Knastaksel på MB W124 300 D 1987
Fra : Holten

Dato : 26-05-05 20:58

Som tidl. skrevet har jeg netop fået nyt brugt topstykke på, da det gamle
ikke klarede en trykprøvning.

Da jeg efter denne operation (ca. kr. 16.000) syntes at den "snakkede" lige
rigeligt i tomgang, bad jeg min mekker skifte ventilløfterne.
Da han for ½ time kom med bilen fortalte han, at det var godt vi åbnede den
lidt igen, for da han skulle montere knastakslen igen gi den i 2 dele.

Godt han stadig havde knastakslen fra det andet topstykke

Hvordan dælen knækker sådan en vel 30-40 mm tyk knastaksel ???

MVH

Holten

Fra : claus b. p.

Dato : 27-05-05 09:19

"Holten" <virker@ikke.dk> wrote in message
> [...]
>
> Godt han stadig havde knastakslen fra det andet topstykke
>
> Hvordan dælen knækker sådan en vel 30-40 mm tyk knastaksel ???

Lyder godt nok utroligt.
Kunne man ikke gætte på at den ikke har fået smøring nok i et af lejerne, og
derfor er stålet blevet opvarmet i en grad så det er blevet skørt som glas?

/Claus

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 27-05-05 10:30

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> og
> derfor er stålet blevet opvarmet i en grad så det er blevet skørt som

Lige hvad jeg tænkte.

Så Holten:
Få mekker til at se efter om der kommer smørelse nok til toppen.
Kan se at han har leveret bilen til dig.
Ville spørge om han har kigget efter, om der kom nok olie til toppen.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Holten

Dato : 27-05-05 18:26

> [...]
> og
> derfor er stålet blevet opvarmet i en grad så det er blevet skørt som

Har lige snakket med mekker, bruddet er sket mellem 2 lejre. Man kan når man
kigger ind i bruddet fra enden af knastakslen, se at metallet har trukket
olie 3-5 mm ind.
Så der har været en revne et stykke tid, men hvorfor, metaltræthed ?

MVH

Holten.

Fra : Mogens

Dato : 30-05-05 18:41

On Fri, 27 May 2005 19:26:12 +0200, "Holten" <virker@ikke.dk> wrote:

>Så der har været en revne et stykke tid, men hvorfor, metaltræthed ?

Kommer vel efter 5-600.000 km

Nuvel - jeg var for en månedstid siden i München, hvor jeg på et
tidspunkt blev transporteret rundt i en taxa. MB 250 T diesel. Bilen
så fuldkommen ud som ny og havde ikke fået skiftet motor, gear eller
lignende. Den havde rundet 600.000 km...

Fra : Holten

Dato : 30-05-05 19:22

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Kommer vel efter 5-600.000 km

Hej Mogens

540.000 så vidt jeg husker.

> [...]
> så fuldkommen ud som ny og havde ikke fået skiftet motor, gear eller
> lignende. Den havde rundet 600.000 km...

Hvis det var en W124 250D så er det måske nok også en af de mest holdbare
motorer MB har lavet.
Ligger i øvrigt i forhandling om en 600 SE fra 1992.
Samme mand som min far købte sin 560 af.

MVH
Holten

Fra : Mogens

Dato : 30-05-05 19:31

On Mon, 30 May 2005 20:21:54 +0200, "Holten" <virker@ikke.dk> wrote:

>540.000 så vidt jeg husker.

SÃ¥ er det vel okay?

>Hvis det var en W124 250D så er det måske nok også en af de mest holdbare
>motorer MB har lavet.

Det sagde taxachaufføren også. Han var ret stolt af bilen, og med god
grund vil jeg sige. Han skulle hverken have anden MB og da slet ikke
BMW, var hans ord. Sidstnævnte holder nemlig ikke til taxakørsel, var
hans ord !

>Ligger i øvrigt i forhandling om en 600 SE fra 1992.

OK - lyder lækkert. Driftsomkostningerne er urimelige høje, men det
ved du jo...

Fra : Holten

Dato : 30-05-05 20:07

> [...]
> hans ord !

> OK - lyder lækkert. Driftsomkostningerne er urimelige høje, men det

Jaaaa

MVH
HH.

Fra : Bjørn

Dato : 27-05-05 12:33

"Holten" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> Godt han stadig havde knastakslen fra det andet topstykke
>
> Hvordan dælen knækker sådan en vel 30-40 mm tyk knastaksel ???

Manglende smøring...

Få det lige undersøgt inden du kører for langt. En bekendt fik knækket en
knast i hans motor, den blev bare skiftet med en frisk... 20km senere var
den friske knast også gået til...

--
Mvh Bjørn :)
Opel Vectra A CDX '94 - 2.5i V6 24v

Fra : Holten

Dato : 27-05-05 18:07

"Bjørn" <bjornnorgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> knast i hans motor, den blev bare skiftet med en frisk... 20km senere var

Hvordan checker man det ??

MVH

Holten

Fra : Bjørn

Dato : 30-05-05 07:24

"Holten" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan checker man det ??

Ingen anelse om hvordan man gør - men det må en mekaniker da vide :)

Fra : Katja & Dennis

Dato : 01-06-05 15:29

Hejsa...

Som Mercedes mekaniker ved jeg, hvis man ikke er meget forsigtig når man
spænder knasten ned med overfaldene kan den nemt knække grundet trykket fra
løfterne.

Mvh Dennis...

Fra : Holten

Dato : 01-06-05 17:40

"Katja & Dennis" <Dodge@email.dk> skrev i en meddelelse

> Hejsa...
>
> Som Mercedes mekaniker ved jeg, hvis man ikke er meget forsigtig når man
> spænder knasten ned med overfaldene kan den nemt knække grundet trykket
> fra løfterne.

Sjovt nok lige nøjagtig, hvad en Mercedes mekaniker fortalt mig i dag.

Bilen har nu kørt et par dage, hvor jeg faktisk har været pisse bange for en
fejl et eller andet sted skulle resultere i, at den "nye" også knækker.
Mekanikeren beroligede mig med, at når først den er samlet, og kan køre, så
knækker den ikke.
Kan du i givet fald bekræfte det ?

MVH

Holten

PS, som sagt er det ikke en MB mekker der har samlet den.

Fra : Katja & Dennis

Dato : 01-06-05 20:11

Hejsa...

Det er jeg helt enig i. Det er 99,7 % sikkert at de gange knasten er knækket
er det under af og på montering, har aldrig hørt om en knækket knast under
kørsel på en Mercedes.

Mvh Dennis