Fabia: Ændring fra l/100km til km/l
Fra : Kent Glerup

Dato : 27-05-05 19:29

Hejsa folkens

Synen at have læst her i gruppen at forbrugsmåleren kan ændres til
km/l?!?
Vognen har lige været til service idag, hvor jeg bad dem undersøge
muligheden. Den står dog stadig til l/100km... Og mekanikeren havde
(heller ikke om dette) skrevet nogen bemærkninger til det.

Hvordan skal man egentlig forholde dig til følgende:
Ved afleverringen be'r jeg udtrykkeligt om at blive kontakte hvis der
skal laves mere end aftalt!
Bagerste bremseklodser bli'r skiftet (ikke aftalt).
Motoren bliver (igen) påfyldt ca. en halv liter for meget..
Værkstedet har fået 4 liter olie (Castrol RS 10W/60 :))) udleveret,
motoren skal ha' 3.2l ved olieskift, resten er tilsyneladende
forsvundet, muligvis i motoren :(

MVH
Kent Glerup

Fra : Thomas

Dato : 27-05-05 20:14

> Værkstedet har fået 4 liter olie (Castrol RS 10W/60 :)))

På en Skoda Fabia??? Hvilken motor sidder der i din bil - den motorolie der
skal ikke bruges på alm. biler!

--
Thomas Krath

Fra : Kent Glerup

Dato : 27-05-05 20:27

On Fri, 27 May 2005 21:13:34 +0200, "Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com>
wrote:

>På en Skoda Fabia??? Hvilken motor sidder der i din bil - den motorolie der
>skal ikke bruges på alm. biler!

Det må den såmænd gerne! Den går også godt på det.

Motoren er en 1,4 16V 101HK. Let optimeret, yder 114HK på krumtappen.

MVH
Kent Glerup

Fra : Henrik B.

Dato : 28-05-05 02:24

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:jrse91llcba5u97ifd04dhl8aj8d4de7eq@4ax.com...

Også min tanke...

> Det må den såmænd gerne! Den går også godt på det.

Ja selvfølgelig må den det, men det ville være bedre med en 0W-40 (eller
5W-40) olie.

Fra : Kent Glerup

Dato : 28-05-05 06:30

>Ja selvfølgelig må den det, men det ville være bedre med en 0W-40 (eller
>5W-40) olie.

Så si'r vi det..

Nu hvor mit håbløse olievalg er blevet sagligt kommenteret, er der så
nogen der har svar på 1/100km v. km/l spørgsmålet?

MVH
Kent Glerup

Fra : Thomas Landberg

Dato : 30-05-05 09:39

> Så si'r vi det..
>
> Nu hvor mit håbløse olievalg er blevet sagligt kommenteret, er der så
> nogen der har svar på 1/100km v. km/l spørgsmålet?

Er du ikke fra Nordjylland? Så skal du være velkommen til at kigge forbi
Hjallerup og jeg skal klare omskiftningen gratis for dig.

--

MVH

Thomas Landberg
Ex. Skoda Fabia 1.9TDi/Seat Altea 2.0 16V TDi DSG
www.bokstuning.dk

Fra : Kent Glerup

Dato : 30-05-05 16:37

On Mon, 30 May 2005 10:39:07 +0200, "Thomas Landberg"
<thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> wrote:

>Er du ikke fra Nordjylland? Så skal du være velkommen til at kigge forbi
>Hjallerup og jeg skal klare omskiftningen gratis for dig.

Nope.. Vestjylland.
Har lige været forbi værkstedet idag (de skulle lige tappe en halv
liter olie af...). Ifølge dem er det kun de allerseneste Fabia'er det
kan gøres på. Kan det passe?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-05-05 07:39

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:vcpe91hs6gjg43ustcsvg4makutvmdf20k@4ax.com...

> Synen at have læst her i gruppen at forbrugsmåleren kan ændres til
> km/l?!?

Kommer sikkert an på hvor gl. den er, jeg gætter på de første ikk har den
option.

Den står dog stadig til l/100km... Og mekanikeren havde
> (heller ikke om dette) skrevet nogen bemærkninger til det.

De har jo travlt, de skal jo overfakturere 12 biler om dagen ;).

> Bagerste bremseklodser bli'r skiftet (ikke aftalt).

Bremser syntes jeg er ok de bare skifter, det er et sikkerhedssprgs. Men det
undre at det var de bagerste, måske har du kørt med trukket håndbremse?, så
forsvinder de hurtigt.

> Værkstedet har fået 4 liter olie (Castrol RS 10W/60 :))) udleveret,

Overkill, den olie er ikke beregnet til surt hverdags-brug.

> motoren skal ha' 3.2l ved olieskift, resten er tilsyneladende
> forsvundet, muligvis i motoren :(

Forsvundet ja, men sikkert ikke i motoren ;). Hvad er niveauet på
oliepinden?, hvis det er kommet på den skal det være godt over max..

Fra : Kent Glerup

Dato : 28-05-05 10:32

On Sat, 28 May 2005 08:39:04 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

> [...]
>meddelelse news:vcpe91hs6gjg43ustcsvg4makutvmdf20k@4ax.com...

>Kommer sikkert an på hvor gl. den er, jeg gætter på de første ikk har den

Gammel og gammel... en 03'er.

>Bremser syntes jeg er ok de bare skifter, det er et sikkerhedssprgs. Men det
>undre at det var de bagerste, måske har du kørt med trukket håndbremse?, så
>forsvinder de hurtigt.

Man kører ikke med trukket håndbremse i en Fabia! Den har en ret
infernalsk hyletone som advarsel. Sidst jeg så til dem, for en lille
måned siden, så alt også fint ud...

>Overkill, den olie er ikke beregnet til surt hverdags-brug.

Tjahh.. Det er en fantastisk sommerolie. Motoren går utrolig lækkert
på den. Den skal alligevel ha' ny olie før vinter, bli'r formentlig en
0W/40.

>Forsvundet ja, men sikkert ikke i motoren ;). Hvad er niveauet på
>oliepinden?, hvis det er kommet på den skal det være godt over max..

Max = Skraveret felt slutter, niveauet er ca 5mm over dette.

MVH
Kent Glerup

Fra : Henrik B.

Dato : 28-05-05 12:06

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:8deg911gkbvh3r40a7g1cpfkstc48s7qls@4ax.com...

> Max = Skraveret felt slutter, niveauet er ca 5mm over dette.

Så har de overfyldt = ikke sundt. Få værkstedet til at påfylde korrekt
mængde! 5 mm er forholdsvis meget på en oliepind. De har garanteret på hele
dunken - når nu du ikke kan/vil benytte deres olie.

Husk at oliestand skal kontrolles 5 - 10 minutter efter en køretur. Ikke når
bilen har stået natten over.

Fra : Kent Glerup

Dato : 28-05-05 12:13

On Sat, 28 May 2005 13:06:08 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>mængde! 5 mm er forholdsvis meget på en oliepind. De har garanteret på hele
>dunken - når nu du ikke kan/vil benytte deres olie.

Er også min konklusion. Jeg havde en længere diskussion med værkstedet
over telefonen. De blev ved med at påstå at den skulle ha' påfyldt 3,8
liter ved olieskift, samt at det ikke var noget problem hvis den stod
lidt over max. De påstod endda at de ekstra 0,6 liter kunne være pga.
en ny type oliefilter!!

Jeg er dog ikke den eneste Fabia-ejer der har oplevet dette. Det er
åbenbart lige rigeligt krævende for mekanikerne at overskue at det kun
er 1,4 MPI'erne der skal ha' 4 liter...

>Husk at oliestand skal kontrolles 5 - 10 minutter efter en køretur. Ikke når
>bilen har stået natten over.

Ved det. Men det gi'r faktisk ikke nogen målbar forskel på min motor.

MVH
Kent Glerup

Fra : Henrik B.

Dato : 28-05-05 13:54

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:3ckg91p2n2f5kjbotvf3rv3239dm6scrao@4ax.com...

> [...]
> liter ved olieskift, samt at det ikke var noget problem hvis den stod
> lidt over max. De påstod endda at de ekstra 0,6 liter kunne være pga.

*ROFL* Nu du er igang, skift værksted...

Fra : Kent Glerup

Dato : 28-05-05 20:36

On Sat, 28 May 2005 14:54:17 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
>meddelelse news:3ckg91p2n2f5kjbotvf3rv3239dm6scrao@4ax.com...

>*ROFL* Nu du er igang, skift værksted...

Nu skal du ikke få mig igang...

Det er faktisk det andet værksted der har overfyldt min motor..
Et tredje værksted er kasseret på deres manglende vilje til ordne
garantiarbejde (knirkende instrumentbræt, har selv klaret det).

Har faktisk målt mig frem til at den har fået ca. 0,6-0,7 liter for
meget, hvilket passer næsten for godt med de 4 liter ialt...

Fra : Henrik B.

Dato : 28-05-05 21:27

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:tqhh915d0arngmkhghbq78hdee03a4aati@4ax.com...

> Nu skal du ikke få mig igang...

Heh heh...

> Det er faktisk det andet værksted der har overfyldt min motor..
>
> Har faktisk målt mig frem til at den har fået ca. 0,6-0,7 liter for
> meget, hvilket passer næsten for godt med de 4 liter ialt...

Tjah.....amatører, klamphuggere, lalleglade idioter m.m.m. Dét er alt hvad
jeg kan sige...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-05-05 03:49

> [...]

> Har faktisk målt mig frem til at den har fået ca. 0,6-0,7 liter for
> meget, hvilket passer næsten for godt med de 4 liter ialt...

Mht. overfylde, HVAD SIGER DIN INSTRUKTIONSBOG??, har din oliepind ikke to
"knæk" hvorimellem, ca. 1/3, det riflede "olie KAN efterfyldes"-område
befinder sig?. Hvis niveauet er imellem de to knæk, er den ikke overfyldt,
det lugter lidt af du ikke har læst I.bogen, for ellers havde du ingen grund
til at spørge her ;)).

Fra : Kent Glerup

Dato : 29-05-05 07:11

On Sun, 29 May 2005 04:49:11 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
> [...]

>det lugter lidt af du ikke har læst I.bogen, for ellers havde du ingen grund

Du dømmer rimelig hårdt der! Du skriver som om jeg aldrig har haft med
biler at gøre før... Jeg har da taget min tur under div. Golf 2'ere,
Polo'er og Type 1'er

Fra det skraverede felt slutter til "knækket" er der ca. 4 mm.
Og det er fuldstændig korrekt at olien godt må befinde sig her.
Olien må ikke komme længere op end dette! Men alligevel sniger den sig
ca. 2 mm længere op.

Og tro mig, jeg har læst bogen!

MVH
Kent Glerup

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-05-05 15:41

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse

> Max = Skraveret felt slutter, niveauet er ca 5mm over dette.

Så har den fået 4 L.

Fra : Bjarne Just

Dato : 28-05-05 13:13

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> wrote in message
> Hejsa folkens
>
> Synen at have læst her i gruppen at forbrugsmåleren kan ændres til
> km/l?!?

På de nyere Octavia (vist fra den faceliftede version) gøres det med
værkstedstesteren eller VAG-Com, hvor man indstiller "instrument-placering"
til Japan (ikke sproget!!). Så skifter instrumentet til km/l.

Det skulle efter sigende også virke på en Fabia.

mvh,
Bjarne

Fra : Kent Glerup

Dato : 28-05-05 20:32

> [...]
>til Japan (ikke sproget!!). Så skifter instrumentet til km/l.
>
>Det skulle efter sigende også virke på en Fabia.

Lyder interessant!
Kender du nogen der kan klare det trick??

Fra : Kim

Dato : 29-05-05 00:28

VAG-Com, hvor man indstiller "instrument-placering"

> Lyder interessant!
> Kender du nogen der kan klare det trick??

Alle der forstår at bruge et VAG-Com OBD2 interface kabel kan gøre det, prøv
at spørge i forum i VAG CARS
http://www.vagcars.dk/forum.htm
Mvh. Kim