g*

Når men prøv... det er simpelhen bare om at forsøge sig ad..

Hvis de har stået længe kan der være kondens vand... dræn dem, prøv

igen..

eller endnu bedre, skil dem ad... rens dem grundigt...

Fra : Brian

Dato : 01-06-01 16:57

--
**** W.A.F ****
"SNIIIIIIIIIIIIIIPPPP

Jeg skilte selv mine ad da bold ´oren havde stået vinteren over. Jeg fandt
faktisk en" Hel del" skidt i dyserne, opg hvor det nu ellers kunne snige sig
ind.
Så det kan godt betale sig at skille skidtet ad og rense dem. Noget du kan
gøre, hvis nu den ikke får benz, er at løsne luftskruen/svømmeskruen, og se
om der kommer benzin, og skidt ud!!!. Begge kan være løsningen på dit
problem

Brian W.
" Som snart bliver expert i karborider på bold´ Oren. puha da"

Fra : Armand

Dato : 02-06-01 00:33

Brian <brian.W@mail.stofanet.dk> skrev i en

> Noget du kan gøre, hvis nu den ikke får benz, er at løsne luftskruen /
> svømmeskruen, og se om der kommer benzin, og skidt ud!!!.

Svømmerhustes bund- skrue/ventil - mener du vel?

--
Armand

Fra : Armand

Dato : 02-06-01 01:07

> [...]
gasseren
> Det hele lugter jo lidt af
karburator-der-har-stået-stille-i-lang-tid-syndromet,

Tjaeh :-/

Du har gjort samme fejl som ham (hvem var det nu) der købte en gsx 400 i
papkasser: Gamle sager skal efterses og nusses om i gennemgribende
omfang
inden at man monterer dem til brug
Det havde jo også været ulige lettere at checke karburatorerne imens at
du stadig havde dem i hånden :-/

--
Armand.
(der lider af at han ikke(?) kunne checke for overspændte cylinderbolte

Fra : Jes Vestervang

Dato : 02-06-01 16:18

Armand wrote:

> [...]
> omfang
> inden at man monterer dem til brug
> Det havde jo også været ulige lettere at checke karburatorerne imens at

Ja, det tænkte jeg også på, men motoren havde kun stået stille siden sidste
sommerferie, og så var jeg jo lidt doven
Anyways... Jeg fandt ud af at (som Fer også sagde! det altså bare var
½litersflasken der kom vakuum i Det plejer ellers at virke godt nok,
men 'plejer' er åbenbart død
Nå, men jeg fik skidtet samlet. Den gik stadig lidt sjovt i tomgang, sådan
lidt ligesom når den er ved at køre tør. Efter at jeg havde kørt 20-25 km
gik det dog helt over, og nu kører den bare perfekt!
Jeg havde lige tanken afmonteret igen for at tjekke kølervæskestanden, og
der var åbenbart ikke plads til mere. Jeg synes egentlig at det er lidt
underligt, for der burde da at kunne komme en hel del luftbobler i
systemet, men gjorde der jo åbenbart ikke.

Nåjo (flov ting følger)!
Jeg fandt ud af hvorfor gixxeren var så sløv før. Da jeg havde låget af de
ny karburatorer for at tjekke membranerne, fik jeg ikke fjederen til
spjældene til at sidde rigtigt mod låget. Det fandt jeg ud af da jeg, med
fingrene, løftede lidt i spjældene og erfarede at de ikke kunne åbne mere
end omkring 3/5. Hmmm, tænkte jeg og prøvede så lige at mærke efter på de
gamle karbs... her var den sgu også gal! Så var det mysterie jo opklaret
:-/ Pudsigt nok var jeg ellers ret forsigtig med at få fjedrene til at
sidde rigtigt, sidst jeg havde kaburatorerene adskilt, men det har jo
åbenbart ikke været nok
Måske Jon Larsen og Jesper Lillesø (?) også lige skulle tjekke deres
karburatorer, da de vist ikke havde mere end 20-30 hk. Min egen havde jo
kun 30 hk med de forkert-siddende fjedre.
Btw skal gixxeren nok have mindst 40 (sikkert mere) på baghjulet nu, hvis
den havde 32 (med m-max) før!

Hmm, hvad resulterede det i?
--
mvh Jes Vestervang - nu på 2 hjul igen!
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Armand

Dato : 03-06-01 00:35

> [...]
lidt
> underligt, for der burde da at kunne komme en hel del luftbobler i
> systemet, men gjorde der jo åbenbart ikke.

Vær sikker på at få udluftet de fornødne steder á: På kølevandspumpen
(en
lille skrue øverst i siden af pumpehuset!), på termostathuset (øverst)
og evt. på andre højtliggende slanger!!!

> [...]
> jo kun 30 hk med de forkert-siddende fjedre.
> Btw skal gixxeren nok have mindst 40 (sikkert mere) på baghjulet nu,

Ohh! Hot tip!

> Hmm, hvad resulterede det i?

Primært olie-lækage, som jeg først regnede for at skyldes en manglende
cylinderbolt-pakning på "gulvet" af topstykket! Men det har aftaget med
tiden.
Tilbage er så respekten/frygten for en blæst toppakning, hvorfor jeg
sparer den videst muligt for max.belastning, sej-træk (især i kold
tilstand) og at blive kørt meget varm (tomgang og kø-kørsel) indtil at
jeg kan komme til at renovere gevindet (skal have rette "japanske
pullimut-gevind" -reparationsbøsning hjem først - og firmaet har sæde i
København, hvor man ikke respekterer kunders behov og først leverer når
det passer ind i dagsformen )
Arbejdet havde været ulige lettere at udføre da motoren alligevel lå på
jorden undervejs fra den tysk indkøbte og over i min. Men hvor meget jeg
end ville ønske at sælger havde gjort det, er det urealistisk at
forvente at han javde sagt: "forresten: Jeg tror at jeg kom til at
overspænde en cylinderbolt" - da jeg var på vej ud af døren :-/

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 03-06-01 16:35

Armand wrote:

> Vær sikker på at få udluftet de fornødne steder á: På kølevandspumpen
> (en lille skrue øverst i siden af pumpehuset!)

Ohh! Den tænkte jeg ikke lige over. Jeg har også bemærket at 'zukien bliver
varmere end den tidligere har gjort

>, på termostathuset (øverst)

Det er der dækslet sidder, så den er tjekket

> og evt. på andre højtliggende slanger!!!

Ok

> til
>
> Ohh! Hot tip!

Jeps, jeg tror lige jeg sender dem en privat email.

> [...]
> pullimut-gevind" -reparationsbøsning hjem først - og firmaet har sæde i
> København, hvor man ikke respekterer kunders behov og først leverer når

Det er træls, når det er sådan ... og så især når man er nødt til at
handle hos sådan en forretning

> [...]
> forvente at han javde sagt: "forresten: Jeg tror at jeg kom til at
> overspænde en cylinderbolt" - da jeg var på vej ud af døren :-/

Det ville nok lige være lidt for optimistisk at regne med det, ja

Fra : Jon Larsen

Dato : 04-06-01 14:09

> [...]
> fingrene, løftede lidt i spjældene og erfarede at de ikke kunne åbne mere
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Det er i hvert fald ikke det der er galt på min....
Den har bare mistet pusten i det øverste område....
Ville sq være rart hvis modellen selv sagde hvad der er galt med den.

Hmmm... kan "gamle" tændrør med slidte gevinder, gøre at der kunne være en
lille utæthed ( Falsk luft ) den vej ind, så kompressionen formindskes ????

Jeg kan ikke hitte ud af det..... alle dele i karburatorene er gennemgået og
de er iorden...
Så er der efterhånden kun ventiler, cylindre og stempler tilbage... men det
vil jeg helst ikke selv rode med...

En evt. prøvetur på modellen til en med erfaring i fejlfindning tilbydes...
skal nok give benzin, kaffe/øl og kage...

Skriv for evt. flere oplysninger om problemet....

--
MVH.
Jon larsen.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 04-06-01 16:16

Jon Larsen wrote:

> xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
>
> Det er i hvert fald ikke det der er galt på min....
> Den har bare mistet pusten i det øverste område....

Nøjagtig samme symptom som min led af.

> Ville sq være rart hvis modellen selv sagde hvad der er galt med den.

Ja, det will æ wær' så rææng

> Hmmm... kan "gamle" tændrør med slidte gevinder, gøre at der kunne være en
> lille utæthed ( Falsk luft ) den vej ind, så kompressionen formindskes
> ????

Gevindet på tændrørene bliver altså ikke bare slidt, men det gør det i
topstykekket hvis tændrøret sidder løst, og derved kan knalde hårdt op og
ned i gevindet =

> Jeg kan ikke hitte ud af det..... alle dele i karburatorene er gennemgået
> og de er iorden...

Så hit u' af hvor du ka' hitte u' a'et!
Problemet er jo at fjederen smutter til siden og af knoppen, i samme
øjeblik som man sætter låget på karb'en. Stik en finger ind i indsugning og
se hvor meget du kan løfte spjældet. Du skal bare lige have luftfilteret
af, men det er ikke mere end 6 skruer du skal løsne.

> Så er der efterhånden kun ventiler, cylindre og stempler tilbage... men
> det vil jeg helst ikke selv rode med...

Nej, så kan man hurtigt ødelægge mere end der allerede er i stykker

> En evt. prøvetur på modellen til en med erfaring i fejlfindning
> tilbydes... skal nok give benzin, kaffe/øl og kage...

Hvor i verden er det nu at du befinder dig? Ikke at jeg tror at jeg har så
meget at bidrage med (udover at stikke finger i karb :)

Fra : Jon Larsen

Dato : 04-06-01 19:48

> [...]
> se hvor meget du kan løfte spjældet. Du skal bare lige have luftfilteret
> af, men det er ikke mere end 6 skruer du skal løsne.

Hmmmm.. mon så det også er der for at der ikke er den store forskel på fuld
rulle og næsten fuld rulle... Kan ikke mærke nogen forskel på det..... andet
end at den tar et minimum af flere omdr. når jeg ruller gassen en bit af...

Det er i hvert fald noget biks det hele er det... .

Fra : Jes Vestervang

Dato : 04-06-01 21:51

Jon Larsen wrote:

> [...]
> fuld rulle og næsten fuld rulle... Kan ikke mærke nogen forskel på
> det..... andet end at den tar et minimum af flere omdr. når jeg ruller

Sådan havde min det også før, nu du nævner det. Prøv lige tricket med at
hive luftfilteret af og give spjældet derinde et løft med fingeren.

> Det er i hvert fald noget biks det hele er det... .

Det er det også med min nye motor; 2. gear er kaput Den giver sådan
nogle sære (brutale og onde) rusk ved fuld hane i 2. gear som om den lige
hopper i frigear en brøkdel af et sekund en gang i mellem. Jeg har jo
heldigvis 1 måneds garanti, men nu skal jeg til at hive motoren af igen...
Øv, altså, og nu var jerg jo ellers lige så glad for at det hele virkede :-/

Fra : Armand

Dato : 04-06-01 21:37

Jon Larsen <Jon.Larsen@image.dk> skrev i en

> Hmmm... kan "gamle" tændrør med slidte gevinder, gøre at der kunne
være en
> lille utæthed ( Falsk luft ) den vej ind, så kompressionen formindskes
????

Start motoren og pøs noget sulfovand på imens at den er kold (ellers vil
man ikke kunne se noget for damp!), hvorved enhver utæthed vil vise sig
som bobler eller krybende skum (= fine små bobler i stor mængde)!

> [...]
> En evt. prøvetur på modellen til en med erfaring i fejlfindning
> tilbydes... skal nok give benzin, kaffe/øl og kage...

Hvad med et GSXR 250 stævnemøde ved et ordentligt rullefelt, så man kan
sammenligne hvilken og hvad med 100% sikkerhed!?

--
Armand.

Fra : Jon Larsen

Dato : 05-06-01 13:39

Så fik jeg dyret til at køre meget bedre... havde jo pillet lidt ved nålene
også...
Idag satte jeg dem så til bage til original-positionen, og lavede
fjeder-tricket...
Og vupti, straks kørte den meget bedre....
Ved ikke om den køre 100% iorden.. men det har i hvert fald hjulpet
gevaldigt..

Lagde i øvrigt mærke til et par ting da jeg havde det hele skilt ad...

Indsugnings-studsene have en masse bitte-små revner uden at være helt
revnet igennem så der var hul... tyder på de er ved at være møre...

Da jeg havde samlet karbs'ne uden at sætte filter-kassen på, startede jeg
lige maskinen og gassede lidt op.... ud fra luftindtaget på karbs'ne stod
der små nydelige benzinskyer... det er vel ikke optimalt ????

Fandt ud af at hvis man holder fingeren for slangen til vaccum-ventilen kan
den suge så hårdt at det gør ondt i den finger man holder for !!!!! avs

Fandt også ud af at man skal sikre sig at lågene på karberne slutter tæt..
ellers brummer den så sjovt og så skal man skille det hele ad igen...

Det var lidt fra dagens erfaringer.... så er jeg blevet det klogere.....

Fra : Armand

Dato : 05-06-01 15:22

> Indsugnings-studsene have en masse bitte-små revner uden at være helt
> revnet igennem så der var hul... tyder på de er ved at være møre...

Udfør fluks lækagetest v.h.a. "Startspray-tricket"!

Forøvrigt en overraskende dyb "laserlyd" at den bette 250'er har fået
sig !!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-06-01 16:11

Armand wrote:

> [...]
>

> Udfør fluks lækagetest v.h.a. "Startspray-tricket"!
>
> Forøvrigt en overraskende dyb "laserlyd" at den bette 250'er har fået

Nejnejnej!!! Ikke friste mig, Armand
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSXR250 - med std. udst. & TS125ER

Fra : Jon Larsen

Dato : 06-06-01 14:06

> Forøvrigt en overraskende dyb "laserlyd" at den bette 250'er har fået
> sig !!
>
> --
> Armand.
>

> xxxxxxxxxxxxxxxxx

Jeps.. Jeg synes den er herlig Folk lure lige en extra gang når jeg
starter den, for umiddelbart ligner den jo ikke en der siger alverden... Men
det gør den altså

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-06-01 16:16

Jon Larsen wrote:

> [...]
> Idag satte jeg dem så til bage til original-positionen, og lavede
> fjeder-tricket...
> Og vupti, straks kørte den meget bedre....

DFM strikes again!

> Ved ikke om den køre 100% iorden.. men det har i hvert fald hjulpet
> gevaldigt..

Så er det ikke kun mig, der ikke kan finde ud af at samle en karburator
ordentligt

=

> Indsugnings-studsene have en masse bitte-små revner uden at være helt
> revnet igennem så der var hul... tyder på de er ved at være møre...

Er der ikke noget med at man kan blødgøre/opfriske gummiet med noget
silikonesnask?

> Da jeg havde samlet karbs'ne uden at sætte filter-kassen på, startede jeg
> lige maskinen og gassede lidt op.... ud fra luftindtaget på karbs'ne stod
> der små nydelige benzinskyer... det er vel ikke optimalt ????

Det kan måske være pga. vakuumslangen. Min egen går sært, hvis den ikke er
blokeret. Det ødelæger nok et eller andet nødvendigt vakuum i
karburatorerne.

> Fandt ud af at hvis man holder fingeren for slangen til vaccum-ventilen
> kan den suge så hårdt at det gør ondt i den finger man holder for !!!!!
> avs

Hmm, sugemærker på fingrene... spøjst

> Fandt også ud af at man skal sikre sig at lågene på karberne slutter tæt..
> ellers brummer den så sjovt og så skal man skille det hele ad igen...
>

> Det var lidt fra dagens erfaringer.... så er jeg blevet det klogere.....

....og det gør vi andre jo også, når der deles ud af de nye opdagelser

Fra : Armand

Dato : 05-06-01 20:50

> .................. vakuumslangen. Min egen går sært, hvis den ikke er
> blokeret. Det ødelæger nok et eller andet nødvendigt vakuum i
> karburatorerne.

Nope!
Den medfører tilgang af masser af falsk luft!

Det vacuum, der giver slangen sin betegnelse, forekommer inde i stutsen
på topstykket (= foran gasspjældet!), og benyttes til at åbne for
bensinhanen - Mere fikumdik er der ikke i det!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-06-01 22:51

Armand wrote:

> Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en

> Nope!
> Den medfører tilgang af masser af falsk luft!

Det vil sige falsk luft = alt for mager blanding?

> Det vacuum, der giver slangen sin betegnelse, forekommer inde i stutsen
> på topstykket (= foran gasspjældet!), og benyttes til at åbne for
> bensinhanen - Mere fikumdik er der ikke i det!

Men det kan altså godt passe at det giver dårlig motorgang, når den kan
suge fri luft ind i vakuumslangen?

Fra : Armand

Dato : 06-06-01 15:01

> Det vil sige falsk luft = alt for mager blanding?

Jup!
Akkurat!

> Men det kan altså godt passe at det giver dårlig motorgang, når den
> kan suge fri luft ind i vakuumslangen?

Jup!
Såvel som igennem løse forbindelser og revner i gummistutsene!!!

Derfor er en detektering af utætheder (á startspray-trick'et!) ikke
uvæsentlig såvel for motorgangen, som for stemplernes oerlevelse i
længden

--
Armand.